Gå til innhold

ca 30 katter gies bort

Anbefalte innlegg

Gjest katten...
Skrevet

Er det et lite varsko til katte eierne mon tro.

P- piller

sterilisering

Et lite varsko til dyrebeskyttelsen kanskje

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ppiller gir katter svulster. sterilisering er veldig dyrt. hvis dyrelegene senket prisene kraftig ville flere folk velge sterilisering!!!

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Det tviler jeg for. Enkelte folk gir rett og slett faen. Dyrlegene pleier å ha kampanjer på sterilisering og vaksinering på vårparten, men dyrlegen her er ikke plaget av at folk løper ned dørene hennes iallefall.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke flertallet "gir faen". Uønskede kattekull bunner som regel i uvitenhet og/eller dårlig råd. Folkeopplysning om sterilisering og sponsede priser hos dyrlegen ville løst mye. Feks så er det ikkemange år siden sterilisering ble ett kjent alternativ langt ut på bygda, og da kan man ikek forvente at folk skal gjøre noe de aldri har hørt om. Og p-piller er desverre ikke sikkert nok, så det medfører også uønskede kull, i tillegg til at det øker kreftfaren på sikt.

Skrevet

Naboen vår mater en "villkatt" som ikke er sterilisert. Eieren til katten bare flyttet fra den så naboen har bare tatt seg av den. Katten er veldig sky og kommer aldri bort til mennesker. Hver sommer får denne katta unger, i vår/sommer har hun hatt to kull. Har snakket med naboen om sterilisering men det er for dyrt for dem å spandere det på katten og dyrebeskyttelsen sier at det ikke er deres ansvar.....

Vi tok til oss den ene kattungen for en uke siden :hjerte:

Skrevet
ppiller gir katter svulster. sterilisering er veldig dyrt. hvis dyrelegene senket prisene kraftig ville flere folk velge sterilisering!!!

Sterilisering er faktisk ikke så dyrt. Det koster rundt en tusenlapp i gjennomsnitt. Om man ikke kan ta seg råd til det, burde man ganske enkelt ikke ta seg råd til å ha katt i det hele tatt.

Men ja, prisene kan absolutt gå ned litt. Det største problemet er desverre at folk ikke ser noen verdi i katter, så dem er det liksom ikke så farlig med :overrasket:

Gjest Spacegirl
Skrevet

Når man tar til seg en katt, må man være klar over at det vil koste penger. Jeg har absolutt ikke mye penger å rutte med, med da jeg skaffet meg katt var jeg klar over at jeg måtte bruke penger på sterilisering. Jeg skjønner egentlig ikke hva folk tenker med. Jeg kjenner flere som har katt og som får kattunger i hytt og pine. Og de har problemer med å få gitt dem bort, så mange blir avlivet. Jeg spurte hun ene hvorfor hun ikke steriliserer katta, men hun sa at hun syntes det var så koselig med kattunger. Men da syns jeg at man bør slutte å bare tenke på seg selv og heller ta litt mer hensyn til kattene.

Skrevet

Vel sterilisering koster litt, men det koster det også å ha katt. Har du tenkt på hvor mye det koster å fø på en katt i 15-20 år da? Har du ikke råd til å sterilisere så har du kanskje ikke råd til å ha katt heller? Er ikke sikker på hva prisene ligger på nå, men jeg betalte 7-800kr for å sterilisere min hunkatt(da ble eggstokker og livmor fjernet) for 3-4 år siden. Det har sikkert gått opp endel nå. I vår så hadde imidlertid flere dyrleger gående en kampanje hvor kastrering og vaksinering kom på tilsammen 400kr og såpass må man vel være villig til å ofre om man har tatt til seg dyr, spesielt når man ser på fordelene:

- p-piller kan føre til jurkreft hos hunkatter

- kattene blir roligere og mer hjemmekjære.

- du slipper markering med illeluktende urin.

- og ikke minst, du slipper at monser sitter utenfor vinduet ditt kl 4 om natta og synger serenader til jentepusen din.

En pakke p-piller er kanskje en mindre utgift der og da, men om du ganger det med de 15-20 årene som katten kanskje kommer til å leve, så blir den samlede summen ganske stor der og.

Skrevet

Problemet når man har jentepuser er at p-piller i lengden gir kreft. Jeg har hatt to katter selv om har fått det, og mormor sin, måtte avlives i fjor pga det. Og skal kan sterilisere de, koster det jo fra 1000 kroner og oppover. Det er helt sinnsyke priser. En hankatt koster halvparten og kastrere, kanskje de burde tenke litt på det. Og det er faktisk bevist at når prisene senkes, så velger flere og sterilisere de. Når de har kampanjer med halvpris, er det over dobbelt så mange som gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...