AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Jeg merker meg at flere som skal få baby er veldig «navnet er hemmelig til fødselen». Hvorfor? De legger ut i det vide og det brede om alt annet, kjønn og det som er, men navnet er hellig? Why? Anonymkode: a6b42...4c0
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 11. juni 2021 Fordi at da slipper man kommentarer på navnet, eller enda verre, at noen «stjeler» det 😆 Anonymkode: 5dd71...c08 53
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Fordi mange kommenterer navnet man har satt seg ut. "Huff da, jeg kjenner en idiot med samme navnet". "Det var ikke fint". "Hvorfor ikke heller XX?" "Hva slags navn er vel det?" Alle kommenterer navnet om man sier det. Positivt eller negativt. Anonymkode: 0124c...cc7 39
solmåneogstjerner Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 To grunner: -de vil ikke andre skal 'stjele' navnet. -de vil ikke invitere til diskusjon om navnevalget. Før barnet er født så er det større sjanse for at folk kommer med meningene sine selv om foreldrene ikke er særlig interessert i det. Etter at barnet er født er det 'vanskeligere' å kritisere valget. 33
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 Redd for at folk skal ha meninger om det? Synes at det er stygt så de foreslår andre navn? Evt. vil bare vente til babyen er kommet så de kan se om navnet passer. Litt flaut å måtte informere alle om at navnet passet ikke så det ble et annet? Anonymkode: d454a...6d2 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg merker meg at flere som skal få baby er veldig «navnet er hemmelig til fødselen». Hvorfor? De legger ut i det vide og det brede om alt annet, kjønn og det som er, men navnet er hellig? Why? Anonymkode: a6b42...4c0 Fordi det ikke et bestemt? Fordi man ikke vil få negative reaksjoner (folk holder det nemlig gjerne til seg selv når barnet er født). Vi ville se om navnet passet først. Og med siste fikk vi "feil" kjønn ofte oul. Anonymkode: 76a94...e6e 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har forstått at det er slik fordi foreldrene ønsker å være sikker på at det passer når de ser barnet, at de vil være sikre på kjønn, og i noen tilfeller så ønsker de ikke at andre skal "stjele" navnet. Anonymkode: 5d5ed...a70 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 For min del; da slipper man alle meningene til folk. De har lettere for å si ting rundt et navn før babyen har fått det. Noen kjenner kanskje noen med navnet osv. Og det er ikke noe kjekt når folk bevisst/ubevisst prøver å få oss til å bytte navn... Sier man navnet etter babyen er født, så må folk bare godta at det er det babyen heter. Anonymkode: 1e47f...fe0 17
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): To grunner: -de vil ikke andre skal 'stjele' navnet. -de vil ikke invitere til diskusjon om navnevalget. Før barnet er født så er det større sjanse for at folk kommer med meningene sine selv om foreldrene ikke er særlig interessert i det. Etter at barnet er født er det 'vanskeligere' å kritisere valget. Det stemmer. Ts: Jeg holdt både navn og kjønn hemmelig fram til fødsel. Anonymkode: 892c8...0da 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 Det at man ikke vil at andre skal stjele navnet, og at man vil være fri til å ombestemme seg hvis man kommer på et bedre navn Anonymkode: bfdbe...086 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Redd for at folk skal ha meninger om det? Synes at det er stygt så de foreslår andre navn? Evt. vil bare vente til babyen er kommet så de kan se om navnet passer. Litt flaut å måtte informere alle om at navnet passet ikke så det ble et annet? Anonymkode: d454a...6d2 Kjenner ei som byttet navnet til datteren etter dåpen, fordi de innså at det ble for rotete 😆 Barnet fikk et fint navn, men det var en blanding av mors og fars navn, en blanding som lignet veeeldig på begge navnene. Anonymkode: 3851f...efe
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 Vi holdt det hemmelig med andremann fordi vi opplevde at alle hadde ekstremt mange meninger med første. Syns det var sårt å feks forelske seg litt i et navn som du sier videre til besteforeldre som de overhodet ikke liker. Feks likte vi godt Mikkel ved forrige svangeskap, min familie syns det var et belastet navn og alle var enige bak vår rygg at vi ikke kunne velge et sånt navn. Det endte med at vi fant et navn alle likte til slutt. Men jeg fikk en så vond følelse inni meg at vi følte på presset til at alle (besteforeldre, tanter, onkler) skulle like navnet. Det er vårt barn. Og jeg syns navneprosessen gikk fra å være koselig til å være stressende. Andremann holdt vi navnet hemmelig helt til etter fødsel. Fikk en kommentar fra moren min, tror ikke hun var så begeistret for navnet men nå var det hvertfall «satt». Noen elsker navnet vi har valgt til andre, noen har ikke sagt noe som helst. Og det er helt Ok. Vi har valgt dette navnet sammen, bare oss uten påvirkning fra andre. Anonymkode: 38380...ad7 13
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 Å "stjele"(?) et navn er det rareste jeg hører om. Navn er ikke patentert og hva for en rolle spiller det om noen velger det samme navnet? Hvis du velger et annet navn istedet og blir furt fordi noen i din omgangskrets har det samme navnet, er det du som taper på det. Før sirkulere familienavn fra far til sønn i generasjoner og det var vanlig at søsken het det samme og i allefall søskenbarn og folk la stolhet og samhold i å kunne velge lignende navn, mens nå er det motsatt side av skalaen "Barndåpen er om to måneder og navnet Christine er opptatt, bare så dere vet det ", eller: shit søskenbarnet mitt sin sønn heter det jeg tenkte å kalle min sønn, så nå kan jo ikke jeg. Hva skjedde egentlig? Anonymkode: e20c2...df3 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 Eg syntest det var litt slitsomt med masse meiningar om valget da. Skjønner folk som ikkje gidder. Anonymkode: 60ec7...a0e 3
mereo Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 For min del går det på at jeg ikke ønsker å høre alle sin mening, men det er ikke måte på at de ikke kommer med forslag uansett. Også er det ikke helt skrevet i stein enda. At noen hadde stjålet det hadde jeg vært lite bekymret for. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har alltid lurt på det samme, både kjønn og navn. Det er jo helt uinteressant begge deler, jeg spør mest fordi man liksom må vise interesse for andres graviditet. At disse tingene skal være hemmelig, fatter jeg ikke. Anonymkode: 467bd...2eb 1
mereo Skrevet 11. juni 2021 #17 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å "stjele"(?) et navn er det rareste jeg hører om. Navn er ikke patentert og hva for en rolle spiller det om noen velger det samme navnet? Hvis du velger et annet navn istedet og blir furt fordi noen i din omgangskrets har det samme navnet, er det du som taper på det. Før sirkulere familienavn fra far til sønn i generasjoner og det var vanlig at søsken het det samme og i allefall søskenbarn og folk la stolhet og samhold i å kunne velge lignende navn, mens nå er det motsatt side av skalaen "Barndåpen er om to måneder og navnet Christine er opptatt, bare så dere vet det ", eller: shit søskenbarnet mitt sin sønn heter det jeg tenkte å kalle min sønn, så nå kan jo ikke jeg. Hva skjedde egentlig? Anonymkode: e20c2...df3 Si det, hvis det er sjeldent som det vi tenker på så ville det føltes rart om venninner hadde «plutselig» valgt det navnet. Hadde kanskje synes det hadde vært litt ufint, men man kan jo ikke nekte folk å bruke navnet. Man eier jo ikke navn som du sier, bortsett fra etternavn der kan man jo møte på beskyttede navn 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 Å tro at noen stjeler navnet er paranoia 😄 Men skjønner at man ikke vil si det da, tenker folk har lettere for å komme med meninger om navnet før barnet er født. Og tenk om man ombestemmer seg når man ser eller blir kjent med barnet, man vil vel ha den muligheten åpen. Personlig ville jeg også tenkt at jeg ville først vite at alt gikk bra og barnet ble født ok osv + at det var det kjønnet man trodde og sånne ting. Kan føles som litt "ulykke" å si navnet før baby er der? Anonymkode: 659ef...20b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Å "stjele"(?) et navn er det rareste jeg hører om. Navn er ikke patentert og hva for en rolle spiller det om noen velger det samme navnet? Hvis du velger et annet navn istedet og blir furt fordi noen i din omgangskrets har det samme navnet, er det du som taper på det. Før sirkulere familienavn fra far til sønn i generasjoner og det var vanlig at søsken het det samme og i allefall søskenbarn og folk la stolhet og samhold i å kunne velge lignende navn, mens nå er det motsatt side av skalaen "Barndåpen er om to måneder og navnet Christine er opptatt, bare så dere vet det ", eller: shit søskenbarnet mitt sin sønn heter det jeg tenkte å kalle min sønn, så nå kan jo ikke jeg. Hva skjedde egentlig? Anonymkode: e20c2...df3 Kanskje folk er drittlei av å bli kalt «Ida L», «Ida M», «Ida s» i stedet for bare «Ida»? Eller «store-Siv» og «lille-Siv»? Personlig synes jeg det er greit at når jeg vil mine barn dem noe, så er det kun de som snur seg og ikke halve nabolaget. En annen ting er gaver i posten. I min barndom opplevde jeg at samtlige av mine pakker som ble sendt i posten havnet i min navnesøsters postkasse. Veldig kjipt som barn å få overlevert gavene «når hun gadd komme med de», og i tillegg var de åpnet.. Anonymkode: 0cf06...49e 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #20 Skrevet 11. juni 2021 Hva er greien med at folk skal mene så mye om andres private greier? Spesielt når det er slik at folk er helt gale og elleville etter aksept selv, burde da være en enkel sak. Jeg synes slike fakta-opplysninger er en slags gave andre gir en, ikke et middel for meg til å manipulere andres mening, smak, oppfattelser, eller til å farge deres oppfattelse av et valg som er tatt. Blir jo litt som å demonstrativt gå bort for å berøre andres ting, bare at det er "abstrakt" i stedet for. Samme greien, uansett. Anonymkode: 6a23d...5a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå