AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Vet det har vært utallige tråder her om boliglån, men trenger litt innspill, kanskje noen jobber i bank her også? Det har blitt slutt mellom meg og samboer gjennom mange år. Dette medfører store endringer for meg, også i økonomien som jeg stresser ekstremt mye med.. Vi eier bolig 50/50 som har en verdi på rundt 8 millioner. Ved salg av denne summen vil jeg sitte igjen med ca 1.300.000,- i ek. Har ca 500.000,- i studielån. Inntekt på rundt 500.000,-. Min mor vet om situasjonen og har sagt at hun både kan stille som medlåntaker og kausjonist med pant i eiendom hvis jeg trenger hjelp til å få kjøpt alene. Hun har ca 500.000 i inntekt og boliglån på ca 1.500.000. Boligen er verdt ca 3.500.000. Bor selv i en av Norges dyreste byer hvor det er vanskelig å få kjøpt alene. Ser det ut som jeg vil få innvilget lån hos banken? Anonymkode: e77e3...448
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet det har vært utallige tråder her om boliglån, men trenger litt innspill, kanskje noen jobber i bank her også? Det har blitt slutt mellom meg og samboer gjennom mange år. Dette medfører store endringer for meg, også i økonomien som jeg stresser ekstremt mye med.. Vi eier bolig 50/50 som har en verdi på rundt 8 millioner. Ved salg av denne summen vil jeg sitte igjen med ca 1.300.000,- i ek. Har ca 500.000,- i studielån. Inntekt på rundt 500.000,-. Min mor vet om situasjonen og har sagt at hun både kan stille som medlåntaker og kausjonist med pant i eiendom hvis jeg trenger hjelp til å få kjøpt alene. Hun har ca 500.000 i inntekt og boliglån på ca 1.500.000. Boligen er verdt ca 3.500.000. Bor selv i en av Norges dyreste byer hvor det er vanskelig å få kjøpt alene. Ser det ut som jeg vil få innvilget lån hos banken? Anonymkode: e77e3...448 Hvor mye av inntekten din er du villig til å bruke på avdrag og renter? Det er det første spørsmålet du bør stille deg. Anonymkode: b6221...e54
stAre Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 (endret) med regelen på gjeld som maks kan være 5x inntekt vil du få: 500.000*5=2.5 -500 (studielån.) = 2mill I lån. + egenkapital I tilegg Evt fra din mor. du har jo sannsynligvis nok til 15%, men er mer behov for å øke lån. det letteste er nok bare å gå til banken å høre. Endret 12. juni 2021 av stAre
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #4 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mye av inntekten din er du villig til å bruke på avdrag og renter? Det er det første spørsmålet du bør stille deg. Anonymkode: b6221...e54 Ca 16.000-17.000/mnd i renter, avdrag og fellestutgifter. Anonymkode: e77e3...448
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 stAre skrev (2 minutter siden): med regelen på gjeld som maks kan være 5x inntekt vil du få: 500.000*5=2.5 -500 (studielån.) = 2mill I lån. + egenkapital Ja, ikke sant.. Og det får jeg ikke kjøpt noe for.. Derfor har min mor som nevnt i første innlegg sagt at hun kan stå som medlåntaker og kausjonist med pant i egen eiendom. Anonymkode: e77e3...448 1
stAre Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, ikke sant.. Og det får jeg ikke kjøpt noe for.. Derfor har min mor som nevnt i første innlegg sagt at hun kan stå som medlåntaker og kausjonist med pant i egen eiendom. Anonymkode: e77e3...448 ja, du har nok sanns egenkapital, men det er nok behov for medlåntaker det for å øke lånet. det er også mulig hun kjøper en andel - medeier. da får hun igjen sin prosent ved salg. snakk med banken om beste løsning Endret 12. juni 2021 av stAre
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 Hvorfor hører du ikke bare med banken? Anonymkode: e17a1...522
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ca 16.000-17.000/mnd i renter, avdrag og fellestutgifter. Anonymkode: e77e3...448 Det er ganske høyt for en person, og vil være begrensende for andre ting. Men hvert sitt valg. Du kan kjøpe for ca 2,8 - 3, uten sikkerhet. Trakk da fra ca 200 000 i egenkapital, da man trenger penger til dok.avgift og andre kostnader i forbindelse med flytting. Så da er det ikke hva du er villig til å ofre i måneden som stopper deg, men årlig inntekt. Anonymkode: b6221...e54
Brunello Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, ikke sant.. Og det får jeg ikke kjøpt noe for.. Derfor har min mor som nevnt i første innlegg sagt at hun kan stå som medlåntaker og kausjonist med pant i egen eiendom. Anonymkode: e77e3...448 Du får en tre-roms i drabantbyene fra 50-tallet (Lambertseter, Oppdal, Tveita, Teisen, Bøler). Tipper Bergen og Trondheim har tilsvarende områder.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Regner med du hverken har barn eller bil, det vil nemlig virke på mye inn på summen du får låne. I utgangspunktet kan du ta 5 gange bruttoinntekt og så trekke fra studielånet, så ser du summen du får låne. Pluss på egenkapitalen så har du disponibel sum til huskjøp, at du bor i en dyr by er irrelevant for hvor mye du får låne. Både Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Stavanger har imidlertid greit utvalg av leiligheter i prisklassen 2,5-3,2 mill, så det bør ikke være noe problem å få kjøpt noe, men det er ikke sikkert du får den størrelsen og beliggenheten du helst vil ha. Det er media som gnåler om at det er vanskelig å kjøpe alene, og drar da ofte frem 22 åringer som knapt har spart noe, erfaringen fra egen omgangskrets der de fleste har kjøpt alene er at det går helt fint. Anonymkode: 8c505...bf3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 Hvis din mor skal bidra, vil det måtte være som medlånetager. Kausjonist er kun aktuelt som alternativ til ek. Selv ville jeg også vært mer komfortabel med å være medlånetager, for da er det full innsikt i at den andre betaler lånet sitt. Anonymkode: 21979...1d2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Tror du og jeg er i ganske sammenlignbare situasjoner. Jeg har inntekt på 600k og studielån på 580k. Har 800k i egenkapital. I den banken jeg får låne mest i (Nordea), får jeg låne 2,5 millioner. De fleste andre banker jeg har spurt har lagt seg litt lavere enn det. Så du må nok bare høre med ulike banker. Jeg har 800k i egenkapital, så får kjøpe opp til 3,3. Men helt ærlig er det for meg for høyt å ha 2,5 millioner i lån med min inntekt. Det er rett og slett for lite rom i budsjettet til å leve greit, og jeg er egentlig sparsom. Det er også noe med det å ikke skulle ta for stor risiko med økte renter. Rentene nå er kjempelave. Regn på hvor mye du må betale hver måned om så rentene bare går opp til 2 til 3%. Siden du sier at du bor i en av de dyreste byene, men ikke nevner Oslo direkte, så tror jeg at du bor i en av de andre største byene i Norge. Det er ikke noe problem å få kjøpt leilighet med den inntekten og egenkapitalen du har. Men, som andre her også sier, så er det ikke sikkert du får den størrelsen og beliggenheten du vil ha. Selv tar jeg heller bussen i 25 minutter for å få litt større plass, enn å kjøpe 35 kvadratmeter i sentrum uten egen balkong. Anonymkode: 2aa7a...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå