AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Jeg bor i en altfor dyr bydel i en by i Norge. Jeg har et barn som trives her vi bor. Dessverre er vi nødt å flytte nå, grunnet økonomi.. (Vi leier og skal nå kjøpe) Dvs, vi KAN bo her vi bor, men har kun råd til en bitteliten leilighet i så fall. Om vi flytter til en annen bydel/annen by har vi råd til noe større, gjerne med hage og hvor vi kan ha dyr. Noe både barnet mitt og jeg har veldig lyst på. Enda bedre råd om vi hadde flytta ut på landet, så klart. Det viktigste for meg er at barnet mitt skal ha det best mulig. Hvor er det best for barn å bo? Forstår det er mange meninger om det, men hva er fordelene og ulempene med begge? Vi kommer til å flytte i overgangen barneskole/ungdomsskole. Slik jeg tenker er det kanskje best å komme til en skole i byen, hvor mange ikke kjenner hverandre fra før og nytt klassemiljø skal opparbeides og at det blir enklest å komme inn i klassen.. men er så usikker. Personlig har jeg ikke lyst å bo i bygda jeg bodde i som liten, men mest pga jeg ikke har lyst å komme tilbake til et sted hvor «alle» vet hvem jeg er fra gammelt av. Men kanskje en ny bygd? Hva er best??? Trenger litt råd. Anonymkode: a5a8b...bd7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Hverken eller Mindre by eller litt utenfor en større by, men ikke i en storby eller helt på bygda. Anonymkode: 389b6...442 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Hvis det er kun du og ett barn hadde jeg flyttet til i et boligfelt med flere barnefamilier. Bor dere for øde kan det bli fort ensomt for barnet og du vil bruke mye av din tid på kjøring. Jeg og mitt barn flyttet fra en mindre by med mye klikker til en større by i område med mye barnefamilier, angrer ikke. Anonymkode: be92e...90b 1
sommermor Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 Hvis du flytter til bygda må du beregne økte kostnader til bil da det går sjeldnere buss. 1
Gjest Hitogdit Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 Forstår godt at dette er et vanskelig spørsmål, da dette kommer an på mange forhold. Men tror nok at en liten til middels by, eller et større tettsted, kan funke meget bra i mange tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 Om du bor i nærheten av skolen, barns venner, fritidstilbud og kanskje en butikk eller to kommer du langt. Langt ut på landet = taxikjøring på deg i årevis. Det er dyrt med drivstoff og bommer om du må kjøre hele tiden! Anonymkode: a9ca6...60f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 Jeg flyttet med familien min fra bygd til by da jeg begynte på ungdomsskolen, og jeg elsket det! Det var selvfølgelig skummelt, men elsket friheten ved å bo i by. Jeg kunne ta bussen selv, kunne velge mellom mange fritidstilbud og det var kino/konserter/svømmehall og mange tilbud jeg satte pris på som ungdom. Det er også et poeng å ikke bo der dere har minst. Det er litt kjedelig å være den som aldri har mulighet til de samme tingene som andre. Jeg råder deg derfor til å velge by, i en bydel hvor inntektsnivået og utdanningsnivået er ganske likt ditt😊 Anonymkode: 36d86...695 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 Jeg ville valgt et sted med gangavstand til minst 10 skoletrinn, helst gangavstand til idrettshall/baner og kulturskole. I tillegg på et sted hvor jeg har omtrent lik økonomi som de andre som bor der slik at barna mine kan få omtrent det samme som andre barn i området. Et sted hvor jeg får god nok råd slik at jeg fint kan betale for fotballskole, håndballcup, korpstur eller hva det måtte være. Et sted hvor jeg har råd til å dra på en vanlig sydentur eller byferie en gang i blant. Anonymkode: 5e959...c16 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 Hva med et tettsted? Mindre by? Er du arbeidssøker? Kommer jo an på jobb også? jeg bor i en liten by/ tettsted. Men det er høye boligpriser her også. Alt fra 2-5 mill for hus Anonymkode: 1ef70...028
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Tusen takk for gode svar! Godt poeng med å flytte til et sted hvor det er gangavstand til skole/aktiviteter. Også godt poeng å bo et sted hvor de fleste er «som meg økonomisk», selv om jeg føler vi alltid vil være de som har minst iom vi ikke er to voksne. Men men. Jobb får jeg meg hvor som helst, så det er ingen problem. Har et (ganske dårlig betalt) yrke som er lett å få seg i hele landet. Er bare så redd for å ta feil valg for barnet mitt.. Anonymkode: a5a8b...bd7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 Kommer an på personlighet, vil jeg si. Som barn og ungdom likte jeg å ha fred og ro rundt meg. Hadde ikke ønsket reise på fritidsaktiviteter om det var mye folk og støy, som for eks basseng. Var også mye på datamaskinen, og den fungerte like bra på landet. Jeg tror jeg hadde vært mye stresset om jeg vokste opp i by. Men det har med personlighet å gjøre. Bodde n periode i by som voksen, men det er roen på landet jeg alltid vil like best Anonymkode: 418d0...4dc
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Det finnes vel ikke noen fasit, folk er forskjellige. Jeg bodde halve oppveksten i en middels stor by (et stykke utenfor sentrum) og resten i en bitteliten bygd. Trivdes veldig godt i byen, ikke så veldig i bygda. Hadde stor plass, mye natur, og flere dyr, det var jo et pluss. Og egen badeplass rett utenfor døren. Men det var litt ensomt, og lite andre tilbud. De fleste der ønsket seg til større steder i ungdomstiden. Mange flyttet vekk, en del kom tilbake, lar egne barn vokse opp i bygda og kan ikke tenke seg noe annet. For min del var det uaktuelt å bli boende der, så da jeg møtte mannen flyttet jeg til hans hjemsted, som er på størrelse med der jeg bodde første del av oppveksten. For meg er det helt perfekt. Men stedet der foreldrene mine bor egner seg veldig bra til ferier. Anonymkode: f652e...f48
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 Vi har valgt å flytte nå, før eldste barn begynner på skolen. Vi flyttet fra en liten by med ca 7000 innbyggere til ei bygd med ca 400 innbyggere. Vi vil ikke at barna våre skal gå på en stor skole med store klasser og mange paralleller, men ha et trygt miljø med færre barn der vi har mer oversikt over elevene og hvem foreldrene er. Det er også færre fritidsaktiviteter, for vi vil ikke at de skal slite seg ut med å gå på for mye. De vil kunne velge mellom fotball og korps, men vi er også villige til å kjøre de til kommunesentrumet dersom de vil gå på kulturskolen og spille et annet instrument. Det er vanskelig å si hva som er best for dere, men det spørs jo litt på hva slags type barnet ditt er og hva du tror han kommer til å trives med? Men husk at det er ikke alltid det er bedre med tusen valgmuligheter og at ungene kan stikke hvor de vil med bussen.. Anonymkode: 19dee...7eb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 Jeg vokste opp på bygda, og kunne ikke hatt en bedre oppvekst. Virkelig. Men her er det selvfølgelig masse som spiller inn. Men en ting som jeg liker med bygda er at folk har bedre tid. Nå bor jeg i Oslo, og ser hvor mange som har et høyt tempo, jobber mye (fordi de må) og havner ofte i tidsklemma, rusher fra jobb til barnehage, stress.. På bygda er det helt annerledes, du er ikke avhengig av å ha god økonomi på samme måte som i Oslo, du trenger ikke å "bo deg ihjel", alt er mye billigere og enklere. Som barnefamilie synes jeg det er et stort pluss ihvertfall. Anonymkode: 98815...bf1 1
Gneis Skrevet 12. juni 2021 #15 Skrevet 12. juni 2021 Jeg hadde valgt boligfelt i en mellomstor by. 20000-45000 innbyggere. Vanligvis overkommelige boligpriser, mange nok fritidstilbud å velge mellom og flere venner å velge mellom enn i ei lita bygd.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #16 Skrevet 12. juni 2021 Jeg vokste opp i storby (midt i Oslo), og husker barndommen min som virkelig god der. Mange som er skeptiske til å flytte til sentrum med barn, men dagene var alltid fylt med nye opplevelser, turer, parker og rett og slett gode minner. Fult av tilbud til barn og barnefamilier. Men nå ser jeg at det er snakk om overgang barne til ungdomsskolen. Da ville jeg nok ikke valgt en stor by. Mange klarer seg veldig godt, men jeg la merke til at mange som flyttet inn kanskje havnet i litt vanskelige miljøer - for det er veldig lett å få venner der. De som er i gode, trygge, sirkler er kanskje litt mer lukket enn de som er åpen for det meste. Vet ikke, bare en observasjon jeg hadde. Vi valgte å flytte 20 min utenfor byen med barn, og for et fantastisk sted vi bor! Jeg kan virkelig anbefale det, hvert fall med litt mindre barn. Å bo i et byggefelt med hele skolekretsen som naboer gir både (for oss) gode naboskap og gode tette vennskap for barnet. Jeg ville passet på å flytte et sted hvor skolekretsen er i området, og barnet ikke trenger å ta buss eller bli kjørt hver gang de skal ut døren. Anonymkode: e81c0...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå