Gå til innhold

Menn jeg dater. Hvorfor fisker de etter hva slags middagsmat jeg pleier å lage? Mat som statusmarkør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt i begynnerfasen av dating. Jeg har møtt/ pratet med noen menn, og merket meg at det er veldig mange menn som er opptatt av hva slags middag jeg lager. De forsøker å komme inn på temaet gjennom å fortelle hva de selv skal lage til middag. De forteller at de liker å diske opp med italiensk pizza, eller i dag skal de lage seg chilisuppe. Eller de sier at i dag laget de en kjedelig rett med bare kylling og ris. Det er da naturlig at jeg følger opp med hva jeg skal lage.

Men jeg unngår temaet. Det er fordi jeg lager ca det samme hver eneste dag, dvs laks/ grønnsaker i ovn, fiskekaker på panna, tomatsuppe fra bunnen, pannekaker, noen ganger spaghetti bolognese, kanskje viltgryte. En gang kokte jeg en høne og laget frikasse. Kan kjøpe salmalaks, babytomat og avokado og lage sushi hvis jeg ikke gidder å lage noe. Tidvis bestiller jeg asiatisk på Fodora. Så det jeg spiser er vel forholdsvis sunt, men jeg spiser for å overleve, og tidvis er det godt med mat, men jeg er typen som kan glemme å spise og ofte må jeg kjempe for å få i meg mat. Jeg er heller ikke særlig planmessig av meg, og vet ofte ikke hva jeg har i kjøleskapet, men kan slenge sammen en grei pytt i panne med litt ekstra, aspargesskudd, for eksempel. Jeg har alltid mat i kjøleskapet fordi jeg har barn.

Det er uklart for meg hva de vil. Er maten man spiser noen form for statusmarkør? Jo sunnere jo mer status? Prøver de å fortelle meg at de klarer å lage mat selv, eller ønsker de å kartlegge hvilke matvaner det er jeg har, og evt hvorvidt jeg vil stå for gode middager i fremtiden.  Hva er dette 😅 

Anonymkode: 92028...fa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er bare smalltalk, vel......

Anonymkode: 0f8e9...29b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du «Så kjekt at du er flink å lage god mat da! Det er ikke jeg nemlig.» 

Anonymkode: 4ee6e...77e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de lowkey forsøker å skryte litt av at de liker/er flink å lage mat selv om de er menn?:) Mange damer setter jo pris på det. Utover det tror jeg nok det bare er smalltalk. Du kan jo evt. komme inn på tema om han er glad i å lage mat siden han lager ting fra bunnen f.eks. Lage mat i lag en gang osv.

Anonymkode: 36993...af6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er enten smalltalk, eller en måte å prøve å få innsikt i din hverdag og hvordan du er.

Jeg er kvinne, men for min del ville det være interessant å vite at den jeg dater ikke liker så godt å lage mat og heller ikke liker å planlegge ukens måltider. For da er det et område hvor vi overhodet ikke matcher. For min del ville det også være interessant å få høre hvilke tanker du evt. har om barn og kosthold. 

Anonymkode: 5a9bb...4f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da sier du «Så kjekt at du er flink å lage god mat da! Det er ikke jeg nemlig.» 

Anonymkode: 4ee6e...77e

Ja det frister å si det, men sånn jeg kjenner/ forstår menn så gjelder ordtaket "veien til mannens hjerte går gjennom magen". Kleint, men det er det jeg tolker ut av denne praten deres om mat, som framstår uskyldig. Så hvis jeg virkelig vil gå all inn med en fyr så må jeg step ut på kokkeskillsa. Matinteresse og kokkekunster er vel en av de tingene som er lettest å fake i en startfase av dating.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

lettest å fake i en startfase av dating.

Hvorfor vurderer du å lyve om hvem du er til din potensielle kjæreste? Hvorfor starte et forhold basert på løgner? 

Hvis fyren ikke liker deg som du er, så liker han deg ikke. Verre er det ikke. Ta prøver du neste fyr. Det nytter ikke å lyve om hvem du er, da får du aldri et godt forhold. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det er enten smalltalk, eller en måte å prøve å få innsikt i din hverdag og hvordan du er.

Jeg er kvinne, men for min del ville det være interessant å vite at den jeg dater ikke liker så godt å lage mat og heller ikke liker å planlegge ukens måltider. For da er det et område hvor vi overhodet ikke matcher. For min del ville det også være interessant å få høre hvilke tanker du evt. har om barn og kosthold. 

Ja, det du skriver! Det er det jeg føler at nåværende date fisker etter. Som jeg skriver i HI så har jeg svært liten planmessighet over matvanene. Jeg var spiseforstyrret i 12 år hvor alt sentrerte om mat og næringsinnhold. Da sf slapp taket fikk jeg et veldig avslappet forhold til mat. Når jeg er i butikken, har jeg ofte ingen plan, men på automatikk kjøper jeg kun høvelig sunne matvarer. Som skrevet i HI, går det stort sett i det samme, men greit sunt. Så jeg føler at på den ene siden har jeg ingenting å skjems over mtp ernæring. 

På den annen side har jeg jo lett undervekt fordi jeg ikke er så opptatt av mat. Kanskje en reaksjon på å ha kastet bort 12 år av livet mitt på å være besatt av mat og hva jeg kan spise og ikke spise. 

Men disse issuesene har jeg ikke lyst å fortelle daten.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje de lowkey forsøker å skryte litt av at de liker/er flink å lage mat selv om de er menn?:) Mange damer setter jo pris på det. Utover det tror jeg nok det bare er smalltalk. Du kan jo evt. komme inn på tema om han er glad i å lage mat siden han lager ting fra bunnen f.eks. Lage mat i lag en gang osv.

Anonymkode: 36993...af6

Dette jeg og tenker. Mange menn er nok redde for at daten skal tro at de lever på grandis/fjordland 365 dager i året

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor vurderer du å lyve om hvem du er til din potensielle kjæreste? Hvorfor starte et forhold basert på løgner? 

Hvis fyren ikke liker deg som du er, så liker han deg ikke. Verre er det ikke. Ta prøver du neste fyr. Det nytter ikke å lyve om hvem du er, da får du aldri et godt forhold. 

Se svaret mitt over. Jeg har jo lyst til å være en person som kan trylle frem deilige matretter, både til meg selv og daten. Og å bli servert god mat er noe alle setter pris på. Men ofte er det en kamp å få i seg en brødskive, iallefall alene. Når jeg er sammen med folk så er det sosialt og koselig og da spiser jeg mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnyonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette jeg og tenker. Mange menn er nok redde for at daten skal tro at de lever på grandis/fjordland 365 dager i året

Ja, det er sant. Han spurte også om hva jeg liker å drikke av alkohol. Jeg drikker knapt så er ikke særlig spennende over det. Det er litt screening- følelse over denne mannen når jeg tenker meg om. Men har skjønt at det du sier, dårlig kosthold + for mye alkoholbruk er noe som mange sjekker ut tidlig i en datingfase.

AnonymBruker
Skrevet

Som flere skriver, dette er litt sånn small talk. Kanskje de vil imponere deg litt også. 😉

Hadde ikke vært noe skeptisk til det. Om du ikke er så interessert i middagslaging, så hadde jeg bare skrevet noe hyggelig small talk tilbake.

Anonymkode: a0eeb...d0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, har jeg heldigvis ikke fått spørsmål om, for jeg spiser kun fordi jeg MÅ og da går det i nudler, havregrøt eller laks med brokkoli. Tror faktisk aldri jeg har blitt spurt om mat før. Men får alltid servert masse skryt om hvor mye de jobber og hvor mye de tjener (🙄) så kanskje dette er en annen måte å skryte på, at de tror dette med fancy mat vil imponere deg.  

Anonymkode: c43ac...e66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De prøver å finne ut om du spiser kjøtt eller er veganer.

Vi har jo sett tydelig her på forumet at veganer er den største deal-breaker'n for dating. 

Anonymkode: f5252...85b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi de vil ha en dame som liker god mat og er interessert i matlaging og er flink til det. Sannsynligvis. De liker god mat. Hvem gjør ikke det vel?

Jeg pleier å lage veldig enkle ting når jeg er alene da. Gidder ikke stå å styre i lage tider over ovnen når jeg er alene. Men jeg kan lage god mat sammen med noen, eller til noen.

Anonymkode: fa53d...d40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat er en viktig del av hverdagslivet til de fleste mennesker, og dermed er det også et naturlig samtaleemne. Om du dermed møter en mann som selv er veldig glad i god mat, ønsker han seg nok en partner som er lik han. Så det beste du kan gjøre er jo å være ærlig :)

Anonymkode: 854f9...c70

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt i begynnerfasen av dating. Jeg har møtt/ pratet med noen menn, og merket meg at det er veldig mange menn som er opptatt av hva slags middag jeg lager. De forsøker å komme inn på temaet gjennom å fortelle hva de selv skal lage til middag. De forteller at de liker å diske opp med italiensk pizza, eller i dag skal de lage seg chilisuppe. Eller de sier at i dag laget de en kjedelig rett med bare kylling og ris. Det er da naturlig at jeg følger opp med hva jeg skal lage.

Men jeg unngår temaet. Det er fordi jeg lager ca det samme hver eneste dag, dvs laks/ grønnsaker i ovn, fiskekaker på panna, tomatsuppe fra bunnen, pannekaker, noen ganger spaghetti bolognese, kanskje viltgryte. En gang kokte jeg en høne og laget frikasse. Kan kjøpe salmalaks, babytomat og avokado og lage sushi hvis jeg ikke gidder å lage noe. Tidvis bestiller jeg asiatisk på Fodora. Så det jeg spiser er vel forholdsvis sunt, men jeg spiser for å overleve, og tidvis er det godt med mat, men jeg er typen som kan glemme å spise og ofte må jeg kjempe for å få i meg mat. Jeg er heller ikke særlig planmessig av meg, og vet ofte ikke hva jeg har i kjøleskapet, men kan slenge sammen en grei pytt i panne med litt ekstra, aspargesskudd, for eksempel. Jeg har alltid mat i kjøleskapet fordi jeg har barn.

Det er uklart for meg hva de vil. Er maten man spiser noen form for statusmarkør? Jo sunnere jo mer status? Prøver de å fortelle meg at de klarer å lage mat selv, eller ønsker de å kartlegge hvilke matvaner det er jeg har, og evt hvorvidt jeg vil stå for gode middager i fremtiden.  Hva er dette 😅 

Det er en måte å si "jeg kan å lage mat" på uten å si "jeg kan å lage mat".

Og, ja , selvsagt er evnen til å lage normalt god mat en statusmarkør, akkurat som utdannelse, egen bolig eller god jobb er en statusmarkør.

Anonymkode: 7d36b...ad0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke klarer å lage sunn mat til deg selv, åssen skal du klare å lage sunn mat til barna deres?

Er bare en måte å prøve å finne ut hvor godt du egner deg som mor

Anonymkode: a5347...9d5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde jeg spurt så hadde det kun vært for å høre om vi likte de samme tingene. Jeg passer best med en dame som ikke er så fancyyy i matveien 🧐 Men en dame som klarer å lage og liker  vanlig 90 tallsmat får alltid pluss i boka 😅

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Skrevet

De ønsker vel å finne ut av om du er matinteressert eller om du spiser hva som helst/spiser bare for å spise. 

For meg er en matglad partner viktig. Altså, en som ikke er kresen og liker å utforske nye smaker. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...