Gå til innhold

La på meg 30 kg i svangerskapet, 3 uker etter er kun 10 vekke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva som skjer.. koste meg litt i graviditeten og forventet litt vektoppgang av fett og, men kan ikke ha gått opp 20 kg på 9 mnd 😭 Vil mer forsvinne? Er det for tidlig og si noe 3 uker etter? 

Anonymkode: 363df...00b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at 12 kg oppgang er der du vil ca gå ut i null etter fødsel, men om dette stemmer eller ikke det vet jeg desverre ikke 🙈

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 20 kilo under graviditeten 😵. 10 kilo var borte etter ca. 1 uke og resten forsvant gradvis. Jeg er fremdeles et par kilo over "startvekt" og litt mer fett på magen enn før graviditeten. 

Jeg gikk en del tur, men gjorde ellers ingen innsats. Hvis du går inn for å spise sunt og å bevege deg er du nok etterhvert tilbake til din gamle vekt :)

Anonymkode: 1a648...dbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg gikk opp 20 kilo under graviditeten 😵. 10 kilo var borte etter ca. 1 uke og resten forsvant gradvis. Jeg er fremdeles et par kilo over "startvekt" og litt mer fett på magen enn før graviditeten. 

Jeg gikk en del tur, men gjorde ellers ingen innsats. Hvis du går inn for å spise sunt og å bevege deg er du nok etterhvert tilbake til din gamle vekt :)

Hvor lang tid var "gradvis"? 😄 Gikk du inn for å ta av eller skjedde det mer av seg selv? 

Anonymkode: bc6ed...064

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg ca 20 kg. 4 mnd. senere var jeg under startvekt. Gjorde null innsats. Normalvektig i utgangspunktet. 

Anonymkode: 1e325...9ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10 kg stemte bra på meg også. Det var det som forsvant «av seg selv». Men om du hadde mye vann i kroppen så raser man nok fort ned mer enn det.

Anonymkode: a202e...da7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Gikk opp 30 kg selv. 12 kg forsvant med fødsel, resten etter 6 mnd. Det kan ta lengre tid enn 6 mnd også, men først etter et år kan du forvente at kroppen kanskje er tilbake til din normal. Frem til da burde du ikke stresse med vekten din. Akkurat nå har du en 3 uker gammel baby, så nyt heller tiden med den ❤️

Anonymkode: 1661a...e7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 35 kg i graviditeten, og gikk ned kun 5 kg etterpå. Men jeg spiste sunt og gikk mye tur, så 9 mnd etterpå, så hadde jeg gått ned alt.

Anonymkode: 31aee...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Du brukte omtrent 9 måneder på å gå opp, så du kan vel ikke forvente at du har gått ned igjen alt etter 3 uker. 

Anonymkode: 14204...dbf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner gikk opp 30 kg, og gikk de ikke ned igjen før 20 år senere😅

selv gikk jeg ned gradvis. Spesielt da det ble vår(har en vinterbaby), og vi begynte å være mer ute.

Anonymkode: 33fc7...260

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg gikk opp 30, mistet 10 som deg rett etter fødsel, og de neste 10 mistet jeg iløpet av et år.. de resterende 10 beholdt jeg som en suvenir ^^

AnonymBruker
Skrevet

La på meg 40 kg, har fortsatt 25 av kiloene, 11 år etter😅

Anonymkode: 4c5cc...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som får deg til å tro at 30 kilo bare skal rase avgårde? Det er bare hva, 7-8 kg som er baby og morkake og noen kg ekstra i vann kanskje, ellers så er det jo mat. Spis sunnere og vær i aktivitet, om du orker enda, så går de siste kg seg av med tiden. 

Anonymkode: 72772...134

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Niny skrev (10 timer siden):

Har hørt at 12 kg oppgang er der du vil ca gå ut i null etter fødsel, men om dette stemmer eller ikke det vet jeg desverre ikke 🙈

Så vidt jeg har skjønt er det medregnet fettreserver, fordi man skal ha litt å gå på med ammingen. Selv gikk jeg kun ned 7 kg under fødselen, og lå stabilt der de første månedene. Jeg fikk en gjennomsnittlig baby. 10-12 kg er absolutt max av hva man kan forvente at forsvinner "av seg selv".

Å legge på seg 30 kg er langt over anbefalingene og ikke noe du kan regne med at forsvinner av seg selv. Med "seg selv" mener jeg den vekten som ikke er fett. Kroppen lagrer fett lettere under et svangerskap, så man bør egentlig være minst like nøye på kostholdet som til vanlig. Noen raser ned i vekt av amming, så det kan jo hende du er en av dem, men jeg tror at 20 kg fett i de fleste tilfeller er for mye til at det holder å kun amme. Hvis det er viktig for deg å gå ned, så bør du spise sunt fremover. 

Anonymkode: 5265b...966

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 20 kg, ga meg selv 9 mnd å gå ned igjen. 2 år senere er jeg ca en halvkilo mer enn jeg var, men det å ha småbarn og fulltidsjobb var mer enn nok for meg så blitt null trening.

Jeg ga f i vekt så lenge jeg ammet.

Anonymkode: 760d1...dcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor lang tid var "gradvis"? 😄 Gikk du inn for å ta av eller skjedde det mer av seg selv? 

Anonymkode: bc6ed...064

Veide meg egentlig ikke før, men 3-4 mnd etter fødsel var jeg nede i nesten vekten jeg hadde før graviditeten. 

AnonymBruker
Skrevet

Sier jo deg selv at om du gikk opp 30(!) kilo så forsvinner kanskje bare 15 av seg selv.

men om du ammer så må du huske at de store melkepuppene veier litt også. 

Anonymkode: a8b12...4ff

AnonymBruker
Skrevet

La på meg 30 kg. Gikk ned 12 kg umiddelbart ifbm fødsel. 

Er 7 måneder siden jeg fødte. Veier nå 57 kg, utgangspunktet mitt var 54 kg, men har ikke som mål å bli så lett igjen. 

Har ikke arbeidet noe særlig for det, normalt og sunt kosthold, amming og daglige trilleturer. 

Anonymkode: abc41...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Amming og et par trilleturer om dagen, fikser det meste, så fremt du ikke fortsetter å kose deg litt ekstra. 10-12 kg er baby, livmor, væske og så videre. Resten er fett desverre! 

Anonymkode: f313b...f92

Skrevet

10kg er det du kan forvente at du går ned i løpet av de første ukene, da det er det baby,  livmor, ekstra blod, etc summert veier. De resterende kiloene vil ta tid, gi deg selv 9 måneder på å gå ned, man skal ikke gå for raskt ned hvis man ammer. En halv kilo i uken er maks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...