Gå til innhold

Hjemmekontor og bråk i nabolaget

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig fortvila. Har hatt hjemmekontor siden mars, og ser ikke ut til at vi skal tilbake før vi er fullvaksinert.

Hjemmekontor for meg har vært helt pyton nå som det er fint vær. Vi har en fotballbane utenfor kontoret og stua, og det er folk  der 14 timer i døgnet. Uteskole, barnehagebarn, fotballtrening og ungdommer som henger der og spiller musikk på kvelden.

I tillegg har vi byggebråk da vi bor i en bydel hvor det bygges mye. De bygger fra 07 - 19, med sprengning og piping, så vi hører det veldig godt. 

Vi flytta hit vinteren 2019, og da var det stille og fint. Nå er jeg så fortvila at jeg ikke vet om vi orker å bo her mer. Samboeren min har også hjemmekontor og plages, men ikke så ille som meg.

Jeg går kronisk med headset, men har noen oppgaver hvor jeg må konsentrere meg og ikke kan høre på musikk. Har også flere møter hver dag hvor jeg hører lyder utenfra under møtet. Har et av de dyreste noise canceling på markedet, men det stenger ikke ute 30 energiske elever som har utegym, selv når jeg lukker vinduet (som jeg egentlig ikke kan når det er varmt).

Jeg forstår at hjemmekontor er midlertidig, men samtidig ikke. Det ser ut til at man skal jobbe mer hjemmefra fremover. I tillegg er en del av dette bråket på ettermiddag og kveld også. 

I seg selv liker jeg veldig godt leiligheten, og vi så for oss å bo her 3-5 år. Nå har vi bodd her ca 1 år og 4 måneder, så det føles tidlig å skulle selge. Men jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Håper noen kan lufte litt tanker med meg!

Anonymkode: 163b3...892

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmekontor siden mars i fjor altså.

AnonymBruker
Skrevet

Men ja, det er jo mange selger i Oslo og flytter, nettopp fordi da de kjøpte, visste de ikke at de trenger en plass til hjemmekontor. Så pass at tilflytting er negativ, og boligprisene faller litt. 

Men, noen tips, når du har på headsett og trenger å konsentrere deg, hør på spillmusikk - slik som "Epic Game Music" spilleliste, hvis du bruker spotify. Spillmusikk er laget slik at man skal kunne konsentrere seg ved siden av, den er lite forstyrende. Det finnes også diverse apper og tjenester som tilbyr "konsentrasjonsmusikk". https://soundcloud.com/relaxdaily/sets/deep-focus-music-studying-concentration-work 

Også trenger du vel Noise canceling -headset. 

Ellers er jeg enig at det ikke går an å sitte i headsett i 8 timer. 

Hva med å leie en hytte en plass, der de har dekning, og der du kan sitte i fred. Bare ei uke, det hjelper vel.

Anonymkode: 5b34b...536

AnonymBruker
Skrevet

Her må du huske at også arbeidsgiveren din har et ansvar!

Anonymkode: cd13e...a21

Skrevet

Arbeidsgiver plikter fremdeles å tilrettelegge for et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, og hos oss løses sånt som dette med at de som har et uttalt behov for det får bruke kontoret når det trengs. For noen er det hver dag, og for andre er det en dag innimellom. 

Har du hørt med arbeidsgiver om det er mulig å finne et alternativ? Hva som går an varierer nok fra kommune til kommune, men arbeidsgiver bør strekke seg for at de ansatte skal ha det bra på jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker noise cancelling, men jeg må nesten ha på musikk for å ikke høre 30 utegymmende barn rett utenfor. Det er godt forslag med konsentrasjonsmusikk da, men jeg mener også headset i 8 timer (blir mer også, bruker det på fritiden også) egentlig ikke er helt holdbart.

Å leie hytte er ikke så lett når man ikke har bil, og jeg har en type jobb hvor jeg må anvende stor skjerm, så dessverre er ikke hyttekontor aktuelt for meg. 😕

Just now, AnonymBruker said:

Her må du huske at også arbeidsgiveren din har et ansvar!

Anonymkode: cd13e...a21

De prøver å tilrettelegge for at jeg kan dra på jobb, men vi har åpent landskap og det er for kort avstand til personene rundt meg. Når de rundt pulten min er på jobb kan ikke jeg være der. Har spurt mange ganger om jeg kan få fast dag, men de har ikke klart å få til dette på over et år. En av lederne sa at "du kan jo bare sitte der det er ledig", og jeg prøvde å forklare "Nei, jeg har en spesialskjerm til mitt arbeid, og den er kun på min plass." Fikk aldri noe svar på det. En annen sa jeg kunne komme de og de dagene, men da var det folk der likevel. Vi har ikke godt nok internett på jobb til at jeg kan sitte på møterom og ha Teams-møte, så det er ikke bare å flytte seg heller. :(

AnonymBruker
Skrevet

Nå høres det egentlig ut som du overtenker og overkompliserer. Alle problemene du skisserer, er fult løsbare, og mange andre har de. I tillegg satt du deg i situasjonen selv, da du selv kjøpte denne leiligheten. Den var vel også litt billigere pga av plassering?

Bor du i Oslo eller annen storby, kan du bli med i et bilkollektiv og alltid ha bil tilgjengelig, uten å eie bil. Hvordan løser du det ellers når du skal på hytta eller noen plass, eller sitter du bare i leiligheten året rundt. Mange trenger et større skjerm enn bærbar på jobb, jeg bruker to ekstra skjermer på kontoret, men hjemme klarer jeg meg med ett ekstra skjerm. Skal jeg jobbe noen få dager på hytta, klarer jeg meg med bærbar PC. Det er ikke optimalt men man overlever.

Og joda, arbeidsgiver må tilrettelegge og ditt og datt, men er du misfornøyd, så bytt jobb da vel. Men nå høres det egentlig mer ut som du er veldig uselvstendig, er du ung kanskje.

Anonymkode: 5b34b...536

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...