Gå til innhold

Kan jeg kombinere to bunader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart lenge og tenker endelig å kjøpe meg en bunad, jeg er bare så usikker på hvilken. Jeg har flere jeg i og for seg kan velge siden slekta stammer derfra litt sånn bakover i tid, men det er  i bunn og grunn tre bunader det er logisk for meg å velge, den tredje er litt mer perifer enn de to første. 

Jeg vil ikke bli gjenkjent, så jeg bruker fiktive stedsnavn og kommer ikke til å bekrefte eller avkrefte dersom folk spør om det er bunad A, B, C etc jeg snakker om.

Den ene bunaden, la oss kalle den Sørfjell-bunaden,  dekker kommunen jeg og foreldrene mine er vokst opp i og fem kommuner som ligger rundt. Den er relativt billig og jeg har fint råd til den, men den er, etter min smak, temmelig stygg. Det i seg selv er ikke akkurat noen dealbreaker, bunader skal være tradisjon, ikke estetikk, selv om det føles rart å betale flere titalls tusen for et antrekk jeg misliker sterkt hvordan ser ut. Men hovedproblemet mitt med denne er at den temmelig historieløs og tatt litt rett ut av lufta på 20-tallet en gang og er deretter blitt revidert hele 4 (!!!) ganger og blitt mer og mer modernisert uten at det egentlig er tatt inn noe mer historie, den bare bygger veldig løst på de forrige. Den bygger ikke på funn av historiske plagg, bygger ikke på bilder eller malerier, ikke på beskrivelser av historiske plagg... Den er bare pene broderier og standard ullstoff uten egentlig tilknytning til sted eller historie, bortsett fra at den i ulike varianter har vært i bruk i åra etter 1920, men siden de har endret den til det ugjenkjennelige så mange ganger, mister den på en måte den historien også. Denne bunaden er jeg derfor ikke så ivrig på 

Den andre bunaden, la oss kalle den revidert kvinnebunad fra Sørfjell, dekker det samme området, men er mye dyrere. MYE dyrere, men også utrolig mye penere. Alle deler av denne er basert på lokale funn av plagg fra 1700-tallet, deriblant et forkle fra mitt hjemsted, nærmere bestemt rundt to km unna huset jeg vokste opp i. At denne bunaden er så nært knyttet opp til ekte historiske plagg helt inn til undertøyet tiltaler meg veldig og jeg har vanskelig for å velge denne bort. Men den koster over tre ganger så mye som den første, og det vil definitivt svi i lommeboka. Dessuten har jeg et helseproblem som gjør at størrelsen min kan variere ganske så mye over buk og armer fra dag til dag og uke til uke, og jeg trenger en bunad med litt giv. Og akkurat det vil være  veldig vanskelig med denne pga en helt spesiell fasong på både skjorta og livet. Antagelig vil jeg måtte ha to sett, og da er vi plutselig på 4-5 ganger prisen av den første... Det kan med andre ord ikke bli denne. 

Den tredje bunaden kan vi kalle Nordfjell-bunaden. Den dekker fem kommuner jeg eller mine foreldre aldri har bodd i, men som min ene bestemor er født i og som tre av oldeforeldrene mine var fra. Ingen av disse kommunene grenser direkte til kommunen jeg vokste opp i, men en av dem ligger under fire km unna barndomshjemmet mitt. Den er dermed fra et område VELDIG nær der jeg vokste opp, et område hvor jeg gikk på ski, handlet, gikk på kino og lignende som barn og hvor jeg også har bodd et par år som voksen. Det føles ikke like naturlig å velge denne siden jeg jo er fra Sørfjell og egentlig tilhører området den dekker, men jeg føler den er innafor å velge. Denne tredje bunaden er definitivt dyrere enn den første, men likevel en del billigere enn den andre og dessuten har den en fasong på vesten som er mer egnet til å endre størrelse i og ei skjorte hvor armene mine kan doble størrelse om de vil uten at det vil skape problemer. Denne bunaden er en delvis rekonstruert variant hvor nesten hele bunaden er bygget på konkrete funn av plagg fra 1700-tallet, med unntak av forkleet som noen bare fant på på 50-tallet engang og som husfliden er ærlige på at absolutt ikke passer sammen med resten, da det er inspirert av den typen forklær som ble brukt nesten 170 år etter plaggene resten av bunaden bygger på. De har rett og slett ikke funnet noen forklær å jobbe ut fra og har dermed bare beholdt forkleet fra en tidligere, temmelig historieløs variant av Nordfjell-bunaden fra 50-tallet. Denne bunaden er også veldig pen, om enn ikke like slående som bunad nummer to, men jeg liker den godt og prisen er til å leve med. En ekstra bonus er det at vesten til denne bunaden er laget etter en vest min tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldemor sydde, noe jeg synes er veldig gøy! Men jeg synes det med forkleet legger en liten demper på hva jeg synes om den, det passer ikke helt inn stilmessig og passer på ingen måte inn historisk. Men det er jo sånn bunaden er, så jeg er selvfølgelig forberedt på å kjøpe den med det forkleet som hører med. 

Men så har jeg begynt å tenke... Kan jeg kombinere revidert kvinnebunad fra Sørfjell med Nordfjellbunaden? Beholde de historisk korrekte delene fra Nordfjellbunaden (inkludert min formoders vest), men bytte ut det historieløse forkleet med forkleet fra revidert kvinnebunad fra Sørfjell, som bygger på et forklefunn rett ved huset jeg vokste opp i? På den måten får jeg både tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldemors vest, forkle fra hjemstedet mitt, sykdomsvennlig fasong på vest og skjorte og en estetikk jeg liker kombinert i en perfekt pakke som passer lommeboka mi! Jeg synes det høres perfekt ut og vil veldig gjerne gjøre dette. Men jeg ringte de to ansvarlige husflidene og fortalte hva jeg tenkte og de steila fullstendig og jeg følte jeg hadde begått en kardinalsynd bare ved å spørre! Så hvis jeg skal gjøre dette, blir det uten deres velsignelse og samarbeid og jeg må sannsynligvis lyve om at jeg har deler av bunadene fra før når jeg skal ta mål og kjøpe. 

Så hva gjør jeg? Kjøper jeg bunaden jeg vil, bestående av delene som har opphav nærmest mulig meg både geografisk og genetisk? Eller følger jeg normen og velger en ren Nordfjellbunad med det kjipe oppdikta forkleet? Hva tenker KG-folket? Tenker jeg feil eller tenker jeg riktig? 

Anonymkode: ca363...ccc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da kan du like godt kjøpe bunad fra Kina. Dette høres faktisk ikke pent ut, det er et kostbart plagg og da hadde jeg ikke kasta bort penger på noe hjemmesnekret greier.

Anonymkode: 01054...2b6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

For langt 

Anonymkode: baa85...3a6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kan du like godt kjøpe bunad fra Kina. Dette høres faktisk ikke pent ut, det er et kostbart plagg og da hadde jeg ikke kasta bort penger på noe hjemmesnekret greier.

Anonymkode: 01054...2b6

Hjemmesnekra? Det er snakk om nøyaktige kopier av bevarte 1700-tallsplagg rekonstruert og sydd av Husfliden. Og om det blir pent eller ikke, det blir vel en smakssak. Fargen på de to forklærne er uansett identisk, stoffet er faktisk det samme, det er kun sømteknikken, fasongen og at det ene er stivet av med et annet stoff på baksida som er forskjellig. Så helt off blir det nok ikke rent estetisk. 

Anonymkode: ca363...ccc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow, det var da voldsomt.. er nok ikke så mange som gidder å lese alt det der for så å gjøre seg opp en mening om noe som uansett er umulig å vurdere uten å vite hvordan noe av det ser ut. Legg ut bilder av begge bunadene hvis du vil ha saklige svar.

Jeg for min del har kun lest overskriften og noen få linjer, men min mening er NEI, man kombinerer ikke bunader. På lik linje med at man ikke monterer Volvo-deler i en Porsche, for å ta et eksempel.

Anonymkode: e6325...fc5

• Liker 16
Skrevet

Vanskelig å si når man ikke vet hvilke det er snakk om. Til syvende og sist er det dine penger og du som skal bruke bunaden. 

Men jeg ville prøvd å undersøke med folkemuseum eller historielag, og tenkt over følgende:

Hvor utbredt var kommunikasjon mellom Sør og nord i tidsperioden det er snakk om? Er det naturlig å anta at de hadde tilgang til de samme stoffene, motene og samme draktskikk? 

Du skriver at Sør og nord som du ønsker å blande, begge er basert på drakter fra 1700-tallet. Dette er jo en periode på 100 år, der moten endret seg. Hvor nære i tid er draktene de er basert på? Hvis Sør er fra 1700 og nord er fra 1790 vil muligens bli kræsj.

• Liker 1
Skrevet

Ja sier jeg! Viktigere at bunad/historiske plagg blir brukt - med tilpassninger for brukeren, enn at det stivner (enda mer) til og blir ei tvangstrøye. Synes du har en god plan! Og det finnes ikke noe 'bunadspoliti' - så kjør på :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan ikke kombinere to bunader, men her hadde det hjulpet å vite hvilke bunader det er snakke om. Jeg hadde gtt for bunad nr 2 eller 3 ut fra fasong og hvilken du syns er finest. 

Anonymkode: fb699...5f1

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Nei.

Du kan ikke kombinere to ulike bunader.

Men du kan lage fantasidrakt om du ønsker å kombinere ulike mønstre/inspirert av osv. 

Velg bunaden du tror du kommer til å bli mest fornøyd med :) (innlegget var for langt til å ta ordentlig stilling til de ulike)

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du uten problemer kan designe en festdrakt basert på elementer fra flere bunader, så vidt jeg vet er det ingen som eier rettighetene til tekstiler og broderier.

Men en bunad blir det ikke, det blir en fantasidrakt, en festdrakt.

Anonymkode: 186f2...e81

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åå - lag din helt egen tenker jeg! Du kommer fra en familie med masse historie, bruk sommeren på å samle mønster, malerier fra lokale steder, farger, lokale blomster osv, og tilpass din egen bunad, med hjelp fra lokale håndverkssfolk. Hadde ikke DET vært fantastisk?

Jeg syns husfliden er en skikkelig mafia noen ganger når det kommer til bunad. Bunader ble jo ofte bare funnet opp til og med opp til 50/60-tallet, som ikke er særlig lenge siden at det skal være så vanvittig «precious». Jeg har vintagekjoler som er eldre enn det liksom. Men det er min kontroversielle mening 😇

Anonymkode: 34c22...4cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og to ting til: jeg syns ikke innlegget var for langt. Og hvorfor skal en kommersiell aktør som sitter og finner på drakter fra egen fantasi (!) basert på en rosemalt hylle eie bunadsordet, men hvis jeg syr en drakt basert på en nedarvet brudekjole sydd på 1750-tallet er det ikke ekte nok og IKKE EN BUNAD FY SKAMME SEG. Lol

Anonymkode: 34c22...4cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at dersom man setter seg inn i historien bak bunaden og vet hva man gjør, kan man ta seg visse friheter. Innlegget ditt er interessant, og det er tydelig at du har satt deg godt inn i dette. Jeg liker tankegangen din. 

Anonymkode: 8123f...db2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du velger én av dem. Verken mer eller mindre.
La meg trekke noen paralleller: I idretten ville ingen gått med fotballdrakta til to ulike lag, heller. Eller hjemme- og bortedrakta samtidig. Og i forsvaret ville ingen brukt to forskjellige uniformer på en gang. 
Sånn er det med bunader også. Man bruker bare en av gangen. Men bunader har som regel noen variasjonsmuligheter, og da holder man seg innenfor de rammene som er gitt. 

Anonymkode: 6095e...3fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at det ikke finnes noe 1700-tallsforkle fra Nordfjell? Eller er det bare noe som blir sagt fordi de ikke orker å gå inn i en ny prosess med rekonstruksjon? Kan du be for eksempel et lokalt museum om hjelp? Spørre om de har noen forklær fra område fra 1700-tallet, som har tilhørt samme type drakt som de andre delene som er rekonstruert? Om det finnes et forkle fra riktig område og tidsperiode et sted så tenker jeg at du kan få rekonstruert ditt eget forkle, da gjør du ingenting feil, og kanskje vil husfliden etter hvert være interessert i å kjøpe forarbeidet fra deg og starte produksjon.

Eventuelt kan du få hjelp fra noen som kan dette med draktskikk og høre om det finnes andre områder i landet som har tilsvarende tradisjon som Nordfjell? Det vet jeg er gjort i enkelte rekonstruksjoner, fordi de ikke fant kilder på at plagg i et område så hentet de fra et annet område med tilsvarende draktskikk. Men da må man vite hva man gjør, for ellers blir det fort fantasidrakt. 

Jeg synes du skal undersøke litt på egenhånd utenfor de fastlagte bunadrammene, før du tar en avgjørelse her. Men om Sørfjell og Nordfjell ikke har samme type draktskikk synes jeg du skal droppe å kombinere som du har tenkt på. 

Anonymkode: a0cbf...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker go for it! Slik du beskriver formlene er de såpass like, og jeg regner med du er i stand til å vurdere om det passer rebt estetisk. Jeg tenker at man skal være litt forsiktig med hva man gjør med bunader, men du reflekterer godt over dette og jeg synes det høres fornuftig ut. I virkeligheten er jo ikke mote ok klær så statisk som bunadstrafisjonen gir inntrykk av. En person I 1790 kunne ha arvet et plagg fra sin bestemor og brukt dette f.eks. 

Min svigerinne hadde et problem litt i samme  gate da hun skulle få seg bunad. Hun ville ha versjonen med rødt liv, men fargene i det tilhørende forklet syntes hun passet dårlig. Versjonen med grønt liv hadde et tilsvarende forkle med farger som passet mye bedre også til den røde. Husfliden "nektet" å selge henne materialer til å sy med den komboen hun ønsket for det var jo heeeelt feil, og hun valgte da å kjøpe den med  grønt liv så helheten ble penere. Nå, 20 år etter, har komboen hun ønsket seg blitt helt vanlig, og hun er skikkelig irritert over at hun ikke fikk kjøpe det hun faktisk ville ha. Nå vurderer jo du å kombinere med forkle fra en annen bunad, men om stoffet er det samme osv som du forteller, og det ene forklet ikke egentlig er historisk riktig uansett, så tenker jeg at for all del bruk dine penger på det du vil ha og få med hevet hode. Kanskje du starter en trend og for endret "reglene"!

Anonymkode: 1608c...66f

• Liker 4
Gjest Malika
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Wow, det var da voldsomt.. er nok ikke så mange som gidder å lese alt det der for så å gjøre seg opp en mening om noe som uansett er umulig å vurdere uten å vite hvordan noe av det ser ut. Legg ut bilder av begge bunadene hvis du vil ha saklige svar.

Jeg for min del har kun lest overskriften og noen få linjer, men min mening er NEI, man kombinerer ikke bunader. På lik linje med at man ikke monterer Volvo-deler i en Porsche, for å ta et eksempel.

Anonymkode: e6325...fc5

Klarer virkelig ikke folk å lese en litt lengre tekst lengre? Da står det dårlig til altså. Lese bare overskriften og likevel har en mening. Jada...

TS: Jeg synes det høres både kreativt og spennende ut. Gjør som du vil og gi blaffen i bunadspolitiet

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for bunads alternativ 1eller 2!

Anonymkode: 6a3ac...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil det egentlig bli så synlig for den gjengse person dersom du kombinerer slik du ønsker? Samme farge og stoff på forklærne - høres ut som det vil bli lite synlig? Er det fargede broderier på forklærne? 

Jeg leste alt og tenker kjør på.

Anonymkode: c9724...bf6

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du må gjerne kombinere biter for å samle en drakt med mye familiehistorie så mye du bare vil.

Husfliden kommer alltid til å steile på sånt, men det er det mange grunner til. At de er puritanske snobber angående bunad er også en del av problemet.

Hulda Garborg, som ofte betegnes som "bunadens mor" (fordi hennes harde arbeid gjorde bunaden såpass populær som den er idag), skrev i boken sin fra 1903; "Der er elles mangt aa velja i. Det gjeld aa tenkje etter kva som høver seg og ser godt ut, etter vokster og lag og lit, og alder."

Når det er sagt, så er det ganske mye som fikk Heimen og Husfliden til å steile litt med Hulda. Hadde hun fått vilja si hadde vi alle hatt panamahatt til bunaden siden hun syntes de var så kjekke ;)

Finn fram til en god kombinasjon som passer i farger og passform. Og så får du bare lete etter en bunadtilvirker som ikke er like snobbete som Husfliden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...