Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal legge dette, så jeg legger det her, beklager hvis det er feil. 

Vi har et småbruk med litt forskjellig dyr og skal på ferie i 2 uker. Har i den anledning spurt kjæresten til min bror, om hun vil passe småbruket mens vi er borte. Hun er flink med dyr og har en del erfaring fra før, jeg kjenner henne ikke så veldig godt men litt og jeg stoler på henne, hun har tidligere hjulpet til i kortere perioder når vi har hatt behov for litt ekstra hjelp, men ikke lenger enn et par dager. Da har hun ikke ville hatt noe for det. Hun sier hun ikke trenger å få noe for jobben nå heller, men det er jo en liten jobb med melking to ganger om dagen, fôring fire ganger om dagen, hente egg og generelt passe på dyra, så nå som det er snakk om 2 uker får jeg dårlig samvittighet for å ikke gi noe og føler vi utnytter hjelpsomheten hennes. Hun kommer også fra en annen kultur og vi vil ikke tråkke på den om det kan være noe kulturelt. Hva ville dere gitt i betaling? Pris pr dag eller for hele perioden? Evt noe annet? 

Anonymkode: cf89a...034

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvor jeg skal legge dette, så jeg legger det her, beklager hvis det er feil. 

Vi har et småbruk med litt forskjellig dyr og skal på ferie i 2 uker. Har i den anledning spurt kjæresten til min bror, om hun vil passe småbruket mens vi er borte. Hun er flink med dyr og har en del erfaring fra før, jeg kjenner henne ikke så veldig godt men litt og jeg stoler på henne, hun har tidligere hjulpet til i kortere perioder når vi har hatt behov for litt ekstra hjelp, men ikke lenger enn et par dager. Da har hun ikke ville hatt noe for det. Hun sier hun ikke trenger å få noe for jobben nå heller, men det er jo en liten jobb med melking to ganger om dagen, fôring fire ganger om dagen, hente egg og generelt passe på dyra, så nå som det er snakk om 2 uker får jeg dårlig samvittighet for å ikke gi noe og føler vi utnytter hjelpsomheten hennes. Hun kommer også fra en annen kultur og vi vil ikke tråkke på den om det kan være noe kulturelt. Hva ville dere gitt i betaling? Pris pr dag eller for hele perioden? Evt noe annet? 

Selvsagt skal hun ha betalt. Hva tjener en avløser?

Anonymkode: f25ac...75c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en liten jobb, fôring 4 ganger daglig legger jo beslag på hele dagen hennes.

Anonymkode: 956b1...957

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville betalt det dere hadde måttet betale en avløser.

Hvor mange dyr er det snakk om? Skal hun stelle med bær/grønnsaker, plenklipping o.l. også?

Anonymkode: cc5cc...47a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er ikke en liten jobb, fôring 4 ganger daglig legger jo beslag på hele dagen hennes.

Anonymkode: 956b1...957

Dette - enig i at det ikke høres ut som en liten jobb. Tenk også over at en avløser gjerne ikke klarer å gjøre jobben like raskt som dere som har mer erfaring, så jeg ville ikke kaldt det en liten jobb og i hvertfall. 

Anonymkode: 6a183...523

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor fôrer dere fire ganger daglig? Er det nyfødte kalver?

Anonymkode: 61964...03f

AnonymBruker
Skrevet

Skal hun bo hos dere, eller skal hun reise til og fra?

Siden det er snakk om foring 4 ganger om dagen må dette betegnes som en heldagsjobb (hele dagen blir bundet), og jeg ville betalt per dag, ikke per time.

Alder har litt betydning, og som sagt om hun skal reise til og fra, eller om hun skal bo der.

Det minste jeg ville betalt er 300 kr dagen + eventuell kjøring til og fra.

Anonymkode: d64a3...6d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk med avløserlaget hva tariffen er. En skal ikke utnytte folk, betaler en tariff kan en ha bedre samvittighet for å spørre igjen senere. Jeg fikk 450kr dagen for langt mindre arbeid på gård for over 20 år siden. Her er tariffen for avløsere

Anonymkode: 906c3...d3f

• Liker 3
Skrevet

Minimum 1000 kroner dagen. Tenk over hva det koster å sette en stk på kennel i to uker...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner ikke kjæresten din så godt?

Ellers, jeg hadde gjort det gratis for min kjæreste. Når jeg tenker meg om så har jeg gjort det gratis for et familiemedlem. Jeg ville jo aldri tatt betalt fra familie.

Anonymkode: aaa13...3f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ellers, jeg hadde gjort det gratis for min kjæreste. Når jeg tenker meg om så har jeg gjort det gratis for et familiemedlem. Jeg ville jo aldri tatt betalt fra familie.

Du leser ikke så godt?

Anonymkode: e2013...a2c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er ikke dette kjæresten, men det å passe husdyr er et helt annet ansvar enn å passe en hund eller en katt, og en jobb man bør betale for. Man er jo i realiteten avløser. Jeg ville også sett på prisene for avløser, og dersom hun virkelig ikke vil ta betaling ville jeg gitt en stor gave til ca samme verdi. Siden du skriver småbruk er det vel ikke snakk om mange titalls melkekyr, men det legger jo likevel beslag på en del timer, spesielt for ei som er uerfaren :)

Anonymkode: e7138...f13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo tenkes at hun liker dette, ikke ser på det som en jobb men en artig erfaring. Så et alternativ er jo å kjøpe en fin reisegave. Mikse sammen en kurv med forskjellige smågaver og snack.

Anonymkode: bd8ad...a38

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jo tenkes at hun liker dette, ikke ser på det som en jobb men en artig erfaring. Så et alternativ er jo å kjøpe en fin reisegave. Mikse sammen en kurv med forskjellige smågaver og snack.

Anonymkode: bd8ad...a38

Hjelper ikke om hun liker det. Når det blir såpass omfattende jobb, så bør hun få en tusenlapp pr dag. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg engang leste om noen som hadde sommerjobb å inseminere kuer. Hadde visstnok en hanske med sæd også rett inn i rumpa. Lykke til 

Anonymkode: 2ffbd...972

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Husker jeg engang leste om noen som hadde sommerjobb å inseminere kuer. Hadde visstnok en hanske med sæd også rett inn i rumpa. Lykke til 

Her bruker veterinærene en sprøyte liknende sak og stikker den inn. Men tilbake til innlegget. Minstelønn for avløsere over 18 år er fra 01.11.20 148,50 NOK timen står det på https://www.landbrukstjenester-sor.no/lonn-3/ sine sider. Gitt at en arbeidsuke er 37,5 så blir det 148,50X75= 11.137,50 før skatt. Vet ikke helt hva dere tenker om det, men hun blir jo bundet opp hele dagen i 2 uker.

Anonymkode: ae623...ece

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som har sommerjobb for å insiminere kuer. Det er veterinærer som gjør denne jobben. 

Gjest Smeltemann
Skrevet

Du har 3 valg.

1: betale timelønn etter tariff

2: fast sum pr.dag

3: la henne jobbe gratis.

Personlig ville jeg betalt en sum pr dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...