AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Hvor lang tid mener du det bør gå før en som har mistet sin ektefelle "kan" gå videre for å møte/søke etter en ny partner? Anonymkode: 6bdc7...f90
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Er ingen fasit. Anonymkode: 6d8f4...eb9 17
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Dette kan man som utenforstående umulig mene noe om. Anonymkode: 13112...83e 26
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kan man som utenforstående umulig mene noe om. Anonymkode: 13112...83e Sant nok, men hva hadde du tenkt om vedkommede hadde funnet seg ny kjæreste rett etter begravelsen? Anonymkode: 6bdc7...f90 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 Noen er klare til å fortsette etter få måneder, men jeg er ikke klar etter over 3 år. Tenker ikke på det. Folk er så forskjellige.
Voksenmann Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 Er enkemann og ventet til barna var godt inni tenårene før jeg datet (6år). Var uaktuelt å bruke tid på dating når de var små. Minimum 3 år synes jeg er en god regel. 12
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sant nok, men hva hadde du tenkt om vedkommede hadde funnet seg ny kjæreste rett etter begravelsen? Anonymkode: 6bdc7...f90 Det hadde nok kommet helt an på omstendighetene. Om det hadde vært en brå og uventet død, ville jeg kanskje tenkt det var litt fort dersom begravelsen var kort tid etter dødsfallet, og ny kjæreste dukket opp en uke eller to etter dette. (Men samtidig hadde jeg ikke tenkt SÅ mye på det. Det er den etterlatte som skal håndtere sitt liv videre, ikke jeg.) Men det kan alltid være ting man ikke vet. Det finnes ingen fasit, og det som er rett for noen er ikke rett for andre når det gjelder sorg. Anonymkode: a07e9...e58 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 Voksenmann skrev (5 minutter siden): Er enkemann og ventet til barna var godt inni tenårene før jeg datet (6år). Var uaktuelt å bruke tid på dating når de var små. Minimum 3 år synes jeg er en god regel. Hvorfor mener du man skal vente i minst tre år? Anonymkode: 6bdc7...f90 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (9 minutter siden): Noen er klare til å fortsette etter få måneder, men jeg er ikke klar etter over 3 år. Tenker ikke på det. Folk er så forskjellige. Jeg tenker ikke på hva den etterlatte mener, men hva du som en del av slekt/venner tenker om dette? Anonymkode: 6bdc7...f90
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sant nok, men hva hadde du tenkt om vedkommede hadde funnet seg ny kjæreste rett etter begravelsen? Anonymkode: 6bdc7...f90 Det betyr vel bare at forholdet til den avdøde partneren i realiteten var slutt lenge før dødsfallet. Det gjelder nok dessverre for veldig mange ekteskap/forhold. Anonymkode: 9ba15...612 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det betyr vel bare at forholdet til den avdøde partneren i realiteten var slutt lenge før dødsfallet. Det gjelder nok dessverre for veldig mange ekteskap/forhold. Anonymkode: 9ba15...612 Den avdøde har vært dødssyk de siste 18 månedene. Det har ikke vært andre inne i bildet i denne perioden. Anonymkode: 6bdc7...f90 1
Voksenmann Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor mener du man skal vente i minst tre år? Anonymkode: 6bdc7...f90 En normal sorgprosess tar rundt 3 år, de fleste er ikke klar før den tid emosjonelt. Blir litt feil ovenfor de du dater når du ikke er klar, du har et ansvar ovenfor dem også. En annen ting er den avdødes familie som må få tid til å gjennomgå sin sorgprosess. Er det barn innvolvert så sier det seg selv. Ingen har plikt til å date, det er på mange måter en egoistisk aktivitet da det er ens egne behov som skal dekkes. Venter man 3 år eller lenger så risikerer man ikke å støte noen andre 8
Voksenmann Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den avdøde har vært dødssyk de siste 18 månedene. Det har ikke vært andre inne i bildet i denne perioden. Anonymkode: 6bdc7...f90 Hva er forskjellen spør jeg? Du må for all del date men du kan heller ikke klage når folk rundt deg reagerer. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 Ingen fasit, og jeg synes man skal være forsiktig med å dømme de som finner seg ny partner fort. En dame jeg kjenner mistet mannen sin veldig brått og uventet. De hadde en datter på under 3 år også. Hun fant seg ny mann etter noen måneder, og hele bygda dømte henne for det. Endte opp med at hun flyttet derifra. Voksenmann skrev (1 minutt siden): Hva er forskjellen spør jeg? Du må for all del date men du kan heller ikke klage når folk rundt deg reagerer. Hvorfor reagere negativt på det? Går det ikke an til å være glad for at vedkommende har kommet seg videre og er lykkelig hvis man absolutt må ha en mening? Anonymkode: 61271...d32 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 Jeg må si jeg stusser litt når det er noen ny inni bildet med en gang, synes det er respektløst overfor den døde. Er det barn som har mistet en forelder er det enda verre. Tenker at den som står igjen enten skyver sorgen vekk og går for fort frem, eller at de hadde et dårlig forhold som kanskje allerede var over, eller at enke/enkemann har hatt noen på si. For hva er det som haster så? Anonymkode: 0ec96...dc4 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 Det tenker jeg er opp til hver enkelt, men om det hadde vært meg så hadde jeg av respekt for andre rundt enten ventet med å introdusere eller i det hele tatt latt meg selv hive meg utpå kjærestegreier for det hadde gått lang tid. Men hva andre velger å gjøre hadde jeg ikke blandet meg veldig oppi, selvom det hadde vært mine nærmeste. Hadde holdt meningen for meg selv, jeg kan ikke vite hva hvilken situasjon andre er i. Anonymkode: e0de7...e41 3
Brunello Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 Bør det være andre «regler» for død enn skilsmisse? Hensynene som må tas er til eventuelle barn og seg selv. 1
Brunello Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 Honey Dew skrev (15 minutter siden): Den vanlige sørgetiden er vel ett år. Hvorfor? Kommer helt an på hvor glad en var i ektefellen hvor mye man sørger. Kanskje man ønsket skilsmisse og at dødsfallet ble en lettelse. (Det er faktisk gjort undersøkelser som viser at mange kunne ønske seg at partneren døde i stede for at man måtte gjøre det slutt selv.) 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #20 Skrevet 11. juni 2021 Man har bare et liv. Og det livet synes jeg man skal leve som man selv ønsker. Anonymkode: dd702...270 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå