Gå til innhold

Hjelp! Fluer i nysådd pallekarm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fylt jord i noen av pallekarmene mine og plantet ut purre og grønnkål, samt sådd rødbeter. Nå er jorden full av små svarte fluer som hopper unna når jeg roter i jorda. Hva er dette for noe? Kålfluer som har kommet med jorda? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hopper? Lus og lopper hopper....

Anonymkode: d0c0a...f38

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men jeg fikk fluer i pallekarm en gang, det føltes som det var tusenvis (hadde kompost gravd ned). Jeg strødde maurpulver på. Nesten ingen etter det.

Anonymkode: d7c5b...11c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke, men jeg fikk fluer i pallekarm en gang, det føltes som det var tusenvis (hadde kompost gravd ned). Jeg strødde maurpulver på. Nesten ingen etter det.

Takk for tips. Er det forenlig med spiselige planter? 

Skrevet

Jeg vil tippe at det er snakk om hærmygg av ett eller annet slag. Sannsynligvis går det bra med de plantene som har nådd en viss størrelse, men hærmygglarvene spiser nye, spede planterøtter så de ødelegger gjerne småplanter dessverre 😞

AnonymBruker
Skrevet

Da er det kjekt å plante noen tagetes i de. Det er ikke populært blant småkrypene.

Anonymkode: 07366...5bb

AnonymBruker
Skrevet
kankankan skrev (1 time siden):

Takk for tips. Er det forenlig med spiselige planter? 

Jeg mener det stod på boksen at det var ufarlig. 

Skrevet
Leo skrev (1 time siden):

Jeg vil tippe at det er snakk om hærmygg av ett eller annet slag. Sannsynligvis går det bra med de plantene som har nådd en viss størrelse, men hærmygglarvene spiser nye, spede planterøtter så de ødelegger gjerne småplanter dessverre 😞

Jeg tror også det er hærmygg, etter en nærmere kikk. Det er altså helt ludo hva man får med jorda man kjøper.. Dette er i Nord Norge, kan det tenkes at de ikke vil trives så godt med lavere temperaturer? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...