la Flaca Skrevet 9. september 2005 #1 Skrevet 9. september 2005 Datteren min har aldri vært fan av tannpuss, men har siden 7 månedersalderen, da de første tennene kom, funnet seg i å pusse tenner - under tvil. Nå derimot er egenviljen på banen for fullt, og tannpuss er helt krise. I går kveld toppet det seg helt og hun havnet fullstendig i vranglås, som om det var tortur hun ble utsatt for. Har prøvd å gjøre det "morsomt" og har prøvd å være streng, eller helst litt av begge deler. Ingenting hjelper. What to do??? Tennene må jo pusses!
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #2 Skrevet 9. september 2005 Vi har også problemer med dette, sønnen vår er riktignok snart 3 så han forstår kanskje mer, men jeg sier alltid at vi må pusse for Karius og Baktus tisser og bæsjer i munnen hans og da ler han seg ihjel og gaper som bare det.
Apple- Skrevet 9. september 2005 #3 Skrevet 9. september 2005 Sørg for å ha en tannbørste med lite hode og myk bust. Gi henne tannbørsten og la henne 'pusse' selv, på den måten blir hun vant med å ha tannbørsten i munnen. Kanskje du og hun etterhvert kan pusse tennene hennes på tur?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #4 Skrevet 9. september 2005 La henne gjøre noe morsomt i vasken mens du pusser tennene hennes. Feks at hun får vaske hendene sine med såpe og vann eller vaske dukka si. Bruker å gjøre det med 2 åringen min.
Gjest LoisLane Skrevet 9. september 2005 #5 Skrevet 9. september 2005 Jeg prøver med det gode, men det hender fremdeles at jeg må holde fast min treåring, bende opp munnen og pusse... Jeg gir meg ikke på at tennene må pusses.
lil Skrevet 9. september 2005 #6 Skrevet 9. september 2005 Hva med å kjøpe et sånn tannkostsett, med en liten til barnet og en ekstra lang til deg. Så pusser dere sammen! Har selv god erfaring med den. Tror ikke det er bra å tvinge, for da blir bare tannpussen noe negativt. Det er kanhende bedre å legge seg noen ganger med halvskitne tenner enn at tannpussen skal bli et skikkelig hett krangletema lenge. Mine to gutter har hatt et par perioder hvor tannpussen er mindre gøy. Men det gir seg fort. Og når de ble så store at Karius og Baktus-teorien gikk inn, var det aldri noe problem lenger. Og det tannkostsettet, det er bare genialt! (tror jeg kjøpte det på europris) Lukka til!!
Trill Skrevet 9. september 2005 #7 Skrevet 9. september 2005 Slite med det samme eg og. Har en sønn på 16 mnd- og det er klin umulig. Vi har ei baby-tannbørste. og han elska å "pusse sjølv"- men eg får ikkje lov. Han har brukt tannbørste sidan han var 6 mnd- så det er ikkje den som er problemet. Har ei veninne som gir gutten sin fluor-tablett når han er ferdig- og han veit at han ikkje får før han har vore flink- så eg tenkte å prøve samme metode. Vil jo ikkje at han skal få hol i tennene sine..
Thomasine Skrevet 9. september 2005 #8 Skrevet 9. september 2005 Tror de fleste barn har perioder de prøver seg og IKKE vil pusse... Da mener jeg det er viktig at man som forelder viser at pussen skal foregå hver kveld/morgen uansett hvordan! Her hjemme pusses det tenner hver dag - uansett humør til den lille... Han har prøvd seg innimellom, men skjønner nå ( 2,5 år) at det ikke hjelper stritte imot, grine eller sutre. Karius og Baktus skal spyttes ned i vasken!! Fluor brukes også her hjemme - stas!!
L@dy in red Skrevet 9. september 2005 #9 Skrevet 9. september 2005 (endret) Datteren min har aldri vært fan av tannpuss, men har siden 7 månedersalderen, da de første tennene kom, funnet seg i å pusse tenner - under tvil. Nå derimot er egenviljen på banen for fullt, og tannpuss er helt krise. I går kveld toppet det seg helt og hun havnet fullstendig i vranglås, som om det var tortur hun ble utsatt for. Har prøvd å gjøre det "morsomt" og har prøvd å være streng, eller helst litt av begge deler. Ingenting hjelper. What to do??? Tennene må jo pusses! ← ¨Hva med å inngå en avtale med henne om feks. klistremerkeskjema? La hun få et klistremerke for de gangene hun er villig til å pusse de, og når hun har klart å oppnå syv klistremerker for hver dag, så gi henne en belønning. Det kan være seg å leke ekstra, lage vafler/boller,lese eller noe hun virkelig setter pris på. Det kan jo være en idet, så lenge det ikke er andre grunner for at hun ikke vil pusse tennene. Hva med å vise filmen om karius og baktus? Den syntes jeg er så koselig. Kanskje hun får noe å tenke på. Kanskje det også kunne vært en idet at hun får velge tannkost og tannkrem som et ekstra pluss. Endret 9. september 2005 av L@dy in red
L@dy in red Skrevet 9. september 2005 #10 Skrevet 9. september 2005 Nei huff, når jeg så på overskriften, så er hun vel litt liten enda, for å gå innpå en avtale. Ja ja, får bare være nå da.
la Flaca Skrevet 12. september 2005 Forfatter #11 Skrevet 12. september 2005 Glemte hele tråden, men vil takke for alle svarene deres jeg! Skal se etter tannpussesett på Europris! Nå har vi hatt et gjennombrudd med tannpussen, etter at vi endret rutinen fullstendig. Nå pusser jeg tennene mine samtidig som hun pusser sine, og så får jeg lov til å pusse hennes også uten problemer. Oppdaget at hun ble veldig fascinert av at mamma pusset sine egne tenner - og er ei lita hermegås, så da ble det naturlig å spille på det. Lurt!
Gjest Piper Skrevet 12. september 2005 #12 Skrevet 12. september 2005 La henne få ha en tannbørste hun også, og si at hun må hjelpe deg. Kanskje det hjelper.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #13 Skrevet 12. september 2005 Tror ikke det er bra å tvinge, for da blir bare tannpussen noe negativt. Det er kanhende bedre å legge seg noen ganger med halvskitne tenner enn at tannpussen skal bli et skikkelig hett krangletema lenge. ← Jeg spurte faktisk en tannlege om dette, for jeg og mannen var uenige her. Tannlegen mente at det var bedre å ta noen konflikter og litt krangel/ tvang enn at barnet skulle få traumatiske opplevelser i forbindelse med tannlegebesøk. Han hadde fortsatt ikke møtt noen som syntes det var traumatisk å pusse tenner, sa han. (Jeg hadde rett, så klart ) Vi har derfor vært veldig konsekvente med at tennene skal pusses morgen og kveld, og at mamma eller pappa må pusse (selv om de godt kan pusse litt selv før/etterpå også). Det blir en vane for barna.
Trebarnsmor Skrevet 12. september 2005 #14 Skrevet 12. september 2005 (endret) Jeg har hatt litt av det samme problemet med mellomste. Det varte ikke så lenge, så jeg tror det var mere for å trasse. Men tannbørsten SKAL inn i munnen altså.ALDRI unntak her i huset. Nå er tannpuss et must her.De gjør det helt av seg selv.Unntatt lillegutt da.Ingen av dem har hatt hull heldigvis :D. Du har fått mange gode råd, ta å prøv noen av dem.Prøv å gjøre tannpussingen litt artig.Puss hverandres tenner eller noe Endret 12. september 2005 av Trebarnsmor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå