AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Jeg og kjæresten skal flytte sammen, og et uventet problem har oppstått: vi er ikke enige om hvor mye teknologi vi skal ha i hjemmet. Kjæresten er interessert i teknologi og duppeditter, og har mye slikt i leiligheten sin. Jeg derimot er nok litt mer gammeldags, og ikke egentlig så veldig interessert i å bli vant med slike ting. Jeg mener vi må kompromisse her, og at vi ikke kan ha alt han liker. Han derimot mener at jeg er gammeldags, og at vi før eller siden må ha disse tingene - og at jeg ikke trenger å bruke de om jeg ikke vil. Blant tingene han forventer å kunne ha i huset er en stor tv (tror den er 55" eller noe) med en lydplanke, robotstøvsuger, google home i 4-5 rom (som er koblet opp mot blant annet tv, telefon lyspærer), robotgressklipper, kodelås på ytterdøra, stasjonær pc med to skjermer (må jo vie et helt eget rom til kontor i så fall..). Må jeg bare innfinne meg med at vi lever i 2021, eller er det ok å kreve at vi ikke har alle disse tingene i hus? Anonymkode: 25a0b...a98
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 Vi har ikke så mange ting, og lever helt fint 😄 bytter heller ikke ut ting for å ha det nyeste til enhver ting, tror tv-en er fra 2010. Anonymkode: c9a2e...442 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 Teknologiske hjelpemidler er bra! Det eneste jeg ikke ville hatt av det du nevner, er Google home. Anonymkode: ace7d...b23 29
Populært innlegg Riju Skrevet 12. juni 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 12. juni 2021 mye av dette anser jeg som helt normale ting å ha. Normal størrelse TV med god lyd, robotstøvsuger er praktisk, veldig praktisk med to skjermer når man har hjemmekontor. Hva er argumentene for at han ikke kan ha disse tingene? 59
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 Vi har alt det der. Mannen er som din. Jeg bryr meg ikke så mye. Har ikke giddet å sette meg noe særlig inn i hvordan dingsene virker, men godtar at de er der. Og ser det praktiske i det innimellom. Anonymkode: f5a4b...976 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 Syns ikke det var så mye jeg. Det er ikke mye av de tingene som tar stor plass unntatt skjermene. Anonymkode: a5299...e85 15
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 Er på lag med kjæresten din her. Synes han har ganske begrenset til å være interessert i slik. Her er også stekeovner, kaffemaskin, og mer på nett. Det er ringeklokke med ansiktsgjenkjenning. Garasjeporten gjenkjenner telefonene våre om vi er nærmere enn 10 meter. Philips Hue i alle lamper slik at alt av lys er tidsstyrt, og fjernstyrt. Det er hele 4 store skjermer, da begge jobber hjemmefra innimellom. Og mye mer. - Hilsen kvinne, 41 Anonymkode: 9429f...4e0 20
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 Synes du er sær hvis du nekter ham å ha tv med god lyd, og to eksterne skjermer til pc, spesielt om han jobber en del hjemmefra. Robotstøvsuger og robotgressklipper er jo arbeidsbesparende for deg også, helt topp. Google Home bør du sette deg litt mer inn i, har vært en del kontrovers om at de "lytter" når de ikke skal. Det går fint an å kombinere tradisjonell stil med kniplingsgardiner og vafler, med teknologi. Anonymkode: 711f7...165 24
Cata Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Må jeg bare innfinne meg med at vi lever i 2021, eller er det ok å kreve at vi ikke har alle disse tingene i hus? Du må avfinne deg med at vi lever i 2021, men du kan velge å ikke bruke en del av det. De fleste har TV. En lydplanke er i bunn og grunn bare en ekstern høyttaler. Robotstøvsuger holder ganske mange gulv støvfrie mens dere er på jobb og ellers står den pent i dockingen sin (sliter på min 4. nå... ) Google home i 4-5 rom ser jeg for meg kan bli litt forvirrende, spesielt når den begynner å snakke uten å være trigget , men den virker faktisk ganske bra som hjemmestyringssentral. Selv foretrekker jeg Homey som jeg synes gir flere muligheter for styring. Endret 12. juni 2021 av Cata 10
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Jeg er litt både og her, men jeg ville definitivt sagt nei til Google home og robotstøvsuger... Sistnevnte fordi jeg er mye hjemme og ikke orker høre på en slik dure rundt i timevis og så må jeg likevel frem med vanlig støvsuger for å ta møbler, hjørner etc... Resten kommer vel an på hvor mye plass dere har og om du må leve med alle disse skjermene i stua. Jeg synes mye skjermer, lydplanker etc fort dominerer hele rommet og det er ikke alltid alle vil sitte med nesa i en skjerm... Kodelås har jeg drømt om, mest fordi mannen er fæl til å miste nøkler 🙄 Anonymkode: be921...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 Cata skrev (Akkurat nå): Du må avfinne deg med at vi lever i 2021, men du kan velge å ikke bruke en del av det. De fleste har TV. En lydplanke er i bunn og grunn bare en ekstern høyttaler. Robotstøvsuger holder ganske mange gulv støvfrie mens dere er på jobb og ellers står den pent i dockingen sin (sliter på min 4. nå... ) Google home i 4-5 rom ser jeg for meg kan bli litt forvirrende, spesielt når den begynner å snakke uten å være trigget , men den virker faktisk ganske bra som hjemmestyringssentral. Vi har 7 stk. Er kanskje en gang i uka at de blir "trigget", og gir da bare en god latter. Jeg forstår nesten ikke hva jeg gjorde før disse. Jeg kan be dem oppsummere nyheter, været, skru opp/ned volum på musikk, lage en kopp kaffe om morgenen (gitt at jeg har satt koppen under maskinen), sjekke steketemperaturen på steken i ovnen, skru av alle utelys, åpne ytterdøren, lese en oppskrift høyt for meg når jeg baker, sjekke hvor lang tid "real time" det tar meg å kjøre til jobben samtidig som jeg sminker meg, og mye mer. Anonymkode: 9429f...4e0 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Riju skrev (2 minutter siden): mye av dette anser jeg som helt normale ting å ha. Normal størrelse TV med god lyd, robotstøvsuger er praktisk, veldig praktisk med to skjermer når man har hjemmekontor. Hva er argumentene for at han ikke kan ha disse tingene? Det er ikke pent å se på og det tar mye plass. Det samler mye støv også med så mye skjerm. Vi skal selvsagt ha tv, men jeg synes den han har nå er alt for stor, og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er bra nok med høytalerene i tven. Vi ser ikke mye film eller slike ting, stort sett bare nyheter og litt serier i helgene.. Jeg skjønner heller ikke hvorfor han skal ha så mange datamaskiner, han har i tillegg til den stasjonære en laptop og et nettbrett. Han har ikke hjemmekontor, og bruker nesten bare mobilen sin uansett. Det er mest den forventningen at siden han vil ha men jeg ikke, så skal han få bestemme. Jeg synes selvsagt det er ok å ha noen av disse tingene, men alt sammen blir litt mye! Det koster penger også. Han har jo dyr telefon, smartklokke og slikt også, og det må byttes ut når det ikke er nytt nok lengre. Er også redd for at hvis han får ha google home så kommer han til å fortsette med å knytte den opp mot alt mulig, insistere på at nye ting vi kjøper må være kompatibelt med den dingsen. Han har allerede snakket om både lyspærer og andre ting.. I tillegg til sånn filming på ringeklokka. Jeg tenker bare at dette er en annen ting man må kompromisse på når man bor sammen? Men han sier jeg bare er gammeldags og at "alle" har det sånn. (Jeg kjenner ingen andre med google home eller kodelås på ytterdøra!) Anonymkode: 25a0b...a98 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 Vi har mer, men kunne ikke brydd meg mindre. Mannen tar sånne ting og jeg bestemmer alt annet. Det er vårt kompromiss 🙂 Her går det mer på at du ikke forstår at dette er helt normalt. Anonymkode: fcd90...406 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 Så det er ikke sånn at han allerede har alt dette utstyret? I såfall synes jeg du har rett til å sette foten ned, du trenger ikke si ja til alt. Anonymkode: be921...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #15 Skrevet 12. juni 2021 Jeg syns ikke det var så ille. Robotstøvsuger er utrolig greit, vi har tv på 75 tommer (men vi har en stor og lang stue, så den er beregnet for det), lydplanke er en selvfølge, og vi har dør med kodelås på ønskelista. Pc med to skjermer er standard i vårt hus Det eneste jeg hadde sagt noe imot her hadde vært google home i flere rom, det syns jeg er plagsomt, ellers syns det er er ok. Man velger sine kamper rett og slett, men det er ikke noe galt i å gjøre livet litt enklere. Anonymkode: a39c6...911 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #16 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke pent å se på og det tar mye plass. Det samler mye støv også med så mye skjerm. Vi skal selvsagt ha tv, men jeg synes den han har nå er alt for stor, og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er bra nok med høytalerene i tven. Vi ser ikke mye film eller slike ting, stort sett bare nyheter og litt serier i helgene.. Jeg skjønner heller ikke hvorfor han skal ha så mange datamaskiner, han har i tillegg til den stasjonære en laptop og et nettbrett. Han har ikke hjemmekontor, og bruker nesten bare mobilen sin uansett. Det er mest den forventningen at siden han vil ha men jeg ikke, så skal han få bestemme. Jeg synes selvsagt det er ok å ha noen av disse tingene, men alt sammen blir litt mye! Det koster penger også. Han har jo dyr telefon, smartklokke og slikt også, og det må byttes ut når det ikke er nytt nok lengre. Er også redd for at hvis han får ha google home så kommer han til å fortsette med å knytte den opp mot alt mulig, insistere på at nye ting vi kjøper må være kompatibelt med den dingsen. Han har allerede snakket om både lyspærer og andre ting.. I tillegg til sånn filming på ringeklokka. Jeg tenker bare at dette er en annen ting man må kompromisse på når man bor sammen? Men han sier jeg bare er gammeldags og at "alle" har det sånn. (Jeg kjenner ingen andre med google home eller kodelås på ytterdøra!) Anonymkode: 25a0b...a98 Det høres egentlig ut som at dere står så langt fra hverandre at samboerskap og videre forhold er en veldig dårlig idé? Er man først interessert i å leve livet med mye teknologi, koster et kompromiss mye. Dette vil jo bli en evig krangel i forholdet hver gang noe nytt skal inn i hus, hver gang dere skal på ferie, hver gang det er snakk om ny bil, og mye, mye mer. Kjenner forsåvidt nesten ingen som ikke har kodelås, selv mine foreldre på 70 synes dette er praktisk. Hadde klikket om jeg måtte tilbake til gammeldags nøkkel, i stedet for at døra gjenkjenner meg og telefonen min når jeg kommer hjem. Det å gå tilbake til gammeldagse lyspærer med bryter er heller ikke aktuelt, for noe styr. Anonymkode: 9429f...4e0 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #17 Skrevet 12. juni 2021 Robotstøvsuger er greit om man ikke er hjemme hele tiden. Google home skal ikke inn i mitt hjem ellers er det du lister opp helt greit for meg. Anonymkode: f3a7c...80b 2
Cata Skrevet 12. juni 2021 #18 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er kanskje en gang i uka at de blir "trigget", og gir da bare en god latter. Har bare en og den er nesten faset ut siden jeg installerte Homey. Du kan si jeg ble en anelse forbauset da den begynte å snakke til meg uten "Hey Google" her en kveld. Men ellers så lar jeg den styre noen lys som brukes litt i rykk og napp og som jeg ikke gidder sette opp noen flow for. Og den er super for å få værmelding og nyheter når jeg står opp om morgenen. For å spore tilbake til HI - jeg er i utgangspunktet med på at begge skal være med å bestemme i et hjem, men jeg tør påstå at for en del av oss som har begynt å sysle med duppeditter så er det til en viss grad hobby også. Jeg skjønner til en viss grad betenkeligheten med google home siden det har vært spekulasjoner om hvorvidt de kan lytte i overkant mye og de er ikke aldeles stabile i oppførselen sin, men resten er da bare arbeidsbesparende duppeditter. Man har da både støvsuger, høyttaler, TV og gressklipper i de aller fleste hjem så hva er problemet med å ha noen som gjør jobben selv? Verken støvsuging eller gressklipping er så fantastisk moro. 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #19 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det er ikke sånn at han allerede har alt dette utstyret? I såfall synes jeg du har rett til å sette foten ned, du trenger ikke si ja til alt. Anonymkode: be921...a2c Han har noe av det, men f.eks. tv har vi hver vår så vi må jo selge en av de når vi flytter. Gressklipper har vi ikke iom vi ikke har hatt hage, men han sier at vi må uansett kjøpe en gressklipper så det bør være en robot.. Det nye huset har heller ikke kodelås på ytterdøra, men han har det der han bor nå og sier at han kan demontere den og ta den med. Og så er det det med at han skal ha nytt når det er gammelt., han kjøpte feks nettopp ny smartklokke fordi den gamle var "utdatert" og han kjøper ny mobil en gang i året.. Jeg synes også det er mye styr å skulle forstå alt, mye enklere å bare klikke på en lysbryter enn å skulle kommandere en dings eller bruke en app. Anonymkode: 25a0b...a98
Brunello Skrevet 12. juni 2021 #20 Skrevet 12. juni 2021 Det eneste som ikke er mer eller mindre allemannseie på det ts ramser opp er Google home. 55’ TV er ikke engang stort. Nå er det 65’ som gjelder som standard. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå