AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har en stadig tiltagende følelse av å leve i en helt annen verden enn den jeg ser fremstilt i media. Jeg opplever at mine interesser og mitt verdenssyn slettes ikke blir snakket om, og lurer på hvorfor media fremstiller et så forenklet liv? Det er så snevert, med bare noen få temaer som er interessant. Det kan da ikke stemme at alle er interessert i det samme, så hvorfor er ikke media mer variert? Jeg følger selvsagt kanaler/aviser for mine interesser, men jeg ser også på "vanlig" tv med aktualitetsprogram på NRK og TV2, og leser på tilsvarende kanalers nyhetssider. Skråblikk på hvordan jeg synes media fremstiller ting: - Alle bor i by/sentralt (stort sett på østlandet) - El-bil er det eneste som duger - I matbutikken går alle etter billig mat - Det er normalt å eie en mobiltelefon som koster en halv månedslønn - Man snakker om ting som voi og fodora som om det er ting alle vet hva er fornoe, tar for gitt at alle har tilgang til alle tilbud som man har i Oslo og tenker ikke på at folk bor utenfor ring 3 - Fotball er den eneste sporten som finnes (Fotball-EM får feks masse tid nå, selv om Norge ikke en gang er med) - ..bortsett fra på vinteren, da får skisport mye plass, men her har Norge til gjengjeld mange utøvere - Klær, utseende, kjendiser (som man aldri har hørt om) får mye plass - Media tror alle bryr seg masse om utseendet sitt - Ting som kulturarv og håndarbeid er nesten aldri oppe i media - til tross for at ca halvparten av landets kvinner driver med håndarbeid - Når det blir snakket om helse er det enten om korona (men det må man selvsagt nå), og ellers er det egentlig mest om livsstilsendringer eller folk som har vært veldig syke og blitt friske. Folk får for lite info om hvordan det er å leve med ulike sykdommer. Kjenner du deg igjen i den verdenen media fremstiller? Er du interessert i de tingene du ser i de største kanalene? Hvilke temaer skulle du ønske fikk større fokus? Anonymkode: 0e1ca...aa3 1
skreppamedleppa Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 Noe er jeg enig i, andre ting ikke.. Håndarbeid.. Det er tross alt ikke så lenge siden NRK hadde nok en gang minutt for minutt sending, den gang om kanskje det kjedeligste av alt "strikking minutt for minutt", sikkert ikke en slager men de skal ha for satsingen, men jeg så ikke på for å si det sånn.. (siden du selv skriver skråblikk antar jeg at du ikke er en av de som lett blir fornærmet når noen andre også skriver skråblikk) Sport på tv.. Håndball jentene i desember, Norge er helt gal, jeg også.. Riktignok var det bedre før når det gjekk på tv 2 men tv 3/viaplay får duge det og, Vi har hatt enorm oppmerksomhet rundt håndball jentene, det er en tradisjon.. Gode er de, medaljer vinner de og Norge følger de.. Håndball gutta i januar og også her har de en fan skare.. Og sjakk, sjakk på både tv 2 og NRK og det blir oppmerksomhet innenfor de utøvelsen vi er gode i.. Når Johann Olav Koss var god i skøyter var det alt om skøyter, når roer tufte vant i sin grein var det poppis i media. Når Kari Traa regjerte tronen var kulehopp enormt mye i media and so on.. Kulturarv.. Her er NRK i en klasse for seg selv, mye godt og blandet både på nettsidene deres og i strømmekanalen Helse og livsstil Det går vel knapt en uke uten at det ikke er en fremside på Dagbladet eller VG om sykdommer som folk har blitt friske av, A magasinet har også mangen bra artikkler føler jeg, NRK har også mange program om helserelaterte ting, dokumentarer, programmer og serier, Netflix lige så.. Mobilen er en av de, nei den viktigste redskapen vi har i dag, dessverre kanskje men alt blir lettere med en god mobil. Jeg har aldri brukt mye penger på den før, men denne gangen følte jeg for å gjøre det fordi: Turklær og mobil brukes hele tiden og er det jeg velger å legge litt penger i. Men det er da haugevis av mennesker som kjøper brukt på finn f.eks... Så jeg er uenig med deg i noe.. Ikke alle bor i Oslo men mange bor i by, foodora er fantastisk men som med mye annet så skjønner jeg at de ikke kan levere på bygda der det er 4 km mellom hver hus eller så (jeg er oppvokst i en liten bygd selv)
skreppamedleppa Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 Selv er jeg stort sett fornøyd med media og de informasjons kanalene jeg har og velger, de stemning kanalene jeg har og slik jeg opplever media.. Nei jeg er ikke overbegeistret for fotball, men det gjør ikke noe, alltids noe annet å se på/fokusere på.. Jeg liker true crime, serier.. Jeg og venninne mine låner og bytter litt på streming kanaler så alle har alt, men ingen betaler for alt. Hos særboer har jeg fått linjære tv kanaler.. Informssjonsstrømmene er gigantiske i dag. Jeg ser at folk klager på at det er for mye utsende fokus både på some og i media ellers men på some så kan en virkelig unngå dette, jeg ser ikke så mye av det rett og slett fordi jeg gidder ikke.. Og jeg gidder iallefall ikke følge for å hate. Dokumentarer er det mye av på NRK som jeg også liker, og også Netflix, D + og viaplay til dels.. Jeg skal innrømme at jeg ble litt glad da senkveld ga seg ennda jeg aldri så på det de siste sesongene og er spent på "hva som skjer".. Synes noen av slagerene på tv har dalt litt men sånn er det vel antar jeg.. Det er skjeldent jeg hører noe på radio, synes det blir for maserte rett og slett, men det kan hende det bare har noe med alderen å gjøre.. Det finnes jo en kanal omtrent for hvert menneske så den tar jeg på min kappe, alle kan ikke like alt🤪 Men jeg er stort sett fornøyd.. Men om noe så kanskje mer fokus på DIY prosjekter men samtidig får jeg de meste her fra pinterest og eller instagram så også her har jeg et type media som dekker behovet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå