Gå til innhold

Går ikke ned i vekt til tross for lavt kaloriinntak! Kan medisiner ha skylda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har peiling? Jeg har siden 28.mai ligget på +-1500 kcal/døgnet. Jeg veier alt jeg spiser og loggfører dette, så det er ikke noe estimat. Jeg starta på 115 kg og vekta har kun variert på et par kg. F.eks 115 kg mandag, 114,2 kg på tirsdag, 114,8 kg på onsdag, 113,6 på torsdag, 114 kg på fredag. Osvosv. Utifra mine beregninger så burde min basalforbrenning ligge på mellom 2200-2500 kcal/døgn, så jeg ligger jo mer enn 500 kcal under. 

Frem til jeg var 20 år gammel, så var jeg relativt normalvektig. Da jeg dessverre slet en del med psyken på den tiden, samt søvn, så var det en lege som fant det hensiktsmessig å sette meg på seroquel/kvetiapin, i stedet for å heller bare gi meg noen innsovningspiller for en kort periode. Seroquelen gjorde at jeg mistet metthetsfølelsen totalt! Jeg spiste 8 brødskiver på rappen og kjente ikke et snev av metthet. Dessverre tok det en stund før jeg klarte å kontrollere matinntaket, men da var det for sent. Ila kort tid gikk jeg opp 40 kg! Dessverre så jeg ikke dette selv før det var for sent. Hadde mer enn nok å tenke på.. Uansett så sluttet jeg på den.

I tillegg til dette, så brukte jeg efexor (husker ikke dose), men jeg husker at da jeg sluttet på denne, så raste jeg ned i vekt. fra 104 kg til rundt 80 kg på relativt kort tid. Dessverre så virket det nesten som at efexor hadde "kødda til" noe oppi hodet mitt, for helt ut av det blå fikk jeg plutselig angst for å kjøre bil. Altså, jeg kunne få panikkanfall dersom det var omkjøring eller noe annet uforutsett skjedde på vegen. Derfor satte legen meg på 50 mg zoloft. Da forsvant angsten totalt, men jeg merket også at vektnedgangen stoppet! 

Pga at jeg er kronisk syk, og legene ikke helt vet hvorfor jeg med ujevne mellomrom får akutte betennelser i bukspyttkjertelen og dermed kroniske smerter, har jeg måttet prøve en del forskjellige medikamenter. Som f.eks prednisolon. Den ble jeg satt på etter at jeg hadde gått ned 20 kg, og innen kort tid var de 20 kg kommet tilbake + litt til.. Og det er her jeg er nå. Jeg ønsker å få vekk de 20+ kg, men jeg kjenner jo at det er demotiverende når vekta omtrent står stille til tross for et ganske stort fall i kaloriinntak. 

Derfor lurer jeg på om zoloft kan ha en negativ virkning på vektnedgang. Er det noen som har erfaring med dette?? Altså brukt zoloft samtidig som man har forsøkt å gå ned i vekt? Gikk det? Jeg tenker at jeg (i samråd med lege), trapper ned zoloft og så forsøker et annet preparat i stedet som ikke har vektøkning som bivirkning. Legen mener dog at grunnen til at vektøkning er en bivirkning, er pga man blir mer sulten av å gå på det. Jeg har ikke merket noe økt matlyst så lenge jeg har stått på dette preparatet. På noen medikamenter står både "økt apetitt", "økt sultfølelse" og "vektøkning" som bivirkning. Jeg tolker det dithen da at det burde stått både "økt sultfølelse" og "vektøkning" som bivirkning dersom vektøkningen kom som konsekvens av økt sultfølelse. Jeg tror med andre ord at zoloft påvirker mer enn kun det den skal påvirke.. 

Hvis du har erfaring med dette (eller liknende), så er jeg veldig interessert i å høre om det! Det blir spennende å se nå om seponering av zoloft vil gjøre at jeg går ned i vekt! Krysser fingrene for det! 🤞

Anonymkode: 8aa92...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har lagt på 1500 kalorier siden 1.feb. Jeg har 33 i bmi. Jeg har ikke gått ned ett gram. Går fjellturer 4 ganger i uken, og firbrenner gjennomsnittlig 2500 kal i døgnet. 

Jeg går ikke på medisiner, så jeg forstår ingenting

Obs obs! Vær klar over at du får servert " da må du være ett medisinsk mirakel", eller " du spiser mer enn du tror", og klassikeren " kalorier inn, kalorier ut" her inne. 

Anonymkode: b57d5...1c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Zoologi har som bivirkning hypothyreose (laft stoffskifte). Så det enkle svaret er ja, det er mulig. Men det er jo også mulig at du hadde hypothyreose også før du startet på medisiner. Så det mer komplekse svaret er «muligens». Det er også mulig at du ikke teller kalorier rett. Veldig mange som teller kalorier veier ting, ja, men de leser ikke bakpå boksen. Den samme matvaren fra ulike leverandører kan ha vidunderlig ulike kaloriinnhold. Eller at du utelater noen kalorier. 

Uansett så er lærdommen du drar nå at når legen eller apoteket sier at du selv må sette deg inn i medisinen du ta så mener de det. Legen gir deg et bunnsolid faglig råd, som er at han eller hun oppriktig mener at dine plager er så store eller så farlige at bivirkningene av medisinen er verdt det. Men det er kun du som pasient som, etter å nøye ha lest pakningsvedlegget eller felleskatalogen, kan ta avgjørelsen om å spise medisinene. Så du må faktisk lase hele vedlegget, og Google eller spørre elever om alt du ikke forstår i det.

Anonymkode: b5788...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har lagt på 1500 kalorier siden 1.feb. Jeg har 33 i bmi. Jeg har ikke gått ned ett gram. Går fjellturer 4 ganger i uken, og firbrenner gjennomsnittlig 2500 kal i døgnet. 

Obs obs! Vær klar over at du får servert " da må du være ett medisinsk mirakel", eller " du spiser mer enn du tror", og klassikeren " kalorier inn, kalorier ut" her inne. 

Oi, men da skal du jammen meg ha skryt for at du fortsetter! 👏 Det er det langt i fra alle som hadde gjort dersom de ikke hadde sett resultater. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Hvis du har lavt stoffskifte, så kan dette ha en innvirkning, hvertfall!  Det høres veldig rart ut :(  Håper kroppen plutselig slutter å tviholde på kroppsfettet og slipper det! 

Hvis de serverer meg frasen "du spiser mer enn du tror", så skal jeg slå boka mi i bordet! Her loggfører jeg absolutt alt jeg spiser, samt til hvilke tider. Jeg veier absolutt alt og finner dermed ut eksakt hvor mange kcal jeg får i meg ila en dag. Jeg er fullstendig klar over at  kalorier inn må være mindre enn kalorier ut, og det er jo på en måte den jeg lever etter. Så hvis de kommer med den, så kan jeg igjen si at jeg ligger godt under hva gjelder kalorier inn! Slik kostholdet mitt er nå, så burde jeg ha gått ned 2-3 kg.  Hvis de sier "da må du være et medisinsk mirakel", så kommer jeg til å svare: "Ok, så fordi du ikke vet hvorfor jeg ikke går ned i vekt når alt tilsier at jeg skal det, så er det hos meg feilen ligger? Det tror du ikke på selv engang." :P  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å spise 1800 til 2000kcal om dagen i et par uker og se hva som skjer :)

Du ligger for lavt og kan uten problem spise mer. Jeg veier mye mindre enn deg og skal bare ned noen kg. Jeg ligger på ca 1800kcal 5-6 dager i uken og 2500-2700 1-2 dager alt ettersom.

Vekta mi går sakte, men sikkert nedover. Prøvde å ligge lavere på kcal og trene mye en periode og vekta rørte seg ikke. Begynte å spise mer og roet litt ned på treningen (trener annenhver dag nå) og vips så går vekta nedover.

Anonymkode: 8d7c2...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lagt faktisk. Du har LIGGET, ikke lagt.

