AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Kort historie, jeg er hunkjønn 40 år, kjæresten min - hannkjønn - 35 år. Vært sammen 6 år og bodd sammen 5 år. Sammen har vi ett barn på 3 år. Vi bor i leilighet som jeg eier og han betaler «leie» og jeg betaler regninger (lån, fellesutgifter, strøm, etc). Vi betaler ca. 50/50 på mat og barnets utgifter. MEN! Føler ikke dette er riktig? Hvordan lever dere sammen med barn, regninger og utgiftsmessig? Sikkert mye forskjellig, men tenker vi skal ha egen konto hver for oss og en felles der alt av felles utgifter trekkes fra? En fast sum i måneden der strøm, barn, mat, etc trekkes fra... Altså også ha et kort til denne kontoen i forhold til mathandel feks. Hvordan blir det med oppussing, vedlikehold og stell av leiligheten? Jeg eier, men vi har jo felles barn og dette er jo barnets hjem - så vi er vel delvis ansvarlige begge to? Tanken er å kjøpe sammen på et tidspunkt. Takk! Anonymkode: c7e37...e24
Fioljenta Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 Dette kan løses på mange måter. Noen har en konto for felles utgifter (mat, leie, regninger, oppussing, møbler, etc.) og så betaler begge et beløp inn til denne kontoen hver måned. Noen betaler samme beløp, andre ulike fordi de tjener ulikt. Andre fordeler utgiftene seg imellom slik at en har ansvar for mat og en annen for leie. Han kan også kjøpe seg inn i din leilighet i stedet for å betale leie, hvis dere ønsker. Jeg tror det finnes mange gode løsninger. Jeg mener å huske at forbrukerøkonomene hadde det i en episode en gang... Men, har dere en samboerkontrakt? Det bør dere absolutt ha. Kipt å tenke på, men veldig lurt hvis en av dere dør eller dere går fra hverandre.
sicario Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kort historie, jeg er hunkjønn 40 år, kjæresten min - hannkjønn - 35 år. Vært sammen 6 år og bodd sammen 5 år. Sammen har vi ett barn på 3 år. Vi bor i leilighet som jeg eier og han betaler «leie» og jeg betaler regninger (lån, fellesutgifter, strøm, etc). Vi betaler ca. 50/50 på mat og barnets utgifter. MEN! Føler ikke dette er riktig? Hvordan lever dere sammen med barn, regninger og utgiftsmessig? Sikkert mye forskjellig, men tenker vi skal ha egen konto hver for oss og en felles der alt av felles utgifter trekkes fra? En fast sum i måneden der strøm, barn, mat, etc trekkes fra... Altså også ha et kort til denne kontoen i forhold til mathandel feks. Hvordan blir det med oppussing, vedlikehold og stell av leiligheten? Jeg eier, men vi har jo felles barn og dette er jo barnets hjem - så vi er vel delvis ansvarlige begge to? Tanken er å kjøpe sammen på et tidspunkt. Takk! Anonymkode: c7e37...e24 Vi har en såkalt «matkonto» med 2 bankkort tilknyttet. Det trekkes likt beløp fra lønningene våre hver mnd som går inn på matkonto. Denne kontoen brukes så til all mat/husholdningsartikler. vi har en «regningskonto» med samme ordning, bare uten bankkort. Begge trekker et likt, fast beløp fra lønningene og til regningskontoen. Denne brukes til faste regninger som strøm, tv, internett, kommunale avgifter, SFO/barnehage etc. vi har en 3 felles konto med likt, fast trekk fra lønningene våre. Denne også uten bankkort. Fra denne kontoen får trekkene til boliglånet. Vi overfører pr i dag mer penger til den kontoen, em hva vi betaler på boliglånet, så på den kontoen bygger det seg opp en «buffer». Den bufferen brukes til utgifter forbundet med huset/eiendom som feks utgifter til beis/maling, materialer til terrassebygging etc. alt av utbedringer som må gjøres. vi har altså 3 kontoer som vi begge trekker et likt, fast beløp til og som begge disponerer. Disse 3 kontoene dekker egentlig alt av utgifter. Resten vi sitter igjen med etter lønnen selv, blir til personlig forbruk, sparing etc. funker veldig greit👌🏼
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #4 Skrevet 12. juni 2021 Felles økonomi. Separat pensjonssparing. Ektepakt som sikrer fordeling av formue ved eventuelt brudd. Anonymkode: 39305...4db
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 Sørg for at han har anledning til å spare opp EK i alle fall, så dere kan kjøpe sammen etterhvert. Oppusning - strengt talt ditt ansvar siden du eier, og han ikke gjør det. Du får utbytte av verdiøkningen som han ikke gjør. Ellers hadde vi en regningskonto og en matkonto når vi var samboere, hvor vi begge overførte penger til hver måned. Så ble det trukket derfra Nå som vi er gift er alt felles, men vi overfører fremdeles til de kontoene av praktiske årsaker (kontroll på hvor mye som går til mat f.eks). Lettere å fordele penger i løpet av måneden når mat og regninger er satt til sitt, enklere å spare og enklere å investere. Anonymkode: cf102...ba9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 Jeg tror jeg ville satset på å kjøpe sammen så snart som overhodet mulig. Er ellers enig i denne her; AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sørg for at han har anledning til å spare opp EK i alle fall, så dere kan kjøpe sammen etterhvert. Oppusning - strengt talt ditt ansvar siden du eier, og han ikke gjør det. Du får utbytte av verdiøkningen som han ikke gjør. Du sier ingenting om hvorvidt dere tjener ulikt eller har ulik kapital. Følelser henger sammen med økonomi, enten man liker det eller ikke. Så det å ha mest mulig likt eierskap til bolig og levestandard (som mat, klær, ferier, etc), fungerer best i lengden, er det jeg går etter. Så om du f.eks. har mye mer å rutte med, ville jeg investert i noe helt annet, med det overskytende beløpet, slik at dere stiller likt i boligkjøp og generell livsførsel. Det du investerer eller sparer, kan eventuelt gå til barnet/barna, eller til en hytte som dere kan bruke i fellesskap. Det gjør det gjerne lettere for den som eier minst når man ikke har felles økonomi. Anonymkode: 5cbff...ead
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå