AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har termin med barn nr.2 i november 2021. Er snart 4 år siden forrige barn og så vidt jeg har forstått er den «nye» permisjonsordningen slik at jeg kun har permisjon til sommeren 2022, når barnet er ca. 7 mnd. Etter dette må jeg tilbake til jobb eller ta ulønnet permisjon. Vår barnehage har kun opptak i august og vi ønsker ikke barnehagestart for et barn som ikke er fylt året enda. Dagmamma er heller ikke aktuelt. Jeg kommer derfor til å ta ut ulønnet permisjon etter at foreldrepermisjonen utløper og frem til sommeren 2023. Det jeg lurer på er: Hvor tidlig bør jeg informere sjefen om dette? Er nå 18 uker på vei, og har gitt beskjed om termindatoen. Føler det blir lenge å være borte fra jobben i 1 år men dette er vel en rettighet man fortsatt har? (Vi har forøvrig god økonomi og er kjent med ulempene knyttet til ulønnet perm så ønsker kun innspill på det jeg spør om). Anonymkode: a5286...03f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Du må gjerne gi beskjed til leder så snart som mulig, når du er helt sikker i din avgjørelse. Det er en fordel for arbeidsplassen din når de skaffer vikar for deg. Du kan selvsagt ikke ombestemme deg når du har fått søknaden innvilget og de har skaffet vikar for ett ekstra år. Mener reglene sier de skal ha beskjed senest 3 mnd før din lønnede permisjon går ut. Senere enn dette så mister du retten på inntil ett år ulønnet. Den infoen finnes sikkert på nav sine sider. Selv trengte jeg litt tid på å finne ut om dette var noe vi hadde økonomi til og evt andre muligheter. Jeg gav derfor beskjed ca 5 mnd før min lønnede permisjon gikk ut. Tenker det er fint å gi beskjed så tidlig som mulig. Anonymkode: f700c...bee 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Jeg søkte nylig selv, og fristen var 3 mnd før permisjonsstart (for den ulønnede perioden). Anonymkode: 9569d...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/varslingsplikt/ Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Anonymkode: 572e1...419 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 Jeg bare har nevnt for min arbeidsgiver at det mest sannsynlig ble litt ulønnet på meg mot slutten men presiserte at jeg ikke kunne si noe sikkert om det nå da vi må se litt hva vi har råd til. De har uansett ordnet med vikar som de nok tenker er faktisk best des lenger opp mot et år jeg blir borte. Uansett er lovverket slik at du søker noen mnd før. Og du har krav på det, så null stress. Anonymkode: 5646a...142
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 Må bare stille et spørsmål siden vi har termin i midten av juli og ønsker barnehagestart august 2023. Har mor rett på 12 mnd ulønnet permisjon etter 7 mnd lønner permisjon, altså totalt 19mnd lønner og ulønnet permisjon fra jobb? Har vi forstått det riktig? Anonymkode: 8ff95...758
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Må bare stille et spørsmål siden vi har termin i midten av juli og ønsker barnehagestart august 2023. Har mor rett på 12 mnd ulønnet permisjon etter 7 mnd lønner permisjon, altså totalt 19mnd lønner og ulønnet permisjon fra jobb? Har vi forstått det riktig? Anonymkode: 8ff95...758 Jeg tolker lovverket som man har krav på permisjon i inntil 12 måneder totalt, men her er det godt mulig jeg tar feil. Anonymkode: f7d3d...f35
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg tolker lovverket som man har krav på permisjon i inntil 12 måneder totalt, men her er det godt mulig jeg tar feil. Anonymkode: f7d3d...f35 Nei, du har krav på inntil 12 måneder ulønnet etter lønnet permisjon når barnet er under 3 år. Det må varsles arbeidsgiver senest 3 måneder før du starter så lang ulønnet permisjon som nevnt over. Anonymkode: 2ddd6...131 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Må bare stille et spørsmål siden vi har termin i midten av juli og ønsker barnehagestart august 2023. Har mor rett på 12 mnd ulønnet permisjon etter 7 mnd lønner permisjon, altså totalt 19mnd lønner og ulønnet permisjon fra jobb? Har vi forstått det riktig? Anonymkode: 8ff95...758 Hver forelder har rett på ett år utvidet foreldrepermisjon uten lønn (2 år om man er aleneforeldet), i tillegg til foreldrepermisjonen. Utvidet foreldrepermisjon 12 måneder for hver av foreldrene. 24 måneder for forelder som er alene om omsorgen. Ikke lovfestet krav på lønn Arbeidsmiljøloven § 12-5 https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/lonnet-og-ulonnet-permisjon/ Foreldre har rett til permisjon i til saman 12 månader i samband med fødsel. Desse 12 månadene omfattar mor sin rett til permisjon i inntil 12 veker under svangerskapet og seks vekers permisjon som er reservert mor etter fødselen. I tillegg til desse 12 månadene har kvar av foreldra rett til eitt års permisjon kvar for kvar fødsel. Denne permisjonen må takast ut rett etter det første året med permisjon. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/ Anonymkode: 572e1...419
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå