Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere krav fra NAV om to søknader i uken? 
Jeg har det og det er ikke alltid like lett å finne noe relevant å søke på. 
Ender noen ganger opp med å sende søknader som ikke er relevante, bare for å kunne skrive inn i aktivitetsplanen at jeg har søkt. 
Andre ganger kan det være flere relevante stillinger, men da sjekker jeg søknadsfrist og fordeler slik at det blir to hver uke. 
Skjønner at noen trenger litt press for å søke, men føler det blir dumt å bare sende ut søknader de gangene det ikke er noe reelt å søke på og de gangene det er relevante stillinger så må de fordeles pr. uke. 
Jeg søker på alt relevant i hele fylket. 
Hva tenker dere/hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: acbbc...895

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg synes dette var vanskelig. 

Jeg søkte to ganger i uka og måtte også søke på litt "rare" jobber for å finne nok, og fikk det kleineste intervjuet der de bare satt å rullet med øynene når jeg svarte. Og så ringte de og sa at det ble helt bom for dem. Veldig flaut. 

Dette bare for å tilfredstille nav. 

Anonymkode: 84acb...489

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har krav om 5 i uka, nå har jeg heldigvis fått jobb fra høsten av, så blir deilig å slippe styret med nav. Husk at når det kommer til nav regnes alt som relevant, så bare søk på det aller meste, lag en generell søknad til jobber du vet du ikke kommer til å få, send inn og registrerer den hos nav. Det gjorde jeg i døde perioder, da stillingene i min jobb (skole/barnehage) oftest blir lagt ut i juni og januar. Det er få som er ute resten av året, ihvertfall ikke nok til at det blir til 5 i uka, så da må man være kreativ. 

Anonymkode: 29276...aa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har krav om 5 i uka, nå har jeg heldigvis fått jobb fra høsten av, så blir deilig å slippe styret med nav. Husk at når det kommer til nav regnes alt som relevant, så bare søk på det aller meste, lag en generell søknad til jobber du vet du ikke kommer til å få, send inn og registrerer den hos nav. Det gjorde jeg i døde perioder, da stillingene i min jobb (skole/barnehage) oftest blir lagt ut i juni og januar. Det er få som er ute resten av året, ihvertfall ikke nok til at det blir til 5 i uka, så da må man være kreativ. 

Fem i uka høres vilt ut 😵💫

Ja, er blitt noen åpne søknader for å tilfredstille NAV. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg synes dette var vanskelig. 

Jeg søkte to ganger i uka og måtte også søke på litt "rare" jobber for å finne nok, og fikk det kleineste intervjuet der de bare satt å rullet med øynene når jeg svarte. Og så ringte de og sa at det ble helt bom for dem. Veldig flaut. 

Dette bare for å tilfredstille nav. 

Jeg har også søkt «rare» jobber med verdens dårligste søker tekst. Egentlig litt redd for å komme på intervju på noen av disse og ende opp med et kleint intervju slik som du gjorde🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fem i uka høres vilt ut 😵💫

Ja, er blitt noen åpne søknader for å tilfredstille NAV. 

Ja, til tider blir det nesten umulig, spesielt når korona herja som verst ifjor, for da var det et veldig lite arbeidsmarked der ute. 

Det er problemet med nav, jeg spurte i tillegg om hva de kunne tilby, og de hadde jo noe å tilby meg som er arbeidssøker, men det også er ganske snevert. I beste fall kan man gå ut i praksis, og det blir nok lettere etter sommeren f.eks. når en del er fullvaksinerte. Det var planen min dersom jeg ikke fikk jobb, jeg har strevd med å få jobb grunnet dårlige referanser, men var så heldig at jeg fikk en deltidsjobb nå i våres slik at jeg fikk en god referanse jeg kunne bruke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også søkt «rare» jobber med verdens dårligste søker tekst. Egentlig litt redd for å komme på intervju på noen av disse og ende opp med et kleint intervju slik som du gjorde🤣

Ja det var utrolig kleint når de ringte. Det ble feil for dem..da sa jeg at det ble feil for meg og men takker for møtet. Og så sa jeg noe om at det var koselig med intervjuer nå i disse tider når man bare er hjemme. 🤪

Hun dama lo ikke en gang. Bare sur.

Alle virka SÅ kjipe der på det stedet. Likte ingen av de tre jeg snakket med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV krevde ikke at jeg gjorde det, men sendte som regel mer enn to i uka uansett. Har universitetsutdannelse, men søkte på masse ufaglært også.

Anonymkode: b69ff...565

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så mange jobber å søke på for meg, liten by. Men kjenner en som nå har hatt dagpenger i over 2 år (foreldreperm inni der og). Ikke lagt inn noe i aktivitetsplan i det hele ratt. Fått penger hele veien. De truer men gjør ikke noe med det... 

Anonymkode: 95df1...f98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært permittert slutten av mars i fjor. Jobber på Oslo Lufthavn og ca 90% av alle i bedriften jeg er ansatt i har vært permittert. Jeg har vært heldig og fått jobbe litt i en butikk jeg jobbet i for noen år siden, bl.a. i sommerferien i fjor og i rushet før jul, samt at jeg har steppet inn ved fravær fra tid til annen. Det har kanskje vært medvirkende til at NAV ikke har stilt noen krav til meg så langt. 

Har søkt det som har vært å søke på av relevante stillinger og har passet på å legge det inn i aktivitetsplanen selv om jeg ikke her fått noe krav om å gjøre det. Noen perioder har det kanskje blitt et par stillinger i uka, andre ganger har det gått en måned mellom søknadene. Så langt har det tydeligvis vært godt nok, men det kan jo være at det endrer seg.

Da jeg var ledig for noen år siden hadde jeg derimot krav om fem stillinger i uka og det var jo helt håpløst. Jeg sendte masse helt meningsløse søknader på stillinger jeg var 100% sikker på at jeg ikke kom til å få bare for å fylle kravet om fem søknader per uke. Heldigvis slapp jeg kleine intervjuer, men jeg følte meg bare dum som sendte dem. Jeg kastet jo bare bort tiden til de som behandler søknadene.🤷‍♀️

Anonymkode: a387c...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke så mange jobber å søke på for meg, liten by. Men kjenner en som nå har hatt dagpenger i over 2 år (foreldreperm inni der og). Ikke lagt inn noe i aktivitetsplan i det hele ratt. Fått penger hele veien. De truer men gjør ikke noe med det... 

Anonymkode: 95df1...f98

H*n kan ende opp med å måtte betale tilbake. Så konsekvenser kan det absolutt få

Anonymkode: 7dda1...8d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært permittert slutten av mars i fjor. Jobber på Oslo Lufthavn og ca 90% av alle i bedriften jeg er ansatt i har vært permittert. Jeg har vært heldig og fått jobbe litt i en butikk jeg jobbet i for noen år siden, bl.a. i sommerferien i fjor og i rushet før jul, samt at jeg har steppet inn ved fravær fra tid til annen. Det har kanskje vært medvirkende til at NAV ikke har stilt noen krav til meg så langt. 

Har søkt det som har vært å søke på av relevante stillinger og har passet på å legge det inn i aktivitetsplanen selv om jeg ikke her fått noe krav om å gjøre det. Noen perioder har det kanskje blitt et par stillinger i uka, andre ganger har det gått en måned mellom søknadene. Så langt har det tydeligvis vært godt nok, men det kan jo være at det endrer seg.

Da jeg var ledig for noen år siden hadde jeg derimot krav om fem stillinger i uka og det var jo helt håpløst. Jeg sendte masse helt meningsløse søknader på stillinger jeg var 100% sikker på at jeg ikke kom til å få bare for å fylle kravet om fem søknader per uke. Heldigvis slapp jeg kleine intervjuer, men jeg følte meg bare dum som sendte dem. Jeg kastet jo bare bort tiden til de som behandler søknadene.🤷‍♀️

Anonymkode: a387c...879

Antagelig har de firt på kravene fordi det er en spesiell situasjon nå. Og det er jo tusenvis av ledige i kommunene rundt Gardermoen, av åpenbare grunner. Ikke sikkert de har tid til å følge opp alle.

Anonymkode: ad8ba...b34

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart de som skal intervjue blir surr når de får inn søknader fra så mange ukvalifiserte. Og enda verre at man må søke på rått og røye for å tilfredsstille det håpløse systemet i nav. Men, hvordan skal nav ettergå at man faktisk har søkt de stillingene man påstår? Hele greia er noe stort tull. 

"Jeg søker herved på stilling som overlege, men kun fordi nav pålegger meg å søke på noe jeg ikke kan. Overse denne søknaden og spar dere bryderiet." 

Anonymkode: 83ba5...15f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 50% permittert i fjor og 100% i år. Jeg har faktisk hørt veldig lite fra Nav inntil denne uka. De har aldri sagt noe om hvor mange søknader jeg skal sende i uka og at jeg må loggføre det. Men nå vil de at jeg skal delta på et 4 ukers jobbsøkerkurs. Flere som har fått tilbud om det?

Anonymkode: 76a49...ffb

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bry deg om dette, er bare obligatorisk ting. De fleste veiledere følger ikke med på dette, jeg søkte ingenting på 6mndr. Hørte ikke noe, skulle ha 3 i uka.

Det er også samme hvilke jobber du legger inn der, er bare enda en tulleting NAV-systemet har funnet på.

Anonymkode: 82204...d85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var 50% permittert i fjor og 100% i år. Jeg har faktisk hørt veldig lite fra Nav inntil denne uka. De har aldri sagt noe om hvor mange søknader jeg skal sende i uka og at jeg må loggføre det. Men nå vil de at jeg skal delta på et 4 ukers jobbsøkerkurs. Flere som har fått tilbud om det?

Dette kurset er galskap, men du må jo bare følge systemet. Regner med du skal delta digitalt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette kurset er galskap, men du må jo bare følge systemet. Regner med du skal delta digitalt?

En jeg kjenner var med på det kurset men da var det 6 uker. Ja er det er digitalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har deltatt på flere slike kurs. For en akademiker har de vært helt verdiløse, delvis fordi jeg vet inderlig godt hvordan jeg konstruerer et presentabelt dokument fritt for skrivefeil, og delvis fordi kursene primært er rettet mot ufaglærte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En jeg kjenner var med på det kurset men da var det 6 uker. Ja er det er digitalt. 

6 uker som er vanlig ja.

En skandale, dette leier NAV inn et annet firma for å utføre. Så de må betale penger der også, helt sykt!

Penger de heller kan bruke til støtte økonomisk for folket.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har deltatt på flere slike kurs. For en akademiker har de vært helt verdiløse, delvis fordi jeg vet inderlig godt hvordan jeg konstruerer et presentabelt dokument fritt for skrivefeil, og delvis fordi kursene primært er rettet mot ufaglærte.

Alle klarer lage seg en cv på egenhånd, nok av nettsider som gir deg info. Du skal være ganske tilbakestående om du ikke klarer det i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde krav om 5 i uka, og det var da korona kom. Det var helt umulig. Måtte søke på absolutt alt, overhodet ikke relevant for utdanningen min. 

Anonymkode: a77ed...ea1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...