Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet ut fra et hus jeg har bodd i med en tidligere venninne. Når vi flyttet inn sto det i kontrakten at vi skulle tegne eget strøm abm. Strømmåler var derimot ikke på plass og huseier sa at dette var noe han skulle ordne snart. Dette skjedde ikke og han sendte oss dyre regninger hvor vår strøm ble regnet sammen med hans låve, han mente han selv skulle betale 500 for låven uten å dokumentere hvor mye strøm som ble brukt der. Han leide ut en del av låven som bilverksted til sin bror og hadde itillegg et beite med strømgjerde. Vi ba han få på plass strømmåler og at vi ikke ville betale mer enn vi brukte. Mye frem og tilbake og huseier foreslår at vi betaler 1000 kr i måneden og at vi gjør opp resterende når vi flytter ut- dette var vi ikke enige i men han var uvillig til å gjøre noe med saken. Min tidligere venninne flyttet ut før meg og har ikke betalt for strømmen. Nå mener han at han skal trekke hele denne summen fra depositumet som står i mitt navn alene. Jeg har gått med på å betale for min del, men vil han skal kreve resten av henne. Dette vil han ikke og mener det er en sak mellom meg og henne. Jeg har valgt å stå på mitt men nå er det en uke siden han har svart. Hva kan jeg gjøre her, hva slags rettigheter har jeg egentlig? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver "tidligere venninne". Og du vil at han skal kreve resten av henne, mens han mener dette er en sak mellom dere to. Så en stor del av problemet er altså at du og denne venninna ikke lenger er på talefot og du ønsker ikke prate med henne?

Anonymkode: 21d97...68f

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skriver "tidligere venninne". Og du vil at han skal kreve resten av henne, mens han mener dette er en sak mellom dere to. Så en stor del av problemet er altså at du og denne venninna ikke lenger er på talefot og du ønsker ikke prate med henne?

Anonymkode: 21d97...68f

Jeg har sendt henne en mail, men er ikke så optimistisk til at hun vil ta ansvar for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Utgangspunktet her hva som er avtalt. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige.

Hvis dere har avtalt at han skal montere strømmåler uten å ha gjort det, har han brutt avtalen og må ta risikoen for det på egen kappe.

Det kan argumenteres for at dere har inngått avtale om å betale 1000 kr i måneden som fast beløp, siden dere faktisk betalte selv om dere var uenig i ordningen. Men konklusjon her må vurderes konkret.

UTover disse to punktene er det hva som står i leieavtalen som ligge til grunn for hva hver av dere kan kreve av hverandre. Min oppfatning er at han har lite å fare med.

Du kan nekte han å ta noe fra depositumet. Kontakt banken der du har depositumet og be om å få det utbetalt i sin helhet. Utleier må da protestere innen 5 uker ved å klage til forliksrådet.

I forliksrådet forteller du bare det samme som du har fortalt her. Ut fra hva du forteller her, vil du sannsynligvis vinne.

Anonymkode: 6c7f0...a18

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utgangspunktet her hva som er avtalt. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige.

Hvis dere har avtalt at han skal montere strømmåler uten å ha gjort det, har han brutt avtalen og må ta risikoen for det på egen kappe.

Det kan argumenteres for at dere har inngått avtale om å betale 1000 kr i måneden som fast beløp, siden dere faktisk betalte selv om dere var uenig i ordningen. Men konklusjon her må vurderes konkret.

UTover disse to punktene er det hva som står i leieavtalen som ligge til grunn for hva hver av dere kan kreve av hverandre. Min oppfatning er at han har lite å fare med.

Du kan nekte han å ta noe fra depositumet. Kontakt banken der du har depositumet og be om å få det utbetalt i sin helhet. Utleier må da protestere innen 5 uker ved å klage til forliksrådet.

I forliksrådet forteller du bare det samme som du har fortalt her. Ut fra hva du forteller her, vil du sannsynligvis vinne.

Anonymkode: 6c7f0...a18

Denne! 👍

Anonymkode: f7764...8a6

• Liker 2
Skrevet

Når det gjelder betaling for elektrisitet så står det ganske klart i husleieloven at leietaker kan kreve regnskap. Utleier kan ikke ignorere dette. Deretter må dere bli enige om fordeling. Og blir dere ikke enige så blir det en sak å ta videre.

Når det gjelder venninna di. Hva sier avtalen om henne?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, nomore82 said:

Når det gjelder betaling for elektrisitet så står det ganske klart i husleieloven at leietaker kan kreve regnskap. Utleier kan ikke ignorere dette. Deretter må dere bli enige om fordeling. Og blir dere ikke enige så blir det en sak å ta videre.

Når det gjelder venninna di. Hva sier avtalen om henne?

Fikk en mail når jeg flyttet ut hvor han skriver at han hadde installert strømmåler i desember, ut ifra denne perioden hadde han regnet seg frem til et gjennomsnittlig forbruk på 1600 i måneden. Han vil ikke vise frem regningene, men det var et stort hus og det høres forsåvidt rimelig ut så jeg har gått med på å betale min del av denne summen. Vi har hatt hver vår kontrakt og likt ansvar for husleie. Strømmen skulle vi jo tegne selv, men har fått hans regninger i stedet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med husleieutvistvalget tenker jeg

Anonymkode: cb771...2db

Skrevet (endret)
45 minutter siden, Olinemarte said:

Jeg har flyttet ut fra et hus jeg har bodd i med en tidligere venninne. Når vi flyttet inn sto det i kontrakten at vi skulle tegne eget strøm abm. Strømmåler var derimot ikke på plass og huseier sa at dette var noe han skulle ordne snart. Dette skjedde ikke og han sendte oss dyre regninger hvor vår strøm ble regnet sammen med hans låve, han mente han selv skulle betale 500 for låven uten å dokumentere hvor mye strøm som ble brukt der.

Det har han faktisk ikke lov til. Det er han som utleier sitt ansvar og ordne med egen strømmåler I leiligheten. Dessuten så skal egentlig strøm stå på deres navn om det ikke er inkludert I leien. Dessuten om det ikke er inkludert strøm I husleien så må dere få lov til og kunne se på fakfura hvor det står hvor mye dere har brukt I strøm. Det at han ikke har ordnet med egen strømmåler I leiligheten som dere har leid er I grunn en feil og mangler I leiligheten så da har dere faktisk rett på og få redusert husleie. Ikke betal noenting før du får dokumentasjon og egen måler I leiligheten. 

Endret av Hestehova
  • Liker 4
Skrevet

Takk for svarene deres. Jeg har bestemt meg for å gjøre et siste forsøk på å være fair og har gitt han frist til mandag med å godta tilbudet mitt om å betale for min del av strømmen. Ellers tenker jeg å gjøre som nevnt over her og kontakte banken å kreve depositumet tilbake i sin helhet. 

• Liker 1
Skrevet

Kontakt nå banken og be om å få utbetalt depositumet uansett. Det er da han som må fortelle banken at han har et påstått krav mot depositumet.

Og dersom dere hadde to separate kontrakter så betaler du naturligvis bare halvparten av strømutgiftene. At utleier ikke har rettet krav mot hun andre er jo hans problem. 

• Liker 3
Gjest Mr Bergen
Skrevet
Olinemarte skrev (7 timer siden):

Jeg har flyttet ut fra et hus jeg har bodd i med en tidligere venninne. Når vi flyttet inn sto det i kontrakten at vi skulle tegne eget strøm abm. Strømmåler var derimot ikke på plass og huseier sa at dette var noe han skulle ordne snart. Dette skjedde ikke og han sendte oss dyre regninger hvor vår strøm ble regnet sammen med hans låve, han mente han selv skulle betale 500 for låven uten å dokumentere hvor mye strøm som ble brukt der. Han leide ut en del av låven som bilverksted til sin bror og hadde itillegg et beite med strømgjerde. Vi ba han få på plass strømmåler og at vi ikke ville betale mer enn vi brukte. Mye frem og tilbake og huseier foreslår at vi betaler 1000 kr i måneden og at vi gjør opp resterende når vi flytter ut- dette var vi ikke enige i men han var uvillig til å gjøre noe med saken. Min tidligere venninne flyttet ut før meg og har ikke betalt for strømmen. Nå mener han at han skal trekke hele denne summen fra depositumet som står i mitt navn alene. Jeg har gått med på å betale for min del, men vil han skal kreve resten av henne. Dette vil han ikke og mener det er en sak mellom meg og henne. Jeg har valgt å stå på mitt men nå er det en uke siden han har svart. Hva kan jeg gjøre her, hva slags rettigheter har jeg egentlig? 

For et rot, deres hus og hans låve med strømgjerde og bilverksted på samme strømmåler 😳 Snakk om kaos, trodde det var enten inkludert strøm i leien eller egen måler? Tror du har leid av en "lur" låveeier 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...