Gå til innhold

Odel og gårdsovertakelse....Blir gal.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg trenger råd og tips, muligens flere perspektiv. Saken er som så, jeg er gift inn i en gårdsfamilie og min mann er andre mann i odelsrekken. Min mann's storebror har odelen, altså førsteretten til å ta over gården etter min svigerfar. Problemet er at dette er en prosess som har foregått i to år. Min mann og jeg ønsker å ta over gården og driften, og vi ser at det er på tide at våre svigerforeldre pensjonerer seg slik at de får igjen noen gode år. Dessverre nekter storebroren til min mann å svare om han ønsker og ta over gården eller ikke. Det har vært tatt opp flere ganger gjennom de siste årene, men nekter å svare. Han syntes nok hele situasjonen er svært ubehagelig. 

Vi har alltid sagt og mener fortsatt at han har rettet og hvis han vil ta over så har vi full forståelse for det og vil trekke oss tilbake. Problemet er at han ikke svarer og alle vi rundt ser at våre svigerforeldre må få slippe unna alt ansvaret og arbeidet som følger med. Storebroren til min ser ikke det og ønsker ikke å ytre sin mening. Det må sies at storebror arbeider i dag på gården som avløser og har gjort dette i mange år. 

Min mann hjelper alltid til på gården med kjøring på jordene, våronn og alt som hører med. Vi jobber begge i dag 100% og tenker at vi enten må ta over eller så må storebror ta mer ansvar slik at svigerfar kan gå av med pensjon. 

Det hele enten med at storebror, min mann og svigerfar måtte på møte med en rådgiver fra landbruket for å komme til enighet, ikke engang her hadde storebror nevnt noe om sine ønsker og det enden på møtet ble at storebror fikk frist på seg til å svare om han vil ta over eller ikke, og det er jo forsåvidt greit - problemet er at vi vet at innen fristen vil han fremdeles ikke komme med noe svar eller ytre sin mening, da han ikke har sagt noe de siste to årene. 

Vi har alltid sagt at han går først og vi stiller oss bak hans avgjørelse, likevel blir han sint og frustrert når vi tar opp saken og går unna, unngår og svare eller bytter tema...

Vi har på nåværende tidspunkt latt være å gjøre prosjekter på huset vi bor i fordi vi avventer svar. Vi er rett og slett leie av og vente, og ønsker en klarhet i situasjonen. Noen som har gode råd eller vært i lignende situasjoner??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent til fristen, om han ikke svarer innen da så betyr det jo nei. Da kan dere gå videre i prosessen. Og prat med han, kanskje han føler seg veldig delt i hva han ønsker, prøv å se det fra alle mulige sider han kanskje har til saken

Anonymkode: c6c14...78c

• Liker 2
Skrevet

Vi har prøvd å prate med han flere ganger, men han blir bare utilpass og unnvikende. Jeg og minn mann er helt avhengig av at de kan bli enige og finne en god løsning. Vi kan jo ikke sitte å vente i evigheten heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. 

For oss handlet det om vi skulle flytte eller ikke. Skulle vi ta over gården, ville vi ikke flytte så langt bort som vi tenkte på. 

Vi fikk aldri en tydelig avklaring, så da flyttet vi. Den gården er ikke lenger vårt ansvar og det er helt uaktuelt å ta over. 

Dere velger selv hvor mye sjel dere legger i dette. Dere kan ikke tvinge frem noe fra andre, men dere kan si at dere ikke lenger er interresert. Dere står helt fritt til å velge bort gården.

Anonymkode: 78f97...b68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da gjør dere noe annet, og svigers kan legge ned drifta. Velg et lettere liv! Hilsen bondekona

Anonymkode: 0ceb3...749

• Liker 4
Skrevet

Ja, vi har vurdert å flytte om det ikke blir overtakelse på gården. Det handler ikke om at vi vil presse storebroren til min mann, men at min svigerfar ønsker å pensjonere seg. Dette får han ikke gjort før han får til en løsning mellom sine barn og ser hvem som skal ta over driften. 

Vi har sagt flere ganger at vi trekker oss om vi ikke får noe svar innen fristen. Vi kan ikke sette livet på vent fordi han ikke ønsker å svare for seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overfør gården på dere på papiret ASAP( etter fristen) så har han ett år på seg på å benytte odelen. Gjør avtale m svigers om at dere ikke betaler noe før etter ett år( betaler dere mer enn odelstakst mister dere disse pengene om storebror benytter odelen ). Etter ett år faller retten til å ta gården på odel bort - og dere sitter da trygt.

Anonymkode: 09adb...25a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så

mange tråder om dette TS? Du fikk jo mange gode råd i den andre tråden. 

Anonymkode: 3d147...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du enda en tråd om dette? Du virker veldig pågående og desperat! Dette har du faktisk ikke noe med å gjøre. Det er en sak mellom foreldre og han som har odel, du om mannen din er foreløpig ikke engang part i saken og jeg tenker det er derfor de er så avvisende og unnvikende. Fordi dere prøver å kjøre over de. 

Anonymkode: a3036...441

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i denne situasjonen selv...  Det endte med at vi ikke kjøpte gården, den med odel har ikke tatt den og alt står nå til nedfalls, og mine foreldre fortviler fordi ingen tar over. Odelsloven skulle vært avviklet for lenge siden, den skaper mye splid i familier. Dere kan ta sjansen på å overta og leve i spenning i et år - vi orket ikke det🙈

Anonymkode: e60ad...cb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor lager du enda en tråd om dette? Du virker veldig pågående og desperat! Dette har du faktisk ikke noe med å gjøre. Det er en sak mellom foreldre og han som har odel, du om mannen din er foreløpig ikke engang part i saken og jeg tenker det er derfor de er så avvisende og unnvikende. Fordi dere prøver å kjøre over de. 

Anonymkode: a3036...441

Veldig enig. Ts få konstruktive råd, men her virker hun å ha en annen agenda. Det lukter økonomisk vinning av det hele, og ikke så mye empati for de involverte partene. 

Anonymkode: 3d147...343

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...