Gå til innhold

3 nye symptomer knyttet til den indiske korona varianten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ser ikke bra ut! 

Ikke bare er Delta varianten av viruset mer smittsom, men det advares nå fra leger i India, i følge Bloomberg, at tre symptomer gjerne knyttes til den. Disse er hørselstap, diaré og blodpropp som fører til koldbrann...

Varianten er den som det er mest av i England nå, og flere blir lagt inn på sykehus.

Hvis jeg var myndighetene i Norge nå, ville jeg satt gjenåpningen på vent og trådd varsomt. Vi er mange som ikke er vaksinert, og ikke har den fordelen for at vi bor i Oslo.

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er vel at Bendik får ut på byen og kose seg med gutta. Samtidig som foreldre ikke får være med på skoleavslutninger. 

• Liker 19
Gjest Blondie65
Skrevet

... og at fiffen kan få lov å ha mer enn ti gjester til bords på grill partyet på Hankø ...

Når det er sagt: myndighetene følger med. Vi skal huske at det er svært stor tiltakstrøtthet rundt omkring. Det viktigste er at folk ikke slipper opp på de grunnleggende smittevernreglene (håndvask, munnbind, avstand og begrensning av nærkontakter).

Gjest ATLAS6
Skrevet

Nesten 78% av den voksne britiske befolkningen har fått 1 dose, og hele 55% er fullvaksinert. De har 95 smittede per 100.000, Norge har 70 per 100.000, hvor 925 stk er innlagt på sykehus de siste 7 dagene. 

Jeg skjønner at du er bekymret, men å hause opp situasjonen mer enn hva den faktisk er blir unødvendig. 

Det er påvist 40 tilfeller av varianten i Norge, og foreløpig så skal fortsatt reisende fra Storbritannia i karantene og teste seg 3 ganger i løpet reise- og karantenetiden. FHI vurderer også risikoen som middels, og har også vurdert at spredningsfaren er mindre om sommeren. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (32 minutter siden):

Nesten 78% av den voksne britiske befolkningen har fått 1 dose, og hele 55% er fullvaksinert. De har 95 smittede per 100.000, Norge har 70 per 100.000, hvor 925 stk er innlagt på sykehus de siste 7 dagene. 

Jeg skjønner at du er bekymret, men å hause opp situasjonen mer enn hva den faktisk er blir unødvendig. 

Det er påvist 40 tilfeller av varianten i Norge, og foreløpig så skal fortsatt reisende fra Storbritannia i karantene og teste seg 3 ganger i løpet reise- og karantenetiden. FHI vurderer også risikoen som middels, og har også vurdert at spredningsfaren er mindre om sommeren. 

Men i Norge har bare ca 35% fått første dose, altså under halvparten av Storbritannia. Det betyr at man bør være mer varsom enn man er nå. Det er fint å gjenåpne, men man bør absolutt gjøre det sakte og pent, og unnlate å åpne opp for karantenefri innreise for fullvaksinerte nå. At de godt etablerte skal på utenlandsferie med karentenefri retur er faktisk ikke viktigere enn folkehelsa. 

Jeg er en av de som veldig sterkt ønsker gjenåpning nå på lik linje med mange andre, men vi vinner ingenting med å forhaste oss nå, snarere tvert i mot. Det blir ikke hyggelig for noen hvis vi får ny, lang hard lockdown i høst. 

• Liker 9
Skrevet
Blondie65 skrev (38 minutter siden):

... og at fiffen kan få lov å ha mer enn ti gjester til bords på grill partyet på Hankø ...

Når det er sagt: myndighetene følger med. Vi skal huske at det er svært stor tiltakstrøtthet rundt omkring. Det viktigste er at folk ikke slipper opp på de grunnleggende smittevernreglene (håndvask, munnbind, avstand og begrensning av nærkontakter).

Mange er tiltakstrøtte, og ingen sier at man ikke skal lempe opp litt. Men man bør gjøre det i et fornuftig tempo. Det er faktisk ikke rette tiden for å legge til rette for karantenefri innreise til Norge nå, med så lite som 35% som har fått første vaksinedose. Det betyr at 65% ennå er uvaksinerte. Nå får jo også Norge 400K færre doser i juli, noe som betyr ytterligere forsinkelse. 

Jeg tror vi skyter oss selv i foten om vi fortsetter med full gjenåpning nå, inkludert karantenefri innreise fra utlandet. Samme tabbe som i fjor, hvor mange ganger skal man egentlig gjøre samme feil?

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet
Capt. Obvious skrev (21 minutter siden):

Mange er tiltakstrøtte, og ingen sier at man ikke skal lempe opp litt. Men man bør gjøre det i et fornuftig tempo. Det er faktisk ikke rette tiden for å legge til rette for karantenefri innreise til Norge nå, med så lite som 35% som har fått første vaksinedose. Det betyr at 65% ennå er uvaksinerte. Nå får jo også Norge 400K færre doser i juli, noe som betyr ytterligere forsinkelse. 

Jeg tror vi skyter oss selv i foten om vi fortsetter med full gjenåpning nå, inkludert karantenefri innreise fra utlandet. Samme tabbe som i fjor, hvor mange ganger skal man egentlig gjøre samme feil?

Neida, jeg er motstander av karantenefri innreise - det er tross alt importsmitte som har vært det største problemet. Så det kan du ta helt med ro. Du og jeg - vi kan la være å reise, vaske hender, bruke munnbind og oppføre oss fornuftig i sosiale sammenhenger. Myndighetene kan begrense importsmitte med strenge innreiseregler.

Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Myndighetene ser ut til å ha svært lite vilje til å ha kontroll på importsmitte, under hele pandemien og fortsatt nå. Å stenge ned innad i landet synes de visst er en mye bedre løsning. Jeg FATTER ikke hva de driver med.

• Liker 9
Skrevet

Slik jeg har forstått det så er det vanluge at vurus som muterer blir mer smittsomme, men gir mindre alvorlig sykdom.

Noen som vet hvorfor Coronaviruset oppfører seg anderledes?

Skrevet
Menchit skrev (58 minutter siden):

Slik jeg har forstått det så er det vanluge at vurus som muterer blir mer smittsomme, men gir mindre alvorlig sykdom.

Kanskje fordi det ble skapt sånn i et laboratorie? Det er jo en teori som nylig har fått litt mer bein å gå på.

Selv er jeg usikker. Det er jo påfallende at viruset var så ekstremt smittsomt blandt mennesker helt fra starten av. Når noe i tillegg blir mer smittsomt, og ødelegger kroppen på ulike måter, må man jo nesten begynne å lure.

• Liker 5
Skrevet
Menchit skrev (1 time siden):

Det er en myte at virus muterer til å bli mindre dødelig. Det er helt tilfeldig. 

Mutasjoner som er mer smittsomme overtar. Første britisk mutasjon alpha, nå indisk mutasjon delta. 

• Liker 3
Skrevet
Blondie65 skrev (2 timer siden):

Neida, jeg er motstander av karantenefri innreise - det er tross alt importsmitte som har vært det største problemet. Så det kan du ta helt med ro. Du og jeg - vi kan la være å reise, vaske hender, bruke munnbind og oppføre oss fornuftig i sosiale sammenhenger. Myndighetene kan begrense importsmitte med strenge innreiseregler.

Ja, helt utrolig at de ikke har lært fra i fjor..!!

velociraptor skrev (2 timer siden):

Myndighetene ser ut til å ha svært lite vilje til å ha kontroll på importsmitte, under hele pandemien og fortsatt nå. Å stenge ned innad i landet synes de visst er en mye bedre løsning. Jeg FATTER ikke hva de driver med.

• Liker 1
Skrevet
Værre skrev (39 minutter siden):

Det er en myte at virus muterer til å bli mindre dødelig. Det er helt tilfeldig. 

Mutasjoner som er mer smittsomme overtar. Første britisk mutasjon alpha, nå indisk mutasjon delta. 

Tanken bak at virus enten blir mer smittsomme, eller enten mer dødelige, er jo at viruset selv ønsker å overleve. Hvis alle vertsfamiliene den tar bolig i dør, så minker sjansen for at viruset får spredt seg.

Det er skremmende å lese om de nye symptomene knyttet til den indiske varianten, delta. Hørselstap? Koldbrann? Så er den enda mer smittsom enn den britiske i tillegg.. 

Man får virkelig håpe vaksinen vi har tilgang til nå også er effektiv mot den, men det gjenstår jo og se. Det er bekymringsverdig at sykehusinnleggelsene øker i England nå synes jeg.

• Liker 2
Skrevet
Værre skrev (4 timer siden):

Er det?

I Korona sendingene i NRK bkr dette tatt opp gang på gang av NRK's kommentator. 

Godt mulig du har rett men veldig spesielt  NRK å presentere på den måten i såfall.

• Liker 1
Skrevet
Callisto83 skrev (4 timer siden):

Tanken bak at virus enten blir mer smittsomme, eller enten mer dødelige, er jo at viruset selv ønsker å overleve. Hvis alle vertsfamiliene den tar bolig i dør, så minker sjansen for at viruset får spredt seg.

Det er skremmende å lese om de nye symptomene knyttet til den indiske varianten, delta. Hørselstap? Koldbrann? Så er den enda mer smittsom enn den britiske i tillegg.. 

Man får virkelig håpe vaksinen vi har tilgang til nå også er effektiv mot den, men det gjenstår jo og se. Det er bekymringsverdig at sykehusinnleggelsene øker i England nå synes jeg.

Virus har ingen vilje og ingen tanker, de er pr definisjon ikke levende engang. Mutasjoner er helt tilfeldige, men selvfølgelig vil de variantene som smitter lettere ha større sannsynlighet for å spre seg mer. Virus kan ikke styre mutasjoner noe mer enn det du kan.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
Ginny skrev (1 time siden):

Virus har ingen vilje og ingen tanker, de er pr definisjon ikke levende engang. Mutasjoner er helt tilfeldige, men selvfølgelig vil de variantene som smitter lettere ha større sannsynlighet for å spre seg mer. Virus kan ikke styre mutasjoner noe mer enn det du kan.

Poenget var vel ikke at virus er en tenkende organisme som har arbeidsmøter der de lurer på hvordan de skal overleve. Tanken var nok heller at siden virusets eneste formål er å overleve er det å smitte flere en fordel og derfor et kriterium til større overlevelse. Mutasjoner skjer absolutt hele tiden, og noen av dem er skadelige for viruset slik at de dør før de får smittet noen. Andre er heldige for viruset og atter andre er super gunstige for viruset fordi det sprer seg raskere. Da blir den super gunstige den som sprer seg mens den som bare var gunstig ikke sprer seg like mye.

Skrevet

Merkverdige prioriteringer synes jeg. Skal bli spennende og se hvordan denne sommeren blir når de nå velger å åpne opp. Jeg kjenner fortsatt folk som er i risikogrupper som ikke er blitt vaksinert så skal turister valse fritt rundt her og gudene vet hva de drar med seg. 

• Liker 1
Skrevet
Menchit skrev (2 timer siden):

Er det?

I Korona sendingene i NRK bkr dette tatt opp gang på gang av NRK's kommentator. 

Godt mulig du har rett men veldig spesielt  NRK å presentere på den måten i såfall.

Hallvard Sandberg tar ofte feil.

Sitat

The trade-off model recognises that pathogen virulence will not necessarily limit the ease by which a pathogen can transmit from one host to another. It might even enhance it. Without the assumed evolutionary cost to virulence, there is no reason to believe that disease severity will decrease over time. Instead, May and Anderson proposed that the optimal level of virulence for any given pathogen will be determined by a range of factors, such as the availability of susceptible hosts, and the length of time between infection and symptom onset.

This last factor is a key aspect of the epidemiology of SARS-CoV-2. The long time period between infection and death (if it occurs) means that SARS-CoV-2 has a significant window in which to replicate and spread, long before it kills its current host.

https://theconversation.com/will-coronavirus-really-evolve-to-become-less-deadly-153817

Koronaviruset har såpass lang inkubasjonstid 5-14 dager at det ikke gjør noe om det dreper verten som er mennesket. Vi klarer fint å spre det videre før vi bli innlagt på sykehus etter ca 7-14 dager. Det vi får håpe på er en ny mer smittsom mutasjon som er mindre dødelig. Men det er helt tilfeldig og hittil tyder ting på at koronaviruset blir mer dødelig og smittsomt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Merkverdige prioriteringer synes jeg. Skal bli spennende og se hvordan denne sommeren blir når de nå velger å åpne opp. Jeg kjenner fortsatt folk som er i risikogrupper som ikke er blitt vaksinert så skal turister valse fritt rundt her og gudene vet hva de drar med seg. 

Ja dette er en mega tabbe. Hele EU vil få de beste for oss verste mutasjonene. I fjor sommer oppstod en mer smittsom mutasjon i Spania som spredde seg til hele Europa.

Sitat

A coronavirus variant that originated in Spanish farm workers has spread rapidly through much of Europe since the summer, and now accounts for the majority of new Covid-19 cases in several countries — and more than 80 per cent in the UK.

https://www.ft.com/content/2782655a-0441-4d38-bb03-5c4e67ead110

Endret av Værre
  • Opprett ny...