AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Vi er 3 stykk som jobber tett sammen i et team. Den ene av oss er sykemeldt i lengre tid og oppgir en grunn jeg synes er mildt sagt «uforståelig» (mulig hun ikke sier den egentlige grunnen) Det betyr selvsagt mye jobb på oss to som er igjen som må ta hennes oppgaver ( umulig å ha vikar) Nå er den sykemeldte snart tilbake (håper jeg) og hun er selvsagt veldig velkommen både som person og faglig. Hun kommer helt sikkert til å spørre hvordan det har gått. Jeg er veldig fristet til å si at det har vært veldig travelt. Antar at dette ikke er politisk korrekt og heller ikke vil bli godt mottatt. Bør jeg bare smile og si at alt er gått fint? Anonymkode: e4a88...cb6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 10. juni 2021 Hvorfor er du fristet til det? Ønsker du å gi henne dårlig samvittighet for å ha vært syk? Anonymkode: 65d3d...49f 86
SPOCA Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Hva som er grunnen har ikke du noe med, så jeg tenker at her får man bare nikke og smile. At kolleger blir sykemeldte er selvfølgelig kjipt om det ikke kan settes inn vikar, men det er ikke den sykemeldte sin feil. Snu litt på det: har du selv et ønske om å bli møtt med holdninger du viser her hvis du blir sykemeldt? Samtidig tenker jeg det er greit å si at det har gått greit, men at det har vært travelt. Du trenger imidlertid ikke å gni det inn for å gi dårlig samvittighet. 41
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er du fristet til det? Ønsker du å gi henne dårlig samvittighet for å ha vært syk? Anonymkode: 65d3d...49f Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir …. Anonymkode: e4a88...cb6 3
Populært innlegg Mrs Robinson Skrevet 10. juni 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir …. Anonymkode: e4a88...cb6 Drit i årsakene hun oppgir. Du aner ikke hva som ligger bak. Du skal ta imot med et smil, og si "velkommen tilbake, så flott at du er bedre! Vi har savnet deg!" 66
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir …. Anonymkode: e4a88...cb6 Spiller det noe rolle hvorfor hun har vært sykemeldt? Det er jo en sak mellom henne og legen. Kanskje hun tok en hvit løgn for å slippe fortelle dere årsaken, det er uansett ikke noe du har med å gjøre. Anonymkode: 21380...8d8 37
Gjest Føsleguri Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Du skal behandle henne slik du selv ønsker å bli behandlet hvis det hadde vært du som kom tilbake etter sykemelding.
Hannah80 Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 De SPOCA skrev (4 minutter siden): Hva som er grunnen har ikke du noe med, så jeg tenker at her får man bare nikke og smile. At kolleger blir sykemeldte er selvfølgelig kjipt om det ikke kan settes inn vikar, men det er ikke den sykemeldte sin feil. Snu litt på det: har du selv et ønske om å bli møtt med holdninger du viser her hvis du blir sykemeldt? Samtidig tenker jeg det er greit å si at det har gått greit, men at det har vært travelt. Du trenger imidlertid ikke å gni det inn for å gi dårlig samvittighet. Dette. 6
Populært innlegg Pappi Skrevet 10. juni 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir …. Anonymkode: e4a88...cb6 Hvis hennes sykefravær blir en for stor merbelastning på deg og andre så er det ærlig talt ledelsen på arbeidsplassen sitt ansvar. Mistro og mistenkeliggjøring av den som har vært sykemeldt blir feil fokus og årsaken for fraværet har du ærlig talt ikke noe med. Hold det inni deg. 54
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir …. Anonymkode: e4a88...cb6 Seriøst hun har blitt sykemeldt av lege. Folk er forskjellige og tåler forskjellig. Kan godt være hun ikke oppgir virkelig grunn. Vil du være drittsekk? Du trenger ikke lyve, men du trenger heller ikke uffe deg, bare stadfeste at det har vært travelt. Anonymkode: fcfbb...8e6 18
Rotemor Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 Hviorfor oppkonstruerer du dette dillemmaet? Du virker hevngjerrig og misunnelig. Helt uforståelig! 20
SPOCA Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skal jeg lyve da? Det har vært kjempetravelt og personlig hadde jeg aldri vært sykemeldt av samme grunn hun oppgir …. Anonymkode: e4a88...cb6 Poenget er at du vet ikke den reelle grunnen. Det er lov å si at det har vært travelt, men å gi dårlig samvittighet er ikke greit. For alt du vet kan det være noe helt annet som hun prøver å maskere fordi hun ikke vil si det. Dette er et ledelsesproblem, ikke den sykemeldtes problem. 17
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Syntes man kan si at det har vært travle tider, men man trenger ikke si mer enn enn det. At det er "umulig å ha vikar" er jo noe ledelsen har bestemt, og veldig ofte er det rett og slett bullshit, og noe som sies for å spare penger fordi ledelsen stort sett driter i om medarbeiderne sine jobber seg i hjel. Anonymkode: 22508...f77 12
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #15 Skrevet 10. juni 2021 Her spør du ekkokammeret til norges sykemeldte og uføre TS. Skjønner godt det lite greit, du kan jo sykemelde deg du også når hun kommer tilbake, så får hun se hvordan det er. Anonymkode: 48f94...0db 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #16 Skrevet 10. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her spør du ekkokammeret til norges sykemeldte og uføre TS. Skjønner godt det lite greit, du kan jo sykemelde deg du også når hun kommer tilbake, så får hun se hvordan det er. Anonymkode: 48f94...0db Det er legen som sykemelder folk. TS kan ikke sykemelde seg. Skjerp deg. Anonymkode: 87de8...77c 24
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #17 Skrevet 10. juni 2021 Folk med holdninger som deg TS er jo de kjipeste og mest uempatiske menneskene som finnes. Nei, såklart vet du ikke grunnen til hvorfor din kollega er sykemeldt. Kollegaen har ingen meldeplikt til deg, og du hadde vel dømt hun uansett årsak. Du kommer til å møte deg selv i døra en dag, og når du gjør så er det fryktelig synd at folk har mistillit til deg og dømmer deg for noe du ikke kan noe for. Det er sjefen din du skal være sint på, ikke den som har vært sykemeldt. Anonymkode: 76367...0c9 17
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #18 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her spør du ekkokammeret til norges sykemeldte og uføre TS. Skjønner godt det lite greit, du kan jo sykemelde deg du også når hun kommer tilbake, så får hun se hvordan det er. Anonymkode: 48f94...0db Sykemelde seg fordi h*n har vondt i viljen da eller? Anonymkode: c0a27...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #19 Skrevet 10. juni 2021 De fleste som er sykemeldte over tid har en svært god grunn og mange orker ikke snakke så mye om hvorfor de er sykemeldte. Da kan kolleger tenke at det er «uforståelig». Det er supertøft å komme tilbake etter lang sykemelding og det hun trenger nå er at dere støtter henne. Eller er det faktisk fare for at hun blir sykemeldt igjen. Fortell henne heller at dere er veldig glade for å ha henne tilbake fordi hun er en flott kollega. Anonymkode: b2f78...c34 12
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #20 Skrevet 10. juni 2021 Hvilken grunn oppgav hun til dere da? Anonymkode: f0ea2...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå