Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve å få vite om jeg er vaksinert eller ikke ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette privat helse informasjon ? Kan han kreve å få vite om jeg er vaksinert eller ikke ? 

Jobber ikke innen helse/tannlege osv 

Anonymkode: 73c67...e12

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja

Anonymkode: 170e4...d6f

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ja.

På min jobb (ikke innen helse) må man fremvise vaksinasjonskort for gulfeber, hepatitt etc. 

Endret av Knirke
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ja

Anonymkode: 170e4...d6f

0g hvor i lovverket finner du egentlig den paragrafen ? 

Anonymkode: c74fc...2f4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tviler 

Anonymkode: d4a9b...0f8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Ja.

På min jobb (ikke innen helse) må man fremvise vaksinasjonskort for gulfeber, hepatitt etc. 

Har jobbet i helse over 20 år og dette har jeg aldri opplevd å bli bedt om. 

Anonymkode: 0407b...10c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette privat helse informasjon ? Kan han kreve å få vite om jeg er vaksinert eller ikke ? 

Vil tro NEI! 

Anonymkode: 0407b...10c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Ja.

gulfeber? Det er da ikke på vaksinasjonsprogrammet så hvorfor krever de det? Jobber du i utlandet?

Anonymkode: bf78d...551

• Liker 1
Skrevet

Er usikker, men det er i allefall innenfor arbeidsgivers styringsrett å behandle deg som uvaksinert. Dersom det medfører at du ikke lenger kan gjøre jobben kan det jo få konsekvenser

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem. Vi har fått beskjed om at arbeidsgiver har rett til å spørre, men ansatte har rett til å ikke svare. Da blir i såfall den ansatte betraktet som ikke vaksinert.

Hos oss må ikke vaksinerte bruke munnbind og visir, mens vaksinerte slipper- dette har kommuneoverlegen bestemt. 

Anonymkode: 7c2ce...566

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Lurer også på dette. Er det noen lov eller forskrift som bestemmer dette. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har fått beskjed om at arbeidsgiver har rett til å spørre,

Jeg lurer på om det finnes noen lovhjemmel for dette?, 

Anonymkode: 83616...5db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har rett til helseopplysninger hvis det er saklig grunn for det, f.eks hvis det er nødvendig for at arbeidsgiver skal klare å oppfylle tilretteleggingsplikt o.l. 

Siden det er arbeidsevnen din det handler om, vil arbeidsgiver måtte behandle deg som en uvaksinert så lenge de ikke har annen informasjon. Det kan for eksempel bety mer bruk av smittevernutstyr enn vaksinerte, eller i ytterste konsekvens kan du bli fratatt arbeidsoppgaver, fratatt ansvar eller omplassert dersom arbeidsgiver vurderer at du blir utsatt for uakseptabel smitterisiko. 

Anonymkode: 60b72...058

• Liker 9
Skrevet

Litt usikker på krav, men de kan jo spørre. Vil jo si det er rimelig sært å velge og ikke svare på det.

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

gulfeber? Det er da ikke på vaksinasjonsprogrammet så hvorfor krever de det? Jobber du i utlandet?

Anonymkode: bf78d...551

Jobber på sjøen, og her er det helt vanlig. Vi får forøvrig nødvendige vaksiner av jobben. 

Endret av Knirke
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Arbeidsgiver har rett til helseopplysninger hvis det er saklig grunn for det, f.eks hvis det er nødvendig for at arbeidsgiver skal klare å oppfylle tilretteleggingsplikt o.l. 

Siden det er arbeidsevnen din det handler om, vil arbeidsgiver måtte behandle deg som en uvaksinert så lenge de ikke har annen informasjon. Det kan for eksempel bety mer bruk av smittevernutstyr enn vaksinerte, eller i ytterste konsekvens kan du bli fratatt arbeidsoppgaver, fratatt ansvar eller omplassert dersom arbeidsgiver vurderer at du blir utsatt for uakseptabel smitterisiko. 

Kan man bli sagt opp? 

AnonymBruker
Skrevet

Har sett stillingsutlysning for jobber i skoleverket hvor det står at man må dokumentere at man er vaksinert mot tuberkulose. I Norge. 

Anonymkode: 79672...040

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man bli sagt opp? 

Hvis arbeidsgiver har saklig rett til å vite, og arbeidstaker nekter å informere, kan det være oppsigelsesgrunn, ja. 

• Liker 1
Gjest Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man bli sagt opp? 

Burde ikke alle vaksinere seg. En arbeidplas vill nok ikke at folk skal bli smitet  på jobb får en person  ikke tar vaksine uten helse  grunn får og ikke og ta.  Men si opp  høres litt strengt ut .

AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (Akkurat nå):

Burde ikke alle vaksinere seg. En arbeidplas vill nok ikke at folk skal bli smitet  på jobb får en person  ikke tar vaksine uten helse  grunn får og ikke og ta.  Men si opp  høres litt strengt ut .

Vaksine er frivillig. Å si opp pga. det er usaklig. Hvis det skjer med noen, tror jeg nok at fagforbund/advokat blir involvert. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (2 minutter siden):

En arbeidplas vill nok ikke at folk skal bli smitet  på jobb får en person  ikke tar vaksine uten helse  grunn får og ikke og ta.

Hæ?

Anonymkode: 15b0b...005

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...