Maha94 Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Jeg er så spent på hvilken øynefarge mi datter på snart 4 måneder kommer til å få. De var sort/mørkblå når hun ble født. Men de har gradvis blitt lysere. Nå er de dypblå og litt gråaktig. Kommer Ann på hvilket lys det er. Når det er fint vær og sol ser de blå ut. Når det er overskyet ser de helt grå ut i dagslyset. Jeg har lysblå, faren har mørk brune. Jeg håpte hun fikk brune. Men de blir nok ikke så brune som farens. For han hadde helt mørk brune fra fødselen av. Aldri hatt noe blått i. Men har noen erfaring med hvordan blå øyne med brune eller grå? Hvilken måned gikk evt det blå bort? Og hvordan kunne dere se at de begynte å skifte fra blå til brunt?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Hun kommer ikke til å gå fra blått til brunt. Brunt er veldig dominant. Sikker på at den du tror er faren virkelig er det? Anonymkode: 4d238...42a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Jeg har brune øyner og barnefar blå, barnet fikk blå øyner. Har sett babybilder av meg selv og da hadde jeg gråblå øyner. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hun kommer ikke til å gå fra blått til brunt. Brunt er veldig dominant. Sikker på at den du tror er faren virkelig er det? Anonymkode: 4d238...42a Idiotisk kommentar. Dette er et godt eksempel på ignoranse. Anonymkode: 5dc79...478 18
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hun kommer ikke til å gå fra blått til brunt. Brunt er veldig dominant. Sikker på at den du tror er faren virkelig er det? Anonymkode: 4d238...42a Brunt er kun dominant om man arver genet for det. De med brunt kan likevel være bærer av blått. Og har man "skittenblå" øyne kan man få barn med brune. (Sønnen til prins william og kate) Har man klare blå øyne på begge sider vil barnet få blå øyne uansett. Anonymkode: a1ee2...376 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hun kommer ikke til å gå fra blått til brunt. Brunt er veldig dominant. Sikker på at den du tror er faren virkelig er det? Anonymkode: 4d238...42a BS! Hva er det du lirer av deg? Makan til frekkhet! Anonymkode: 0b173...54c 9
Neteas Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Brunt er kun dominant om man arver genet for det. De med brunt kan likevel være bærer av blått. Og har man "skittenblå" øyne kan man få barn med brune. (Sønnen til prins william og kate) Har man klare blå øyne på begge sider vil barnet få blå øyne uansett. Anonymkode: a1ee2...376 Sikker på at blå + blå alltid blir blå? Stusset på dette selv. Jeg og barnefaren her har tre barn. To eldste har knall blå øyne. Minsten har grønne 😅 Og er absolutt ingen sjanse for en annen far. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 1 minutt siden, Neteas said: Sikker på at blå + blå alltid blir blå? Stusset på dette selv. Jeg og barnefaren her har tre barn. To eldste har knall blå øyne. Minsten har grønne 😅 Og er absolutt ingen sjanse for en annen far. Usikker, men mener på at det kan vær fordi grønn er egentlig en mutasjon. Anonymkode: 5dc79...478
Neteas Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Usikker, men mener på at det kan vær fordi grønn er egentlig en mutasjon. Anonymkode: 5dc79...478 Okei. Er ingen grønne øyne på farens side. På min side hadde moren min grønne, ellers bare blå og brune. Aldri skjønt hvordan minsten min kunne ende opp med grønne😄 Har jo fått en del spørsmål om det, så vet at folk tenker sitt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 Sprinkle skrev (2 minutter siden): Oii, spennende! Har alltid trodd at brune øyne er dominant uansett, til og med over blå. 😮 Så da er det faktisk håp for at vi med blå øyne kan føre det videre selv om andre parten har mørke Anonymkode: 45328...72b 2
powerpuffen Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Oii, spennende! Har alltid trodd at brune øyne er dominant uansett, til og med over blå. 😮 Så da er det faktisk håp for at vi med blå øyne kan føre det videre selv om andre parten har mørke Anonymkode: 45328...72b Et vennepar av meg har begge brune øyne. Datteren fikk blå. En eller flere av besteforeldrene hadde blå øyne, så jo det er mulig! 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 Både jeg og far til mine 2 barn, har brune øyne. Eldste barnet ble født med blåøyne og yngste med brune øyne. Min far er norsk og har blå øyne. Min mor og mine svigerforeldre har brune øyne. Anonymkode: f028d...c56
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 Sprinkle skrev (4 timer siden): Den der stemmer ikke i det hele tatt. Hadde vært mange afrikanere og asiater med blå øyne i så fall Man arver 1 av 2 gen fra hver av foreldrene. Så om begge foreldrene har brune øyne, kan de ha flere kombinasjoner med gener. Der B=brunt/grønt og b=blått blir det: BB + BB = 100 % Brunt Bb + Bb = 75% brunt 25% blå BB+ Bb = 100 % Brunt Brunt og grønt går for det samme i genetikken, da grønt er en variasjon av brunt. Neteas skrev (4 timer siden): Sikker på at blå + blå alltid blir blå? Stusset på dette selv. Jeg og barnefaren her har tre barn. To eldste har knall blå øyne. Minsten har grønne 😅 Og er absolutt ingen sjanse for en annen far. Spørs hva du mener er "blå". Har dere foreldre helt klare blå øyne? Ikke noen ekstra farge rundt iris? Og verdt ha i tankene at arv er mye mer komplisert enn det man lærer på skolen. Anonymkode: a1ee2...376 2
Niny Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Oii, spennende! Har alltid trodd at brune øyne er dominant uansett, til og med over blå. 😮 Så da er det faktisk håp for at vi med blå øyne kan føre det videre selv om andre parten har mørke Anonymkode: 45328...72b Min tante har brune øyne og brunt hår og min onkel har blondt hår og blå øyne. Av 3 unger har 2 stk blå øyne og 1 brune. Og alle 3 ungene har blondt hår 🤩
Maha94 Skrevet 11. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun kommer ikke til å gå fra blått til brunt. Brunt er veldig dominant. Sikker på at den du tror er faren virkelig er det? Anonymkode: 4d238...42a Ja det er mannen min! Ingen tvil her.😂 og hun er prikk lik han på utseende uten om fargene hans, så alle ser hvem som er faren for å si det sånn!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun kommer ikke til å gå fra blått til brunt. Brunt er veldig dominant. Sikker på at den du tror er faren virkelig er det? Anonymkode: 4d238...42a Jeg gikk fra blå til brune øyne, og jeg er ikke unik.. Anonymkode: ee7c8...c20
Maha94 Skrevet 11. juni 2021 Forfatter #17 Skrevet 11. juni 2021 Men jeg lurer på om noen har erfaring med når blå eller grå øyne på babyen begynte å bli brunere? Og hvordan begynte fargen å endre seg? Eller har noen fått barn med «grumsete» øynefarge hvis den ene foreldren har blå og den andre brune?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har blå øyne, min mann har brune. Eldste her ble født med mørkeblå øyne som gikk over til gråblå før de ble brune ved ca 10 mnd. Yngste har blå, men en annen blåfarge enn meg, har samme farge som sin bestefar. Anonymkode: 74e90...d26
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 Jeg har lyseblå øyne (heller mot grått, med mørkeblå ring rundt iris), mannen min har nøttebrune (og ingen slektninger med blå øyne vi vet om). Datteren min hadde mørkeblå øyne da hun ble født. De ble gradvis lysere, mer mot blågrå, og etterhvert med flekker av gyllenbrun. Hun er snart to nå og vil si øynene hennes er mer brune enn blå, men er fremdeles blågrå ytterst. Har hørt at det kan ta opp til 4-5års alder før de slutter å skifte farge. Anonymkode: 2686d...c3e
Anjatapinjata Skrevet 11. juni 2021 #20 Skrevet 11. juni 2021 (endret) Far har mørkebrune og jeg har grønne, sønnen vår har grønne øyne😊 må lese deg opp på hva som bestemmer Øyefarge. Det har kommet en del ny forskning på dette siste årene. Jeg hadde brune øyne da jeg var liten. Mener at alle barn også er født med blå øyne i gjerne veldig mørkeblå farge, fargen de får kommer senere 😊 Sønnen min hadde også mørkeblå/grå øyne ved 4mnd. Endret 11. juni 2021 av Anjatapinjata
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå