Gå til innhold

Permisjon fra stilling som er delvis vikariat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre her som har erfaring med hvordan det er å ta foreldrepermisjon fra stilling som er en stilling hvor 60% er fast stilling og 40% er vikariat? Jobber på en skole, som lærer.

Er litt bekymret for at når jeg kommer tilbake, vil jeg kun få tilbake 60% av stillingen.

Hvordan fungerer dette egentlig?

Anonymkode: d7e5a...fc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at vikariatet selvsagt gjelder for et skoleår av gangen. Min permisjon starter da i desember, og siden jeg kommer til  være alene med barnet, vil permisjonen vare til januar 2023 inkl. ferie på slutten av permisjonen.

Da vil det jo være slik at vikariatet, som utgjør 40% av stillingen min, løper ut 31.juli 2022, og da vil jeg kanskje få redusert foreldrepenger med 40% i halvparten av permisjonen fordi jeg kanskje ikke får forlenget vikariatdelen av stillingen siden jeg er i permisjon?

AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig noen har erfaring med dette og kan gjøre meg litt klokere?

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepengene beregnes på lønnen du hadde de siste 3 mnd før permisjonsstart og har ingen ting med en arbeidskontrakt å gjøre. Du kan si opp jobben din dagen før du går i permisjon, og få det samme i foreldrepenger. 

Anonymkode: 322dc...22d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vikariatet ditt går ut når det går ut, og du er ikke garantert det igjen når du er tilbake, men utenom det påvirker ikke dette permisjonen din overhodet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vikariatet ditt går ut når det går ut, og du er ikke garantert det igjen når du er tilbake, men utenom det påvirker ikke dette permisjonen din overhodet. 

Vikariatet går ut i juli 2022, fikk det nettopp fornyet. Men da er jo jeg kun halvveis i min permisjon ca., jeg har lest at arbeidsgiver ikke har lov til å ikke forlenge det pga. graviditet eller permisjon, om jeg er den personen som ville blitt valgt i utgangspunktet (og det er jeg ganske sikker på at jeg er).

Er det vanlig, eller mulig, å få forlenget vikariatet mens man er i permisjon og har et halvt år igjen av denne?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vikariatet går ut i juli 2022, fikk det nettopp fornyet. Men da er jo jeg kun halvveis i min permisjon ca., jeg har lest at arbeidsgiver ikke har lov til å ikke forlenge det pga. graviditet eller permisjon, om jeg er den personen som ville blitt valgt i utgangspunktet (og det er jeg ganske sikker på at jeg er).

Er det vanlig, eller mulig, å få forlenget vikariatet mens man er i permisjon og har et halvt år igjen av denne?

Lurer på om noen har erfaring med en slik situasjon? Er så bekymret at jeg vurderer abort fremdeles, er så redd for å miste vikariatet. Vente til jeg får 100% fast stilling isteden?

AnonymBruker
Skrevet

Men herregud - ingen her kan svare deg på om du garantert får fornyet vikariat. Men under foreldrepermisjon får du 100% lønn basert på lønnen du har før perm. Om du mister vikariatet har du vel rett på dagpenger for den delen av lønnen din. 

Anonymkode: 536b0...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke garantert fornyet vikariatet. Selvsagt vil ikke arbeidsgiver fornye det, når du ikke er påtenkt tilbake til jobb før flere mnd etter de faktisk trenger deg. Det er de ikke nødt til heller. Hvis du derimot skulle kommet tilbake innen 22. juli, er det andre boller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...