AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Jeg tok test i dag som var positiv, er 3+5 hvis jeg ser på når jeg hadde mensen. Hva gjør jeg nå? Jeg er veldig overvektig om det har noe å si for hva jeg burde gjøre. Anonymkode: eead9...a6b
Hedda-78 Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 Ta folat og les deg opp på kostholdsråd for gravide. Det er en del matvarer som gravide ikke skal spise. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Hedda-78 skrev (3 minutter siden): Ta folat og les deg opp på kostholdsråd for gravide. Det er en del matvarer som gravide ikke skal spise. Jeg har spist nycoplus multi de siste månedene, den er vel grei å fortsette med? Bør jeg bestille legetime med en gang? Anonymkode: eead9...a6b
Gjest 123 eller noe Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 Kjøp en liten boks med folat+jod på apotek1 feks, jeg har en fra metode+ og den er MYE bedre enn de store boksene med det samme (står Gravid på pakken) hvor du må svelge 2 digre kapsler 2 ganger daglig. Den ble jeg lurt til å kjøpe først da vi prøvde, fikk de ikke ned som ikke-gravid engang, størrelsen er verre enn en stikkpille. De første jeg nevnte er bare bittesmå, og begge to i en Bare bestill jordmor og legetime, jeg ringte med en gang siden det sto på internett det var lurt å gjøre etter positiv test, og fikk jordmortime i uke 4. Legen ville ikke ha meg inn før i uke 8 for blodprøver, men like greit å bare ordne den timen med en gang.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 Du venter 9 mnd og ser hva som skjer Anonymkode: 278f0...caf 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har spist nycoplus multi de siste månedene, den er vel grei å fortsette med? Bør jeg bestille legetime med en gang? Anonymkode: eead9...a6b Du må ta folat! Fra helst i går. Anonymkode: 0aeef...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 Gratulerer! Sier som de andre, ta folat. Du kan kjøpe folat-tabletter å ta ved siden av vitamintabletten du alt tar. Og bestill deg en time hos fastlege. Hvis du ikke har noen andre helseproblemer utover overvekt så får du nok time rundt uke 12. Ellers - spis så sunt du klarer og beveg deg så mye du orker, det er bra for både deg og fosteret. Og følg kostholdrådene fra helsedirektoratet om hva du ikke kan spise https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Anonymkode: 1935b...754 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du må ta folat! Fra helst i går. Anonymkode: 0aeef...3e0 Det er 400microgram folsyre i multivitaminene, er ikke det bra nok? Anonymkode: eead9...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du må ta folat! Fra helst i går. Anonymkode: 0aeef...3e0 Om hun tar nycoplus multur omega 3, så inneholder det høy nok dose av folsyre. Anonymkode: 84b7c...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 Én tablett inneholder: vitamin A 250 µg RE (31 %*), vitamin D3 10 µg (200 %*), vitamin E 10 mg α-TE (83 %*), vitamin K 120 µg (160 %*), vitamin C 75 mg (94 %*), tiamin (vitamin B1) 1,4 mg (127 %*), riboflavin (vitamin B2) 1,6 mg (114 %*), niacin (vitamin B3) 19 mg NE (119 %*), vitamin B6 1,6 mg (114 %*), folsyre 400 µg (200 %*), vitamin B12 2 µg (80 %*), biotin 30 µg (60 %*), pantotensyre 5 mg (83 %*), magnesium 100 mg (27 %*), jern 15 mg (107 %*), sink 12 mg (120 %*), kobber 900 µg (90 %*), mangan 2,3 mg (115 %*), selen 60 µg (109 %*), krom 35 µg (88 %*), molybden 45 µg (90 %*), jod 150 µg (100 %*). *% av referanseverdi dette inneholder multivitaminen Anonymkode: eead9...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om hun tar nycoplus multur omega 3, så inneholder det høy nok dose av folsyre. Anonymkode: 84b7c...b1e Bør jeg ta omega 3 også? Det har jeg ikke gjort til nå. Anonymkode: eead9...a6b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har spist nycoplus multi de siste månedene, den er vel grei å fortsette med? Bør jeg bestille legetime med en gang? Anonymkode: eead9...a6b Nycoplus multi inneholder den anbefalte mengden med folsyre, så det er kjempebra. Trenger ikke å tenke på det.😊Den inneholder 150 mcg Jod, og det er nok om du ellers får i deg jod gjennom kostholdet, men spiser du lite hvit fisk eller melkeprodukter så må du muligens ha ekstra. Anonymkode: d4882...c51 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bør jeg ta omega 3 også? Det har jeg ikke gjort til nå. Anonymkode: eead9...a6b Om du spiser fisk med jevne mellmrom, trenger du vel ikke det. Jeg er vegetarianer, så derfor bruker jeg multivitaminene som har både folsyre og omega 3. Anonymkode: 84b7c...b1e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har spist nycoplus multi de siste månedene, den er vel grei å fortsette med? Bør jeg bestille legetime med en gang? Anonymkode: eead9...a6b Gjerne bestill legetime med en gang. Er jo ofte endel venting på å få time hos fastlege , bestill sånn at du er der hvertfall i uke 12. så når du bestiller tidlig så får du en bra time:) mange velger å gå til jordmor og lege annenhver gang, men første time bør være hos lege da det skal tas endel blodprøver osv. Lykke til:) Anonymkode: eddca...af5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gjerne bestill legetime med en gang. Er jo ofte endel venting på å få time hos fastlege , bestill sånn at du er der hvertfall i uke 12. så når du bestiller tidlig så får du en bra time:) mange velger å gå til jordmor og lege annenhver gang, men første time bør være hos lege da det skal tas endel blodprøver osv. Lykke til:) Anonymkode: eddca...af5 Da gjør jeg det. Hvordan bestiller jeg time hos jordmor? Koster det mye? Anonymkode: eead9...a6b
Hjulvisp Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 (endret) All oppfølging som har sammenheng med svangerskap er gratis. Lykke til 😊 Edit: gjelder muligens ikke utstyr som brukes. Selv har jeg ikke betalt for noe, men har ikke brukt noe spesielt utstyr på timene. Endret 11. juni 2021 av Godis
jaromei Skrevet 11. juni 2021 #17 Skrevet 11. juni 2021 Jeg tok kontakt med helsestasjonen og spurte om time hos jordmor ganske tidlig, og fikk min første time rundt uke 8. Hvis du er førstegangsgravid så er jordmor en veldig fin ressurs til informasjon og støtte underveis. Det er gratis med oppfølging i svangerskapet, både hos jordmor og fastlege. Og som andre skriver, folat er viktig. Ser ut som om du får i deg nok gjennom multivitaminene dine, så lenge du tar riktig dose. Jeg hadde en type hvor man måtte ta to tabletter. Vær forsiktig med visse matvarer, du skal unngå ubehandlet kjøtt, aka spekemat, biff som er rød, være forsiktig med visse typer fisk, men ellers så kan man spise ganske normalt. De anbefaler å redusere mengde sukker. Angående overvekten, så er det faktisk veldig forskjellig fra lege til lege (og jordmødre forsåvidt) hva de vil anbefale og "henge seg opp i". Første gangen jeg var gravid fikk jeg som veldig overvektig beskjed om å gå minst mulig opp i vekt i svangerskapet. Andre gangen hadde jeg en annen jordmor som ikke kom med samme anbefaling. Du kommer også til å måtte ta en glukosebelastning (blodprøve + drikke en veldig sukkerholdig drikke) når du er ca. 24 uker på vei, men det er leeenge til per nå. Det vil jordmor/lege snakke med deg om. Det er for å sjekke for svangerskapsdiabetes. Jeg slapp unna første svangerskap, men fikk det med nr. 2. Det er nesten forventet at man som overvektig skal få svangerskapsdiabetes, men det er bare en økt risiko for å få det, ikke en selvfølge. Mest sannsynlig vil du få høre ordene "risikosvangerskap" mange ganger. Det er risiko for visse komplikasjoner når man er overvektig og gravid, men ikke bli redd. Mitt første svangerskap gikk veldig bra, med unntak av veldig vondt bekken de siste månedene. Du vil mest sannsynlig få mer oppfølging enn en normalvektig person, og det er jo egentlig bare positivt, for da får du mer trygghet og vet at babyen din blir tatt vare på. Masse lykke til! ♥️ 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 Gratulerer! Jeg ville bestilt time hos fastlegen med en gang. Og tatt folat. Anonymkode: 9c9ea...cdf
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 jaromei skrev (1 time siden): Jeg tok kontakt med helsestasjonen og spurte om time hos jordmor ganske tidlig, og fikk min første time rundt uke 8. Hvis du er førstegangsgravid så er jordmor en veldig fin ressurs til informasjon og støtte underveis. Det er gratis med oppfølging i svangerskapet, både hos jordmor og fastlege. Og som andre skriver, folat er viktig. Ser ut som om du får i deg nok gjennom multivitaminene dine, så lenge du tar riktig dose. Jeg hadde en type hvor man måtte ta to tabletter. Vær forsiktig med visse matvarer, du skal unngå ubehandlet kjøtt, aka spekemat, biff som er rød, være forsiktig med visse typer fisk, men ellers så kan man spise ganske normalt. De anbefaler å redusere mengde sukker. Angående overvekten, så er det faktisk veldig forskjellig fra lege til lege (og jordmødre forsåvidt) hva de vil anbefale og "henge seg opp i". Første gangen jeg var gravid fikk jeg som veldig overvektig beskjed om å gå minst mulig opp i vekt i svangerskapet. Andre gangen hadde jeg en annen jordmor som ikke kom med samme anbefaling. Du kommer også til å måtte ta en glukosebelastning (blodprøve + drikke en veldig sukkerholdig drikke) når du er ca. 24 uker på vei, men det er leeenge til per nå. Det vil jordmor/lege snakke med deg om. Det er for å sjekke for svangerskapsdiabetes. Jeg slapp unna første svangerskap, men fikk det med nr. 2. Det er nesten forventet at man som overvektig skal få svangerskapsdiabetes, men det er bare en økt risiko for å få det, ikke en selvfølge. Mest sannsynlig vil du få høre ordene "risikosvangerskap" mange ganger. Det er risiko for visse komplikasjoner når man er overvektig og gravid, men ikke bli redd. Mitt første svangerskap gikk veldig bra, med unntak av veldig vondt bekken de siste månedene. Du vil mest sannsynlig få mer oppfølging enn en normalvektig person, og det er jo egentlig bare positivt, for da får du mer trygghet og vet at babyen din blir tatt vare på. Masse lykke til! ♥️ Tusen takk for langt og utfyllende svar!🥲 Jeg er forberedt på at jeg kommer til å «bli sett ned på» av helsepersonell. Jeg skal prøve så godt jeg kan å spise sunne måltider. Har bestemt meg for å kutte ut sukker så godt det lar seg gjøre. Og gå masse. Og tusen takk til alle som har gratulert❤️ Anonymkode: eead9...a6b 2
Niny Skrevet 11. juni 2021 #20 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du må ta folat! Fra helst i går. Anonymkode: 0aeef...3e0 Nycoplus multivitaminer har 400mikrogram Folat, så TS er godt innafor. Bruker bare disse jeg også og tar noe omega 3 innimellom. Er 20 uker på vei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå