Gå til innhold

Er det urimelig å ikke tillate at det spikres inn spiker/stifter osv på veggene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en påkostet sokkel i kjelleren hvor det kun har bodd en slektning siden vi pusset opp der nede. Vedkommende har holdt det pent og bilder o.l har hun plassert på kommoder og bord. Også god plass i vinduskarmene til å plassere bilder og dekor der. Vi har hengt opp en stor og flott veggklokke der nede sånn at det ikke skal være nødvendig å henge opp mer. 

Nå har slektningen flyttet og vi er i gang med å finne noen som kan overta. Har hatt noen visninger og i går var det en her som omtrent snudde på hælen når han spurte om dette med oppheng på vegger. 

Så jeg er nå litt usikker på om det er urimelig? Det er jo vårt hus og vi ønsker å holde det pent. 

Anonymkode: 57ca8...f0b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så uvanlig at det ikke er lov, men jeg synes det er litt strengt.. Går kanskje an med en mellomting der bare sånne xkroker er lov, ikke all verdens av tykke skruer og spiker? 

Bilder går jo an å henge opp med sånne strips fra 3M osv, som limes på veggen og har noe slags borrelåsopplegg. De skal visst gå an å ta av uten å lage merker (vi har brukt det på et par bilder men jeg har ikke forsøkt å ta dem av veggen ennå)

Anonymkode: ec656...65b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er urimelig ja. Alt med måte selvsagt, men et spiker her og spiker der i veggen har ikke noe å si. Ikke alle vil ha en svær klokke på veggen...

Anonymkode: 4a197...9f5

• Liker 37
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Leier selv, og vi leier ikke om vi ikke kan henge opp ting. Jac det er ditt hus, men om vi ikke kan føle oss hjemme (for ja, når man leier er det boplassen som er hjemmet), er det ikke noe vits i å bo der.

Tenk om noen kom inn i huset ditt og sa at du kan ikke gjøre sånn og sånn. 🤷🏻‍♀️ Og joda, det går en grense, men ærlig talt. Det er jo kjempeenkelt å fikse spikerhull i veggene.

Anonymkode: c3af4...b3c

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke uvanlig, men det er en grunn til at alle jeg kjenner som har kjøpt selv alltid sier "Nå kan jeg ENDELIG henge opp ting på veggene!" som noe av det første de syns er digg 😛 

Jeg foreslår at dere kanskje kan bli enig? Sånn når man først henger opp ting, driver man som regel ikke å flytter på det hele tiden. Så si en mellomting "Vi vil helst unngå å henge for mye på veggene, men vi kan ta en dag sammen og henge opp det du ønsker, og så sier du i fra om du ønsker å gjøre endringer"?

Så har du kontroll over hva som henges opp, og de som bor der får faktisk følelesn av å bo i sitt eget hjem. 

Anonymkode: 28ee2...45c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tillatt oppheng med tynne spiker som vi har gitt leieboerne selv, alternativt 3m command strips som visstnok skal kunne fjernes uten merker. 

Jeg tenkte også som deg (vårt er også nyoppussa), men vi fant ut av vi må tillate noe. 

Det er lov å si nei til alt hvis du regulerer det i avtalen eller husordensreglene, men det er godt mulig du mister noen leieboere da. Vi er utrolig fornøyd med våre leieboere, og jeg vet at de ikke ville bodd her om de ikke fikk gjøre det til «sitt», så for oss er det verdt det. 

Anonymkode: bccac...0d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo ut som manglende bo-evne.  Skulle gjerne like å se det bildet man ikke kan henge opp med 3M Command.

Anonymkode: c4c23...3ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide et sted hvor utleier sa at vi kan henge opp bilder, men at han ønsket å være den som festet spikrene. Det var et murbygg, så det måtte spesialverktøy til.

Jeg syns det var en ok løsning, men mulig andre ikke liker det. Vi hadde bare 2-3 bilder og var aldri noe å klage på det, men da visste han jo at det var festet godt, og at det ikke var 50 bilder på en vegg.

Anonymkode: 3791a...0ba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke leid ett sted jeg ikke fikk henge opp bilder. Kanskje kortvarig som student, men ikke ellers. Det du risikerer er stor gjennomtrekk av leieboere, og det er stress for deg med opprettelse av depositum, visninger, annonsering. For ikke å snakke om slitasje når folk flytter møblene sine ut og inn. 

Anonymkode: 181fc...f8e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ikke vært borti noen sånne utleiere selv, og kjenner heller ingen som har det. Men nå er faktisk det med å kunne henge opp bilder en del av vanlig bruksslitasje, så lenge det ikke er overdrevent med store spikere over alt. Det er det med å ikke legge unødvendig store begrensninger på leieboeren. Blir det for mye eller for store hull, så kan dere derimot kreve at leietakeren fikser det etter seg når den flytter. 

Den klokka de hadde jeg fjerna med en gang, og så heller bare hengt opp igjen når jeg flytter. 

Anonymkode: b20be...cda

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er deres hus, men dere leier det ut og får skattefri inntekt for at noen andre skal bo der. Jeg mener at en del av det å bo et sted må være å kunne henge opp ting på veggene. Jeg syns heller dere kunne sagt at dere ikke ønsker veldig tykke skruer osv.

Anonymkode: fcbcd...667

• Liker 8
Skrevet

Er det gipsvegger? Mur? I så fall ville jeg skjønt at dere ikke vil ha hull overalt.  Er det vanlig trepanel synes jeg det virker i overkant strengt... Man må jo regne med litt sparkling og maling innimellom slagene som en del av løpende vedlikehold. Men ja, det er deres hus og deres regler.. 

(Sånne digre veggklokker synes jeg er helt grusomt, så den hadde jeg nok tatt ned hvis jeg hadde vært leieboer. -sorry:blush:)

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid bodd i leiligheter der det ikke er lov å henge opp noe på veggen, så i motsetning til alle andre her inne syntes jeg det er et helt vanlig krav. 

Kan du kanskje henge opp en sånn bildelist man kan sette bilder på? 

Anonymkode: 25831...208

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hengt ting opp og så spart opp til å få veggene sparklet og malt når jeg flytter. Da har det alltid vært greit. 

Anonymkode: ea208...44f

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en påkostet sokkel i kjelleren hvor det kun har bodd en slektning siden vi pusset opp der nede. Vedkommende har holdt det pent og bilder o.l har hun plassert på kommoder og bord. Også god plass i vinduskarmene til å plassere bilder og dekor der. Vi har hengt opp en stor og flott veggklokke der nede sånn at det ikke skal være nødvendig å henge opp mer. 

Nå har slektningen flyttet og vi er i gang med å finne noen som kan overta. Har hatt noen visninger og i går var det en her som omtrent snudde på hælen når han spurte om dette med oppheng på vegger. 

Så jeg er nå litt usikker på om det er urimelig? Det er jo vårt hus og vi ønsker å holde det pent. 

Anonymkode: 57ca8...f0b

Det første jeg fjernet fra stuen i huset jeg leier, var en stor, forferdelig veggklokke. Hvem vil vel ha slikt på veggen? Varselklokkene (pun not intended) hadde nok ringt på at dette kunne blitt et slitsomt leieforhold der huseier blander seg i alt. Selvsagt vil man sette sitt eget preg på stedet man skal bo.  Når noen flytter ut, så er det normalt å sparkle spikerhull og rulle over et strøk med maling før ny utleie. 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke urimelig. Det er deres hus. Helt normalt at man ikke kan gjøre som man vil når man leier.

Anonymkode: 517aa...d18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er et rimelig krav. Leieboere kommer i veldig lite oppegående utgaver, og kan fint finne på å tolke "spikere er lov" som "det er lov å ukritisk spikre i veggene uten å sjekke el, vann eller annet og det er lov å bytte ut bilder ukentlig"

Jeg ville derfor først vært meget nøye med utvelgelsen og heller brukt en måned ekstra enn å risikere å få inn noen med dårlig bokompetanse. Så ville jeg satt opp noen hyller e.l. som de kan sette ting på, sørget for speil i gangen og sånt noe. Bilder på veggen er ikke noe en leietaker bor lenge nok til å behøve. Klokken ser jeg ikke behovet for. Dette er jo ikke 1970? Folk har mobiler?

Anonymkode: 52d34...828

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på. Er det langtids utleie er det vel best for alle at leietaker skal føle seg hjemme? Noen spikerhull er ikke vanskelig å tette senere. Skal utleier blande seg i alt så burde en ikke ha leid ut i utgangspunktet.

Er det korttids leie og hyppig utbytting så er det selvsagt noe annet.

Anonymkode: 517aa...d18

• Liker 8
Skrevet

Har leid mange leiligheter.  Aldri opplevd å ikke kunne henge opp bilder på veggene. Syns det er et urimelig krav ja. Det skal faktisk være et hjem.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at det er et rimelig krav. Leieboere kommer i veldig lite oppegående utgaver, og kan fint finne på å tolke "spikere er lov" som "det er lov å ukritisk spikre i veggene uten å sjekke el, vann eller annet og det er lov å bytte ut bilder ukentlig"

Jeg ville derfor først vært meget nøye med utvelgelsen og heller brukt en måned ekstra enn å risikere å få inn noen med dårlig bokompetanse. Så ville jeg satt opp noen hyller e.l. som de kan sette ting på, sørget for speil i gangen og sånt noe. Bilder på veggen er ikke noe en leietaker bor lenge nok til å behøve. Klokken ser jeg ikke behovet for. Dette er jo ikke 1970? Folk har mobiler?

Anonymkode: 52d34...828

Jeg har leid her jeg bor i 10 år jeg 😬

Anonymkode: ea208...44f

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...