Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne i en privat psykiatrisk sykehus. Jobben er spesielt utfordrende pga pasientgruppen som består hovedsakelig av eldre/godt voksne personer med voldelige adferd og ulikheter psykiatriske lidelser (psykose, hallusinasjoner, demens, angst, depresjon, mer alvorlige diagnoser).

Har inntrykk av at de trenger sykepleiere som kan jobbe der. De lyser ut 1-2 sykepleiestillinger hvert år. 

Dersom jeg får tilbud om denne jobben, og de oppgir lønnen, kan jeg kreve å få høyere lønn, spesielt siden jeg er nyutdannet sykepleier?.

Anonymkode: 05527...c9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man forhandler da alltid lønn når man går inn i ny stilling? Det står vanligvis i utlysningen hvilken ramme man opererer innen. 

Anonymkode: 5cdba...a03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man forhandler da alltid lønn når man går inn i ny stilling? Det står vanligvis i utlysningen hvilken ramme man opererer innen. 

Anonymkode: 5cdba...a03

Dette står i utstillingen: 

• Lønn etter tariff (vi er medlemmer av Virke og vår tariffavtale er Landsoverenskomsten for spesialisthelsetjenesten)

Hva menes det med dette? Har ikke peiling!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette står i utstillingen: 

• Lønn etter tariff (vi er medlemmer av Virke og vår tariffavtale er Landsoverenskomsten for spesialisthelsetjenesten)

Hva menes det med dette? Har ikke peiling!!!

Da må du nesten se i den tariffen hva lønnen er, det de ofte har mulighet til i slike stillinger er å sette ansieniteten høyere for å skru opp lønnen så du må rett og slett forhandle på tilbudet du får

AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (3 minutter siden):

Da må du nesten se i den tariffen hva lønnen er, det de ofte har mulighet til i slike stillinger er å sette ansieniteten høyere for å skru opp lønnen så du må rett og slett forhandle på tilbudet du får

Hvor finner jeg tariffen? Har virkelig ikke peiling!

Ts.

Skrevet
Loff77 skrev (Akkurat nå):

Det vil ofte være ulønnsomt etter mange innførte såkalt garantilønn i 2015. Med den ansienitetstigen lønner det seg å forhandle frem høy startlønn og lav ansienitet. Dette ble et «problem» mange steder, da unge, nyutdannede med minimal ansienitet forhandlet frem høy startlønn og i løpet av få år tjente mer en tilsvarende ansatte med full ansienitet.

til TS. Du kan ikke «kreve» noe som helst, men det er ved nyansettelser du gjerne har best forutsetninger til å forhandle lønn. Bare pass på at du ikke spiller deg selv utover sidelinjen. For noen arbeidsgivere kan ditt krav fort bli et «bordet fanger» krav.

Skrevet
Loff77 skrev (5 minutter siden):

Men om de ønsker å gi deg høyere lønn hvis du ikke har relevant erfaring, er en annen sak. Med en slik utfordrende pasientgruppe ser jeg for meg at de heller gir en høyere startlønn til noen med erfaring og kompetanse på feltet. 

AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (Akkurat nå):

Men om de ønsker å gi deg høyere lønn hvis du ikke har relevant erfaring, er en annen sak. Med en slik utfordrende pasientgruppe ser jeg for meg at de heller gir en høyere startlønn til noen med erfaring og kompetanse på feltet. 

Jeg har ingen erfaring fra dette feltet. Har jeg da null sjanse for å kreve høyere lønn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk!!!

Ts.

Så er det nok en del tillegg og vakttillegg osv så må ikke se seg helt blind på basislønnen, men det kommer jo an på type jobb/stilling. Det er nok beskrevet i tariffen

Skrevet

Jeg har ingen erfaring fra dette feltet. Har jeg da null sjanse for å kreve høyere lønn?

Er jo null problem å forsøke, men ikke ha for høye forhåpninger. 

Skrevet

Nei, men du må vente ril du får et tilbud da, hvis du får det så ønsker de deg jo i stillingen, så får du si evt at du synes lønnen var litt lav og om de kan strekke seg litt 

• Liker 1
Skrevet (endret)
pia mater skrev (2 minutter siden):

Er jo null problem å forsøke, men ikke ha for høye forhåpninger. 

Enig i det, i helsetjenesten sitter ikke pengene alt for løst men 30-50k er vel kanskje ikke umulig? Ser det er privat så da øker jo muligheten

Endret av Loff77
Skrevet
Loff77 skrev (Akkurat nå):

Enig i det, i helsetjenesten sitter ikke pengene alt for løst men 30-50k er vel kanskje ikke umulig?

Vet egentlig ikke. På min arbeidsplass så hadde et slikt krav gitt noen en god latter ihvertfall. Jeg får ikke overtidsbetaling engang 🥴

Men det er lov å forsøke. Verste svaret man får er nei. 

• Liker 2
Skrevet

Du er veldig opphengt i å kreve høyere lønn uten å vite hva lønnen faktisk er. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er helt vanlig å forhandle litt om lønn når man begynner i ny jobb. Som arbeidstaker får du da se hvor langt arbeidsgiver går utover det de først tilbyr. Noen ganger har de litt å gå på, andre ganger ikke - det vet man ikke før man prøver. Generelt er det vanlig å gå opp minst 20-30k når man bytter jobb. Ofte 50k. Men det kommer jo litt an på hvor like/ulike jobbene er.

som nyutdannet uten erfaring er det litt mer vrient. Du stiller sterkere neste gang du skal bytte jobb, når du allerede har en jobb og du har erfaring. Vil uansett anbefale deg å forsøke og forhandle litt på det de tilbyr. Kan godt hende du går opp 10-20k fra det de først tilbyr.

Endret av Ikaros2020
AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (9 minutter siden):

Nei, men du må vente ril du får et tilbud da, hvis du får det så ønsker de deg jo i stillingen, så får du si evt at du synes lønnen var litt lav og om de kan strekke seg litt 

400 000kr i minste lønn er jo veldig lav. Jeg skal jobbe som sommervikar sykepleier på et annet sted og da blir lønnen 414 000 kr uten tillegg. 

Kan jeg bruke dette argumentet om lønnen jeg skal ha i sommeren? Stillingen jeg søkte på (privat psykiatrisk sykehus) og ble kalt inn til intervju er ikke ledig før etter sommeren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

400 000kr i minste lønn er jo veldig lav. Jeg skal jobbe som sommervikar sykepleier på et annet sted og da blir lønnen 414 000 kr uten tillegg. 

Kan jeg bruke dette argumentet om lønnen jeg skal ha i sommeren? Stillingen jeg søkte på (privat psykiatrisk sykehus) og ble kalt inn til intervju er ikke ledig før etter sommeren.

Du får nok et tilbud over minstelønn, du kan bruke hvilket argument du vil. Er bedre og billigere for dem å gi deg som er 1valget 30k mer enn å prøve å finne en annen til stillingen

AnonymBruker
Skrevet

En del av de som svarer deg over har nok null erfaring fra helsevesenet. Følger arbeidsplassen tariff så er det det du blir tilbudt (ut fra ansiennitet), vil du forhandle lønn må du ha noe å forhandle lønn på (mer utdannelse, lang erfaring ect). Du kommer til å bli ledd ut om du tropper opp som nyutdannet og ber om lønnsforhøyelse før du i det hele tatt har begynt, og i tillegg har du nada erfaring. Til dere over som tror 30-50 k er greit å be om, det er altså mer enn forskjellen mellom vanlig sykepleier og spesialsykepleier med 2 års ekstra utdanning, så det sier noe om den manglende realismen i forsalget. At noe er drevet privat/av en stiftelse betyr heller ikke at man tjener mer, tvert imot er privat helsetjeneste ofte dårligere betalt. Men avtalen mellom NSF og Virke følger Spekter, og lønnstabellen for det ligger under. 

Minstelønnssatser fra 1. oktober 2020

Sykepleier:

Ansiennitet (år) Minstelønn (kr)
0 414 000
4 429 000
8 454 000
10 505 000

Anonymkode: 317c9...538

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...