Gå til innhold

90 talls barne-TV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere år grublet over hva en tv serie heter som gikk på barne tv i Norge på 90-tallet. Klarer ikke finne den noe sted om jeg googler på norsk eller engelsk.

Det handlet om en drage/kite i hver episode hvor dragen hadde satt seg fast eller falt ned et sted fra himmelen og blitt ødelagt. Det var i asia et sted. I hver episode var det ulike personer/barn som fant dragen og som måtte reparere feks halen til dragen slik at den kunne fly på himmelen igjen. vi fikk også innblikk i kulturen til disse barna. Den hadde en norske kvinnelig dubestemme igjennom episodene. Epsiodene sluttet alltid med at dragen fløy vakkert på himmelen og med en fin klingende melodi. Det var ekte film, ikke animasjon. Mener at det var litt i høyden/fjellene i Asia. Mener også at dragen hadde to øyne-lignende/ansikt.. Noen som vet hva den serien het? Har så lyst til å se det igjen❣️Eller noen andre enn meg som også husker den?? 😃

Anonymkode: f0ca7...f61

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, jeg husker denne!! Men jeg husker heller ikke hva den heter... 😅 Kjempekoslig serie da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har i flere år grublet over hva en tv serie heter som gikk på barne tv i Norge på 90-tallet. Klarer ikke finne den noe sted om jeg googler på norsk eller engelsk.

Det handlet om en drage/kite i hver episode hvor dragen hadde satt seg fast eller falt ned et sted fra himmelen og blitt ødelagt. Det var i asia et sted. I hver episode var det ulike personer/barn som fant dragen og som måtte reparere feks halen til dragen slik at den kunne fly på himmelen igjen. vi fikk også innblikk i kulturen til disse barna. Den hadde en norske kvinnelig dubestemme igjennom episodene. Epsiodene sluttet alltid med at dragen fløy vakkert på himmelen og med en fin klingende melodi. Det var ekte film, ikke animasjon. Mener at det var litt i høyden/fjellene i Asia. Mener også at dragen hadde to øyne-lignende/ansikt.. Noen som vet hva den serien het? Har så lyst til å se det igjen❣️Eller noen andre enn meg som også husker den?? 😃

Anonymkode: f0ca7...f61

Den husker jeg også! Likte den så godt! Men husker ikke hva den het dessverre..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker den! 😄 Men ikke hva den het, men dragen er i Nepal? Husker bare at navnet Nepal dukker opp....

Anonymkode: 75ad1...a69

AnonymBruker
Skrevet

Var det samme serie med en episode fra et afrikansk land, hvor noen barn bodde på barnehjem(?) og det ble samlet inn penger slik at lederen (en kvinne) kunne kjøpe en bil? Mener det var en pickup, Toyota og at den var hvit. 

Anonymkode: ee43b...ab3

Skrevet

Minner meg om et program som het "Myggen"? 

Skrevet

Husker serien også, men ikke navnet. Er også episoden fra, det jeg antar er Nepal, jeg husker best.

Skrevet

TS her! Så gøy at så mange andre også husker den! Ja, jeg tenker også Nepal! Er det evt noen av dere sol husker hun kvinnelige fortellerstemmen? Om man har navnet hennes så kanskje det går det ann å finne ut av det 😃

AnonymBruker
Skrevet
Abrakadabra88 skrev (2 minutter siden):

TS her! Så gøy at så mange andre også husker den! Ja, jeg tenker også Nepal! Er det evt noen av dere sol husker hun kvinnelige fortellerstemmen? Om man har navnet hennes så kanskje det går det ann å finne ut av det 😃

Regner med den gikk på NrK? Mulig den ligger i programarkivet deres? 

Anonymkode: b94a2...b89

Skrevet

Hvis den gikk på NRK kan du jo skrive til dem og spørre. Jeg hadde i fjor en gang et ganske trivielt spørsmål om sendetidene til Twin Peaks i 1990/1991, og fikk raskt svar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 19.50):

Var det samme serie med en episode fra et afrikansk land, hvor noen barn bodde på barnehjem(?) og det ble samlet inn penger slik at lederen (en kvinne) kunne kjøpe en bil? Mener det var en pickup, Toyota og at den var hvit. 

Anonymkode: ee43b...ab3

Tror ikke det var samme serie men, denne fra Afrika husker jeg også. Husker at barna plukka grønnsaker som de solgte langs veien for å samle inne penger. Også husker jeg at da bilen ble kjøpt så fikk alle barna på barnehjemmet plass på lasteplanet 😅

Anonymkode: 195d5...993

• Liker 1
Skrevet
K.A. skrev (7 timer siden):

Hvis den gikk på NRK kan du jo skrive til dem og spørre. Jeg hadde i fjor en gang et ganske trivielt spørsmål om sendetidene til Twin Peaks i 1990/1991, og fikk raskt svar.

Ja, kanskje jeg rett og slett skal gjøre det👍🏼

AnonymBruker
Skrevet

Papirdragen av Ivo Caprino?

papirdragen.jpeg

Anonymkode: 2b16a...0d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Papirdragen av Ivo Caprino?

papirdragen.jpeg

Anonymkode: 2b16a...0d5

Nei, dessverre.. den var ikke animert. Var ekte mennesker i Nepal 😊 Men takk for forslaget 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 22.14):

Den hadde en norske kvinnelig dubestemme igjennom episodene.

Jeg husker også dette programmet!😊 Husker dessverre ikke dubbestemmen ellers ville jeg anbefalt at du prøver å lete utifra hvem som dubbet den norske stemmen. Husker du/dere hva slags dialekt hun hadde? 

Anonymkode: 27aac...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Tror Kari-Ann Grønsund dubbet denne serien?

Anonymkode: 8aef7...179

AnonymBruker
Skrevet

Kan det vært sendt som et innslag i fks noen av barnetvprogrammene til NrK? Huset med det rare i? Lillis Butikk? Atte Katte Noa?

Anonymkode: 64e6f...86f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 19.20):

Kan det vært sendt som et innslag i fks noen av barnetvprogrammene til NrK? Huset med det rare i? Lillis Butikk? Atte Katte Noa?

Anonymkode: 64e6f...86f

Ikke meg som er ts, men jeg tenkte også at det kanskje kunne være fra Lillys butikk

Anonymkode: 24309...291

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke meg som er ts, men jeg tenkte også at det kanskje kunne være fra Lillys butikk

Anonymkode: 24309...291

Jeg så Lillys butikk på nytt for et par år siden og kan ikke huske denne serien derfra. Husker egentlig bare at innslagene der var at Lilly leste fra en bok og så fikk vi se tegningene i boken. Hun leser bl.a. fra Karsten og Petra.

Anonymkode: 27aac...6c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...