AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Venninnen min irriterer meg noe så veldig. Jeg er lærer, hun er forfatter. Jeg gjør en viktig jobb, hun jobber med en hobby. Jeg sliter og har mye ansvar. Når jeg forteller henne dette så behandler hun det som om hun skulle gjort noe like viktig. Ofte sier hun noe om at det var synd eller at hun "forstår det" og kommer med en situasjon hun synes er vanskelig selv. Synes det er urettferdig at hun får stipend fra staten når vi har lærermangel. Hun bidrar ikke til samfunnet. Hun er hyggelig ellers, men har så lyst til å si det rett til henne. Synes det å være forfatter eller kunstner er noe man kunne hatt på siden av vanlig jobb. Hvorfor har vi stipendordninger til disse? Anonymkode: 2d8c6...0d5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Det føles som jo mindre viktig jobb man har, jo mer status er det. Forfattere, musikere, kunstnere, journalister og advokater er liksom "kult". Hvorfor kan det ikke være kult å være lærer og sykepleier? Anonymkode: 2d8c6...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Kunstnerstipender er helt meningsløse, og jeg er hjertens enig med Frp på dette punktet, avskaff snylterne. 99% er bare uviktig ræl allikevel. Hvem som får er jo pill råttent også, da de utnevner venner og kjente. Når bønder må ha vanlige jobber for å få ting til å gå ihop, greier "kunstnere" det samme. Anonymkode: 196d0...73c 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: 99% er bare uviktig ræl allikevel. Anonymkode: 196d0...73c Det irrblå skrapet, Miramichi 19/M19 som står på plenen utenfor Vigelandsmuseet inngår i de 99%. Jeg bare fatter ikke at den er permanent. Anonymkode: 56925...3d2 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 Jeg er helt uenig med dere! Samfunnet (i alle fall samfunn jeg vil leve i) trenger kunstuttrykk, og da trenger vi også kunstnere - folk som har tid til å lage nye, rare, ekle, pene, prangende osv. utrykk, som ikke alltid er så salgbare, men som tilfører diskusjon, forargelse og noe å se på. Kunstnere gjør derfor en samfunnsnyttig innsats de også, ikke bare lærere. Skal alt være basert på folks betalingsvillighet får vi bare tv2, musikaler og fylle-festivaler. Kan være enig i at å være lærer sikkert er en mer slitsom jobb, men da kan dere trøste dere med at lærere får mye bedre betalt enn de fleste kunstnere; kunststipendene er ikke noe å bli rik av! Merker at det virker som jeg er kunstner selv nå, men det er jeg absolutt ikke. Anonymkode: 3771d...c46 12
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det irrblå skrapet, Miramichi 19/M19 som står på plenen utenfor Vigelandsmuseet inngår i de 99%. Jeg bare fatter ikke at den er permanent. Anonymkode: 56925...3d2 "Kunst" er så mangt 😂 Anonymkode: a2cc5...219 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er helt uenig med dere! Samfunnet (i alle fall samfunn jeg vil leve i) trenger kunstuttrykk, og da trenger vi også kunstnere - folk som har tid til å lage nye, rare, ekle, pene, prangende osv. utrykk, som ikke alltid er så salgbare, men som tilfører diskusjon, forargelse og noe å se på. Kunstnere gjør derfor en samfunnsnyttig innsats de også, ikke bare lærere. Skal alt være basert på folks betalingsvillighet får vi bare tv2, musikaler og fylle-festivaler. Kan være enig i at å være lærer sikkert er en mer slitsom jobb, men da kan dere trøste dere med at lærere får mye bedre betalt enn de fleste kunstnere; kunststipendene er ikke noe å bli rik av! Merker at det virker som jeg er kunstner selv nå, men det er jeg absolutt ikke. Anonymkode: 3771d...c46 Helt enig! Hilsen lærer Anonymkode: 0804b...272 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 Kunstnere får betalt for å lage skrap som irriterer allmuen. Er kunstens mål å tilføre debatt og forargelse, kan man like gjerne dele ut kunstnerstipend til trollene som frekventerer dette forumet. Digital kunstner, er den nye betegnelsen. Anonymkode: dffca...2af 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er helt uenig med dere! Samfunnet (i alle fall samfunn jeg vil leve i) trenger kunstuttrykk, og da trenger vi også kunstnere - folk som har tid til å lage nye, rare, ekle, pene, prangende osv. utrykk, som ikke alltid er så salgbare, men som tilfører diskusjon, forargelse og noe å se på. Kunstnere gjør derfor en samfunnsnyttig innsats de også, ikke bare lærere. Skal alt være basert på folks betalingsvillighet får vi bare tv2, musikaler og fylle-festivaler. Kan være enig i at å være lærer sikkert er en mer slitsom jobb, men da kan dere trøste dere med at lærere får mye bedre betalt enn de fleste kunstnere; kunststipendene er ikke noe å bli rik av! Merker at det virker som jeg er kunstner selv nå, men det er jeg absolutt ikke. Anonymkode: 3771d...c46 Jeg har sett kunst som er langt bedre enn M19. Anonymkode: 56925...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 Hvor får du lønnen fra? Det offentlige, kanskje? Anonymkode: 974a9...98f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 Du må jo bare si det til venninnen din, men det er nå ikke hennes feil at systemet er slik. Virker veldig merkelig å bli irritert på venninnen din pga dette. Hun som ellers er hyggelig, men plutselig gjør deg irritert pga av jobben hennes. Det høres ut som du er misunnelig for at hun tjener penger på hobbyen sin, og kan leve av det. Er du ikke fornøyd med å være lærer? Stipendet er på 280000? Tjener du mer enn det? Det er stort sett FRPere som er motstandere av kunstnerstipend, de fleste blir vel ekstatisk på vg-lista-konserten 😆 Anonymkode: 3b541...ea9 3
missmcbeal Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 Javel? Du høres misunnelig ut. Om det er så greit å være forfatter, hvorfor blir du ikke det selv da? Ingenting som hindrer deg å bli det, om det er så lett som du fremstiller det. Fordi du antakelig ikke klarer å skrive en bok som noen vil gi ut. Det er et hardt nåløye å komme igjennom, årevis med trening og frustrasjon over avslag på avslag. Selvtillitsknekker. Det er ikke akkurat sånn at man setter seg ned ved pcen og leverer enn søknad om kunstnerstipend og Vipps så får penger. De som får kunstnerstipend har jobbet beinhardt for å komme dit og har nok gjort mange økonomiske ofringer på veien. Konsumerer du ikke bøker på fritiden? Alvorlig talt, så hinsides å mene at bøker får man bare skrive på fritiden. Ikke mange bra bøker så hadde kommet utav det. Forventer du også at de som lager TV-serie som du kan se på gjør det på fritiden også da? For det blir akkurat det samme. Begge deler har underholdningsverdi, og selvfølgelig har det en nytte da. Om du mener alt sånn skal produseres på fritiden, så blir det ikke mye bra underholdning. 2
Edru? Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 Det er så merkelig dette. Alle synes kunstnere får for mye støtte, de gjør jo ingenting! De har en hobby, hvorfor skal de få betalt for det? Og så går de hjem fra jobben sin, kobler av med en TV-serie, leser en bok eller ser en film. Hvem tror du har laget de tingene? KUNSTERE! Skulle ønske at alle som kritiserte kunstnerstipend ble fratatt akkurat det kunstnere gir dem. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 Å få offentlige støtte til å drive med kunst sier vel litt om kvaliteten på kunsten. Helt ræva. Ingen som er interessert i å betale for det, så da må man jo snylte samfunnet Anonymkode: f4530...e1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå