Gå til innhold

Sommergave til ansatte i barnehage, virkelig nødvendig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn går i en privat barnehage, og der har mødre det for seg at de ansatte skal få oppmerksomhet både til jul og sommer fra foreldrene, Vet det er vanlig å gi når det er avslutning og overgang til skole. Jeg kjenner på et press når slike forslag kommer på Facebook gruppe, jeg har lyst å si nei, dette trenger de ikke, og hovedargumentet mitt er at det er ikke alle familier som har råd til å være med på en spleis. Leste artikkel i nrk nettopp om barnefattigdom i Norge, hvor ei jente til slutta å gå i bursdager fordi familien ikke hadde råd til gaver, eller gavene ble for «stusslige» i forhold til andres. Kjenner jeg får vondt i magen når jeg leser slikt, og det er akkurat som det har blitt en norm i denne barnehagen at ansatte skal få oppmerksomhet to ganger i året. Noen tenker, ja hyggelig det, vi setter pris på jobben deres... osv.  dessuten oppi dette skal storebror på flere bursdager fremover og vi skal gi avslutningsgave  til de ansatte. Vi har råd vi, men jeg tenker på andre familier. 

har noen turt å stille opp og sagt i fra? Noen synes jeg sikkert overdriver, men hvis det skal være slik for flere avdelinger framover vet vi i prinsippet ikke hvordan andres økonomi er. 

Anonymkode: 4eaa1...358

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig! Slik vi har gjort det, er at fau gir beskjed at det vil bli gitt en gave til de ansatte, og at det vil stå fra alle foreldrene, uansett om man betaler inn eller ikke, og at de som vil kan vippse til gitt nr. Så kjøpes det noe for pengene som kommer inn. Blir det bare en tvistpose, så er det det de får da 🤷‍♀️ (det er 18 barn i denne avdelingen)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker unødvendig, i hvert fall med spleisegaver. Samboeren min jobber i barnehage, og hver jul strømmer det inn med vinflasker, og han drikker ikke en gang, og reiser kollektivt, så det er litt stress å drasse med seg. Så de blir bare stående og regiftet hver gang noen av oss trenger vertsgaver. Disse kommer fra enkelte foreldre, og det er selvsagt en hyggelig tanke, men det hadde kanskje holdt med julekortet som følger med, og har bilde av barna. Noen få gir matgaver, som fancy sjokolade, olivenolje, spekemat, dette blir i hvert fall spist opp. 

Anonymkode: 69333...e77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
kruspersilletaco skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke nødvendig! Slik vi har gjort det, er at fau gir beskjed at det vil bli gitt en gave til de ansatte, og at det vil stå fra alle foreldrene, uansett om man betaler inn eller ikke, og at de som vil kan vippse til gitt nr. Så kjøpes det noe for pengene som kommer inn. Blir det bare en tvistpose, så er det det de får da 🤷‍♀️ (det er 18 barn i denne avdelingen)

Det er en fin måte å løse det på. Da er alle familier inkludert selv om de ikke har mulighet til å betale. 

Anonymkode: 3c5ed...bcb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en fin måte å løse det på. Da er alle familier inkludert selv om de ikke har mulighet til å betale. 

Eller lyst til å betale. Mange av oss som har nok av penger men ikke synes noe om alle disse gavene som skal gis hele tiden. 

Anonymkode: e4ef3...9b6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig! Vi har ikke noe problemer med å gi og gir gjerne mer, fordi jeg vet det er andre foreldre som ikke har råd med beskjed om at det skal dekke fra 4-5 familier.  

Men de som samler inn hos oss purrer opptil flere ganger og det irriterer meg. Ansatte får 2 flasker vin hver, konfekt, blomster og kort. Dette er hver jul og hver sommer. Totalt unødvendig og tankeløst overfor de som har lite.

Anonymkode: 4f3e2...cf6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror sånn spleising også føles som et press. Mottakeren av vipps ser det jo, og de med lite penger vil ikke at det skal være synlig. Så de gir kanskje mer enn nødvendig, nesten enda verre å gi 20 kroner enn ingenting liksom, så de gir 100,- der jeg gir 50,-. De med god råd, deler kanskje ut både her og der privat, det er mye fritidsaktiviteter og presanger og utgifter hele tiden, og de føler ikke for å gi en god slump til barnehagen hver eneste sommer og jul for å veie opp for de med dårlig råd. Kanskje gjorde de det på fotballlaget. Og noen er gniene, uansett god eller dårlig økonomi. 

Anonymkode: 733a5...6c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel frivillig , dropp å betal da vel

Anonymkode: a24f4...d95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er som regel frivillig , dropp å betal da vel

Hos oss så blir du purret på. Så det er nok ikke bare å droppe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som regel står det 

AnonymBruker
Skrevet

Her ga de gave til de ansatte. Jeg sa jeg er i mot det, så de skrev alle barnas navn på kortet utenom mitt. Så frivillig er det ikke hos enkelte.

Det er uting med alle disse gavene. Det er så mye bedre å si direkte til de om man er fornøyd med jobben de gjør, ros er sjeldent å få. Ris derimot, det nøles det ikke med. Slike gaver er så upersonlige!

Anonymkode: 6cddd...3f5

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

🙄 De kunne purret så mye de ville. Hadde ikke fått en krone av meg, jeg betaler for plassen og det holder lenge. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det virker unødvendig, i hvert fall med spleisegaver. Samboeren min jobber i barnehage, og hver jul strømmer det inn med vinflasker, og han drikker ikke en gang, og reiser kollektivt, så det er litt stress å drasse med seg. Så de blir bare stående og regiftet hver gang noen av oss trenger vertsgaver. Disse kommer fra enkelte foreldre, og det er selvsagt en hyggelig tanke, men det hadde kanskje holdt med julekortet som følger med, og har bilde av barna. Noen få gir matgaver, som fancy sjokolade, olivenolje, spekemat, dette blir i hvert fall spist opp. 

Anonymkode: 69333...e77

Hel utrolig at de finner på å gi alkohol og, mener jeg. Hm.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eller lyst til å betale. Mange av oss som har nok av penger men ikke synes noe om alle disse gavene som skal gis hele tiden. 

Det er også et argument jeg har. Hvorfor skal man gi gave til noen bare for å si at vi setter pris på dem. Jeg kommuniserer med de vær dag, sier ofte at de gjør mye bra, som at de har hatt en morsom dag. Jeg vil dessuten være et eksempel for barna mine, vise dem at man skal sette pris på andre med ord og handlinger, og ikke nødvendigvis gaver. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg gjør denne gangen, så får  jeg se om det blir spørsmål om jeg ikke skal være med eller lignende.

Saken  er den at jeg har lyst å sette foten ned, si i fra til FAU og styrer. Hva tenker barnehagen selv med å motta gaver?

For noen kan det være...: 

1. alle har ikke råd

2. det blir et sosial press

3. føler seg utenfor hvis en ikke blir med.

4.  Det er andre måter å sette pris på hos et menneske. 

noen der ute som har sagt i fra? 
TS

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes det er helt unødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og så har jeg spørsmål til dere som synes det er ok å gi. Hvorfor? (Så kan jeg være forberedt på motargument! ) 😅

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer og forventer absolutt ikke noen gaver. Det koseligste er å få et kort/julekort eller lignende med en personlig hilsen på. Et minne om barnet er mye hyggeligere enn en flaske alkohol. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen kan ha et problematisk forhold til alkohol også..

Anonymkode: 52918...010

Skrevet

Setter mye mer pris på ett kort med en personlig hilsen på❤️ Har en fin eske hvor jeg har samlet alt fra barna opp igjennom, og det er så koselig å ha 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, og så har jeg spørsmål til dere som synes det er ok å gi. Hvorfor? (Så kan jeg være forberedt på motargument! ) 😅

TS

Jeg kan si hvorfor jeg synes det er hyggelig å gi en ekstra oppmerksomhet. 

Hver dag leverer jeg det mest dyrebare jeg har til mennesker som har som jobb å passe på dem. Men de menneskene gjør så mye mer enn å passe på. De bryr seg, de er omsorgsfulle, de byr på seg selv, de leker, de inspirerer og motiverer, de bekymrer og uroer seg, har kanskje en klump i magen for mitt barn hvis barnet har opplevd noe som ikke er helt greit. Enten med andre barn, eller ved at et dyr eller familiemedlem har blitt syk/dødd, hvis noen skal flytte osv. osv. 

Man kan alltids diskutere nødvendigheten av det, men for min del så synes jeg det er hyggelig å vise at jeg som foresatt er genuint takknemlig for det som gjøres for barna mine hver eneste dag. Det trenger ikke være noe stort, men jeg er virkelig takknemlig for at mine barn har så mange gode omsorgspersoner rundt seg som virkelig ser dem, og som bryr seg om dem. Det synes jeg også er fint å vise ved en liten oppmerksomhet til avdelingen og lærere/voksne som ser barna mine nesten like mye som det jeg gjør selv. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

De meldingene fra foreldre som tikker inn innimellom om hvor stor pris de setter på at vi legger til rette for, tar imot på barnas premisser osv er MYE mer verdt enn en gave til sommer/vinter 🥰

Anonymkode: 65283...888

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...