Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det er trygt å bruke nesespray som gravid? Vanlig Otrivin, eventuelt Otrivin med mentol.

Anonymkode: 73b9d...329

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Jeg har tett nese. Hva kan jeg bruke?

Saltvannssprayer kan brukes så mye og lenge du ønsker. Hvis å skylle nesen med saltvann ikke er nok finnes det flere typer nesesprayer mot tett nese som er trygge å bruke for gravide, for eksempel nesesprayer som inneholder xylometazolin (blant annet Otrivin, Zymelin og Dexyl) og oksymetazolin (Rhinox). Disse sprayene virker bare i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Den vil derfor heller ikke påvirke barnet ditt. Du bør likevel ikke bruke nesesprayen i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget. Det vil si én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig i maks 10 dager. Det bør også gå minst 2 uker før du eventuelt bruker nesesprayen igjen. Årsaken til dette er at slimhinnene i nesen blir irritert, og over tid kan man bli avhengig av slike typer nesesprayer.

https://www.apotek1.no/graviditet/graviditet-vanlige-sporsmaal

Anonymkode: 21c3c...c7d

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som vet om det er trygt å bruke nesespray som gravid? Vanlig Otrivin, eventuelt Otrivin med mentol.

Ja, Otrivin er trygt å bruke :) Men følg bruksanvisningen, ikke bruk lenger enn man skal. 

Otrivin med mentol anbefales det at man unngår. 

https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/tett-nese-2/

:)

Anonymkode: 3bc4d...124

• Liker 3
Skrevet

Kjør på, helt trygt. Men ikke! bruk i mer enn anbefalt dager 🤣 

hilsen nesespray avhengig på 15 året 😬😬

Tips. Hvis du ikke er vandt med nesespray til vanlig så anbefaler eg å bruke den til barn, den gir deg mindre doser, og er litt mer skånsom mot nesen din 😆

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere, nå ble jeg glad! Blir veldig tett i nesa av varme, og bruker derfor noen sprut på de varmeste dagene. Da får jeg lov til å puste denne sommeren også! 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk dere, nå ble jeg glad! Blir veldig tett i nesa av varme, og bruker derfor noen sprut på de varmeste dagene. Da får jeg lov til å puste denne sommeren også! 😅

Ofte blir det forverret av graviditeten og, så nesespray er viktig 😆 og brukt av maaaange gravide 😉 god sommer med åpne neseganger 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

👍 Bare pass på å ikke overforbruke så du blir avhengig, som allerede nevnt!  :) Jeg har vært forkjøla så mange ganger i dette svangerskapet, slimhinnene hovner lettere opp som gravid, men jeg har vært nøye med å ikke bruke nesespray mer enn antall dager og pause innimellom. 

Husk at du uansett kan bruke saltvannspray og nesehorn hver dag, de saltvannsprayene med jet-sprut syntes jeg hjelper litt :)

AnonymBruker
Skrevet
B87C skrev (1 time siden):

Ofte blir det forverret av graviditeten og, så nesespray er viktig 😆 og brukt av maaaange gravide 😉 god sommer med åpne neseganger 🤪

Åneeeii.. Takk! 🙈

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

👍 Bare pass på å ikke overforbruke så du blir avhengig, som allerede nevnt!  :) Jeg har vært forkjøla så mange ganger i dette svangerskapet, slimhinnene hovner lettere opp som gravid, men jeg har vært nøye med å ikke bruke nesespray mer enn antall dager og pause innimellom. 

Husk at du uansett kan bruke saltvannspray og nesehorn hver dag, de saltvannsprayene med jet-sprut syntes jeg hjelper litt :)

Godt tips! Hadde helt glemt av de der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...