AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #61 Skrevet 13. juni 2021 Vera skrev (10 timer siden): Fascinerende å lese hvor mange som skriver «men vi lever ikke i luksus» i denne tråden. Jovisst lever vi i luksus! Det er bare det at standarden i Norge blir høyere og høyere, og det som blir ansett som ren luksus i andre land, blir tatt som en selvfølge av oss som tjener bra i dette landet. Å kunne kjøpe hva man vil (av mat, gå ut og spise osv) ER luksus. Å aldri bekymre seg for om man klarer å betale regningene ER luksus. Å eie svære hus, hytter, båter og biler ER luksus. Det er et udiskutabelt faktum. Men denne luksusen begynner å bli normalen i Norge - flere og flere tjener bedre og bedre. Mens noen få står på stedet hvil. Det blir et samfunn med klasseskille. Vi tjener veldig bra. Vi er nesten gjeldfrie (under 1 million), kjøpte hus for over 6 millioner, og pusset nettopp opp for over 3 millioner - uten å få mer gjeld. Vi har aksjer for flere millioner, vi sparer, og vi trenger ikke å tenke særlig over hva vi bruker pengene på. Vi lever i luksus. Men, vi tar det ikke for gitt, og vi VET at vi er ekstremt heldige. Vi har ikke jobbet hardere enn andre, som mange liker å påstå i denne tråden. Vi har rett og slett bare vært heldige, og valgt riktig på et tidspunkt i livet. Så bra og ærlig svar. Du har rett vi tar ting for gitt her i Norge. Å ha hus,hytt og ferier og nye biler er REN luksus og det er normalen her i Norge!!! For folk flest i Andre land og i Norge også så handler det om å faktisk bare overleve og ha nok mat på bordet og et tak under hodet. Vi vil ha mer og ønsker oss mer! Tilslutt så dør vi Anonymkode: eb501...d98 2
Vera Skrevet 13. juni 2021 #62 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og mannen tjener tilsammen litt over to mill i året. Vi lever iallfall IKKE i noen voldsom luksus sammenlignet med mange av de andre som har svart i denne tråden. Vi bor i en stor leilighet i et av de dyreste områdene i Oslo, og har en VW Passat som var ny for tre år siden. Men vi har ingen hytter eller ferieleiligheter, reiser stort sett på ferie til venner i utlandet og er sjelden på eksotiske reiser langt av sted. Vi kjøper det vi har lyst på av mat (men jeg handler veldig gjerne på tilbud), og drikker litt dyrere vin enn hva vi gjorde da vi var studenter. Ellers lever vi sparsommelig, handler i rimelige klesbutikker både til oss og til barna, klipper oss på Cutters, er aldri på hudpleie, manikyr e.l, men vi betaler inn veldig mye mer på boliglånet hver måned enn hva vi egentlig behøver. Vi har et stort boliglån, og ønsker å få det ned så raskt som mulig sånn at vi kan leve litt mer romslig i årene som kommer. Anonymkode: 7991d...00d Men ser du ikke at dere har en så høy inntekt at dere ikke trenger å bekymre dere for morgendagen, eller det neste året..eller de neste tiårene? Det er ren luksus. Dere har valgt som oss - betale ned lånet fortest mulig. Vi lever også veldig sparsommelig - men vær så snill, ikke si at med inntekter som du og jeg har - ikke lever et luksusliv! Vi lever et liv som en stor andel av Norges befolkning - og verdensbefolkning bare kan misunne oss. Hvor mange lavtlønnede har råd til leilighet der dere bor? Hvor mange lavtlønnede har råd til flunk ny bil? Hvor mange lavtlønnede har råd til å betale ned lånet i rekordfart? Hvor mange lavtlønnede har råd til å gå på butikken, og dra kortet, uten å tenke? Så joda, du lever i luksus. Og jeg lever i luksus. 2
Vera Skrevet 13. juni 2021 #63 Skrevet 13. juni 2021 Frekkulf skrev (2 timer siden): Hei. jeg er på ingen måter på nivå med gutta i Exit-serien hverken når det kommer til inntekter, forbruk eller eiendommer. Narkotika rører jeg ikke heller. Men de siste årene jeg ligget på 1-5 millioner i året. En mill. i lønn, og resten på spekulasjoner i eiendom og aksjer. Jeg har selv fått bygget meg hus med basseng i hagen og jacussi under et halvtak. Er selv egentlig ikke noe badeløve, men merker jo at kvinner ser på det som status, og det er lettet å få lokket de med seg hjem om man har litt luksus å by på. Og serverer man dem litt sjampanje på basseng/jacussi-kanten, så sitter både bikinitoppen og trusa litt løsere. Men det har vel aldri vært noen hemmelighet at litt luksus får kvinnene til å spre beina litt videre. Så er jo det viktige spørsmålet; hvilke type kvinner lar seg sjarmere av noe så trivielt? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #64 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så bra og ærlig svar. Du har rett vi tar ting for gitt her i Norge. Å ha hus,hytt og ferier og nye biler er REN luksus og det er normalen her i Norge!!! For folk flest i Andre land og i Norge også så handler det om å faktisk bare overleve og ha nok mat på bordet og et tak under hodet. Vi vil ha mer og ønsker oss mer! Tilslutt så dør vi Anonymkode: eb501...d98 Kjedelig med alt vedlikeholdet med stort hus og hytte og bil osv. Beste er å kun ha en passe stor leilighet med nærhet til både by og natur! Anonymkode: f5870...787
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #65 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hehe litt søtt med alle de som svarer at de tjener godt over 1 mill men som ikke lever luksusliv. Og som mener de lever normale liv i hus til flere millioner, med flere biler samt stor hytte. Nei, det er ikke normalt uansett hvor mye dere roper det! Jeg er nok nærmere normalen med 4 års utdannelse som har gitt meg en årslønn på 540 000 kroner. Lever i et rekkehus til 3,5 mill hvorav 2,5 er lånt. Vi har kun 1 bil. Betaler på studielån enda og kommer til å gjøre det i 20 år til. Sparer til ferietur hvert år. Hytte er noe vi bare kan drømme om. Sier ikke dette pga sjalusi. Det bare irriterer meg at enkelte ikke ser hvor godt de har det økonomisk. Det har blitt den nye normalen tydeligvis. Anonymkode: 7e776...882 Selv om jeg vet vi lever godt og har det bra økonomisk, så er ikke det det samme som at en trenger leve et luksusliv av den grunn. Vi bor på et sted med folk som har gode inntekter, vi har gjeldfritt hus til 32 millioner, men det er ikke overveldende luksus. Men i rett by med riktig beliggenhet så er dette prisen. Vi kan kjøpe leiligheter til barna våre, og det er luksus. Men vi velter oss ikke i dyr champagne, ute middager, takeaway eller kjøper hjelp til alt som skal gjøres. Selvom en er godt stilt økonomisk kan en leve et tilnærmet normalt liv. Nei vi bekymrer oss ikke over regninger, eller om bilen ryker. Men det er forskjell på det og det du mener. Jeg kjenner ingen som ikke bor i hus eller leiligheter til flere millioner, får du noe særlig til under "flere millioner"? Og det er folk med helt vanlig normale gjennomsnittslønninger Anonymkode: d1675...ef5 2
Frekkulf Skrevet 13. juni 2021 #66 Skrevet 13. juni 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Så er jo det viktige spørsmålet; hvilke type kvinner lar seg sjarmere av noe så trivielt? Søte, slanke og sexy jenter som er kle for litt moro. Noen er smarte. Noen er mindre smarte. Akkurat slik vi ønsker å ha dem til useriøse foremål. Men ta det helt med ro. Jeg er ærlig på at jeg ikke søker noe seriøst.
Frekkulf Skrevet 13. juni 2021 #67 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om jeg vet vi lever godt og har det bra økonomisk, så er ikke det det samme som at en trenger leve et luksusliv av den grunn. Vi bor på et sted med folk som har gode inntekter, vi har gjeldfritt hus til 32 millioner, men det er ikke overveldende luksus. Men i rett by med riktig beliggenhet så er dette prisen. Vi kan kjøpe leiligheter til barna våre, og det er luksus. Men vi velter oss ikke i dyr champagne, ute middager, takeaway eller kjøper hjelp til alt som skal gjøres. Selvom en er godt stilt økonomisk kan en leve et tilnærmet normalt liv. Nei vi bekymrer oss ikke over regninger, eller om bilen ryker. Men det er forskjell på det og det du mener. Jeg kjenner ingen som ikke bor i hus eller leiligheter til flere millioner, får du noe særlig til under "flere millioner"? Og det er folk med helt vanlig normale gjennomsnittslønninger Anonymkode: d1675...ef5 Det er bok fortsatt familier som sliter med å få hjulene til å gå rundt. Jeg er ikke på deres nivå. Mitt hus har nok en takst på bare rundt 12-15 millioner, selvsagt mer om jeg hadde solgt med båthuset like ved. jeg er heller ikke helt gjeldfri, men har nå råd til å unne meg litt luksus av og til. Men tror vi skal være forsiktige med å snakke for mye om det. Da blir det bare masse gnål fra SV, Rødt og AP-velgere som mener samfunnet er urettferdig og bla bla bla. Alle er født nakne og tannlause, og vi har alle rett. Til gratis skole og studielån om man trenger det, så i Norge kan alle oppegående menneske bli omtrent hva de vil.
Variant Skrevet 13. juni 2021 #68 Skrevet 13. juni 2021 1,2 i året. Kan ikke si jeg lever et særlig glamorøst liv, har ingen skoleutdannelse sivilt. Kjører en 2004 Toyota Corolla (udødelig), prisbevisst på matvarer og sløser ikke penger på ting jeg mener jeg ikke har bruk for. Bruker alle pengene jeg har til overs som jeg kunne spart likevel på opplevelser (reiser o.l) Du må nok ha en del mer millioner kr i året for å ha en "bekymringsløs" hverdag.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #69 Skrevet 13. juni 2021 Toro tomatsuppe med makaroni var luksus i oppveksten min... Anonymkode: f5870...787 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #70 Skrevet 13. juni 2021 For ikke å snakke om ferskt kneippbrød... Anonymkode: f5870...787
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #71 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 15.35): Hvordan lever du? Hva slags jobb har du? Hvor mye tjener du? Jeg ønsker å bli rik og jobber hardt for å klatre meg opp i stigen. Men i mellomtiden så lever jeg med en gjennomsnitt lønn på 500.000kr i året. jeg drømmer meg ofte at den dagen jeg tjener inn over 1 Mill så vil jeg leve litt i luksus. Kjøpe nybygg hus,ha ny bil,reise på fine ferier og kjøpe ting uten å se på prislappen. kan ikke de av dere som tjener veldig godt svare på hva dere unner dere når dere har så god råd? Har dere hushjelp/kokk osv? er veldig nyssgjerrig.. jeg vet penger er ikke alt men det er noe ! Har sett på Exit også og ser hva penger kan gjøre. Men jeg er bare nyssgjerrig.. Anonymkode: eb501...d98 Her tjener vi sammen 2,5 mill, jeg ligger rett under 1 mill og samboer en del over. Det er absolutt ikke nok til å leve i luksus nei, men det har jo også noe å gjøre med hva man velger å bruke penger på eller investere i å gjøre. Man kjøper seg gjerne en del dyrere hjem bla, og man har jo lån også med 1 mill inntekter. Samtidig føler jeg vi aldri «sliter» og alltid kan spise ute når vi vil feks uten at det utgjør noe for økonomien. Vi reiser jo på dyrere ferier enn gjennomsnittet, men vi må fortsatt tenke budsjett. Det er ikke sånn at vi kan booke oss inn på 6-stjerners hotell i 2 uker i Dubai og shoppe på LV spontant..😅😂 Anonymkode: 4d127...9e3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #72 Skrevet 13. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her tjener vi sammen 2,5 mill, jeg ligger rett under 1 mill og samboer en del over. Det er absolutt ikke nok til å leve i luksus nei, men det har jo også noe å gjøre med hva man velger å bruke penger på eller investere i å gjøre. Man kjøper seg gjerne en del dyrere hjem bla, og man har jo lån også med 1 mill inntekter. Samtidig føler jeg vi aldri «sliter» og alltid kan spise ute når vi vil feks uten at det utgjør noe for økonomien. Vi reiser jo på dyrere ferier enn gjennomsnittet, men vi må fortsatt tenke budsjett. Det er ikke sånn at vi kan booke oss inn på 6-stjerners hotell i 2 uker i Dubai og shoppe på LV spontant..😅😂 Anonymkode: 4d127...9e3 Det blir jo som å si at noen med 100 millioner ikke lever et luksusliv fordi de kjøpte hus til 95 millioner og lever ganske sparsomt ! Dere lever et luksusliv når budsjettet dere må tenke på er på 40 000 eller hva det er. Jeg syntes det er helt merkelig hvor mange i tråden som ikke har kontakt med bakken. Kanskje jeg burde være glad for at jeg var fattig før jeg ble rik. Det gir tydeligvis noen vekkere som ikke kommer så lett for alle. Anonymkode: 7567d...a86 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #73 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra og ærlig svar. Du har rett vi tar ting for gitt her i Norge. Å ha hus,hytt og ferier og nye biler er REN luksus og det er normalen her i Norge!!! For folk flest i Andre land og i Norge også så handler det om å faktisk bare overleve og ha nok mat på bordet og et tak under hodet. Vi vil ha mer og ønsker oss mer! Tilslutt så dør vi Anonymkode: eb501...d98 Vi bor i Europa. Kommer an på hvilke land du sammenlikner med, men i andre sammenliknbare land dreier det seg ikke om å overleve og ha mat på bordet for "folk flest". Men ja, i forhold til resten av verden under ett, så er Norge et av de aller, aller mest priviligerte. Anonymkode: 22655...ed3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #74 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For meg er alt over 5 mill ikke normalt og noe vi kan se langt etter. For mine nærmeste venner også. Hva mener du da? Anonymkode: 7e776...882 Nå koster de fleste boliger i Norge over 5 millioner da. Skal du ha et hus i Oslo må du nok ut med mellom 10 og 20 millioner for et helt ordinært hus. Anonymkode: bbc90...acb
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #75 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå koster de fleste boliger i Norge over 5 millioner da. Skal du ha et hus i Oslo må du nok ut med mellom 10 og 20 millioner for et helt ordinært hus. Anonymkode: bbc90...acb Helt sykt!!! Hvordan bor grunnskolelærere i Oslo? Anonymkode: f5870...787
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #76 Skrevet 13. juni 2021 Har vokst opp i en familie med en far som alltid har tjent over en mill i året (kanskje 1.3+) og vi levde «helt likt» som «alle andre» på skolen min som hadde familie med gjennomsnittlig lønn. Bodde i samme gate, i samme type hus og hadde samme type bil som folk flest jeg vokste opp med. Den store luksusen i vår familie har vel vært at vi barna får et privat lån når vi skal inn på boligmarkedet, og at pappa for første gang i fjor unnet seg en litt dyrere bil. Anonymkode: 7f7e9...c24
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #77 Skrevet 14. juni 2021 Vi tjener ca 3m totalt. Vil si vi lever ganske normalt. Eier en sentral og stor leilighet, det er nok den største luksusen vår. Deler på en 10 år gammel bil. Unngår overforbruk og fråtsing, men når vi først kjøper klær/utstyr velger vi ofte høy prisklasse. Vi trenger ikke tenke på regningen når vi handler mat, eller er ute og spiser. Vi legger gjerne litt ekstra i privat transport, dyre hotellrom, og annet, når vi er på ferie. Ellers sparer vi mye i fond, både med tanke på en god pensjonstilværelse, og at vi for eksempel kan betale en ny bil kontant. Vi har aldri fått noe hjemmefra. Så har også vært studenter som levde på stipend, og delte rom i et kollektiv. Men var ikke bekymret for økonomi, eller følte meg fattig, den gang heller. Anonymkode: 0b308...fe2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #78 Skrevet 14. juni 2021 Jeg er erfaren siv ing og har rett over en mill i grunnlønn. Kona tjener bra, men litt mindre. Vi har råd til akkurat det TS sier: Fin bil, hytte, ferier, spise ute etc. Vi kjøper det vi vil. Nå tok det 15 år i jobb å komme dit vi er. (Det er heller ikke nødvendigheter for å leve et verdig liv.) TS har helt rett: Man kan ha ny bil, hytte, vaskehjelp og reise mye for 1 mill i året. At noen heller velger å spare pengene eller bo veldig dyrt er bare deres prioritering. De er ikke mindre priviligerte av den grunn. Vi har valgt god råd fremfor å bo oss i hjel. Forskjeller er forresten mye synligere sett "nedenfra". Man føler man lever omtrent som naboen som er førskolelærer og tjener under halvparten, men naboen føler ikke det. Naboen ser forskjellene veldig godt. Anonymkode: 9a40e...c94 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #79 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selv om jeg vet vi lever godt og har det bra økonomisk, så er ikke det det samme som at en trenger leve et luksusliv av den grunn. Vi bor på et sted med folk som har gode inntekter, vi har gjeldfritt hus til 32 millioner, men det er ikke overveldende luksus. Men i rett by med riktig beliggenhet så er dette prisen. Vi kan kjøpe leiligheter til barna våre, og det er luksus. Men vi velter oss ikke i dyr champagne, ute middager, takeaway eller kjøper hjelp til alt som skal gjøres. Selvom en er godt stilt økonomisk kan en leve et tilnærmet normalt liv. Nei vi bekymrer oss ikke over regninger, eller om bilen ryker. Men det er forskjell på det og det du mener. Jeg kjenner ingen som ikke bor i hus eller leiligheter til flere millioner, får du noe særlig til under "flere millioner"? Og det er folk med helt vanlig normale gjennomsnittslønninger Anonymkode: d1675...ef5 Det ER luksus å bo i en bolig verdt 32 millioner. Herlighet, jeg må nesten le litt...Hva er det mange av dere er så redde for å innrømme?? Luksus betyr ikke bare at du sitter i et gullbelagt badekar med champis og blir foret med gulldruer. Er ikke det jeg ser for meg iallefall. Tror du virkelig at det er det vi ser for oss? Om du drikker melk til frokost og handler klær på H&M eller Cubus betyr ikke automatisk at du IKKE lever et liv i luksus slik jeg ser det. Du skriver at du ikke bekymrer deg over regninger, ei heller om bilen ryker. Det er jo akkurat det som er luksus!! En bolig til 32 mill er luksus! At dere kan kjøpe leilighet til barna uten å tenke så mye over det er luksus! At du (med flere) ikke kan se den er jo bare trist for deres egen del. En annen bruker i denne tråden har derimot skjønt det.. Hva legger du i hus/leilighet til flere millioner? Da mener jeg man er i prisklassen 7 mill +++ Vi håper å få råd til bolig til maks 5 mill om noen år til med intens sparing. Min nærmeste omgangskrets bor i boliger til rundt 3-4 mill og har ikke råd til så mye mer enn det. For meg og oss er dette helt normalt. Om du anser det som flere millioner så bør du i det minste innrømme at du lever et luksusliv i din bolig til 32 uavhengig av hva du drikker til frokosten og hvor du kjøper klærne.. Anonymkode: 7e776...882 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #80 Skrevet 14. juni 2021 At folk er rike er helt greit. Det som er irriterende er de som sitter på mange millioner og som; "neida lever et helt vanlig liv jeg" Nei, du gjør ikke det! For å sette det på spissen; You'll never live like common people You'll never do whatever common people do You'll never fail like common people You'll never watch your life slide out of view And you dance and drink and screw Because there's nothing else to do Anonymkode: 7e776...882
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå