Gå til innhold

Er folk flest redd for autoritetsfigurer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Religiøse folk, kristendommen i norsk historisk kontekst. Eller maktsyke folk. Og hvordan kan man gjøre det klart at de suger :)

Anonymkode: 48c1a...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst

Om det er redsel eller respekt, vet jeg ikke.  Det har jeg alltid hatt, men ikke fordi at de er onde, mer pga makt.  Lærerens ord var loven, sjefen hadde makt til å styre og kontrollere.. Som oftest grunnløs frykt, men likevel.  Jeg har ikke tenkt at de suger, bare på et annet nivå.  Det var nok mer vanlig tidligere, da sjefer og lærere ikke hadde fornavn. Noen var også De og Dem, mens de sa fornavn og du til oss.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Religiøse folk, kristendommen i norsk historisk kontekst. Eller maktsyke folk. Og hvordan kan man gjøre det klart at de suger :)

Kom med noen argumenter hvorfor, og ikke bare skriv at de suger. Da fremstår du bare som lite intelligent og barnslig.

Anonymkode: cb839...a1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri merket at noen er redd for meg. 

Tvert imot, alle er så hyggelige. Gjerne kommer de med gaver, helt spontant. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (1 time siden):

Nei, jeg har aldri merket at noen er redd for meg. 

Tvert imot, alle er så hyggelige. Gjerne kommer de med gaver, helt spontant. 

Du hadde nok bedre barndom en meg. Når det kom til storebroren som jeg hater resten av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om hva slags type autoritet det er snakk om, hvordan autoritetsfigurene bruker denne og om deres autoritet oppleves riktig eller ikke av andre mennesker.

Folk har gjerne mer tillit til autoritetsfigurer som har i oppgave å hjelpe andre mennesker(f.eks. lege), men hvis det er snakk om en autoritetsfigur som kun er ute etter personlig makt(f.eks. diktator), blir folk straks mer skeptiske.

Anonymkode: 62b67...6bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 9.37):

Det er ikke normen i Norge å frykte eller følge «autoritetsfigurer». Om sjefen eller læreren sier «gjør ditt og datt» så forventer det norske samfunnet at han eller hun følger opp med «fordi x og y». Og om denne grunnen ikke er god nok er det som oftest noen som påpeker at «dette gir jo ikke mening»

Hvordan dette har utviklet seg nå under korona er derimot usikkert. Et helt folkeslag har godtatt grovt inngripende tiltak, direkte rasistisk retorikk, helt absurd dårlige grunngivninger for å spontant endre lovverket over natta og stort sett har både fagfolk og media gjort en elendig jobb på å spørre «men hvorfor?». Normalt i Norge dør litt over 1 % i året uten at noen av oss merker så mye av det. Vi er nå nedstengt for å unngå en synåkdom med maks dødelighet på (trommevirvel) 1%. Det gir ikke etisk, moralsk, juridisk eller på noen annen måte mening, forsterket av at de fleste vi «reddet» fra korona alt er døde av elde. 

Så i 2020 og 2021 har vi lært oss å blindt følge helt poengløse ordrer. Hvorfor? Fordi folk ellers ser stygt på oss. Det er en lærdom man aldri bør gi sine barn, så vi har en god jobb å gjøre med å avlære dem å følge ordre. Et fritt, demokratisk samfunn kan ikke eksistere om folk følger ordre.

Anonymkode: 9cbd6...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...