AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Jenta mi på 6 mnd har jeg ammet siden fødsel. Nå er tiden snart inne for at jeg dessverre må forlate henne og pappaen tar over. Problemet er mat. Hun vil nesten bare ha pupp, og nekter flaske. Godtar flaska en gang i blant, men sånn ca 90% av melka vi prøver å gi henne ender i vasken. Har prøvd både morsmelk og ulike typer MME. Prøvd forskjellige flasker også, aller er like uaktuelle. Hun spiser brødskive til frokost, kanskje litt frukt midt på dagen, og et lite middagsmåltid. Grøt liker hun ikke. Har prøvd alle typer ferdigbrød samt hjemmelaget. Spytter det bare ut alt sammen. Vann drikker hun minimalt av. Noen få slurker her og der. jeg er redd for ar hun får i seg for lite mat og væske. Jeg ammer henne, men hun drikker bare et par minutter for hun greier ikke konsentrere seg om puppen og er ofte egentlig ganske uinteressert i den. Så Hun får Jo Ikke i seg verken væske eller næring der heller. hva skal vi gjøre? Vente til jeg drar, og satse på at hun tar flaska Når hun er sulten nok? Jeg jobber 24-48 timer i slengen, så jeg er jo ikke til stede i det hele tatt de dagene jeg jobber. Nattamming må Jo også Avvennes pga jobben min. (ammefri går ikke i min jobb) hater dette her lille jenta mi...hun er så glad i puppen. Skulle så gjerne ønske jeg kunne amme lengre og gi henne det hun elsker aller mest:( helsesøster sier bare «det ordner seg nok». .....de ordene hjelper ikke meg overhodet:( Hva hadde dere gjort..?? Anonymkode: 13db0...325 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Jeg skal begynne å jobbe om 3 uker skulle det stå i overskriften. Ts Anonymkode: 13db0...325
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Hva med å gi morsmelk med kopp? Hvis hun ikke liker flaske? Vår elsket sånn voksendrikkeflaske fra contigo i den alderen av en eller annen grunn, så om dere vil tilby vann til maten så kan det være lurt å prøve litt forskjellige kopper og tuter til det også. Så lenge hun legger på seg og er frisk og rask så sier jeg som jordmor, det ordner seg nok Noen er litt småspiste rett og slett. Plutselig løsner det! Anbefaler ihvertfall å la pappaen slippe mye til frem til hans permisjon starter, og fortsette å tilby mye forskjellig mat Du motsier deg forøvrig litt, da du både sier at hun er uinteressert i amming og blir ukonsentrert, og at hun elsker puppen? Anonymkode: 5cc3d...08b 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #4 Skrevet 12. juni 2021 Har dere fått sjekket om hun har problem med tungebåndet? Anonymkode: 9654c...653
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 For all del ikke torturer henne med tungeklipp med tøyeøvelser nå midt oppi jobbstart som vedkommende over foreslår. Klarer hun å amme så er ikke tungebåndet problemet her. Har du vurdert å ta ut litt ekstra ulønnet permisjon? Anonymkode: 7c59f...6f5 11
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 Jeg vet det ikke er dette du vil høre, men det ordner seg nok. Hun får jo i seg næring via brød, middag og frukt. Men hun burde absolutt fått til flasken for melk og vann. Jeg tror det går seg til så lenge du er borte og det ikke finnes alternativ. Det er erfaringen blant de jeg kjenner i allefall. Lykke til 😊 Anonymkode: b4c9f...fbf 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 Du kan jo amme selv om du jobber. Du får ammepause og gubben kommer med ungen. Anonymkode: c1cc1...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 Hadde uten tvil tatt ulønnet permisjon. Vi har også en flaskenekter og har nå først den siste uken - ved 11 mnd - begynt å svelge ned litt vann fra kopp med sugerør. Vår har også vært lite interessert i mat så å starte i jobb ved 7 mnd hadde vært totalt uaktuelt. Anonymkode: 874b1...d78 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva med å gi morsmelk med kopp? Hvis hun ikke liker flaske? Vår elsket sånn voksendrikkeflaske fra contigo i den alderen av en eller annen grunn, så om dere vil tilby vann til maten så kan det være lurt å prøve litt forskjellige kopper og tuter til det også. Så lenge hun legger på seg og er frisk og rask så sier jeg som jordmor, det ordner seg nok Noen er litt småspiste rett og slett. Plutselig løsner det! Anbefaler ihvertfall å la pappaen slippe mye til frem til hans permisjon starter, og fortsette å tilby mye forskjellig mat Du motsier deg forøvrig litt, da du både sier at hun er uinteressert i amming og blir ukonsentrert, og at hun elsker puppen? Anonymkode: 5cc3d...08b Jo altså hun sulter seg isteden for å få flaske. Hun vil jo ha puppen. Men når hin får den så greier hun ikke konsentrere seg om den og ligger å småsmatter isteden for å spise skikkelig. Men hun vil heller det enn å drikke melk fra flaska, om du skjønner hva jeg mener:) Anonymkode: 13db0...325
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Det er dumt når det er sånn, men det kan godt hende hun godtar mat, drikke og flaske fra pappa når du ikke er til stede. Han lukter jo ikke melk. Jeg var også veldig nærvøs for maten når pappaen overtok permisjonen, men det gikk helt fint for oss. Anonymkode: 90619...11a 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 De små imsdalflaskene reddet oss. Var det eneste han aksepterte. Jeg vet at man ideelt sett ikke skal bruke dem som flergangs mot barn, men desperate times calls for desperate measures. Anonymkode: 18a25...b2e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 I akkurat den perioden løsnet mye for min. Han gikk fra ganske uinteressert til veldig glad i kopp. Prøv forskjellige kopper og se om det hjelper. Anonymkode: 04ff9...2bd 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo altså hun sulter seg isteden for å få flaske. Hun vil jo ha puppen. Men når hin får den så greier hun ikke konsentrere seg om den og ligger å småsmatter isteden for å spise skikkelig. Men hun vil heller det enn å drikke melk fra flaska, om du skjønner hva jeg mener:) Anonymkode: 13db0...325 Har dere prøvd å la pappaen ha henne alene over tid? Hva skjer da - hun spiser fortsatt ingenting?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 Om hun ikke liker å bli ammet heller for hun blir distrahert og ikke får i seg noe mer enn et pr minutter med noe, så betyr det jo fint lite om du er der eller ikke. Ikke minst, mye kan endre seg på 3 uker. Anonymkode: 45b39...f7c 2
skruf Skrevet 12. juni 2021 #15 Skrevet 12. juni 2021 (endret) Jeg stemmer også for å prøve kopp. Og vurdere om du har mulighet til å ta litt ekstra ulønnet permisjon (tidligere så hadde man rett til opp til 1 år ekstra permisjon, uten lønn. Jeg benyttet meg av det med begge mine barn. Dvs jeg tok ekstravakter på avdelingen jeg var fast ansatt på enkelte netter og helger når mannen min var hjemme fra babyen var ca 10mnd, da styrte jeg arbeidstiden selv og tjente litt penger sånn at jeg ikke gikk 1 år uten inntekt) Men det kan være at tutkopp er redningen hos dere. Begynn å øve på det nå, men la far ta seg av det. Hvis du prøver på det så kan det være at babyen avviser koppen pga hun/han kjenner lukta av deg og heller vil ha brystet. Det at babyen tuller og virker uinteressert ved amming betyr ikke at den ikke vil ha brystet, det er bare alderen; ting og tang rundt er spennende, og må utforskes Selv om du ikke kan forlate arbeidsplassen din eller begynne/slutte seinere pga ammefri så har du fortsatt rett på ammefri. Hvis det lar seg gjøre mtp avstand til jobb så kan far ta med seg babyen å komme til deg sånn at den lille får diet. Vi gjorde det sånn at pappaen tok kveldsstellet hjemme; ga brødskiver/grøt, stelte baby og tok på pysj. Deretter kjørte de til meg, babyen ammet og sovnet i bilen på vei hjem. Da var det bare for far å legge den sovende babyen rett i senga. Våknet hun opp før jeg kom hjem så drakk hun av tutkopp. Vi hadde en type kopp fra MAM som var som ei flaske men med tut og ikke smokke, den var veldig kjekk og babyen fikk fort dreisen på den. https://www.mambaby.com/no/p/ekstra-myk-tut-til-barnekopper/fc6a6za001ndv/ edit; jeg skjønner godt fortvilelsen din ts; minstejenta vår var også fullstendig flaskenekter. Har skrevet om det før her på forumet også. Hun sultet heller enn å ta flaske. Det var en episode der vi skulle i bryllup, babyen fullammet (5-6mnd gammel) og jeg var innstilt på å være hjemme med babyen siden det var mannen sin kompis som skulle gifte seg. Var med overnatting pga avstand. Svigermor mente det var hos oss foreldre problemet lå, selvfølgelig ville babyen ta flaske bare hun ble sulten nok. Så hun insisterte på å være barnevakt. Lang historie kort så endte det med at hun og svigerfar fikk litt av en matejobb der de byttet på å mate henne med ei skje. Dvs de tømte i henne morsmelk med ei spiseskje....og svigermor måtte innrømme at enkelte babyer tar faktisk ikke flaske (dette var før babyen lærte seg å drikke av kopp) Endret 12. juni 2021 av skruf
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #16 Skrevet 12. juni 2021 skruf skrev (3 timer siden): Jeg stemmer også for å prøve kopp. Og vurdere om du har mulighet til å ta litt ekstra ulønnet permisjon (tidligere så hadde man rett til opp til 1 år ekstra permisjon, uten lønn. Jeg benyttet meg av det med begge mine barn. Dvs jeg tok ekstravakter på avdelingen jeg var fast ansatt på enkelte netter og helger når mannen min var hjemme fra babyen var ca 10mnd, da styrte jeg arbeidstiden selv og tjente litt penger sånn at jeg ikke gikk 1 år uten inntekt) Men det kan være at tutkopp er redningen hos dere. Begynn å øve på det nå, men la far ta seg av det. Hvis du prøver på det så kan det være at babyen avviser koppen pga hun/han kjenner lukta av deg og heller vil ha brystet. Det at babyen tuller og virker uinteressert ved amming betyr ikke at den ikke vil ha brystet, det er bare alderen; ting og tang rundt er spennende, og må utforskes Selv om du ikke kan forlate arbeidsplassen din eller begynne/slutte seinere pga ammefri så har du fortsatt rett på ammefri. Hvis det lar seg gjøre mtp avstand til jobb så kan far ta med seg babyen å komme til deg sånn at den lille får diet. Vi gjorde det sånn at pappaen tok kveldsstellet hjemme; ga brødskiver/grøt, stelte baby og tok på pysj. Deretter kjørte de til meg, babyen ammet og sovnet i bilen på vei hjem. Da var det bare for far å legge den sovende babyen rett i senga. Våknet hun opp før jeg kom hjem så drakk hun av tutkopp. Vi hadde en type kopp fra MAM som var som ei flaske men med tut og ikke smokke, den var veldig kjekk og babyen fikk fort dreisen på den. https://www.mambaby.com/no/p/ekstra-myk-tut-til-barnekopper/fc6a6za001ndv/ edit; jeg skjønner godt fortvilelsen din ts; minstejenta vår var også fullstendig flaskenekter. Har skrevet om det før her på forumet også. Hun sultet heller enn å ta flaske. Det var en episode der vi skulle i bryllup, babyen fullammet (5-6mnd gammel) og jeg var innstilt på å være hjemme med babyen siden det var mannen sin kompis som skulle gifte seg. Var med overnatting pga avstand. Svigermor mente det var hos oss foreldre problemet lå, selvfølgelig ville babyen ta flaske bare hun ble sulten nok. Så hun insisterte på å være barnevakt. Lang historie kort så endte det med at hun og svigerfar fikk litt av en matejobb der de byttet på å mate henne med ei skje. Dvs de tømte i henne morsmelk med ei spiseskje....og svigermor måtte innrømme at enkelte babyer tar faktisk ikke flaske (dette var før babyen lærte seg å drikke av kopp) Hahaha sorry men den hadde bedrevitere svigermor kanskje litt godt av🙊 Anonymkode: 24f22...b28 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #17 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan jo amme selv om du jobber. Du får ammepause og gubben kommer med ungen. Anonymkode: c1cc1...7f8 Du er ikke tilfeldigvis medlem av Venstre? Ammefri er en utopi. De aller fleste yrker er IKKE forenelig med ammepauser midt i jobben, eller å komme senere/gå en time før for å amme. Det er ideelt med kontorarbeid, men ikke alle jobber på kontor. Kanskje ts er sykepleier? Jobber i Nordsjøen? Jobber på båt? Er flyvertinne eller pilot? Enn hvis hun jobber som bussjåfør? Taxisjåfør? Ambulansesjåfør? Enn hvis hun er kirurg? Tannlege? Alle jobber som innebærer en turnus eller hvor det ikke bare er å gå å sette seg på bakrommet når ungen blir sulten. Det skjer heller ikke én gang om dagen, men kanskje hver halvtime i starten av dagen, eller to ganger før kl 16. Kanskje jobber hun langt unna hjemmet? Kanskje er hun dagpendler? Bor på en øy utenfor fastlandet? Ammefri, med andre ord, er en politisk idé som skal rettferdiggjøre å sende mor tilbake i 100% jobb FØR ungen er ferdig med å amme. De færreste babyer er godt nok introdusert med fast føde ved 7 mnd alder at de ikke trenger jevnlig påfyll av morsmelk, og dessverre så er det ikke alle babyer som tar flaske eller smokk. Ammefri gjør meg jævlig forbanna - og jeg jobber på kontor 15 min hjemmefra. Jeg mistet melka av det. Klarte ikke pumpe nok eller amme nok til å opprettholde produksjonen. Anonymkode: db6f3...17b 11
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #18 Skrevet 12. juni 2021 Har dere prøvd at hun får spise selv fra sånne klemmeposer? Min elsker det, og det er en fin mulighet når du vil at de skal få i seg litt ekstra. Du kan kjøpe flergangsposer og fylle dem med hva du vil. Det er ikke så bra for utviklingen av munnmotorikk, og hun får heller ikke utforsket maten, men siden hun allerede spiser brødskiver er dere jo godt i gang. Sammen med feks skive eller frukt blir det kanskje et større måltid enn hun ville spist uten. Med såpass lange vakter har du vel også gjerne en del fri? At det blir litt lite i starten går nok fint, og så får dere heller ta igjen når du er hjemme. Jeg kan uten problemer (del)amme selv om jeg er borte i 12-24 timer på jobb, uten å pumpe, så det kan være du kan fortsette når du er hjemme! Anonymkode: 04ff9...2bd
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #19 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du er ikke tilfeldigvis medlem av Venstre? Ammefri er en utopi. De aller fleste yrker er IKKE forenelig med ammepauser midt i jobben, eller å komme senere/gå en time før for å amme. Det er ideelt med kontorarbeid, men ikke alle jobber på kontor. Kanskje ts er sykepleier? Jobber i Nordsjøen? Jobber på båt? Er flyvertinne eller pilot? Enn hvis hun jobber som bussjåfør? Taxisjåfør? Ambulansesjåfør? Enn hvis hun er kirurg? Tannlege? Alle jobber som innebærer en turnus eller hvor det ikke bare er å gå å sette seg på bakrommet når ungen blir sulten. Det skjer heller ikke én gang om dagen, men kanskje hver halvtime i starten av dagen, eller to ganger før kl 16. Kanskje jobber hun langt unna hjemmet? Kanskje er hun dagpendler? Bor på en øy utenfor fastlandet? Ammefri, med andre ord, er en politisk idé som skal rettferdiggjøre å sende mor tilbake i 100% jobb FØR ungen er ferdig med å amme. De færreste babyer er godt nok introdusert med fast føde ved 7 mnd alder at de ikke trenger jevnlig påfyll av morsmelk, og dessverre så er det ikke alle babyer som tar flaske eller smokk. Ammefri gjør meg jævlig forbanna - og jeg jobber på kontor 15 min hjemmefra. Jeg mistet melka av det. Klarte ikke pumpe nok eller amme nok til å opprettholde produksjonen. Anonymkode: db6f3...17b Tull. Klart man kan få til ammefri i andre yrker enn kontoryrker. Det er ikke optimalt for arbeidsplassen men det må man få til. På arbeidsplassen min (barnehage) har vi praktisert både komme senere-gå tidligere-ammefri og midt på dagen-ammefri. Blir ekstraarbeid på resten, ikke optimalt, men det går. (Jeg er ikke venstremedlem) Anonymkode: 38e2c...d1a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #20 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull. Klart man kan få til ammefri i andre yrker enn kontoryrker. Det er ikke optimalt for arbeidsplassen men det må man få til. På arbeidsplassen min (barnehage) har vi praktisert både komme senere-gå tidligere-ammefri og midt på dagen-ammefri. Blir ekstraarbeid på resten, ikke optimalt, men det går. (Jeg er ikke venstremedlem) Anonymkode: 38e2c...d1a Nei, det går faktisk ikke for alle. Mannen min kan ikke komme på min arbeidsplass som du må bli klarert via forskjellige kurs og ha inngangskort for å komme inn på. Jeg kan ikke gå fra min jobb før jeg blir avløst av noen andre. Og den ekstra arbeidet du snakker om vil si andre må ta av sin egen fritid for å jobbe en time overtid. Anonymkode: 4bc78...ea1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå