AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Del Skrevet 11. juni 2021 Hei! Jeg har alltid likt å trene og løfte litt vekter, og for 6 år siden var jeg på idealvekten min. Så ble jeg gravid, gikk opp 20kg, gikk ned noen, og så ble jeg syk. Har diagnosen ME som gjør at aktivitetsnivået mitt til tider er redusert til null. Nå klarer jeg maks å gå 4-10 km ca 4 dager i uken, og dette bare fordi jeg må (levere/hente barn i barnehagen). Ender ofte opp på sofaen med helt insane smerter mellom levering og henting. Men jeg har lyst til å gjøre noe med kroppen min. Den er såklart ikke like sterk lenger, og ved aktivitet kan jeg bli slått ut i flere dager. Det tok kroppen min fire dager på å hente seg inn etter en rolig dag på stranden. Så.. Bortsett fra å gjøre endringer på kostholdet, som absolutt har blitt bedre, har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre som faktisk vil gi resultater? Å trene annenhver dag blir uaktuelt, da jeg må bruke meste energien jeg har på å være mamma da jeg er mye alene. Føler de aller fleste anbefaler trening med høy intensitet flere ganger i uka, men er redd for at det ikke lønner seg da jeg sikkert ikke kan gjøre dette mer enn to ganger i uka maks.. Anonymkode: a5f3a...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #2 Del Skrevet 11. juni 2021 Jeg har også ME, og for meg er det umulig å være i aktivitet (kan ikke gå turer). Bra at du klarer det. Bare vær forsiktig så du ikke får PEM. Hvis du vil ned i vekt så trenger du ikke å gjøre noe annet enn å justere på kostholdet. Jeg har selv gått ned med kun å være i kaloriunderskudd, og ikke trent i det hele tatt. Kroppen min tåler det ikke. Jeg savner å trene, men har akseptert at det ikke går for min kropp nå. Hver gang jeg prøver forsiktig, vi snakker ned i 5 knebøy her, så blir jeg sengeliggende i dagesvis. Det er ikke verd det for meg, spesielt siden man kan bli varig verre. Jeg har gått fra mild til alvorlig grad ved å trene. Skal du prøve så start veldig rolig, og start hjemme så du ikke bruker krefter på å forflytte deg. Kun kroppsvekt, og f.eks 5 knebøy. Ikke mer til du merker at dette går bra. Vær forsiktig med svarene du får, de fleste forstår ikke hvordan ME virker, og det kan være skadelige råd. Mitt råd kan også være skadelig for din kropp, vær kjempeforsiktig. Husk at du er alvorlig syk, selv med mild grad. Anonymkode: b0830...a8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Del Skrevet 11. juni 2021 Jeg har ikke me, men jeg tror det viktigste er å lytte til kroppen. Kanskje du kan heller glede deg over at du klarer å gå tur og kanskje variere hvor du går og hvilket underlag? Du bruker kroppen ulikt om du går på asfalt, grus, skog, fjære og badestrand. Anonymkode: 98d79...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #4 Del Skrevet 14. juni 2021 Yoga! Start roolig, så kan du avansere til øvelser som styrker musklene etterhvert. Anonymkode: bbb06...b51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #5 Del Skrevet 14. juni 2021 Jeg har også ME og er alene med barna i hverdagen. På gode dager holder det med litt styrketrening (10-30 min). Ikke spesielt tungt (egenvekt). Feks 7x2 knebøy, setehev, diagonal, planke på kner 15 sek. Tar en dag eller to pause. Om formen er dårligere gjør jeg mindre og om den er bedre gjør jeg mer. Passer på å ikke overdrive. Hviler etterpå. Prøver å gå en tur på 10-15 min hver dag i rolig tempo. Startet med dette fast for et par mnd siden. Kjenner at kroppen har blitt sterkere. Har bygget om styrkeprogrammet noe, fordi jeg tåler mer. Kroppen har strammet seg opp og inn. Fokuset mitt er likevel på sunn og rett mat for meg. Har kuttet sukker og mel helt, fordi jeg blir mer opplagt uten. Spiser mest proteiner, frukt og grønnsaker, nøtter og hele korn. Anonymkode: 4f930...58e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #6 Del Skrevet 14. juni 2021 Du trenger absolutt ikke trene for å gå ned i vekt. For noen virker trening også mot sin hensikt, da mange får økt appetitt av å trene. Ville fokusert på kostholdet, og hvis du sliter med å holde deg unna kjøleskapet tar du deg en tur ut med søpla/en dusj/pusser tennene/tar med barna på lekeplassen for å skifte fokus. Anonymkode: 15149...109 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #7 Del Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du trenger absolutt ikke trene for å gå ned i vekt. For noen virker trening også mot sin hensikt, da mange får økt appetitt av å trene. Ville fokusert på kostholdet, og hvis du sliter med å holde deg unna kjøleskapet tar du deg en tur ut med søpla/en dusj/pusser tennene/tar med barna på lekeplassen for å skifte fokus. Anonymkode: 15149...109 Men nå er det ikke så nøye å kunne gå ned i vekt, men å styrke kroppen. Det er ikke barebare når man blir utslitt av alt. Å gå ned i vekt vil være en bonus. Anonymkode: a5f3a...e2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 15. juni 2021 #8 Del Skrevet 15. juni 2021 Kan du prøve med noen enkle øvelser på,stuegulvet? Se hvordan kroppen responderer,på det? Tenker at det kan være nyttig,å,stimulere muskulaturen uten at du i tillegg skal presse pulsen opp, gjøre totalbelastningen lavere, fokusere på musklene siden det er styrke du er ute etter. Glute bridge dead Bugg planke rygghev Mobilitetsøvelser. etterhvert kan du forsøke med Pushups (mot vegg eller,på kne) og knebøy (gjør dem sakte for å la muskulaturen jobbe over tid uten pause) og utfall og se hvordan det fungerer. 2 øvelser hver dag eller annenhver dag kan være bedre enn en dag med mange øvelser. Lite og ofte. Se hvordan kroppen responderer. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå