Gå til innhold

Hvordan har vanlige mennesker med vanlige jobber råd til barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Gravid med mitt første barn. Vi har veldig lyst på to tette. Jeg har hørt om barnehageprisene og får hakeslepp! Typ 3500 per barn, hvordan har vanlige mennesker i vanlige jobber råd til dette? Jeg tenker også på de som har enda flere barn!! Hva prioriterer dere bort? Tips tas i mot med takk! Vi har begge jobber med bachelorutdannelse.

Anonymkode: 63fbc...9b3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det burde ikke være et problem for to med bachelorgrad. Her har en bachelorgrad og en ufaglært, vi har to barn i barnehage og klarer oss helt fint. Det er jo som personen over her sier, en kostnad man må ta? Ellers har man ikke råd til å ha barn da...

Anonymkode: 4db78...777

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke har råd til det har man vel makset boliglånet litt for mye, og har for lite fleksibilitet i økonomien? 

Etter barn så blir jo ting som konserter, dyre weekendturer, restaurantbesøk, gode viner, vennemiddager, og mer, kraftig redusert. Så mange har jo plutselig mye mer tilgjengelig disse årene. 

Anonymkode: f1ef7...664

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er en utgift de fleste foreldre klarer greit, selv med vanlig lønn. To barn i barnehage gir også søskenmoderasjon. Har man veldig lav inntekt kan man søke om redusert betaling. Nå har jeg en i barnehage og en på SFO, og det koster omtrent 6700 i måneden. Deler utgiften med far. Men det er jo en utgift man må regne inn i budsjettet, for et sted må jo ungene være mens man jobber. 

Anonymkode: 333a5...9f7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge uføre med minstesats og hadde fint råd til barnehage. Bare ett barn da, vi har ikke råd til flere. Man setter jo tæring etter næring.

Og når du har hatt barnet hjemme 24/7 i 1-2 år så føles det så verdt det. ;)

Anonymkode: 30e37...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er det foreldrefradrag, så de pengene du betaler inn er egentlig mye lavere.

Anonymkode: 75792...f06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem det her, begge har bachelor! Bor dere der i hjel i Oslo eller noe? 

Anonymkode: 6b599...d44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere er to med relativt gode jobber så er det vel ikke noe problem? Man må kanskje droppe noe av «luksusen» man unner seg og prioritere annerledes.

Du vet; barn koster så mye mer enn bare barnehage! Du må nok doble den summen i måneden, så har du kanskje det et barn koster deg. Om ikke mer... 

Anonymkode: d5ab8...9f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dere er to med relativt gode jobber så er det vel ikke noe problem? Man må kanskje droppe noe av «luksusen» man unner seg og prioritere annerledes.

Du vet; barn koster så mye mer enn bare barnehage! Du må nok doble den summen i måneden, så har du kanskje det et barn koster deg. Om ikke mer... 

Kjøpe mindre klær og sko til dere selv, droppe helgeturer, spise ute ofte, mindre dyre frisørbesøk osv osv. Forbruket deres må vel ned, for penger har dere med to gode jobber. Jeg er alenemor, ufør, og jeg har aldri ikke hatt råd til barnehage, kvalitetsklær og utstyr til barna. PRIORITERINGER! 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøpe mindre klær og sko til dere selv, droppe helgeturer, spise ute ofte, mindre dyre frisørbesøk osv osv. Forbruket deres må vel ned, for penger har dere med to gode jobber. Jeg er alenemor, ufør, og jeg har aldri ikke hatt råd til barnehage, kvalitetsklær og utstyr til barna. PRIORITERINGER! 

«Spise ute mindre»

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Gravid med mitt første barn. Vi har veldig lyst på to tette. Jeg har hørt om barnehageprisene og får hakeslepp! Typ 3500 per barn, hvordan har vanlige mennesker i vanlige jobber råd til dette? Jeg tenker også på de som har enda flere barn!! Hva prioriterer dere bort? Tips tas i mot med takk! Vi har begge jobber med bachelorutdannelse.

Skjønner at det blir dyrt når dere har bare bachelor 

Anonymkode: 61c82...406

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi har begge jobber med bachelorutdannelse.

Dette forteller jo ingen verdens ting om inntektene deres…?

er dere begge i 100% jobb i Norge? Om dere er det, så er det noe alvorlig rart om dere ikke klarer å betale 2 barnehageplasser.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn; utgiftene på to barn i barnehagealder er ingenting mot hva det koster å ha to tenåringer… Så om dere ikke har råd til to tette nå, så vil dere slite mye om 13-18 år! 
Kanskje nøye seg med ett barn?

Anonymkode: 2bd37...52c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

«– Ifølge SIFO sitt referansebudsjett vil kostnadene fra perioden før barna blir født og opp til de er 17 år være mellom 900 000 kroner og 1 000 000 kroner. Da er utgifter til mat og drikke, klær og sko, personlig pleie, lek og fritid, barnehage og SFO samt spebarnsutstyr tatt med. En 6-åring vil koste kr 3190 pr. mnd. når disse utgiftene er tatt med. Den dagen en gutt blir 14 år vil kostnadene øke til kr 4780 pr. mnd. Tenårene vil være den aller dyreste perioden frem til de blir 18 år, sier Anne Motzfeldt, forbrukerøkonom i Danske Bank.»

https://danskebank.no/nyheter/smarte-vaner/saa-mye-koster-barna-deg

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi satt barnetrygden og kontantstøtte (4mnd) på en egen konto. Betaler bhg regning fra denne kontoen og den er fortsatt ikke tom nå etter 2 bhg år. Riktignok har vi hatt 2 mnd uten betaling pga corona lockdown i fjor. Men sånn sett merker vi ikke noe til bhg regningen enda 

Anonymkode: 93374...e00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

«– Ifølge SIFO sitt referansebudsjett vil kostnadene fra perioden før barna blir født og opp til de er 17 år være mellom 900 000 kroner og 1 000 000 kroner. Da er utgifter til mat og drikke, klær og sko, personlig pleie, lek og fritid, barnehage og SFO samt spebarnsutstyr tatt med. En 6-åring vil koste kr 3190 pr. mnd. når disse utgiftene er tatt med. Den dagen en gutt blir 14 år vil kostnadene øke til kr 4780 pr. mnd. Tenårene vil være den aller dyreste perioden frem til de blir 18 år, sier Anne Motzfeldt, forbrukerøkonom i Danske Bank.»

https://danskebank.no/nyheter/smarte-vaner/saa-mye-koster-barna-deg

Det var lav sats på 6-åringer. Her koster SFO mer (3 482).

Anonymkode: 4fab0...7bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er et sjokk når man oppdager hvor mye barnehage faktisk koster. Hadde samme reaksjon selv, husker jeg. 

Når man får barn går forbruket på "gøy" ned. Byturer, café med tilhørende shopping og lignende faller naturlig bort. Man ofrer nye klær til seg selv, kjøper mindre skjønnhetsarikler, mindre frisørbesøk og kutter ut unødvendig pynt. 

Anonymkode: 8c6f4...c89

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hehe jaaa, men det er dyrt med barn. En dyr hobby 😅 Koster omtrent det samme for en plass på Sfo

Anonymkode: 740f7...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er for dyrt, og dere har for lav lønn til det så går det an å søke om redusert foreldrebetaling. Det gjorde jeg når jeg fremdeles studerte og hadde barn, tror vi betalte rundt 1800,- /mnd på den tiden (vi ble foreldre unge).

Nå er vi utdannet og begge i jobb, og jeg betaler den (fulle) avgiften med glede. Hva i alle dager skulle jeg som forelder heller bruke penger på? Hvorfor skal liksom barnehage være gratis eller veldig billig? Staten dekker STORE utgifter her, men vi må ta vår del. Det er vårt valg og ansvar når vi velger å få barn. 

Syntes du det blir for dyrt med barnehage på to tette barn, så la være å få to tette barn. 

Anonymkode: f03a0...f2d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...