Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Link:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=433554

Et sitat fra linken:

"- Äktenskapets historia handlar ju inte om kärlek och samlevnad, det handlar om ägande, säger styrelseledamoten Tiina Rosenberg till Svenska Dagbladet."

Faktisk et ganske interessant utspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om ekteskapet for over 100 år siden kanskje var annerledes og bygde på andre ting enn i dag, så betyr jo ikke det at ikke eksteskapet har utviklet seg siden da.

Jeg skjønner ikke vitsen med å oppheve en samlivsform, bare for å innføre en ny. Da er det bedre å la homofile få gifte seg på lik linje med heterofile.

Klarer ikke helt ta de der superfeministene i Sverige helt seriøst...

Skrevet

*sukk*

De er ikke helt på nett i alle saker nei :roll:

Skrevet

He he he, Sverige har en helt annen feminismedebatt enn her i Norge. Tror mange av utspillene er ment å sette ting på spissen. Men for mange kvinner i andre kulturer er det å være eid av sin ektemann en realitet, det kan jo være noe å tenke på?

Skrevet

Caramba, i vår virkelighet er det mer dama som eier mannen...

Skrevet

Tja, alt er relativt I guess... Jeg opplever kvinne"förtrycket" som betydelig større i Sverige enn Norge, men også de er på bedringens vei I guess. Uten at jeg føler at FI har noe med saken å gjøre. Det er liksom noe med å engasjere seg i riktige saker også..

Skrevet

Det er det dummeste forslaget jeg har hørt noen gang.

Skrevet
Caramba, i vår virkelighet er det mer dama som eier mannen...

Vel, det går vel begge veier, noen føler seg kanskje mer "eid" enn andre? I mitt forhold så er det ingen som eier noen, men vi lever sammen fordi vi har lyst :)

Skrevet

Ingen gidder å gifte seg med en ekstrem feminist, uansett.

Skrevet

Caramba, du forteller at du er i et forhold fordi du har lyst? - hva med kvinner i andre kulturer da, - tror du ikke at de også har lyst?

Skjønte ikke helt hva du mente med at kvinner i andre kulturer er "eid" av mannen, i alle de forholdene jeg kjenner til, føles det mer ut som om kvinnen eier mannen, - det er kvinnen som bestemmer hvordan klær mannen skal gå i, og det er kvinnen som bestemmer hva slags hus de skal bo i, hva som skal henge på veggene, åssen gardinene skal være, og hvor de skal på ferie... Interiør er det oftest kvinnene som bestemmer, - likeså møblene...

Eller føler du det annerledes?

Skrevet

Det kommer da an på hvor i verden du er, Waco. I strenge muslimske land tilhører en kvinne sin far før hun gifter seg og sin mann etter at hun er blitt gift. Hun har ingen rettigheter som en egen person og kan heller ikke skille seg helt uten videre. Dersom hun får lov til å gå ut av ekteskapet, vil barna overtas av mannen. Går ut fra at du er klar over dette, Waco?

Når det gjelder vår virkelighet så vet du like godt som meg at det der går begge veier. Noen menn er dominerende hjemme, noen kvinner er dominerende hjemme. JEG bestemmer hvertfal ikke hvilke klær kjæresten min skal gå i, han er tvert i mot temmelig sta og kresen på det feltet. Møbler og interiør har vi tatt ut sammen, gardiner har vi ikke He he!

Vet ikke hvilke forhold du kjenner til, men det er hvertfal ikke sånne forhold jeg ser noe til. De fleste menn jeg kjenner er voksne og selvstendige mennesker som klarer å kle på seg selv, og har egne meninger om det meste. Ingen jenter vil ha en mann som er så grønnsak at han ikke klarer å ta en eneste besluttning uten veiledning......

Skrevet
Ingen jenter vil ha en mann som er så grønnsak at han ikke klarer å ta en eneste besluttning uten veiledning......

Javel, så sånne som meg, - slike enkle gutter og menn som ikke klarer å ta avgjørelser eller bestemme oss. Greit at vi er patetiske og tiltaksløse, men skal vi bli diskriminert bort av rasistorienterte damer som faktisk ikke "liker" gutter som har litt vanskelig med å bestemme seg?

Jeg tror muslimske menn har mer viljestyrke, og er sikrere i sine saker enn de fleste norske menn, - muslimske menn kontra norske menn vil norske menn selvsagt bli sett på som vinglete,.... selvfølgelig med tanke på at muslimer som ber bønner fem ganger om dagen til allah kan virke litt mer rettledende enn forvirrete norske menn som følger forvirrete norske damer.

Jenter, - dere er noen rare skapninger, dere mener dere diskriminert fordi dere tenker at dere er lykkeligere enn jenter i andre land.

Men er dere lykkelige i samfunn hvor 50 % skiller seg, eller er dem lykkeligere i land hvor man er avhengig av hverandre og kanskje bare 5 % skiller seg?

Rart at norske damer tror de har enerett på sannheten, kanskje dere også kanskje har et eller annet å lære fra andre land...?

Skrevet

Jeg er på mange måter enige med svenskene. Ekteskapet i Norge ser jeg på som en juridisk kontraktsinngåelse, noe det også er. Det er en enkel måte å regulere en viktig del av samlivet på, og det er de deler som dreier seg om eiendom og økonomi.

Selvsagt kan man reulere endel disse tingene utenfor ekteskapet også gjennom andre kontrakter og avtaler, men det er enda fordeler med å gifte seg når det f.eks gjelder arv og arveoppgjør (lavere avgifter f.eks). Så langt strekker statens rolle seg og hva den enkelte ellers legger i "ekteskapet" er faktisk en privatsak som gjerne er følelsesmessig og kulturelt betinget. Skal staten bestemme hvem jeg ønsker å inngå en juridisk kontrakt med utfra kjønn og andre urelevante ting rent juridisk? Det er jo det det hele koker ned til egentlig. Enten får de gi alle grupper i samfunnet samme likhet for loven ved å gi folk som ikke kommer inn under statens definisjoner på hvem som kan inngå en bindende ekteskapskontrakt med hverandre andre og like gode ordninger rent juridisk eller så må man gi flere adgang til å bruke nåværende ekteskapslov.

Staten kan uansett ikke regulere hvem som elsker hvem, og det er vel heller ikke ønskelig om vi tenker oss om?

Skrevet
Javel, så sånne som meg, - slike enkle gutter og menn som ikke klarer å ta avgjørelser eller bestemme oss. Greit at vi er patetiske og tiltaksløse, men skal vi bli diskriminert bort av rasistorienterte damer som faktisk ikke "liker" gutter som har litt vanskelig med å bestemme seg?

For meg høres det ut som du har ganske bestemte meninger, så du lar deg sikkert ikke styre så veldig du heller ;)

Skrevet

Det har vært prøvd flere ganger å avskaffe "arkaiske tradisjoner" som ekteskap og mamma-pappa-barn familieformen, feks i deler av gamle Sovjetunionen i kommunismens navn. Det fungerte ikke så godt...

Et fjernt forslag, spør du meg. Ekteskapslignende samfunnsinstitusjoner har vært grunnsteinen i menneskelivet så å si alltid. Why change a winning team? Mye bedre å åpne for at homofile og lesbiske også får gifte seg hvis/når de føler seg diskriminert, la oss ikke knusle!

Og Waco, det er ingen menneskerett å få seg dame ;)

Skrevet

Belit, jeg prøver bare å forstå meg på hu jeg bor med og alle andre jenter jeg møter på i min hverdag...

Skrevet

Feministbevegelsen i Sverie er som nevnt over LANGT sterkere (og mer virkelighetsfjern??) enn i Norge, men jeg ser helt klart hvorfor de kommer med sitt utspill.

Dette:

I strenge muslimske land tilhører en kvinne sin far før hun gifter seg og sin mann etter at hun er blitt gift. Hun har ingen rettigheter som en egen person og kan heller ikke skille seg helt uten videre. Dersom hun får lov til å gå ut av ekteskapet, vil barna overtas av mannen.

er ikke bare virkeligheten i muslimske land, men også virkeligheten i Norges historie. Det er denne tilstanden vårt samfunn har utviklet seg vekk fra.

Ekteskapet som institusjon og tradisjon har mange skjeletter i skapet, og må sammen med Kirken ta skylden for mye undertrykkelse og utnytting. Dette er (i tillegg til at jeg ikke er religiøs) grunnen til at jeg aldri ville giftet meg kirkelig. Særlig tradisjonen med far som gir sin datter bort til brudgommen er et sterkt symbol på mannens overlegenhet. Ja, jeg vet at det ikke har den betydningen i dag, men for meg er det noe uhyggelig symbolsk over det.

Jeg ønsker ingen avskaffelse av ekteskapet, men etter mitt syn bør et ekteskap inngås på like premisser, og der kommer kirken (også i dag) til kort.

Å love hverandre troskap er fullt mulig - selv uten å gjøre det i Guds og Mannens navn.

Skrevet

Jeg er verken Ottar-fan eller feminist, og jeg stemmer Høyre:

men jeg må si jeg er ganske så enig i det svenske utspillet. Ekteskapet er gått ut på dato og det kan bety undertrykkelse av kvinnen - dessverre.

Skrevet

hoho... De tantene i Sverige burde hatt sitt eget humorprogram på tv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...