AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har en nær venninne som har to barn. Eldstemann er 9 år og veldig overvektig. Minstemann på 6 er på god vei. Venninnen min og mannen er normalvektig. Det som er vanskelig er at venninnen min aldri noen gang har nevnt dette med et eneste ord. Jeg tørr ikke å ta det opp. De er veldig flinke og nærværende foreldre. Eldstemann blir aldri mett. Hun kan finne på å spørre alle voksne på en sammenkomst om mat. Be om ett 5te polarbrød og spise tre kakestykker. Hun unngår klart fysisk aktivitet. Dette er et barn som ikke kjenner metthetsfølelse i min vurdering. Hun trenger hjelp. Burde jeg ta det opp? Venninnen min er vernepleier og har sunn fornuft. Jeg synes det er vanskelig å stå å se på dette på sidelinjen. Anonymkode: cc8c3...344 5
powerpuffen Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Jeg skjønner at det kan være vanskelig å stå på sidelinjen og se på dette, men dette er ikke ditt ansvar. Hun kan føle det som et angrep - spesielt når hun innerst inne vet selv hva som foregår. Jeg ville nok holdt en lav profil. 26
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en nær venninne som har to barn. Eldstemann er 9 år og veldig overvektig. Om du mener de er overvektige så vet du vel hvor mange kg de har? Hvor mye veier de og hvor høye er de? Anonymkode: b9c1e...249 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 Sprinkle skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner at det kan være vanskelig å stå på sidelinjen og se på dette, men dette er ikke ditt ansvar. Hun kan føle det som et angrep - spesielt når hun innerst inne vet selv hva som foregår. Jeg ville nok holdt en lav profil. Takk for svar. Jeg synes synd i barnet og har fått ett helt nytt perspektiv på overvekt og "foreldres skyld". Dette er helt klart sammensatt. Anonymkode: cc8c3...344 3
Lafamiglia Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du mener de er overvektige så vet du vel hvor mange kg de har? Hvor mye veier de og hvor høye er de? Anonymkode: b9c1e...249 Det er faktisk fullt mulig å SE at noen er overvektig. Det trengs ikke veiinger og tall for å fastslå noe sånt. 42
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du mener de er overvektige så vet du vel hvor mange kg de har? Hvor mye veier de og hvor høye er de? Anonymkode: b9c1e...249 Jeg vet hun eldste veier 42kg. Det fortalte hun meg en gang hun sov over. Begge jentene (min også) hadde veid seg på badet. Anonymkode: cc8c3...344
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du mener de er overvektige så vet du vel hvor mange kg de har? Hvor mye veier de og hvor høye er de? Anonymkode: b9c1e...249 Om noen er veldig overvektig så synes det. Man trenger ikke vekt for å fastslå det.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 Barn veies jo jevnlig på helsestasjonen, så de får sikkert råd og veiledning der. Anonymkode: fd9c0...ad9 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 Det kan godt være de jobber med saken selv om hun ikke har nevnt det. Min 9-åring er også overvektig, og jeg pleier ikke å snakke med andre om det med mindre de er direkte involvert (lege, helsesøster, besteforeldre, foreldrene til bestevennen som han spiser hos ofte). Vi begrenser ham hjemme, men ikke i sammenkomster. De skjer så sjelden at vi velger å ikke ødelegge med å ha fokus på hva og hvor mye han spiser. Jeg synes ikke det er din rolle å ta opp dette. Hun er garantert klar over det, dessuten blir de veid av helsesøster på skolen, og da blir man kontaktet om barnet er over- eller undervektig. Anonymkode: 05da0...ad4 17
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 Helsesykepleier på skolen skal følge opp overvektige barn. Kanskje de gjør det, men at venninnen din ikke ønsker å dele det med deg? Ville uansett holdt en lav profil. Anonymkode: cc2bd...009 7
GammelKaktus Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 Regner med at venninnen din jobber med dette og at det ikke er noe hun vil prate med deg om. Jeg legger meg aldri opp i slike ting og kommenterer aldri vekten til andre sine barn, hvis de ikke kommenterer det selv. Det er et sårt emne for de som har barn som sliter med slikt. Vekt og kropp liker jeg ikke å diskutere med folk, er så mange som har issues både med det ene og det andre. Så slikt må de ta opp selv. Husker ei uten sosial kompetanse kommenterte til meg og en venninne for et par år siden at det var rart at vi hadde tynne barn når vi mødre var store selv... Så da sa jeg at det var jo fordi vi tok maten fra barna og spiste den selv. 14
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 Ts her. Det som jeg synes er litt sårt er at jeg deler mye sårbart fra mitt liv. Helse, familieproblemer og mitt eget barn som har en diagnose. Føler det er litt "enveis" hvis noen skjønner hva jeg mener. Anonymkode: cc8c3...344 3
ops2 Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ts her. Det som jeg synes er litt sårt er at jeg deler mye sårbart fra mitt liv. Helse, familieproblemer og mitt eget barn som har en diagnose. Føler det er litt "enveis" hvis noen skjønner hva jeg mener. Anonymkode: cc8c3...344 Det er saken uvedkommende. 17
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Det som jeg synes er litt sårt er at jeg deler mye sårbart fra mitt liv. Helse, familieproblemer og mitt eget barn som har en diagnose. Føler det er litt "enveis" hvis noen skjønner hva jeg mener. Anonymkode: cc8c3...344 Det er ikke sikkert dette gjør det lettere for henne å snakke om dette. Hun kan tenke at hennes problemer er små og uvesentlige sammenlignet med dine, og at du har mer enn nok med ditt og ikke trenger å høre om hennes problemer i tillegg. Anonymkode: bdfd1...c77 8
powerpuffen Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Det som jeg synes er litt sårt er at jeg deler mye sårbart fra mitt liv. Helse, familieproblemer og mitt eget barn som har en diagnose. Føler det er litt "enveis" hvis noen skjønner hva jeg mener. Anonymkode: cc8c3...344 Om dette er roten til hvorfor overvektige barn plager deg så synes jeg iallfall at du skal holde lav profil. Hva du tenker er sårt og ikke er irrelevant for hva du egentlig beskriver i hovedinnlegget. Selv om du deler, betyr det ikke at venninnen din ønsker det, og det skal du respektere - eventuelt slutte å dele så mye av det som du opplever som sårbart. 15
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har en nær venninne som har to barn. Eldstemann er 9 år og veldig overvektig. Minstemann på 6 er på god vei. Det som er vanskelig er at venninnen min aldri noen gang har nevnt dette med et eneste ord. Jeg tørr ikke å ta det opp. Anonymkode: cc8c3...344 Hvorfor skulle hun nevne det og hvorfor skal du ta det opp?? Det er privat om et barns kropp. Sært at du finner det vanskelig. Mangler du noen grenser? Anonymkode: f558a...0dd 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #17 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle hun nevne det og hvorfor skal du ta det opp?? Det er privat om et barns kropp. Sært at du finner det vanskelig. Mangler du noen grenser? Anonymkode: f558a...0dd Ts. Men ærlig talt. Her snakker vi om et veldig overvektig barn. Hun er en nær venninne jeg er mye sammen med. Jeg har ikke tatt opp disse tingene med henne. Derfor jeg søker råd. Jeg fortjente ikke den kommentaren "mangler du noen grenser?". Anonymkode: cc8c3...344 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts. Men ærlig talt. Her snakker vi om et veldig overvektig barn. Hun er en nær venninne jeg er mye sammen med. Jeg har ikke tatt opp disse tingene med henne. Derfor jeg søker råd. Jeg fortjente ikke den kommentaren "mangler du noen grenser?". Anonymkode: cc8c3...344 Jo, det fortjente du. Du virker jo gærn i denne tråden. Anonymkode: d0e0d...6eb 4
GammelKaktus Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her. Det som jeg synes er litt sårt er at jeg deler mye sårbart fra mitt liv. Helse, familieproblemer og mitt eget barn som har en diagnose. Føler det er litt "enveis" hvis noen skjønner hva jeg mener. Anonymkode: cc8c3...344 Alle er ikke like interessert i å dele alt heller. Om du føler det blir enveis så får du ta en prat med henne om det da, ikke bruke det at barna hennes er overvektige som er påskudd fordi du har issues med at hun ikke deler nok. Kanskje hun føler du deler for mye? Har selv veninner jeg ikke orker å treffe så mye for det er alltid klaging om noe på hjemmebane, kan vi ikke bare drikke kaffe å snakke om noe annet.. 5
Ulven Skrevet 11. juni 2021 #20 Skrevet 11. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ts. Men ærlig talt. Her snakker vi om et veldig overvektig barn. Hun er en nær venninne jeg er mye sammen med. Jeg har ikke tatt opp disse tingene med henne. Derfor jeg søker råd. Jeg fortjente ikke den kommentaren "mangler du noen grenser?". Anonymkode: cc8c3...344 Det å ha så kraftig overvektige barn som denne moren har, er et tema som for mange er skambelagt. Så akkurat dette emnet bør du la ligge. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå