AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Går på AAP. Har til nå kun klart å gjøre medisinsk behandling. Skal søke ufør, men mangler arbeidsrettet tiltak for å finne ut av prosenten. Skal nå i et nytt medisinsk behandling som består av fysisk trening 3 ganger i uka. Kan nav bruke dette mot meg, altså om jeg klarer å møte opp på det så klarer jeg å jobbe 3 dager i uken? Anonymkode: ea3de...20f 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Ja de bruker det mot deg. Møter du ikke opp bruker de det også mot deg. Klarer du å møte opp, kan du også være i jobb. Klarer du ikke å møte opp har du ikke forsøkt tiltak. Det er umulig å vinne. Anonymkode: 0cfef...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Jeg har ikke opplevd at nav har brukt det mot meg nei. Anonymkode: a6077...e5f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Går på AAP. Har til nå kun klart å gjøre medisinsk behandling. Skal søke ufør, men mangler arbeidsrettet tiltak for å finne ut av prosenten. Skal nå i et nytt medisinsk behandling som består av fysisk trening 3 ganger i uka. Kan nav bruke dette mot meg, altså om jeg klarer å møte opp på det så klarer jeg å jobbe 3 dager i uken? Anonymkode: ea3de...20f Det er ikke sånn Nav jobber.. Hvis du vil bli frisk burde du vel gjøre den medisinske treningen? Anonymkode: f7e11...df8 3
Gjest laPistola Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Går på AAP. Har til nå kun klart å gjøre medisinsk behandling. Skal søke ufør, men mangler arbeidsrettet tiltak for å finne ut av prosenten. Skal nå i et nytt medisinsk behandling som består av fysisk trening 3 ganger i uka. Kan nav bruke dette mot meg, altså om jeg klarer å møte opp på det så klarer jeg å jobbe 3 dager i uken? Anonymkode: ea3de...20f Altså , skal du trene 8 timer 3 ganger i uken ? Eller 45 min? I så fall kan de jo konkludere med at du har restarbeidsevne på 4%. Meningen er vel og forsøke og bli bedre før arbeidstrening , så du får mest mulig ut av det? Du skal vel ikke behandles til 100% ufør? Skjønner ikke...
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 Du har allerede konkludert med at du skal søke ufør?? Fullfør den medisinske behandlingen, husk å skrive det inn i aktivitetsplanen din. Anonymkode: 8cee2...500 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Anonyminist skrev (38 minutter siden): Altså , skal du trene 8 timer 3 ganger i uken ? Eller 45 min? I så fall kan de jo konkludere med at du har restarbeidsevne på 4%. Meningen er vel og forsøke og bli bedre før arbeidstrening , så du får mest mulig ut av det? Du skal vel ikke behandles til 100% ufør? Skjønner ikke... det er nok 1 t trening, men det er også totalt 2 reisevei... så blir jo 3 t. Og 3 ganger i uken så blir det 9 t, som vil si 1 arbeidsdag totalt i uka og 4 arbeidsdager totalt i mnd.. Jeg skal mest sannsynlig søke 100 % ufør ja. Er veldig usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å klare treningen, skulle helst ha trent på egenhånd på treningssenteret rett ved meg. Da kunne jeg trent når jeg har energi til det. Men jeg trenger opplæring i hvordan jeg må trene... har noen skader som jeg kan gjøre vondt verre med å feil belaste med feil trening ts Anonymkode: ea3de...20f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du har allerede konkludert med at du skal søke ufør?? Fullfør den medisinske behandlingen, husk å skrive det inn i aktivitetsplanen din. Anonymkode: 8cee2...500 Lege, psykolog, nav og jeg har konkludert med at jeg skal søke ufør ts Anonymkode: ea3de...20f 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går på AAP. Har til nå kun klart å gjøre medisinsk behandling. Skal søke ufør, men mangler arbeidsrettet tiltak for å finne ut av prosenten. Skal nå i et nytt medisinsk behandling som består av fysisk trening 3 ganger i uka. Kan nav bruke dette mot meg, altså om jeg klarer å møte opp på det så klarer jeg å jobbe 3 dager i uken? Anonymkode: ea3de...20f Det du må gjøre er jo å forsøke, hva som skjer i prosessen med behandlingen er jo dokumentasjon på arbeidsevnen din. Så om du klarer ett oppmøte eller syv eller alle, så er det hva skjer før, under og etter behandling viktig å dokumentere, det er lurt å føre dagbok eller lignende for å huske til du skal snakke med saksbehandler. Jeg var igjennom noe lignende før jeg kunne søke ufør og det var knall tøft, noen ganger klarte jeg å møte andre ikke. Noen ganger gråt jeg deler av tiden, andre ganger gikk det helt greit. Anonymkode: 85aa6...4a7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 Slik det er nå er det er ufravikelig krav at arbeidsrettet aktivitet er utprøvd, før man kan vurdere uføregrad. Søk i vei, ha alle de medisinske opplysningene på plass, men så lenge du ikke har vært utprøvd i arbeid, kommer du med 95% sikkerhet til å få avslag. Anonymkode: a9a4f...823
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Går på AAP. Har til nå kun klart å gjøre medisinsk behandling. Skal søke ufør, men mangler arbeidsrettet tiltak for å finne ut av prosenten. Skal nå i et nytt medisinsk behandling som består av fysisk trening 3 ganger i uka. Kan nav bruke dette mot meg, altså om jeg klarer å møte opp på det så klarer jeg å jobbe 3 dager i uken? Anonymkode: ea3de...20f Bruke det mot deg... Det virker som at du ikke er interessert i å være/komme i arbeid og at du har bestemt deg for at du skal ha uføretrygd. Anonymkode: 2f99f...7f8 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lege, psykolog, nav og jeg har konkludert med at jeg skal søke ufør ts Anonymkode: ea3de...20f Da har vel nav skrevet aev og alt er fint og flott. Lege og psykolog har ikke noe med søknaden å gjøre, annet enn at fastlegen blir bedt om å skrive en legeerklæring av nav. Hvorfor tror du da at behandling skal brukes mot deg? Anonymkode: 8cee2...500
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 Kan aldri tenke de bruke den fysiske treningen mot deg at du trenger og jobbe. Det gjorde de ikke med meg. Som min fysioterapeut sa, dette er jobben din. Jobbe for og holde meg på beina bokstavelig talt. Så det er det jeg har jobbet med de siste årene, trening flere ganger i uka for og ikke gå helt til grunne. Etterpå er jeg helt kaputt for det krever mye energi. Vi snakker ikke hard trening som mange forbinder med trening. Det var min lege og Nav som sa at nok er nok nå søker vi ufør. Da hadde jeg vært på AAP i flere år samt liten sjangs til og bli frisk igjen. Så lenge lege og nav har ment du skal søke så forhold deg til det. Ingen her kjenner din sykdomshistorie og du trenger ikke forklare heller. Men forstår at du er i en prosess som er litt enten eller og usikker. Anonymkode: 6e10e...3b9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 Skriv logg om hvordan du har det, blir du sliten av reisen så skriv det, sier kroppen stopp, dette er for mye, så skriv det, mangler du energi til å lage middag dagen du har trent så skriv det, trenger du mer søvn dagen etterpå, så skriv det, mer smerter? skriv det, om du må melde pass på noe sosialt fordi du er for sliten etter trening, så skriv det, ja, du skjønner sikkert hva jeg vil frem til - dokumenter kroppen din under denne perioden! Anonymkode: 801c6...357
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruke det mot deg... Det virker som at du ikke er interessert i å være/komme i arbeid og at du har bestemt deg for at du skal ha uføretrygd. Anonymkode: 2f99f...7f8 Fikk samme følelelse. Hun er livredd for at 3 timer trening i uken skal ødelegge hennes muligheter for å bli ufør. Man må bare elske denne holdningen 🥴 Anonymkode: 65ff4...c26 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Bruke det mot deg... Det virker som at du ikke er interessert i å være/komme i arbeid og at du har bestemt deg for at du skal ha uføretrygd. Anonymkode: 2f99f...7f8 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk samme følelelse. Hun er livredd for at 3 timer trening i uken skal ødelegge hennes muligheter for å bli ufør. Man må bare elske denne holdningen 🥴 Anonymkode: 65ff4...c26 Selvsagt blir man redd når man har gått i åresvis og forsøkt iherdig å jobbe, men innser man må kaste inn håndkleet. Da vil man bare bli ferdig med saken og ikke risikere gå 10 år til før Nav er fornøyd Anonymkode: 441c2...5a1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #17 Skrevet 11. juni 2021 De gjør alt de kan for å hindre deg i år bli ufør. Uansett hva du gjør blir det feil. Det ene ødelegger for det andre. Slik er NAV. Jeg er enig med 0cfef...3f5 i starten av tråden. Jeg opplever ikke NAV som spesielt bra. De er mer opptatt av å "ta deg" enn å faktisk hjelpe. Anonymkode: 22090...6e0
