Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, hvis du synes det har vært travelt er det ingen andre enn sjefen du skal uttrykke misnøye for. Kollegaen din kan da ingen ting for at det er umulig med vikar? Du vet ingen ting om hvorfor vedkommende har vært sykmeldt. Har du et snev av folkeskikk og i tillegg er oppegående så møtes denne kollegaen med et smil når hun kommer tilbake på jobb. 

Anonymkode: ad11f...bff

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

eg er veldig fristet til å si at det har vært veldig travelt. Antar at dette ikke er politisk korrekt og heller ikke vil bli godt mottatt. 

Det er jo sannheten og burde være en helt uproblematisk melding å motta.

Anonymkode: 0df16...ab7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi er 3 stykk som jobber tett sammen i et team. Den ene av oss er sykemeldt i lengre tid og oppgir en grunn jeg synes er mildt sagt «uforståelig» (mulig hun ikke sier den egentlige grunnen)  Det betyr selvsagt mye jobb på oss to som er igjen som må ta hennes oppgaver ( umulig å ha vikar) Nå er den sykemeldte snart tilbake (håper jeg) og hun er selvsagt veldig velkommen både som person og faglig. Hun kommer helt sikkert til å spørre hvordan det har gått. Jeg er veldig fristet til å si at det har vært veldig travelt. Antar at dette ikke er politisk korrekt og heller ikke vil bli godt mottatt. 
Bør jeg bare smile og si at alt er gått fint? 

Anonymkode: e4a88...cb6

Hva ønsker du å oppnå med det da? Uansett om grunnen for fraværet er "god" eller ikke, hadde i alle fall jeg holdt meg for god for passiv agressivitet. 

Anonymkode: 832ba...419

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Du har ingen verdens ting med hvorfor hun har vært sykmeldt. Det er sjefen, og evt tillitsvalgt evt verneombud du skal klage til, ikke den som legen mener er for syk til å stå i jobben sin. 

Anonymkode: 0e177...cb0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at du ikke vet alt som skjer og hva hun går gjennom, det er ikke alltid synlig på utsiden. Du bør skjerpe deg!!

Anonymkode: 09b41...bce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir ….

Du høres bitter ut på den stakkar kollegaen din. Hun har ingen forklaringsplikt over for deg og du bør slutte å mistenkeliggjøre henne.

• Liker 5
Skrevet

Spør hun om det har vært hektisk, svarer du du ærlig på det. Det tjener ingen å lyve om noe som så enkelt kan ettersjekkes, så si sannheten.

Sier hun ikke noe ønsker du henne velkommen tilbake og at du håper hun har det bedre.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det du sier endrer jo ikke på det som har skjedd og hvor travelt det har vært. Kanskje bedre å bare ønske henne velkommen tilbake fremfor å gi stikk. Gi henne en velkomst blomst da vel :roser:

Endret av vinterdekor
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi er 3 stykk som jobber tett sammen i et team. Den ene av oss er sykemeldt i lengre tid og oppgir en grunn jeg synes er mildt sagt «uforståelig» (mulig hun ikke sier den egentlige grunnen)  Det betyr selvsagt mye jobb på oss to som er igjen som må ta hennes oppgaver ( umulig å ha vikar) Nå er den sykemeldte snart tilbake (håper jeg) og hun er selvsagt veldig velkommen både som person og faglig. Hun kommer helt sikkert til å spørre hvordan det har gått. Jeg er veldig fristet til å si at det har vært veldig travelt. Antar at dette ikke er politisk korrekt og heller ikke vil bli godt mottatt. 

Dersom en lege har valgt å sykemelde kollegaen din så er vedkommende ikke arbeidsfør. Det er legen som sykemelder, ikke kollegaen din. Det er ikke sånn at man kan velge å bli sykemeldt uten grunn.

2. Det er urelevant  om dere ikke "kan ha vikar". Det er daglig leder som tilrettelegger arbeidet og skal sikre forsvarlig drift dersom en ansatt blir sykemeldt. Dette skal enhver leder ha en plan for.

3. Dere velger selv å ta arbeidsoppgavene til din kollega. Verden går ikke under fordi en person er sykemeldt. Ikke arbeidsplassen heller. 

4. Dersom kollegaen din spør hvordan det har gått mens vedkommende var borte så er det normalt å svare ærlig. Hvorfor skal du si noe annet? Man lyger vel ikke til kollegaene sine? 

Skrevet

Det er jævlig vondt å komme tilbake til jobb etter sykemelding og vite at kollegaene dine har slitt. Ikke spark folk som nettopp har reist seg opp igjen. Å være sykemeldt er IKKE en gode.

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

...........Det betyr selvsagt mye jobb på oss to som er igjen som må ta hennes oppgaver ( umulig å ha vikar)........... Hun kommer helt sikkert til å spørre hvordan det har gått. Jeg er veldig fristet til å si at det har vært veldig travelt....................

Hvorfor er du fristet til det? Ønsker du å gi henne dårlig samvittighet for å ha vært syk? 

Anonymkode: 65d3d...49f

Bare si det som det er.  Om en av tre som deler arbeidsoppgaver er borte øker arbeidsmengden mengden med femti prosent hver for de to som blir igjen.

Man trenger ikke ha dårlig samvittighet for å være syk, men om man er syk og tror at det ikke gjør en forskjell så er jo egentlig jobben man har unødvendig.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For en utrolig kjip kollega du er!

Anonymkode: 24f8a...360

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For en utrolig kjip kollega du er!

Anonymkode: 24f8a...360

Enig, skikkelig dårlig kollega som er sosialt tilbakestående. Er ikke noe galt i å si at det er mye å gjøre, aner et menneske her med null empati. Ingen evner til å sette seg inn i andre sin livsituasjon.

Men måten du fremstiller det på er jo å skylde på din kollega at hun/han har vært syk.

Så flaut, er du 12år?

Det er arbeidsgiver som skal skaffe vikar eller hjelpe til å løse situasjonen når noen blir syk, IKKE den som blir syk sitt ansvar.

Når det kommer til "usynlig" sykdom så er det ganske vanlig, mentale helsen i norge er veldig dårlig for eks. Det kan også være andre ting. Dette har du INGENTING med.

Anonymkode: 4c86b...a43

• Liker 5
Skrevet

Hva med å si at det er godt å ha henne tilbake på jobb, at det har vært hektisk og at dere merker godt at hun har vært borte. Da får du sagt det har vært slitsomt samtidig som du forteller henne at hun er verdifull på jobben og at hun har vært savnet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har vært langtidsykemeldt, det å vite at jeg påførte kolleger merarbeid, og arbeidsgiver ett logistikk-problem, det gjorde fryktelig vondt og sendte meg inn i en depresjon, som igjen forlenget sykemelding...

Anonymkode: 14eaf...1f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her spør du ekkokammeret til norges sykemeldte og uføre TS. Skjønner godt det lite greit, du kan jo sykemelde deg du også når hun kommer tilbake, så får hun se hvordan det er.

Anonymkode: 48f94...0db

Tenkte det samme, flesteparten som alltid tar den sykemeldte i forsvar har en terskel så høy som tykkelen på et  hårstrå for å sykemelde seg. 

Så har vi de som hardnakket fører argumentasjonen i retning: Alle har ikke like mye kapasitet, og tåler ikke like mye - så derfor skal jeg ha retten til å føle seg syk, og presse legen til å sykemelde seg være innenfor. 

Mener å huske at det er en 1/3 av alle sykemeldinger skyldes, "føler meg deprimert, milde symptomer på depresjon eller angst - alle studier viser at arbeid er den rette medisinen, ikke legge seg ned i sofaen og "bli" frisk. 

Fratatt retten til å sykemelde

Leger føler seg presset til å skrive ut sykemeldinger

Leger må lete etter diagnose for å sykemelde pasienter som krever å bli sykemeldt

Arbeidstakers holdning til å bli sykemelding - er Feil

Anonymkode: 6fe33...65e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som om personen ble sykemeldt grunnet deg ts, men kommer med en annen versjon. 

Du har ikke en dritt med hva grunnen er, og skal selvfølgelig bare ønske personen velkommen tilbake. 

Anonymkode: 9b8da...441

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir ….

Nå er det ikke din kollega eller du som skriver ut en sykemelding, men legen. Mulig at kollegaen din ikke oppgir korrekt årsak til sykemelding sine kollegaer, det hadde aldri jeg gjort. Din kollega er nok klar over at det blir travelt for dere som er på jobb, men hva skal hun gjøre med det? Leie inn vikar og betale for det selv, eller bør dere ta det direkte med leder og si at her må vikar inn, eller krav ned. 

Anonymkode: 58a11...bda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenkte det samme, flesteparten som alltid tar den sykemeldte i forsvar har en terskel så høy som tykkelen på et  hårstrå for å sykemelde seg. 

Så har vi de som hardnakket fører argumentasjonen i retning: Alle har ikke like mye kapasitet, og tåler ikke like mye - så derfor skal jeg ha retten til å føle seg syk, og presse legen til å sykemelde seg være innenfor. 

Mener å huske at det er en 1/3 av alle sykemeldinger skyldes, "føler meg deprimert, milde symptomer på depresjon eller angst - alle studier viser at arbeid er den rette medisinen, ikke legge seg ned i sofaen og "bli" frisk. 

Fratatt retten til å sykemelde

Leger føler seg presset til å skrive ut sykemeldinger

Leger må lete etter diagnose for å sykemelde pasienter som krever å bli sykemeldt

Arbeidstakers holdning til å bli sykemelding - er Feil

Lett å mene det ene og det andre når man ikke har vært der selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (11 timer siden):

Dersom en lege har valgt å sykemelde kollegaen din så er vedkommende ikke arbeidsfør. Det er legen som sykemelder, ikke kollegaen din. Det er ikke sånn at man kan velge å bli sykemeldt uten grunn.

- jo det er det. Flere leger fratas autorisasjonen til å sykemelde fordi de har blitt presset til å sykemelde arbeidstaker uten at det foreleligger en klar årsak. Slutt å far med usannheter. Leger presses daglig til å sykemelde pasienten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...