Anonymkode: 782ee...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Zoologi har som bivirkning hypothyreose (laft stoffskifte). Så det enkle svaret er ja, det er mulig. Men det er jo også mulig at du hadde hypothyreose også før du startet på medisiner. Så det mer komplekse svaret er «muligens». Det er også mulig at du ikke teller kalorier rett. Veldig mange som teller kalorier veier ting, ja, men de leser ikke bakpå boksen. Den samme matvaren fra ulike leverandører kan ha vidunderlig ulike kaloriinnhold. Eller at du utelater noen kalorier. 

Uansett så er lærdommen du drar nå at når legen eller apoteket sier at du selv må sette deg inn i medisinen du ta så mener de det. Legen gir deg et bunnsolid faglig råd, som er at han eller hun oppriktig mener at dine plager er så store eller så farlige at bivirkningene av medisinen er verdt det. Men det er kun du som pasient som, etter å nøye ha lest pakningsvedlegget eller felleskatalogen, kan ta avgjørelsen om å spise medisinene. Så du må faktisk lase hele vedlegget, og Google eller spørre elever om alt du ikke forstår i det.

Anonymkode: b5788...781

Jeg leser bakpå boksen på absolutt alt (og gjerne flere ganger da jeg kan glemme fra gang til gang),og tar de kaloriene som står der og ganger med antall gram, så det skal være ganske presist. I tillegg så har jeg lastet ned en app som finner matvaren dersom jeg scanner strekkoden på produktet. Da kommer næringsinnholdet direkte opp og alt jeg trenger å gjøre er å legge inn antall gram. Jeg kontrollregner også.

Jeg veier f.eks kyllingfileten mens den er rå, da den vil miste noe væske under steking (ovn, da slipper å bruke fett). Jeg har sluttet å spise brødskiver med smør (og pålegg). Nå spiser jeg knekkebrød med kokt skinke. 2 knekkebrød med kokt skinke utgjør 146 kcal.  Så jeg tror jeg er ganske accurate hva gjelder kalorier inn, altså. Med mindre produsentene oppgir feil :P Uansett da, hvis det skulle vise seg å være noe feil, så er det ikke feil for 5-600 kcal. 

Hva gjelder det siste avsnittet ditt, så pleier jeg alltid å sette meg inn i medisinene jeg tar, men da jeg ble satt på seroquel for rundt 10-12 år siden, så stolte jeg på at legen visste hva han gjorde. Han burde aldri ha satt meg på det preparatet, samt at når han så hvor fort jeg la på meg, så burde han ha sagt noe til meg. Jeg hadde mye heller ligget våken på nettene i stedet for å legge på meg 40 kg for å få sove. Målet helliger ikke middelet her! Det er fryktelig lett å være etterpåklok og sett i ettertid, så burde jeg ha sagt noe selv da jeg merket at metthetsfølelsen forsvant, men jeg var sjuk og hadde mer enn nok annet som opptok tankene. Som sagt så stolte jeg på at legen visste hva han gjorde, men ser jo nå at det på ingen måte var tilfellet.. 

Det er forresten ikke alltid at alle bivirkningene er listet opp heller. F.eks ved zoloft. Hvis jeg glemmer å ta den pilla på morgenen, så kan jeg fort oppleve å få "elektriske støt" gjennom kroppen ved bevegelse. Da jeg tok opp dette med fastlegen min for typ 11 år siden, så hadde han aldri hørt om dette før. Ikke sto det i pakningsvedlegget over bivirkninger og google hadde også liten informasjon. NÅ derimot, dersom man bare googler "zoloft elektriske støt", så får man opp artikler som omtaler pasienter som opplever dette. Det blir kalt for en seponeringsreaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Prøv å spise 1800 til 2000kcal om dagen i et par uker og se hva som skjer :)

Du ligger for lavt og kan uten problem spise mer. Jeg veier mye mindre enn deg og skal bare ned noen kg. Jeg ligger på ca 1800kcal 5-6 dager i uken og 2500-2700 1-2 dager alt ettersom.

Vekta mi går sakte, men sikkert nedover. Prøvde å ligge lavere på kcal og trene mye en periode og vekta rørte seg ikke. Begynte å spise mer og roet litt ned på treningen (trener annenhver dag nå) og vips så går vekta nedover.

Anonymkode: 8d7c2...eb9

1800-2000 tror jeg er for mye. Utifra diverse kaloribehovskalkulatorer jeg har tatt, så har resultatet blitt at basalforbrenningen ligger på +-2000. Og så har jeg plusset på litt ekstra. De sier at man skal ligge rundt 500 kcal i minus for å gå ned 0,5 kg i uka. Én kg kroppsfett er ca 7000 kcal. Jeg skal gi dette noen dager til og så se om vekta begynner å bevege på seg når jeg slutter på zoloft nå. Jeg er 90% sikker på at det vil skje 😛 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men da ER du jo faktisk et medisinsk mirakel. Du kan ikke ha kaloriunderskudd og ikke gå ned ett gram på fire måneder. 

Hvilken annen forklaring har du på at du ikke går ned, annet enn at du spiser flere kalorier enn du tror? 

Anonymkode: 37471...b5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det har gått for kort tid. Du må fortsette. Jeg har opplevd litt det samme før. Men ved p fortsette så plutselig er det akkurat som at vekta tar et jafs og så er det i gang. Kroppen må liksom komme seg inn i det😜 aner ikke hvorfor det er sånn

Anonymkode: c2022...36a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget på 1300 kalorier siden etter Påske, og har nå gått ned 10 kilo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fett et ikke noe som går ned konstant. Det går i rykk og napp. Samt at alt påvirker vekta. Salt, karbohydrater, vann, hormoner, syklus ect. Slutt å veie deg hver dag. Vei maks 1 gang i uka, og bruk målebånd. Cm er gull! I tillegg går man ikke ned likt hver uke. Men du må tenke over tid.

Anonymkode: 55682...1f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har bare gått om lag tre uker, vektnedgang tar tid, vær tålmodig og fortsett den gode jobben du gjør! Om et halvt års tid vil du ha gått ned mye! Ikke vei deg hver dag, ha veiedag hver onsdag morgen. Lykke til❤️

Anonymkode: 8a414...137

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men da ER du jo faktisk et medisinsk mirakel. Du kan ikke ha kaloriunderskudd og ikke gå ned ett gram på fire måneder. 

Hvilken annen forklaring har du på at du ikke går ned, annet enn at du spiser flere kalorier enn du tror? 

Anonymkode: 37471...b5f

Jeg gjorde det - altså spiste 1300/1500 kcal over en LANG periode.

Gikk med ca 2 kg på 2 år med underskudd. 

Så fant jeg ut at jeg var underdosert på Levaxin, justerte opp medisinene og raste ned 20 kg på kort tid selv om kaloriinntak ble økt til ca 1800-2000 kcal.

Stoffskiftet ble så lett forhøyet, justerte til normal TSH og gikk opp igjen ca 6-7 kg. Samme kosthold, like mye trening - kun endring i Levaxin.

Så ble jeg gravid, ble igjen lett forhøyet i stoffskiftet: tynn som en strek, gikk ned 8 kg i svangerskap. 

Jeg førte alle kalorier hver dag utenom under graviditet. 

Så joda - det går an.

Nå har jeg økt i vekt pga Cipralex, og jeg spiser nøyaktig det samme inntaket hver dag nå også. 

Anonymkode: 88a51...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen medisiner gjør det ganske umulig. Jeg har også gått på medisiner som har vektøkning som bivirkning og kan skrive under på at det oppleves umulig å gå ned. Jeg leste alt om temaet i desperasjon. Årsaken kan være så mangt fra økt apetitt til endret metabolisme av fett og karbohydrater. Hva som stemmer og hva som stemmer med deg vet jeg ikke. Kortison er i allefall en av de som tuller med kroppen, men det er også et godt medikament om det er det du trenger. 

Jeg ble rådet til lavkarbo og det sluttet i allefall vektøkning og gjorde ting litt lettere. Hos min medisin var det at man suget etter karbohydrater, så selv om antall kalorier ble riktig ble det kanskje ubalanse i byggestenene. 

De som sier at de ikke går ned på 1500 kan ha rett. Min basalforbrenning (klokke og kalkulator er 1300-1400). Om da man egentlig har litt lavere forbrenning av ukjente årsaker og forbrenner mindre ved mosjon enn klokken sier, så går man fint lite ned på 1500. Særlig om man tillater litt høyere i helger. Da er man kanskje i balanse nok til å holde stabil vekt. 

Mitt råd er å se på sammensetning, kanskje prøve lavkarbo/smartkarbo, øke bevegelse litt og gi det tid. Hvis ikke kan du nok snakke med legen. Husk at vekt ikke er alt. Det er absolutt viktigst at du er frisk.

Anonymkode: 37477...4b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Oi, men da skal du jammen meg ha skryt for at du fortsetter! 👏 Det er det langt i fra alle som hadde gjort dersom de ikke hadde sett resultater. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Hvis du har lavt stoffskifte, så kan dette ha en innvirkning, hvertfall!  Det høres veldig rart ut :(  Håper kroppen plutselig slutter å tviholde på kroppsfettet og slipper det! 

Hvis de serverer meg frasen "du spiser mer enn du tror", så skal jeg slå boka mi i bordet! Her loggfører jeg absolutt alt jeg spiser, samt til hvilke tider. Jeg veier absolutt alt og finner dermed ut eksakt hvor mange kcal jeg får i meg ila en dag. Jeg er fullstendig klar over at  kalorier inn må være mindre enn kalorier ut, og det er jo på en måte den jeg lever etter. Så hvis de kommer med den, så kan jeg igjen si at jeg ligger godt under hva gjelder kalorier inn! Slik kostholdet mitt er nå, så burde jeg ha gått ned 2-3 kg.  Hvis de sier "da må du være et medisinsk mirakel", så kommer jeg til å svare: "Ok, så fordi du ikke vet hvorfor jeg ikke går ned i vekt når alt tilsier at jeg skal det, så er det hos meg feilen ligger? Det tror du ikke på selv engang." :P  

Fortsetter? Dette burde bli den nye hverdagen. Det er jo årsaken til at mange av oss holder oss slanke. Hvor mange kalorier tror folk at slanke inntar? Rundt 1500 kcal daglig er helt greit nivå om man ønsker seg en lavere bmi. 

Anonymkode: bea29...ad3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fortsetter? Dette burde bli den nye hverdagen. Det er jo årsaken til at mange av oss holder oss slanke. Hvor mange kalorier tror folk at slanke inntar? Rundt 1500 kcal daglig er helt greit nivå om man ønsker seg en lavere bmi. 

Enig. 1500 kalorier i ukedagene er tilstrekkelig om man spiser sunt og variert. Det er lite kalorier i rene produkter.

Anonymkode: 37477...4b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjorde det - altså spiste 1300/1500 kcal over en LANG periode.

Gikk med ca 2 kg på 2 år med underskudd. 

Så fant jeg ut at jeg var underdosert på Levaxin, justerte opp medisinene og raste ned 20 kg på kort tid selv om kaloriinntak ble økt til ca 1800-2000 kcal.

Stoffskiftet ble så lett forhøyet, justerte til normal TSH og gikk opp igjen ca 6-7 kg. Samme kosthold, like mye trening - kun endring i Levaxin.

Så ble jeg gravid, ble igjen lett forhøyet i stoffskiftet: tynn som en strek, gikk ned 8 kg i svangerskap. 

Jeg førte alle kalorier hver dag utenom under graviditet. 

Så joda - det går an.

Nå har jeg økt i vekt pga Cipralex, og jeg spiser nøyaktig det samme inntaket hver dag nå også. 

Anonymkode: 88a51...e2f

Mange av oss spiser denne mengden kalorier hver dag resten av livet. Går ikke ned, men holder vekten stabil, med bmi på ca 20-21. Er i tillegg ganske aktiv. Er 47 år. Hvor mye tror du at slanke spiser egentlig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...