AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Hva tenker dere om den nye oppgavetypeninne på Udir? Jeg bare mistet motet helt nå, og lurer på om jeg blir nødt til å bytte beite? Har 8.trinn i år, vi har ikke fått jobbet med nye årsplaner etter fagfornyelsen, og jeg må være så ærlig å si at jeg er superusikker! Jeg føler ikke at vi dette året har fått jobbet etter fagfornyelsen i det hele tatt! Kommunen har ikke råd til nye lærebøker, vi jobber etter 1.utgaven av Fabel. Jeg synes oppgaveformuleringene på eksamensoppgavene er så vanskelige at jeg er redd elevene ikke skal skjønne bæra av hva de skal gjøre på eksamenen! Vi får lest for lite, diskutert for lite litteratur, har for store klasser (28 og 29 elever), faglig enormt sprik! Ønsker meg kursing og oppdatering, og rett og slett føle meg tryggere selv på hvordan drive best mulig opplæring. Må bare høre om det bare er jeg som får panikk, er alle dere andre a jour og har senkede skuldre? Har dere klart å jobbe etter fagfornyelsen i år? Synes oppgavene minner om oppgaver vi hadde på VG3 for 20 år siden...vanskelige! Anonymkode: 01358...b58
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Skrivesenteret har opplegg opp til vgs og det samme har lesesenteret. Tipper de er ajour i forhold til fagfornyelsen. Anonymkode: a04e0...23a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker dere om den nye oppgavetypeninne på Udir? Jeg bare mistet motet helt nå, og lurer på om jeg blir nødt til å bytte beite? Har 8.trinn i år, vi har ikke fått jobbet med nye årsplaner etter fagfornyelsen, og jeg må være så ærlig å si at jeg er superusikker! Jeg føler ikke at vi dette året har fått jobbet etter fagfornyelsen i det hele tatt! Kommunen har ikke råd til nye lærebøker, vi jobber etter 1.utgaven av Fabel. Jeg synes oppgaveformuleringene på eksamensoppgavene er så vanskelige at jeg er redd elevene ikke skal skjønne bæra av hva de skal gjøre på eksamenen! Vi får lest for lite, diskutert for lite litteratur, har for store klasser (28 og 29 elever), faglig enormt sprik! Ønsker meg kursing og oppdatering, og rett og slett føle meg tryggere selv på hvordan drive best mulig opplæring. Må bare høre om det bare er jeg som får panikk, er alle dere andre a jour og har senkede skuldre? Har dere klart å jobbe etter fagfornyelsen i år? Synes oppgavene minner om oppgaver vi hadde på VG3 for 20 år siden...vanskelige! Anonymkode: 01358...b58 Jeg er DEN eleven som voksen. 🙂 Jeg skjønner fortsatt ikke bæret, dvs hva det er meningen jeg skal lære.. Eller kall det "poenget" med Norsk. Har funnet mange gode argumenter for å ta de opp igjen, og funnet ting jeg selv syns er viktig, og lest meg opp med stor iver og lærelyst fordi jeg tenkte at jeg kanskje ikke jobbet bra nok som ung. Men det syns ikke på karakteren😂 Og jeg gikk nok engang til eksamen uten å ha det klart for meg hva de egentlig ville jeg skulle lære.. Anonymkode: 1fc3f...640 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 Ts her, jeg skjønner deg godt! Norskfaget er så stort og ullent, så det er ikke så rart. Synes bare oppgavene er så vage, og med begreper som er vanskelige og ukjente for mange elever...Retorisk analyse av tekster, .f.eks er nå forventet at eleven skal greie på ungdomsskolen, som før var noe vi lærte på vgs. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne. Føler jeg har mistet et år for elevene mine, fordi jeg ikke har vært klar over hvor komplekse de nye eksamenene kom til å bli. Eksempeloppgavene skulle kommet et år før, skulle jeg ønske. Anonymkode: 01358...b58
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her, jeg skjønner deg godt! Norskfaget er så stort og ullent, så det er ikke så rart. Synes bare oppgavene er så vage, og med begreper som er vanskelige og ukjente for mange elever...Retorisk analyse av tekster, .f.eks er nå forventet at eleven skal greie på ungdomsskolen, som før var noe vi lærte på vgs. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne. Føler jeg har mistet et år for elevene mine, fordi jeg ikke har vært klar over hvor komplekse de nye eksamenene kom til å bli. Eksempeloppgavene skulle kommet et år før, skulle jeg ønske. Anonymkode: 01358...b58 Jeg ser ikke helt at du skal være så overrasket over eksempeloppgavene når læreplanen har vært klar lenge? Det er jo ikke noe nytt i oppgavene som ikke står i læreplanen. Anonymkode: 478cd...14d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her, jeg skjønner deg godt! Norskfaget er så stort og ullent, så det er ikke så rart. Synes bare oppgavene er så vage, og med begreper som er vanskelige og ukjente for mange elever...Retorisk analyse av tekster, .f.eks er nå forventet at eleven skal greie på ungdomsskolen, som før var noe vi lærte på vgs. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne. Føler jeg har mistet et år for elevene mine, fordi jeg ikke har vært klar over hvor komplekse de nye eksamenene kom til å bli. Eksempeloppgavene skulle kommet et år før, skulle jeg ønske. Anonymkode: 01358...b58 Ullent ja.. Jeg gjorde ikke stort på ungdomsskolen. Vi skrev vel historier. Om dette var feil, og hvis det var slik at jeg skulle lært mer, så ble det iallefall ikke tatt tak i. Så jeg har ikke hørt om retorikk før siste året på vgs og i godt voksen alder😉 😊 Så er det vel bare å gjøre så godt man kan da❤️ En og en tråd Anonymkode: 1fc3f...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå