Gå til innhold

Arbeidsliv  

73 stemmer

1. 1. Kan en eller flere av disse jobbene være noe for deg?

• Miljøarbeider
      20
    • Arkeolog
      18
    • Optiker
      8
    • Sykepleier
      16
    • Danser
      6
    • Elektriker
      7
    • Gravferdskonsulent
      10
    • Advokat
      26
    • Journalist
      22
    • Konditor
      8
    • Bussjåfør
      8
    • Personlig trener
      7

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer nå med et utvalg yrker. Ser du for deg selv i noen av disse? Tenker på ulike momenter som interesse, varighet på utdanning, personlige egenskaper osv osv. Du har mulighet til å stemme på flere yrker, og det hadde vært hyggelig med en liten beskrivelse. 

Anonymkode: a7126...f75

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne hatt det fint med de fleste av de, men jeg kan ikke få nok mentale utfordringer ved å bare ha ett yrke. Jeg trenger å jobbe med flere ting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elektriker, for det er jeg utdannet som 😅

Anonymkode: 68e9f...08b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne lett ha vært bussjåfør hadde bare lønnen og arbeidsvilkårene vært "normal". Bussjåføryrket er dessverre lagt opp til at det ikke skal egne seg for noen, og jeg har stor respekt for at folk tar i på dette. I alle fall i bygdene. Der får de kun betalt i effektiv kjøretid, og ikke når de må vente på stasjoner imellom rutene. Selv utenbys. Timeslønnen er også altfor lav. Samt mye dårlig ledelse. 

En god skiftordning og god lønn kunne fort gjort jobben attraktiv. Ironien er jo at man roper etter grønt skifte og offentlig transport, men ivaretar ikke de som holder på med dette. 

Anonymkode: 7a206...4fc

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Egentlig ikke, men det måtte i så fall være advokat pga at det ligger nærmest hva jeg gjør. Jeg vil ikke ha noe med familierett å gjøre. Dvs. Barn, ekteskap, arv 

Endret av Hvemsomhelst
Gjest Warrior
Skrevet

Må bli personlig trener eller kanskje danser

Skrevet

Ja, stemte på sykepleier, miljøarbeider, optiker, gravferdskonsulent og konditor. 

AnonymBruker
Skrevet

Valgte journalist og arkeolog. 
Det er utelukkende på grunn av interesse, hadde jeg skulle valgt yrkesretning på nytt hadde jeg nok valgt veien til arkeolog. 

Elsker historie, og min "store ungdomsdrøm" var å bli arkeolog. 😂 Tenk å grave frem hus fra 1000 år siden? Smykker fra middelalderen? Finne nye oppdagelser fra viktingtiden? Finne den hellige gral? (Litt på spissen den siste, men dere skjønner vel greia, hehe). Sånn som de her: https://www.nrk.no/innlandet/arkeologer-har-funnet-en-hel-vikinggrend-med-21-hustufter-ved-bre-i-lom-i-jotunheimen-1.15502876 

Elsker å skrive og å undersøke. Det hadde vært så utrolig spennende å være sånn "investigative journalist" som tar dypdykk i forskjellige temar som f.eks. drap, kriminalitet, mørke nettet o.l. Skummelt, men likevel spennende. Da tenker jeg for eksempel Louis Theroux, "VG avslører", Michelle McNamara, "Helene sjekker inn" og lignende. 

Anonymkode: 77af8...40e

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Stemte på sykepleier. 

Skrevet

Kunne vel til nød vært optiker eller advokat, men sant å si innebærer alle de yrkene der for mye direkte menneskekontakt til at jeg ville ønsket meg noen av dem. Arkeolog er kanskje unntatt, men det har andre minus igjen som gjør at jeg ikke ville valgt det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er anestesisykepleier og elsker jobben min🤩

Anonymkode: b4c70...253

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kommer nå med et utvalg yrker. Ser du for deg selv i noen av disse? Tenker på ulike momenter som interesse, varighet på utdanning, personlige egenskaper osv osv. Du har mulighet til å stemme på flere yrker, og det hadde vært hyggelig med en liten beskrivelse. 

Hva er meningen med dette? Kan gjerne svare men skjønner ikke poenget, hva vil du med svarene?

Anonymkode: 3c286...177

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arkeolog er det eneste jeg ville jobbet som, men samtidig er jeg ikke så interessert i å bruke hele sommeren på feltarbeid... så det måtte nok vært i en annen type stilling. 

Anonymkode: 0ee25...4f6

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine svar!

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som jeg tenker hadde vært interessant for meg dersom jeg måtte velge, ville nok være advokat. Muligens optiker. 

Anonymkode: 68813...8e9

AnonymBruker
Skrevet

Kun journalist. Liker å skrive og er ikke så praktisk anlagt. Syns nyheter, intervjuer og reportasjer er spennende. Bussjåfør, PT, danser, elektriker, sykepleier, advokat og arkeolog er helt uaktuelt. Virker som slitsomme yrker (med unntak av elektriker og arkeolog, men siden jeg ikke er praktisk anlagt er også det utelukket). Arkeolog vet jeg ikke så mye om, men syns ikke det virker så spennende. 

Anonymkode: 8c2fa...f3c

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

AnonymBruker
Skrevet

Trives med kontorarbeid med lite kunekontakt. Så tror ikke noen av yrkene du har listet opp passer meg. I så fall hadde vært noe ala jurist, økonom, ingeniør, arkitekt o.l. 

Anonymkode: 0336a...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg stemte på arkeolog og konditor og det er kun basert på interesse og personlige egenskaper. 

De andre blir det for mye kundekontakt/omsorg for andre eller manglende ferdigheter. Jeg tror ikke at jeg hadde orket å skulle snakke med og veilede kunder eller pasienter hele dagen og hver eneste dag. Hvis jeg kunne kombinert noen av dem med selvstendig arbeid så hadde nok flere vært aktuelle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...