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Går på AAP. Har til nå kun klart å gjøre medisinsk behandling. Skal søke ufør, men mangler arbeidsrettet tiltak for å finne ut av prosenten. Skal nå i et nytt medisinsk behandling som består av fysisk trening 3 ganger i uka. Kan nav bruke dette mot meg, altså om jeg klarer å møte opp på det så klarer jeg å jobbe 3 dager i uken? Anonymkode: ea3de...20f Viktigste er å dokumentere hva du gjør og hvilket utfall det har på helsen din. De kan ikke sette trening opp mot arbeid. Selvom du går på trening 1 time a 3 ganger i uka, så viser ikke det hvordan du kan stå i jobb over tid. Det å jobbe krever mer en som så. Gjør du ikke medisinsk behandling vil du heller ikke få innvilget uføretrygd. Så du bør igjennom behandlingen som kreves samt arbeidstiltak. De som jobber i arbeidstiltak ser hele din situasjon, helse, familieliv og jobb og skriver vurderinger etter det. Anonymkode: 0faf3...d73
Gjest laPistola Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): det er nok 1 t trening, men det er også totalt 2 reisevei... så blir jo 3 t. Og 3 ganger i uken så blir det 9 t, som vil si 1 arbeidsdag totalt i uka og 4 arbeidsdager totalt i mnd.. Jeg skal mest sannsynlig søke 100 % ufør ja. Er veldig usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å klare treningen, skulle helst ha trent på egenhånd på treningssenteret rett ved meg. Da kunne jeg trent når jeg har energi til det. Men jeg trenger opplæring i hvordan jeg må trene... har noen skader som jeg kan gjøre vondt verre med å feil belaste med feil trening ts Anonymkode: ea3de...20f Du regner reisevei som « arbeidstid» ? Jaha.. du konkluderer jo selv med at du trenger denne opplæringen. Når du har lært og trene riktig kan du kanskje trene selv på egenhånd ? Hvis du ikke klarer og følge opplegget har du ihvertfall prøvd. Du må jo prøve og unngå 100% ufør. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #20 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bruke det mot deg... Det virker som at du ikke er interessert i å være/komme i arbeid og at du har bestemt deg for at du skal ha uføretrygd. Anonymkode: 2f99f...7f8 Når man har kommet så langt i prosessen at man nærmer seg maxtid på aap så må man samle nok dokumentasjon på hva du klarer/ikke klarer. Ett sted på vei i denne prosessen så vil man etterhvert selv få en forståelse for hva man klarer og makter mtp på jobb. Det er tøft å legge sitt liv i andres hender sånn. For man er helt avhengig av andre sine vurderinger av din egen helse. Så hvis du prøver for hardt/presser deg eller om du faktisk lar vær å gjøre ting for du er for dårlig så kan begge delene bli brukt mot deg. Du har 3 år på å bli vurdert mot jobb eller en uføregrad -når det nærmere seg tre år og du fremdeles ikke er frisk nok til å stå i jobb -så må du søke uføre for å få en inntektssikring eller så havner du uten sikkerhetsnett. De vurderingene som blir gjort av en rådgivende overlege når de skal vurdere søknaden din er utelukkende på den dokumentasjonen som helsepersonell og arbeidsevnevurderingen som blir levert sammen med søknaden. Du blir derfor helt prisgitt hva andre skriver om din funksjon, derfor så lever man hele tiden i den usikkerheten -så om du prøver for hardt så kan det se ut som du også har en restarbeidsevne og du kan risikere avslag. Det er veldig vanlig å presse seg når man må igjennom en del av disse tiltakene og da blir man redd for at andre som skal skrive rapport om deg tolker det som at du er mer arbeidsdyktig en det du faktisk er, fordi en lege som aldri har sett deg, kjenner din situasjon utenom det som står i papirer skal bestemme din fremtid. Ganske mye som står på «spill» med andre ord. Forstår godt TS er urolig for å virker for frisk ved å klare å møte opp på trening.., Anonymkode: 0faf3...d73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå