Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har et ønske om å begynne på sykepleie. Jeg har alderspoeng og bachelorgrad+ fra før, men får dessverre ikke utbytte for utdanningene mine. Ca. nåværende snitt (beregnet med tilleggspoeng) er anslagsvis 4.1, muligens noe over. På grunn av dårlige karakterer fra VGS, og ikke minst krav om karakter 3 i både matte og norsk for å komme inn, er jeg nødt til å forsøke å ta flere fag som privatist. 

Tenkte å begynne i det små med matematikk (1P-Y og 2P-Y), når det er dette faget jeg sliter med pga dyskalkuli. Hvis ikke det går, så kaster jeg ikke bort penger og tid på de andre fagene heller. Har tidligere forsøkt med ASK nettstudier, men da det ble for vanskelig fra start mister jeg motivasjon og ga opp. Jobber fulltid så klasseromsundervisning kan bli noe problematisk. Lurte på om noen av dere har gode erfaringer med å ta dette gjennom nettundervisning? For eksempel Sonans, Akademiet eller Bjørknes? 

Anonymkode: 0ea20...35e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du utredet for dyskalkuli og har papirer på det? Da kan det i tilfelle være en mulighet for dispensasjon. 
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/unntak-fra-gsk/dispensasjon/#dokumentasjon-disp

Men det er uansett det enkelte lærestedet som avgjør om de tar deg inn til tross for ikke bestått, og erfaringsmessig er sykepleie utelukket om man har dyskalkuli da det ikke er forenlig med tanke på medikamentberegning. 

Anonymkode: 4e266...2a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du utredet for dyskalkuli og har papirer på det? Da kan det i tilfelle være en mulighet for dispensasjon. 
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/unntak-fra-gsk/dispensasjon/#dokumentasjon-disp

Men det er uansett det enkelte lærestedet som avgjør om de tar deg inn til tross for ikke bestått, og erfaringsmessig er sykepleie utelukket om man har dyskalkuli da det ikke er forenlig med tanke på medikamentberegning. 

Anonymkode: 4e266...2a4

Hei! Takk for tips. Ja, jeg ble utredet forsent. Så sent som VG1, så fikk ekstra tid på prøver osv der. Tror jeg skal klare å lære meg medisinregning på tross av dyskalkulien. Hadde matte på høgskolenivå og klarte det da, så lenge jeg interesserer meg for faget og jeg øver spesifikt på det. Dessuten ønsker jeg senere å spesialisere meg innenfor nevrologi, og ikke bare «vanlig sykepleier». 😊 

Har meldt meg på klasseromsundervisning på Akademiet istedet, siden jeg sliter såpass. Får heller bare ta permisjon fra jobben de dagene det gjelder. 👍🏻

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er langt over 24 år, så blir vanskelig å søke om dispensasjon så jeg nå. 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også dyskalkuli og skal ta opp matte for å komme inn på sykepleie. heier på deg TS!

Anonymkode: 5ecd1...e1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ask nettundervisning er bare å kaste bort penga. Benytt heller campus inkrement som er helt gratis, for å lære deg det grunnleggende. Ndla er også gratis. Benytt deg av YouTube for å se videoer med forklaringer. Men skal du klare eksamen må du regne eksamensoppgaver jevnlig, det er sammensatte oppgaver, ikke slike rett frem oppgaver. Kan anbefale deg å ta undervisning hos Sonans, det er eksamensrettet kurs.

Anonymkode: 6ace0...0fb

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ask nettundervisning er bare å kaste bort penga. Benytt heller campus inkrement som er helt gratis, for å lære deg det grunnleggende. Ndla er også gratis. Benytt deg av YouTube for å se videoer med forklaringer. Men skal du klare eksamen må du regne eksamensoppgaver jevnlig, det er sammensatte oppgaver, ikke slike rett frem oppgaver. Kan anbefale deg å ta undervisning hos Sonans, det er eksamensrettet kurs.

Anonymkode: 6ace0...0fb

Syns ASK er ganske bra til 1P, 2P, R1 og R2. Campus inkrement er også bra, NDLA er dårlig og lite eksamensrettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...