AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Solgte en vare for 9000 kr i november (!) til en bekjent. Han ga meg 1000 kr i depositum og sa han skulle betale resten innen 1-2 måneder. Sa det var ok. Har sagt han kan betale noe hver måned også på avbetaling. Har ikke fått en eneste krone, får hele tiden høre «du får dem når jeg får solgt ditt.. og datt..» osv. Nå nylig presterte han å si at jeg måtte vente til neste år! Har flere interesserte på denne varen og etter at han akkurat kjøpte seg ny bil (bruktbil, men fortsatt, han har 3 biler), sa jeg at jeg ikke gadd å holde av denne varen lenger og skulle selge den til noen andre. Nå mener han at jeg skal betale tilbake depositumet. Kunne solgt denne varen for mange måneder siden, men har holdt den ac til han, så jeg syns det er helt uaktuelt. Man kan ikke holde av en vare i over 1 år, når dette ikke er avtalen? Anonymkode: 9b7fe...3e8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Depositum er så personen skal kjøpe varen, om han da ikke betaler de resterende pengene for varen innen avtalt dato, så er depositumet ditt Anonymkode: 5cbc1...68e 11
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Depositum er en sikkerhet for at handelen skal gjennomføres. Når kjøper ikke gjennomfører handelen som avtalt er pengene dine. Dersom kjøperen hadde gjennomført handelen som planlagt ville innbetalt depositum bli trukket fra kjøpssummen slik at han totalt betaler avtalt beløp. Anonymkode: 77831...46b 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 Dersom du ikke har tapt penger på å vente med salget, synes jeg ærlig talt du bør betale depositumet tilbake. Anonymkode: 8231b...b29 5
Zwish Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dersom du ikke har tapt penger på å vente med salget, synes jeg ærlig talt du bør betale depositumet tilbake. Anonymkode: 8231b...b29 Ja, det syns jeg og. Du kunne vippset tilbake depositumet for lenge siden og solgt til noen andre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 Her hadde jeg betalt tilbake pengene. Han får jo ingen vare, det ble ingen handel. Hvorfor mener du at de pengene er dine? Anonymkode: dfeb8...317
Høna79 Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 Kommer an på om du fortsatt får solgt varen til 9.000 eller om den har tapt seg i verdi. Får du fortsatt solgt til 9.000, syns jeg du bør betale tilbake. Får du solgt men til lavere pris fordi varen nå er eldre, er det fair å mene at han som trekker seg bør dekke tapet. 2
Gjest Pleneier Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Solgte en vare for 9000 kr i november (!) til en bekjent. Han ga meg 1000 kr i depositum og sa han skulle betale resten innen 1-2 måneder. Sa det var ok. Har sagt han kan betale noe hver måned også på avbetaling. Har ikke fått en eneste krone, får hele tiden høre «du får dem når jeg får solgt ditt.. og datt..» osv. Nå nylig presterte han å si at jeg måtte vente til neste år! Har flere interesserte på denne varen og etter at han akkurat kjøpte seg ny bil (bruktbil, men fortsatt, han har 3 biler), sa jeg at jeg ikke gadd å holde av denne varen lenger og skulle selge den til noen andre. Nå mener han at jeg skal betale tilbake depositumet. Kunne solgt denne varen for mange måneder siden, men har holdt den ac til han, så jeg syns det er helt uaktuelt. Man kan ikke holde av en vare i over 1 år, når dette ikke er avtalen? Anonymkode: 9b7fe...3e8 Kontakt advokat.
Tvist Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 Pleneier skrev (15 timer siden): Kontakt advokat. Advokat ang en vare for 9.000? Det høres dyrt ut. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Om du ikke taper penger på å selge til noen andre så betaler du tilbake depositumet. Anonymkode: f136b...4c4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Her hadde jeg betalt tilbake pengene. Han får jo ingen vare, det ble ingen handel. Hvorfor mener du at de pengene er dine? Anonymkode: dfeb8...317 Hva tenker du er poenget med depositum da? Anonymkode: c82a2...0fd 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva tenker du er poenget med depositum da? Anonymkode: c82a2...0fd Sikkerhet hvis man faktisk taper penger på å selge det til noen andre. Anonymkode: f136b...4c4
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 Jeg tenker at oppgjøret overfor din kamerat skal være slik: Tilbakebetaling av depositum, kr 1.000 - omkostninger ved ny annonsering, kr X - andre omkostninger ved manglende betaling, kr Y* - tapt salgsverdi ved salg, kr Z* = tilbakebetalt depositum, kr A *Her må du ta med rentekostnad, arbeidstid for innkrevingen og en eventuell tapt salgsverdi fordi du solgte for mindre enn det han ville gi. Litt kreativitet her så kommer du i 0 kr. Det er tross alt dette et depositum skal dekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå