Gå til innhold

Noen som har fått påvist autismediagnose hos eget barn til tross for at de selv aldri tenkte tanken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ba om hjelp for konsentrasjonsvansker, men da vi kom til BUP i går ble vi informert om at de vil utrede for autisme. Vi sa vi ikke mistenkte autisme, men at vi er ganske sikre på ADHD (barnet er hyperaktivt og ukonsentrert). Det ble da sagt at det er vanlig at barn med autisme også har ADHD. Er det normalt at barnet skal utredes for autisme pga mistanke om ADHD. Barnet er 15 år og vil ikke tilbake til BUP nå. Vi foreldre er usikre på hva vi skal gjøre. Har ikke hørt om andre som har opplevd sånt før, men det stod visst noe om utviklingsforstyrrelse i henvisning fra skolehelsetjenesten som vi altså ba henvise for utredning av ADHD. Er dette vanlig rutine hos BUP? Hva bør vi gjøre? Vi ønsker ikke at barnet skal diagnostiseres med autisme for å få hjelp for ADHD-problemer. Psykiateren sa at barnet har en type autisme, men at de vil sjekke hvor "på spekteret" utfordringene er. Autisme høres veldig alvorlig ut og barnet selv er både lei seg og sint etter denne første timen. 

Anonymkode: d9870...696

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hos barn, men jeg fikk selv autismediagnose i voksen alder uten at jeg eller foreldrene mine hadde tenkt på det i det hele tatt. Jeg gikk til psykolog fra før pga angst. Men han spurte meg om det var greit at han utredet meg for autisme (og forklarte litt hvorfor).

Det trenger ikke være en alvorlig diagnose, for noen er det det, mens andre klarer seg like bra som de uten diagnose. Men jeg forstår at man ikke vil ha det "på papiret" dersom man ikke har behov for det. Det burde egentlig de på bup forstå også.

Hvis dere/han absolutt ikke vil ha utredning for autisme ville jeg spurt om dere kan nekte det og fortsatt få utredning for adhd. Man kan jo nekte å utredes i det hele tatt, men usikker på om man kan nekte det ene og få det andre. Man burde jo kunne det, for om han skulle ha begge deler så er det jo bedre å få hjelp for én av dem enn ingen.

Anonymkode: 543ad...fc3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ble utredet for ADHD i voksen alder, og psykologen sa at jeg hadde "tegn" på Asperger. Hadde aldri tenkt tanken før.

Hun forklarte det med at symptomene ofte kommer sammen, og at det tidvis kan være begge- eller at man blir utredet for den ene og får den andre :)

Så lenge barnet er vellfungerende så har det vel ingenting å si? Hvis dere ba om utredning for utfordringene dere opplever, men får høre at det er noe annet enn dere tenker, så syntes jeg det er litt rart å mene at ADHD, ja det er ok, men autisme, nei det vil dere ikke ha. Dere kan jo ikke velge diagnose, og det er vel psykologen som vet dette best? 

Anonymkode: 68950...23a

• Liker 34
Skrevet

Har fått påvist asbergers i voksen alder, verken jeg eller foreldre har hatt mistanke om dette. Det trenger ikke være negativt, og jeg syns de skal få gjøre den utredningen ferdig. BUP/skolen har kanskje fanget opp noe dere ikke har tenkt over. Det viktigste er jo at barnet deres får den hjelpen en trenger, og å ha riktig diagnose er gull verdt for akkurat dette. Autisme er ikke et stygt ord heller. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være veldig greit å ha en autismediagnose hvis barnet ikke klarer seg i arbeidslivet når det blir voksen.

Men det kan jo forsåvidt utredes da, og ikke nå.

Hvis barnet ikke sliter med sanseinntrykk, overveldelse og angst, så er det lovende for fremtidig arbeidsliv.

Anonymkode: 31afc...c0b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk min sønn Asperger diagnose da han var 12 år, vi var på BUP for noe annet. Hadde ikke tenkt tanken før da, men da jeg leste om symptomene på Asperger på barn, så stemte jo en del. 

Anonymkode: d1520...b8e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Åpner man døren for BUP så må.man tåle at de kan komme til å konkludere med noe annet enn det man liker selv. 

Det som er dumt, tenker jeg, er qt tenåringen din er på bakbeina nå. Jeg forstår hen veldig godt. Å være tenåring er tøft nok, om man ikke skal få noe mer å slite med i tillegg.

Hen må få tid til å prosessere dette, og så kan vel kanskje også BUP hjelpe hen med det også? Og så må dere huske på at diagnoser er konfidensielle. Hen trenger ikke la alle vite at hen har diagnosen. Bare de voksne som trenger å vite det for tilretteleggingsgrunner.

Til sist - det er jo ikke sikkert hen har autisme. De skal jo bare utrede. Kan hende de lander på noe annet...

Anonymkode: 393b9...766

• Liker 13
Skrevet (endret)

Regner med at en har fått kontakt med BUP fordi at barnet/ ungdommen sliter med ulike ting. 
Etter vår erfaring så gjorde de grundige undersøkelser for å danne seg et bilde over hva som var utfordringene . 
Vi hadde den gangen ikke noe viten og kunnskap om høytfungerende autisme eller Asberger som det het da. 
ADHD kom som tilleggsdiagnose.

Jeg tenker at problemet her er at det er satt i gang undersøkelser litt seint og midt i puberteten . Det er en vanskelig tid for en tenåring å få tredd diagnoser nedover hodet. 

Men prøv å tre støttende til, og oppfordre  15 åringen til å stå løpet ut. 
Husk at en får hjelp til å fungere bedre . 
Å være fraværende og fornektende foreldre gjør vondt verre. 
Å leve med uløste problemet blir tøft 

Endret av Festlig
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med lærere, fotballtrener og korpstrener etter møtet hos BUP, men ingen forstår dette. Det gir ingen mening for oss foreldre eller barnet heller. Tror helsesykepleier har skrevet utviklingsforstyrrelse istedenfor oppmerksomhetsforstyrrelse, men på BUP var diagnosen satt før første møte. Må ærlig si at dette ikke oppleves greit for oss og barnet nekter å dra på neste møte hos BUP. Vi ønsket hjelp ift ADHD/konsentrasjonsproblemer, men det er ingenting som stemmer med autisme. Vi kjenner barn med autisme godt og kjenner til diagnosen (stebarn til min bror har barneautisme og vi kjenner to andre med aspergers syndrom + flere i skolen og på fritidsaktiviteter).  Barnet her ingen problemer sosialt utenom konsentrasjonsvansker ift skolearbeid, men BUP var klare på at de utreder for dette og at ADHD evt blir en tilleggsdiagnose. Vi forstår at barnet ikke ønsker dette og vi er helt enig. Hvordan kan vi da få hjelp for det barnet faktisk sliter med (ADHD) dersom vi ikke går videre hos BUP? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Festlig skrev (2 timer siden):

Regner med at en har fått kontakt med BUP fordi at barnet/ ungdommen sliter med ulike ting. 
Etter vår erfaring så gjorde de grundige undersøkelser for å danne seg et bilde over hva som var utfordringene . 
Vi hadde den gangen ikke noe viten og kunnskap om høytfungerende autisme eller Asberger som det het da. 
ADHD kom som tilleggsdiagnose.

Jeg tenker at problemet her er at det er satt i gang undersøkelser litt seint og midt i puberteten . Det er en vanskelig tid for en tenåring å få tredd diagnoser nedover hodet. 

Men prøv å tre støttende til, og oppfordre  15 åringen til å stå løpet ut. 
Husk at en får hjelp til å fungere bedre . 
Å være fraværende og fornektende foreldre gjør vondt verre. 
Å leve med uløste problemet blir tøft 

Barnet fungerer allerede bra og har gode karakterer og mange gode venner. Men barnet selv ønsker hjelp med konsentrasjonen og vi ser at dette er utfordrende og støtter ønsket. Siden det aldri har vært sosiale vansker med konsentrasjonsproblemene har vi ventet med å be om hjelp, men når barnet selv ber om hjelp ville vi henvise for hjelp med dette. Hvordan ADHD ble til autisme forstår jeg virkelig ikke uten at jeg er fornektende av den grunn. Her er det blitt gjort en feil, men problemet er at BUP ikke vil innrømme det. Skremmende å konkludere med autisme før de møter barnet uansett hva det står skrevet i henvisningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åpner man døren for BUP så må.man tåle at de kan komme til å konkludere med noe annet enn det man liker selv. 

Det som er dumt, tenker jeg, er qt tenåringen din er på bakbeina nå. Jeg forstår hen veldig godt. Å være tenåring er tøft nok, om man ikke skal få noe mer å slite med i tillegg.

Hen må få tid til å prosessere dette, og så kan vel kanskje også BUP hjelpe hen med det også? Og så må dere huske på at diagnoser er konfidensielle. Hen trenger ikke la alle vite at hen har diagnosen. Bare de voksne som trenger å vite det for tilretteleggingsgrunner.

Til sist - det er jo ikke sikkert hen har autisme. De skal jo bare utrede. Kan hende de lander på noe annet...

Anonymkode: 393b9...766

De har sagt at hen har autisme i starten av møtet i går. De sa at de hadde forstått det sånn av henvisningen, men de vil finne ut "hvor på spekteret" barnet er. Barnet sa selv at det ikke stemmer og vi støttet dette. Det ble da en diskusjon om vi ønsket videre utredning eller ikke. Utredningen vil først ta for seg autisme og så se på ADHD. Merkelig praksis. Kunne de tatt en blodprøve eller et røntgenbilde hadde dette vært uproblematisk. Vi vet at barnet vårt ikke har autisme, men i beste fall vil BUP sette "høytfungerende" som diagnose. De bekreftet dette da de mente barnet har autisme. Mange vanlige personer har visst høytfungerende autisme mente de, men vil mannen i gata få en slik diagnose uten selv å be om det og uten å være enig? Neppe. Det er gjort en feil som ikke vil innrømmes og dette kan vi ikke akseptere. Vurderer å melde sak på både helsesykepleier og psykiater hvis dette ikke kan endres til utredning for det barnet og vi selv har bedt om: ADHD. Og det må stå at det var feil at det ble henvist for utviklingsforstyrrelse når det var oppmerksomhetsforstyrrelse som skulle vært skrevet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan være veldig greit å ha en autismediagnose hvis barnet ikke klarer seg i arbeidslivet når det blir voksen.

Men det kan jo forsåvidt utredes da, og ikke nå.

Hvis barnet ikke sliter med sanseinntrykk, overveldelse og angst, så er det lovende for fremtidig arbeidsliv.

Selvsagt bør man ta tak i sånt om barnet ikke klarer seg! Men synes det riktig å sette diagnose på et friskt barn fordi noen gjør en slurvefeil? Ville du selv likt å ha papirer på at du var autist om dette ikke stemte? Jeg er enig i at det er viktig å ha diagnose for de det gjelder, men barnet her har kun konsentrasjonsvansker. Far hadde også konsentrasjonsproblemer som barn og var ganske hyper og flink i idrett (som barnet vårt). Nå jobber far som direktør og fremstår både som konsentrert og roligere enn folk flest uten at han fikk ADHD-diagnose som barn. Barnet vårt angrer nå på å ha snakket med helsesykepleier og oss om dette og vil ikke til BUP igjen. Barnet føler seg misforstått med god grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det forstår jeg ❤️

Kan dere prøve å nå ut til fastlegen, slik at han kan hjelpe dere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ba om hjelp for konsentrasjonsvansker, men da vi kom til BUP i går ble vi informert om at de vil utrede for autisme. Vi sa vi ikke mistenkte autisme, men at vi er ganske sikre på ADHD (barnet er hyperaktivt og ukonsentrert). Det ble da sagt at det er vanlig at barn med autisme også har ADHD. Er det normalt at barnet skal utredes for autisme pga mistanke om ADHD. Barnet er 15 år og vil ikke tilbake til BUP nå. Vi foreldre er usikre på hva vi skal gjøre. Har ikke hørt om andre som har opplevd sånt før, men det stod visst noe om utviklingsforstyrrelse i henvisning fra skolehelsetjenesten som vi altså ba henvise for utredning av ADHD. Er dette vanlig rutine hos BUP? Hva bør vi gjøre? Vi ønsker ikke at barnet skal diagnostiseres med autisme for å få hjelp for ADHD-problemer. Psykiateren sa at barnet har en type autisme, men at de vil sjekke hvor "på spekteret" utfordringene er. Autisme høres veldig alvorlig ut og barnet selv er både lei seg og sint etter denne første timen. 

Jeg tror legene er litt flinkere til å fange opp hva som er autisme eller ikke, enn dere som privatpersoner.

Autisme i seg selv er ikke en alvorlig diagnose, og ja det er ofte at barn som har autisme har adhd som tilleggsdiagnose.

Anonymkode: 19103...211

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De har sagt at hen har autisme i starten av møtet i går. De sa at de hadde forstått det sånn av henvisningen, men de vil finne ut "hvor på spekteret" barnet er. Barnet sa selv at det ikke stemmer og vi støttet dette. Det ble da en diskusjon om vi ønsket videre utredning eller ikke. Utredningen vil først ta for seg autisme og så se på ADHD. Merkelig praksis. Kunne de tatt en blodprøve eller et røntgenbilde hadde dette vært uproblematisk. Vi vet at barnet vårt ikke har autisme, men i beste fall vil BUP sette "høytfungerende" som diagnose. De bekreftet dette da de mente barnet har autisme. Mange vanlige personer har visst høytfungerende autisme mente de, men vil mannen i gata få en slik diagnose uten selv å be om det og uten å være enig? Neppe. Det er gjort en feil som ikke vil innrømmes og dette kan vi ikke akseptere. Vurderer å melde sak på både helsesykepleier og psykiater hvis dette ikke kan endres til utredning for det barnet og vi selv har bedt om: ADHD. Og det må stå at det var feil at det ble henvist for utviklingsforstyrrelse når det var oppmerksomhetsforstyrrelse som skulle vært skrevet. 

Synes du overdriver her og vil ikke anerkjenne diagnosen fordi du/dere selv har fordommer mot dem. Dere vil gjøre barnet en bjørnetjeneste hvis han på sikt uansett får den diagnosen.

Når det er sagt så gjør spesialistene svært sjeldent feil (som ikke kan rettes opp i), de vet hva de skal se etter for å fange opp de ulike diagnosene.

Anonymkode: 19103...211

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres veldig rart ut at BUP har satt en diagnose, uten å ha gjennomført undersøkelser. De har faste, grundige rutiner for ulike undersøkelser, før diagnosen settes. 

Jeg anbefaler deg å ta en telefon til behandler på mandag, spør om dere forsto dette riktig på møtet. At ungdommen nå synes det er vanskelig, og er usikker på om han ønsker å fortsette. Fortell også at dere ble veldig tatt på sengen, at dere var forberedt på utredning for ADHD, men at autisme er veldig fremmed for dere. God og ryddig kommunikasjon hjelper alltid. 

Dere kan, når dere vil, trekke dere fra utredningen på BUP. Det kan være mulig å sende en søknad til en annen BUP i nærheten, man kan også søke privat utredning hvor man betaler selv. De BUPene jeg har erfaring med, er svært profesjonelle og grundige, men jeg har jo ikke erfaring med alle av landets avdelinger. 

Anonymkode: 32f60...e56

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti noe lignende. Men mye yngre aldersgruppe. Da sønnen vår gikk siste år i barnehagen ble PPT kontaktet pga at han var vanskelig å få med på enkelte aktiviteter og heller ville holde på med egendefinerte prosjekter. Barnehagen ønsket i første omgang hjelp til å få ham mere «med». 
Etter en stund forsto vi at de mistenkte en form for autisme. 
Vi ble sjokkert, har tre andre barn og han siste her var på mange måter den «letteste» å ha med å gjøre. Ikke problem med overganger og rutinebrudd, hørte etter. Eneste var at vi hadde lagt merke til at han kunne « gå inn i sin egen boble» mens han holdt på fex å lage ting. Noe vi så som positivt, vi er en stor familie med en del aktivitet og ståk. 
Nå tre år etter har han fortsatt ikke vært på BUP, har ingen diagnose. Men sliter med å lese og skrive, har IOP. Han er fortsatt ikke så interessert i å gjøre ting han ikke er interesser i. Han er godt likt av de andre barna, og fungerer fint sosialt. Men har nok litt andre interesser enn dem og litt mindre sosiale behov enn normalt. Grunnen til at vi ikke har sendt ham på BUP er at han får tilpasset opplæring uavhengig av diagnose. Det PPT sa til oss, var at diagnose eller ei hang mye på oss foreldre. En utredning og diagnose kan på sikt hjelpe ham til å forstå seg selv bedre. Hun framholdt at vi ikke trenger å kringkaste diagnosen. 
Men samtidig er det et stigma, ikke sikkert det er en fordel for ham å ha diagnosen, særlig hvis situasjonen forandrer seg. Har kjennskap til at ungdommer føler at autismediagnosen har ødelagt livet deres. Sikkert eksempler på det motsatte også. 
Så lenge ting fungerer bra og han får hjelp, nøler vi med å sende ham til BUP. 

Vet ikke med gutten deres, men det går ikke an å få autusmediagnose pga en byråkratisk feil. Fagpersoner kan heller ikke sette diagnose før de har sett og testet barnet. 

Anonymkode: 748af...9a4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er du så redd for barnet skal utredes? Enten har barnet ditt autisme eller så har han ikke autisme. Og svaret får du ved at de tester han. 

Anonymkode: 17d78...c39

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Autisme er jo bare et begrep for barn med dårlige sosiale ferdigheter i disse dager.

så ikke uvanlig at det kommer med adhd-disgnosen

Anonymkode: 8d004...aba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnet fungerer allerede bra og har gode karakterer og mange gode venner. 

Hvorfor skal dere da ha en utredning for ADHD? Er det fordi tenåringen deres ikke klarer å konsentrere seg? For isåfall kan dette handle om noe helt annet. Et fungerende barn med gode karakterer og mange gode venner har sannsynligvis ikke ADHD. 

Ubehandlet ADHD diagnose er på en måte ikke helt konsist med et fungerende barn med gode karakterer og mange gode venner. Jeg forstår ikke. 

Anonymkode: 68950...23a

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...