Gå til innhold

Er dette en grei måte å trene på når man går ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ligget i kaloriunderskudd og trent styrke et par måneder nå, går sakte men jevnt ned i vekt så føler jeg gjør noe riktig😊

De siste gangene jeg har trent har jeg hatt litt dårlig tid, og har derfor gjort ting med en ny vri. Jeg gjør alt mellom 2-4 øvelser etter hverandre og dropper pausene mellom hvert sett. Feks:

Knebøy med kettleball x 10, rett over på benkpress x 10 og så feks skulderpress x 10. Tar en liten pause før jeg begynner på første øvelse igjen. Gjør totalt 3 runder. Er dette en OK måte å trene på? Føler jeg får gjort så mye mer på kort tid da og blir i tillegg litt god og svett. Trener 2-3 ganger i uka, hele kroppen hver gang.

Målet er ikke å bli kjempetrent, ligger som sagt i underskudd og har jo lest det ikke er mulig å få muskler på underskudd. Så håper på å bare bli litt sterkere, ikke miste muskelmasse og kanskje bli litt strammere🤷‍♀️

I tilegg til styrketreningen går jeg tur hver eneste dag pga. har hund. Har 10 kg igjen til målvekt😊 tror jeg skal fokusere på å bygge litt muskler når jeg er mer fornøyd med vekta og er innenfor normal bmi. 

Anonymkode: 48a8f...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du skal bygge muskler bør du begynne å trene mer fokusrettet på muskelgruppene. En økt med mage/rygg, en med bein/rumpe og en med armer/skuldre. Bruk tunge vekter. Slit deg ut.

Anonymkode: a4ee4...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du skal bygge muskler bør du begynne å trene mer fokusrettet på muskelgruppene. En økt med mage/rygg, en med bein/rumpe og en med armer/skuldre. Bruk tunge vekter. Slit deg ut.

Målet er ikke å bygge muskler siden jeg er på kaloriunderskudd. Er det i det hele tatt mulig? :) Målet i første omgang er å bevare muskelmasse/bli litt strammere. Vil heller fokusere på å bygge muskler når jeg har gått ned i vekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 7.07):

Målet er ikke å bygge muskler siden jeg er på kaloriunderskudd. Er det i det hele tatt mulig? :) Målet i første omgang er å bevare muskelmasse/bli litt strammere. Vil heller fokusere på å bygge muskler når jeg har gått ned i vekt.

Det er forsåvidt mulig å bygge muskler i kaloriunderskudd (spesielt hvis du er utrent/har lite muskelmasse i utgangspunktet). Å trene (relativt) tung styrketrening er uansett så viktig for å bevare den muskelmassen du har, at jeg ville fokusert på å trene med nok vektbelastning/volum (volum= antall sett, repitisjoner), ikke på å bli "god og svett".

Når det er sagt, bruker jeg mye supersett (som å gå fra øvelse til øvelse uten pause slik er). Jeg kombinerer imidlertid ofte øvelser som fokuserer på forskjellige muskelgrupper i øvelser etter hverandre —hvis jeg tok benkpress rett før skuldepress uten pause, hadde jeg ikke kunnet ta skulderpress med optimal belastning.

Noe du kunne gjøre er å legge øvelsene opp annerledes, f.eks benkpress, så KB squats, så skulderpress, deretter pause. For eksempel. Da får overkroppen hvile litt mens du gjør squats.

Endret av Hot mess
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

At split-program er nødvendig for å bygge muskler er rimelig utdatert info.

Man kan fint bygge muskler effektivt med f.eks 3 fullkroppsøkter i uka. Det som må til er, som du også sier, å trene tungt og også å få trent muskelgrupper ofte nok. Fullkroppsøkter 3-4 ganger i uka fungerer helt utmerket for mange, også de med endel erfaring/muskelmasse i utgangspunktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...