Gå til innhold

Hva er noen sunne matvarer folk vanligvis glemmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at hvis du virkelig ser deg rundt i grønnsaksseksjonen, innser du hvor mange ting som ikke blir verdsatt. Rotgrønnsaker som pastinakk, rødbeter og kålrot (utenfor juletiden); kalebasser som alle slags squash; alle bladgrønnsaker som ikke er romansk eller isbergssalat eller grønnkål og spinat. Dette er ting som kan være bra for kostholdet ditt. De er grønnsaker som virkelig kan fylle deg og legge til variasjon i måltidene dine. Jeg har f. eks startet med å lage moste pastinakker, i stedet for potet. Mer næringsstoffer, mindre stivelse.

Hva er sunn mat, som etter din mening, folk bare glemmer å inkludere i det daglige kostholdet?

Anonymkode: f5fac...359

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Erter, kjøtt og flesk. 

Anonymkode: a062a...e1f

AnonymBruker
Skrevet

Sellerirot (mos), redikker (ovnsbakt eller rå), fennikel (i salat, ovnsbakt, grillet tik fisk), jordskokk (ikke alle vet hva det er, godt som mos, bakt eller som chips), nepe (ovnsbakt eller rå med dipp), persillerot (ovnsbakt eller blandet i mos), spirer (salat, som topping i supper, wok). 

Alle grønnsakene jeg har skrevet kan ovnsbakes er godt å bake sammen eller å hai gryter.

Anonymkode: b828d...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle rotgrønnsaker som kan ovnsbakes, inkl rødbeter (rødbeter er godt syltet også), aubergine både i gryter, ovnsbakt og grillet, ferske fiken (er vel frukt og ikke grønnsak, men nydelig til dessert med litt balsamico).

Virker som det går mest i tomat, agurk, paprika, gulrøtter og isbergsalat rundtforbi - og kanskje en brokkoli eller to, men det finnes så utrolig mye annet godt som jordskokk, sellerirot, fennikel, diverse typer løk (også godt å ovnsbake med nevnte rotgrønnsaker), sukkererter og min elskede aubergine som kan brukes til alt bare den behandles riktig.

Anonymkode: 824c5...284

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt du nevner er en del av kostholdet vårt, året rundt. 

Med airfryer og crockpot er det uendelig med muligheter når det kommer til rotgrønnsaker. Blant annet lager vi suppe en gang i uka, og vi lager gjerne rotgrønnsaks-chips til grillmaten. 

Til lunsj går det med mengder bladgrønnsaker hver uke, plukker med det som ser friskest ut, uansett type. 

Nå finnes også kål i alle varianter, den bruker vi til alt fra å lage slaw til fredagstacoen, til burger, eller grille halve kålhoder på grillen med olje og salt. 

Middagene denne uka inkluderer blant annet;  en lun paprika+aubergine+løk+koriander+ruccola salat, slaw av to typer kål med creme fraiche og sitron, corn showder (maissuppe) med vårløk og potet, trøffelchips av pastinakk og persillerot, purè av jordskokk og potet. 

Anonymkode: f02f2...98d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir sånn når man ikke har interesse for matlaging. Man gidder ikke lære nye oppskrifter. Jeg prøver nye ting iblant, men det er lettere lage en salat jeg allerede liker, som isberg, tomat og agurk, enn å google hva som er et bra alternativ. 

Anonymkode: c7aa6...c67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alt som er nevnt. 

Hva andre "glemmer" å bruke har jeg ingen forutsetning for å vite.

Anonymkode: 48344...875

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om de er sunne, men de store, hvite nepene de har i butikkene akkurat nå er kjempegode. 

De som sitter i kassa vet aldri hva det er (nærmeste jeg har kommet var ei som trodde det var nellik 😑), så det kan ikke være så mange som kjøper dem.

Anonymkode: 473cb...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tran 

Anonymkode: 19351...1f0

AnonymBruker
Skrevet

Gresskar!

Aubergine har jeg inntrykk av at mange kjøper.

Anonymkode: 1030e...90f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet ikke om de er sunne, men de store, hvite nepene de har i butikkene akkurat nå er kjempegode. 

De som sitter i kassa vet aldri hva det er (nærmeste jeg har kommet var ei som trodde det var nellik 😑), så det kan ikke være så mange som kjøper dem.

Hvordan bruker du de? 

Anonymkode: 55e39...f34

Skrevet

Hodekål.

Kan brukes til så mye mer enn fårikål og coleslaw.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Fufu skrev (16 minutter siden):

Hodekål.

Kan brukes til så mye mer enn fårikål og coleslaw.

Hva da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan bruker du de? 

Jeg kutter dem opp og har dem i salat.

(Eller jeg bare gomler dem i meg mens jeg lager middag, for å være helt nøyaktig.) 

• Liker 5
Skrevet

Persillerot og sellerirot.

Begge er nydelige som purésupper.

Persillerot er veldig godt smørdampet, og sellerirot er godt som stappe, eller som tilskudd til potetmos.

Persillerot i fiskesuppe er også veldig godt.

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler at hvis du virkelig ser deg rundt i grønnsaksseksjonen, innser du hvor mange ting som ikke blir verdsatt. Rotgrønnsaker som pastinakk, rødbeter og kålrot (utenfor juletiden); kalebasser som alle slags squash; alle bladgrønnsaker som ikke er romansk eller isbergssalat eller grønnkål og spinat. Dette er ting som kan være bra for kostholdet ditt. De er grønnsaker som virkelig kan fylle deg og legge til variasjon i måltidene dine. Jeg har f. eks startet med å lage moste pastinakker, i stedet for potet. Mer næringsstoffer, mindre stivelse.

Hva er sunn mat, som etter din mening, folk bare glemmer å inkludere i det daglige kostholdet?

Anonymkode: f5fac...359

Kål

Anonymkode: bcd90...e14

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tran 

Anonymkode: 19351...1f0

Fulle av miljøgifter.... nei takk! 

Anonymkode: bcd90...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva da? 

Ikke meg du spurte, men vi bruker også kål til mye forskjellig.

F.eks vårruller, pad thai, kålruletter, smørdampet i biter osv osv 

Anonymkode: 73482...5cd

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Kålrotmos er godt til spekesild m/rå løk og rømmeklatt

kokte kålrotskiver og saltkjøtt er også godt. 

Blomkålmos og blomkålris er godt og lettvint. Brukes mye

spisskål kan wokes, grilles, brukes i slaw og salat. Kom over et innlegg i går, hvor de hadde deltden i to på langs, hulet ut litt av kålen og blandet det utgravde med kjøttsaus. Stekt i ovnen med revet parmesan på toppen.

Lever er godt på grillspyd. Træs på annenhvert med løkbiter, småtomater, litt bacon og biter av sopp. Innimellom settes noen blader av fersk salvie. Pensles med olje og grilles fort, slik at leveren ikke får for mye.

grønnkål kan tørkestekes på varmluft og bli snacks. Den kan også bli mos og suppe

broccoli kan brukes til alt. Stilken er snacks

knutekål og maineper bare skrelles og spises

saltbakt løk

Fløtegratinert sellerirot er bedre enn med potet 

de fleste grønnsaker kan brukes opp i lapskaus

av grønnsakskrell og avskjær blir det kraft til senere suppekoking og gryter.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Kokte skiver av kålrot er skikkelig godt på brødskive (jeg liker dem best kalde med litt pepper) 😊

Anonymkode: 25a71...d4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...