Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar for tiden svangerskapspenger da jeg jobber innen tungt psykiatri og min arbeidsgiver ikke har mulighet til å tilrettelegge for meg i jobb. Dette er en 100% stilling jeg har. Jeg er også ekstravakt utenom hos en annen arbeidsgiver hvor jeg ikke jobber med psykiatri men på en fin og rolig avdeling. Er det mulighet for at jeg kan ta noen ekstravakter der i svangerskapet selv om jeg får svangerskapspenger fra en annen arbeidsgiver? (Det er jo de som ikke klarer å tilrettelegge for meg). På generell basis har jeg alltid kombinert de to jobbene. 

Anonymkode: 84f40...728

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg var gravid fikk jeg svangerskapspenger fra deltidsstillinger min på 25%, mens jeg jobbet i "dagjobben" min hvor stillingsprosenten var 50%, men jeg fungerte som sjef en midlertidig periode på ubestemt tid så jeg jobbet tilnærmet 100% - uten kontrakt på dette. Det ble aldri stilt spørsmål ved hos NAV...

Anonymkode: d4bc9...675

AnonymBruker
Skrevet

Men på «papiret» så hadde du bare 75% stilling. Jeg tror kanskje ikke NAV sier noe på det, men det blir vel mer problematisk i mitt tilfelle når jeg jobber over 100%. Tok kontakt med NAV og de i betjeningen var usikre. Så skrev melding til dem som sitter med dette og skulle få svar om noen dager. Krysser fingrene.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har erfaring? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men på «papiret» så hadde du bare 75% stilling. Jeg tror kanskje ikke NAV sier noe på det, men det blir vel mer problematisk i mitt tilfelle når jeg jobber over 100%. Tok kontakt med NAV og de i betjeningen var usikre. Så skrev melding til dem som sitter med dette og skulle få svar om noen dager. Krysser fingrene.

TS

I teorien jobbet jeg 125%, siden jeg var i svangerskapspermisjon fra stillingen på 25% og jobbet 50% mer i den andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Men, ring NAV å spør. Jeg lurer i grunn på det samme, for denne gangen har jeg en 100% stilling jeg på sikt kommer til å få svangerskapspenger fra, og sidejobben min er samme som sist, men denne gangen kan det tilrettelegges slik at jeg kan jobbe timene mine. Siden jeg er i fin form, men arbeidsplassen er farlig for foster, så kommer jeg til å krepere om jeg ikke gjør noe i 5-6 mnd så jeg håper jeg kan ta noen ekstra vakter på ekstra-arbeidsplassen min... 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I teorien jobbet jeg 125%, siden jeg var i svangerskapspermisjon fra stillingen på 25% og jobbet 50% mer i den andre. 

Svangerskapspenger* 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men, ring NAV å spør. Jeg lurer i grunn på det samme, for denne gangen har jeg en 100% stilling jeg på sikt kommer til å få svangerskapspenger fra, og sidejobben min er samme som sist, men denne gangen kan det tilrettelegges slik at jeg kan jobbe timene mine. Siden jeg er i fin form, men arbeidsplassen er farlig for foster, så kommer jeg til å krepere om jeg ikke gjør noe i 5-6 mnd så jeg håper jeg kan ta noen ekstra vakter på ekstra-arbeidsplassen min... 🙂

Jeg har allerede ringt NAV, men de kunne ikke svare på det per tlf. Sendte en melding og fikk rask svar. Men svaret var så utrolig diffust. Det står: 

«I utgangspunktet må man ha et inntektstap for å motta sv.penger. Dersom den gravide ikke mister inntekt, vil hun heller ikke ha rett til sv.penger.

Hvis du bare søker sv.penger i ett av flere arbeidsforhold, skal det kun sendes søknad for dette arbeidsforholdet.

Jobber du mer enn vanlig i et arbeidsforhold du ikke mottar sv.penger fra, må du gi beskjed til NAV. Du må sende inn omfang av arbeid og inntekt i stillingen. 

Tiltrå ny deltidsstilling? OBS - hvis det allerede var avtalt at du skulle jobbe mer, feks at du skulle tiltrå en ny deltidsstilling, samtidig som du beholder den andre stillingen din, kan det hende du fortsatt har et inntektstap. Dette fordi du ville jobbet både deltidsstillingen om du mottar sv.penger fra + den andre jobben, dersom det ikke er fare for fosteret.

Men hvis du begynner å jobbe hos en ny arbeidsgiver mens du mottar sv.penger, må NAV familie og pensjon vurdere om det foreligger et inntektstap og redusere sv. Pengene og redusere sv. Pengene mot inntektapet». 

Skrevet (endret)

Det står at du kan jobbe i deltidsstillingen samtidig som du får svangerskapspenger. Du må si fra til nav om du jobber mer enn tidligere i stillingen.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Det står at du kan jobbe 25% i deltidsstillingen samtidig som du får svangerskapspenger. Du må si fra til nav om du jobber mer enn tidligere i stillingen.

Hvor står dette? Link?

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har allerede ringt NAV, men de kunne ikke svare på det per tlf. Sendte en melding og fikk rask svar. Men svaret var så utrolig diffust. Det står: 

«I utgangspunktet må man ha et inntektstap for å motta sv.penger. Dersom den gravide ikke mister inntekt, vil hun heller ikke ha rett til sv.penger.

Hvis du bare søker sv.penger i ett av flere arbeidsforhold, skal det kun sendes søknad for dette arbeidsforholdet.

Jobber du mer enn vanlig i et arbeidsforhold du ikke mottar sv.penger fra, må du gi beskjed til NAV. Du må sende inn omfang av arbeid og inntekt i stillingen. 

Tiltrå ny deltidsstilling? OBS - hvis det allerede var avtalt at du skulle jobbe mer, feks at du skulle tiltrå en ny deltidsstilling, samtidig som du beholder den andre stillingen din, kan det hende du fortsatt har et inntektstap. Dette fordi du ville jobbet både deltidsstillingen om du mottar sv.penger fra + den andre jobben, dersom det ikke er fare for fosteret.

Men hvis du begynner å jobbe hos en ny arbeidsgiver mens du mottar sv.penger, må NAV familie og pensjon vurdere om det foreligger et inntektstap og redusere sv. Pengene og redusere sv. Pengene mot inntektapet». 

Under har jeg limt inn avsnittet det står det at du skal si fra om du jobber mer enn vanlig i den andre jobben. Følgelig skal du ikke si fra om du jobber like mye som før.

Endret av Brunello
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor står dette? Link?

TS

Det med 25% var skivebom. Trodde det var du som skrev at du jobbet 25% i ekstrajobben. Det riktige er at du kan jobbe like mye i den som før.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (22 minutter siden):

Under har jeg limt inn avsnittet det står det at du skal si fra om du jobber mer enn vanlig i den andre jobben. Følgelig skal du ikke si fra om du jobber like mye som før

Nå har jeg ikke jobbet mer enn vanlig 100% de 10 sist mnd fordi jeg har ætt sykemeldt i 5 av dem. Men ila de siste 6 årene har jeg jo både lønnsslipper og årsinntekt jeg kan vise til som forteller at jeg ila de 6 siste årene har jobbet langt over 100% stilling. Tror du det er innafor å ta ekstravakter likevel da? Sommer har jo alltid vært «høyseseong» pga sommerjobb når jeg ellers har hatt ferie fra hovedarbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

I utgangspunktet må man ha et inntektstap for å motta sv.penger. Dersom den gravide ikke mister inntekt, vil hun heller ikke ha rett til sv.penger.

Det der er jo ikke diffust?

Anonymkode: 0aac6...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg ikke jobbet mer enn vanlig 100% de 10 sist mnd fordi jeg har ætt sykemeldt i 5 av dem. Men ila de siste 6 årene har jeg jo både lønnsslipper og årsinntekt jeg kan vise til som forteller at jeg ila de 6 siste årene har jobbet langt over 100% stilling. Tror du det er innafor å ta ekstravakter likevel da? Sommer har jo alltid vært «høyseseong» pga sommerjobb når jeg ellers har hatt ferie fra hovedarbeidsgiver.

Nei, du må gjerne ta ekstravakter, men du må da redusere svangerskapspengene tilsvarende. Det står jo helt klart i svaret fra nav.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det der er jo ikke diffust?

Jeg synes det er diffust fordi jeg mener selv jeg får inntektstap ved å ha svangerskapspenger. Jeg har de siste 6 årene hatt 700 000 - 1 mill i årslønn og nå som jeg eventuelt kun kan få lønn fra en arbeidplass får jeg «bare» 500 000,- ca.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er diffust fordi jeg mener selv jeg får inntektstap ved å ha svangerskapspenger. Jeg har de siste 6 årene hatt 700 000 - 1 mill i årslønn og nå som jeg eventuelt kun kan få lønn fra en arbeidplass får jeg «bare» 500 000,- ca.

Skriv nettopp det til Nav da? Hvis du gir de konkrete eksempler og tall å vise til er det lettere for de å gi et godt svar.. Syns for øvrig svaret du fikk var godt og tydelig. Så må du spørre de hva de baserer inntektstapet på, og hvor langt bak i tid som er relevant å sammenligne med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Inntektstap ved å ha svangerskapspenger er jo noe helt annet enn å få svangerskapspenger pga inntektstap 🙄 Svangerskapspenger har en Max G. Sånn er livet. Du kan ikke spe på ekstra med vakter uten å kutte ned på svangerskapspengene tilsvarende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...