AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Snakker ikke om LITT søt rødming, men jeg blir knallrød fra panna og til halsen og kjenner det bruser i huden! Jeg trenger ikke gjøre noe flaut engang, det skal ikke mer til enn at jeg møter en bekjent på butikken. pga dette unngår jeg plasser jeg vet jeg kan møte på folk, vil ikke snakke foran mange, om jeg er på jobb og har noe å formidle holder jeg heller kjeft. Det er ikke noe jeg innbiller meg, det er flere ganger folk har påpekt det. «Herregud så rød du blir da!» Eller, «Ble du flau nå?» 🤦🏻♀️ Jeg er 28 og har hatt det sånn så lenge jeg kan huske. Det går utover mitt sosiale. Noen som har tips ? 🙍🏻♀️ 🥺 Anonymkode: 05548...08b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Sitat Generelle råd: En god løsning er å godta at man rødmer. Om man reduserer angsten for å rødme reduseres også sjanse for å rødme. Forsøk ikke å anstrenge deg for å skjule rødmingen. Dersom rødmingen utløses av stressende situasjoner eller angst anbefales psykologisk behandling. Man trenger ikke nødvendigvis å gå til en psykolog, men kanskje finne en i sin vennekrets man kan prate med eller lære seg teknikker for å redusere stressnivået. Lag en dagbok i et par uker der du skriver ned når du rødmer og se om du klarer å finne en utløsende årsak. Den mest effektive behandlingen er å unngå disse. Make-up kan skjule noe av rødheten. Det finnes flere hudkremer man kan forsøke. La Roche-Posay har en hudkrem som heter Rosaliac som demper rødhet i huden. Noen reagerer på sollys med rødhet i ansiktet. Da bør man bruke en solkrem som beskytter mot både UVA- og UVB stråler. Fargelaser (Pulsed dye laser) og IPL laser kan fjerne de overfladiske blodårene i ansiktet som medvirker til rødming. Dette gir ofte gode resultater. Om man i tillegg til rødming utvikler et utslett i ansiktet er det lurt å oppsøke en hudlege for vurdering. Det finnes flere tilstander som kan gi dette. Rosacea er kanskje den vanligste, og denne tilstanden behandles effektivt med medisiner. https://www.oslohudlegesenter.no/rodming-behandling.html Har hatt det selv du må bare prøve å ignorere det. Ufarliggjøre det for deg selv. Fake it til you make it. Anonymkode: a54fb...ae5 3
MiaHI Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Gå til legen og fortell hvordan dette påvirker livet ditt negativt. https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/rodming/
stAre Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 (endret) det kan være rosacea. https://nhi.no/sykdommer/hud/pussholdig-utslett-ekskl-akne/rosacea/ jeg har rødlig hud, men nok ikke så mye som deg. kjenner også det bruser i huden som eks med varme, alkohol, tett luft, stress og viss type sminke. stress kan også være i spesielle sosiale settinger jeg trives mindre i. jeg følger tips som rosacea og sensitiv hud selv om jeg ikke har fått konstantert dette. hjulpet masse. mitt beste tips: det som hjalp fra meg var å slutte med sminkefjerner. byttet til sminkefjernerkluter fra makeup mekka. det har hjulpet mye og er billige. det er kluter som du kun bruker vann til å vaske - vaskes på 40grader. en side til sminkefjerner og en side til mer dypere rens. synes og de fungerer bedre enn eks simple vipes. Ellers følg generelle råd om rosacea og sensitiv hud. jeg merker etter bytte stor forskjell på rødhet i huden og ulike sminke og hudpleieprodukter. kan ikke ha med parfyme. anbefaler la Roche posay sitt Rosaliac merke. kjøpes på apotek. Endret 11. juni 2021 av stAre
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 Første bud er psykolog. Anonymkode: b3702...5c9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har samme problem! Aldri tenkt at dette er noe jeg må ta opp med psykolog, selv om jeg skjønner at rødminga passer med alt annet som er galt med meg og alle mine tanker om meg selv. Anonymkode: 8c314...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå